Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ang Tesla sin autopilot.

De som kjenner tilsvarende systemer som blant annet VWs lane assist vet at bilen piper og bærer seg etter noen få korrigeringer nettopp for å unngå at folk overlater for mye til bilen. På Teslaen reagerte jeg på at jeg kunne overlate dette til bilen i så stor grad, og da især fordi det er uferdig.

Selvfølgelig kommer folk til å teste dette i utvidet grad selv om Tesla pent ber folk om å ikke gjøre det. Emm... Ingenting er for dumt til at noen mennesker ikke har prøvd det. Naturlov.

Lenke til kommentar

Hvor mye sporing er "normalt" på en x1? Helt greit at brede runflat dekk sporer mer enn vanlige dekk, men skal det virkelig spore så mye at det nesten er plagsomt? Har jo ganske lik dekkdimensjon på min bil, og det er jo som natt og dag.

 

Har ikke noe problem med sporing på X1´en her, men det er Continental-dekk og rund skulder :)

Lenke til kommentar

Vankel eller "Rotary engine".. Sykt stilig, finnes i Mazda RX-7 ;)

Wankel (oppkalt etter Felix Wankel, oppfinneren som patenterte og konstruerte motoren sånn i korte trekk..Han jobbet for NSU da han lagde den første i 1957) er da i en del andre biler enn RX-7 også..

Alfa Romeo, American Motors, Citroen, Ford, General Motors, Mazda, Mercedes-Benz, Nissan, Porsche, Rolls-Royce, Suzuki, og Toyota er alle selskaper som har lekt med Wankel under lisens fra NSU.

AutoVAZ (Lada) holdt på uten lisens.

Det er også laget Diesel-utgaver av Rolls Royce.

 

Men det ble kun NSU og Mazda som i nevneverdig omfang faktisk leverte biler med Wankel-motor.

 

Mazda holder fortsat på med videreutvikling av disse, og under mitt besøk på Hiroshima-fabrikken i sommer var det ingen tvil om at de ikke har gitt opp og fortsatt skal ha nye modeller med Wankel ut på markedet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

 

Hvor mye sporing er "normalt" på en x1? Helt greit at brede runflat dekk sporer mer enn vanlige dekk, men skal det virkelig spore så mye at det nesten er plagsomt? Har jo ganske lik dekkdimensjon på min bil, og det er jo som natt og dag.

 

Har ikke noe problem med sporing på X1´en her, men det er Continental-dekk og rund skulder :)

 

Har ikke merket noe her heller på E84 (facelift).

Lenke til kommentar

Jeg har ikke noe spesielt til overs for Wankel men syns måten den motoren fungerer på er fascinerende.

Utrolig at man kan ta en trekant, bruke den som "Stempel" og så få det her til å gå bra :p ikke dårlig bare det..

Kubikkstørrelsen gir ganske god effekt faktisk ut i fra lite sylindervolum, vet ikke om det var 1.6-1.8, ellernosånt, gidder ikke google det..

Har hørt det eneste som er no dritt på Wankel er fordi "Powered by Illuminati triangle" inne i motoren så varer det ikke akkurat like lenge som tradisjonelle sylindermotorer. Mens jeg har hørt noen andre på den andre siden mene at dette er tull og det er kjempemotorer.

Tror det er best å ikke si hva jeg syns for det blir bare enda mer diskusjon men jeg har min mening om det :p

 

editius akademikus:

Godbit på oppkommende Mazda RX-7 :)

https://www.carthrottle.com/post/the-mazda-rxvision-concept-is-a-stunning-rwd-rotary-coupe-that-previews-a-new-rx7/

Endret av James Bond
Lenke til kommentar

Jeg har ikke noe spesielt til overs for Wankel men syns måten den motoren fungerer på er fascinerende.

Utrolig at man kan ta en trekant, bruke den som "Stempel" og så få det her til å gå bra :p ikke dårlig bare det..

Kubikkstørrelsen gir ganske god effekt faktisk ut i fra lite sylindervolum, vet ikke om det var 1.6-1.8, ellernosånt, gidder ikke google det..

Har hørt det eneste som er no dritt på Wankel er fordi "Powered by Illuminati triangle" inne i motoren så varer det ikke akkurat like lenge som tradisjonelle sylindermotorer. Mens jeg har hørt noen andre på den andre siden mene at dette er tull og det er kjempemotorer.

Tror det er best å ikke si hva jeg syns for det blir bare enda mer diskusjon men jeg har min mening om det :p

 

editius akademikus:

Godbit på oppkommende Mazda RX-7 :)

https://www.carthrottle.com/post/the-mazda-rxvision-concept-is-a-stunning-rwd-rotary-coupe-that-previews-a-new-rx7/

Det finnes vel en 1.3 versjon tror jeg?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...