Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dubious skrev (1 minutt siden):

Liten vits med B+ om en kan kjøre opp til B+ med en gang. 

Hvorfor det? Du tolker jo alt i verste mening. Det blir jo ramaskrik om det blir som du skisserer det opp. Jeg kan vedde ganske mye penger på at "B+" blir fint mulig å gjøre på samme måte som vanlig B i dag, med noe ekstra greier som er viktig å tenke på når man kjører tung bil. Ser ikke hvorfor det skal være så ulikt. Vi har jo skille mellom automat og manuell i dag uten større utfordringer. Ingen problem å ta manuell-førerkort bare man øver og kjører opp med det.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (1 time siden):

Hvorfor det? Du tolker jo alt i verste mening. Det blir jo ramaskrik om det blir som du skisserer det opp. Jeg kan vedde ganske mye penger på at "B+" blir fint mulig å gjøre på samme måte som vanlig B i dag, med noe ekstra greier som er viktig å tenke på når man kjører tung bil. Ser ikke hvorfor det skal være så ulikt. Vi har jo skille mellom automat og manuell i dag uten større utfordringer. Ingen problem å ta manuell-førerkort bare man øver og kjører opp med det.

B+ license that would apply to cars and vans weighing more than 1.8 tons. Drivers should only be able to obtain it after a two-year probation on a normal B permit, and only from the age of 21.

Det er forslaget. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (1 time siden):

Skal du da kunne kjøre en bil på 7 tonn med BE tenker du?

Viss du finner en bil på 7 tonn, ja. 
Tviler på at de eksisterer. 
Vil si at det er tryggere å kjøre bil som er laget for å takle 7 tonn, enn å kjøre bil på 3 tonn, med henger på 3,5 tonn. 

Alt som ser ut som lastebil skal over på C1 eller C. 
Slutt på at folk nedregistrerer bilene til B for å lure seg unna. 

Endret av Dubious
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (På 20.9.2023 den 2:55 PM):
Dubious skrev (På 20.9.2023 den 2:06 PM):

B+ license that would apply to cars and vans weighing more than 1.8 tons. Drivers should only be able to obtain it after a two-year probation on a normal B permit, and only from the age of 21.

Det er forslaget. 

Oi, ja, ikke sant... Den er litt drøy med dagens elbiler.

Dette er garantert lobbyert inn av anti-elbillobbyen, som f.eks. de tradisjonelle bilprodusentene, oljeselskap osv. Er mange mektige krefter som ikke er glad for dagens utvikling.

Lenke til kommentar
Jarmo skrev (8 timer siden):

Jeg forstår ikke hvorfor alt i samfunnet skal bli så strengt og gjennomregulert.

 

Hva blir det neste? Kanskje om 10 år så må han ha 6 års utdannelse + skriftlig godkjennelse av statsministeren for å operere et kjøretøy....

 

 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (På 21.9.2023 den 9:56 AM):

Ehh, det begynner å bli ganske tungt det der altså! Jeg ønsker gjerne at de som skal kjøre såpass tungt har litt mer kursing og krav. Tenk hvor dårlige mange er å kjøre i trafikken.

For fagfolk er alltid så flinke? Jeg kjenner flere lastebilsjåfører, både på anlegg og langtransport. Felles for alle er at de kjører helt jævlig. 

 

Hadde gjort ganske mye for mange som driver eget foretak om de kunne kjørt større kjøretøy. Kan dra rundt på større maskiner, og det er en klar fordel. Ulempen er dog om en får amerikanske tilstander hvor alle kjører alt for store biler. 

Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (18 minutter siden):

Tviler på at det kravet er gjennomførbart. Virker ut som en krangel som har gått i stå og må løses i retten.

Man kan ikke ha løpende utgifter på en bil som holdes tilbake ufrivillig, så selv om de skulle vinne saken så innebærer det neppe parkeringsutgiftene. Kanskje de kunne fått en rimelig erstatning for de ulempene lagringen av bilen ville medført.

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (Akkurat nå):

Tviler på at det kravet er gjennomførbart. Virker ut som en krangel som har gått i stå og må løses i retten.

Man kan ikke ha løpende utgifter på en bil som holdes tilbake ufrivillig, så selv om de skulle vinne saken så innebærer det neppe parkeringsutgiftene. Kanskje de kunne fått en rimelig erstatning for de ulempene lagringen av bilen ville medført.

Det «har» vært rettsrunder på denne og det har gått i favør bileieren (tilslutt). Saksøkeren er også idømt å betale bileiers rettsomkostninger på 112.000

Lenke til kommentar
Deechon skrev (På 22.9.2023 den 8:49 PM):

Hva blir det neste? Kanskje om 10 år så må han ha 6 års utdannelse + skriftlig godkjennelse av statsministeren for å operere et kjøretøy...

Til ettertanke:

https://vegmuseum.no/trafikksikkerhet-pa-nett/modenhet

Frontallappen, den delen av hjernen som hjelper oss å vurdere risiko og konsekvenser, utvikles senere hos gutter enn hos jenter og kan være en av grunnene til at gutter er overrepresentert på ulykkesstatistikken. 

Frontallappen er plassert rett bak pannen, og denne lappen regnes som den delen av hjernen det tok lengst tid å utvikle.
Det er denne delen som styrer våre evner til å ta beslutninger og å regulere impulser. Det er også denne som forteller oss konsekvensene og risikoen ved de valgene vi tar!
Eksempelvis «Dette var lurt!...... eller var det det?»
Den skal hjelpe oss til å ta fornuftige og riktige valg i ulike situasjoner. I trafikksikkerhetssammenheng vil jo dette være avgjørende.
Frontallappen er ikke fiks ferdig når vi er født. Det tar mange år før den er ferdig utviklet. Da vi kommer mot midten av 20 årene, er den ferdig utviklet hos de fleste. Og her er det forskjellen mellom jentene og guttene kommer….

•    Hos jentene er frontallappen ferdig utviklet når de er 22 – 23 år
•    Hos guttene er frontallappen ferdig utviklet når de er 25 – 26 år

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...