Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
trikola skrev (7 minutter siden):

a0vzvancc4t51.jpg?width=640&crop=smart&a

Måtte bare

Kan jo fint kombineres? Det virker som det enten skal være en skog av taster eller ingen. Jeg synes det er kjekt med en mellomting, og aller helst vil jeg ikke flytte henda/flytte blikket for å operere funksjonene i bilen. Rene kjørefunksjoner kan fint ha et godt knappeoppsett, men gjerne også en stor og fin touchskjerm til underholdning og alt annet. 

Jeg sier ikke at det er dritt med bare touch, men for meg er det ikke effektivt. Dermed styrer jeg unna det, selv om det er fint å se på et minimalistisk interiør med få avbrudd av stygge knapper. Jeg tror ikke det er trafikkfarlig med kun skjerm, men tror det er en kilde til uoppmerksomhet (i havet av de kildene idag)

At alle her hater touch-knappene til VW, men sverger til en touch-skjerm midt i bilen er for meg litt merkelig. Og dette er ikke et rent Teslaproblem, det er flere som kopierer Teslas løsninger.

Endret av DrAlban3000
Lenke til kommentar

Fin sammenligning som direkte illustrerer hele problemet... alt sikkerhetskritisk som må kunne betjenes trygt og forutsigbart har fysiske taktile knapper *under* touch-skjermen, til bruk når det virkelig gjelder.

I motsetning til et romfartøy har vi ikke autopilot som gjør mesteparten av ferden for oss. Vi har samme behovet for trygg og forutsigbar betjening av sikkerhetskritiske funksjoner, og en del "kjekt og ha"-funksjoner bør og fungere godt uten at man ser direkte på en touchskjerm (og i noen tilfeller - er langt inne i en meny.)

Det fins flere biler med helt åpenbare mangler i brukergrensesnittet. I en ideell verden burde det tvinge fram lovkrav om mer fysiske knapper, når flere bilprodusenter har tatt det for langt... og vi åpenbart ikke kan stole på at de gjør ting rett. Ikke til alt - men til ting som *må* fungere. Det er noe eget med en dedikert knapp/hendel/whatever som alltid gjør det den skal, der du kjenner at inputen din er registrert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (48 minutter siden):

lol, er det en vits eller hva er det slags holdning? Jeg er utvikler og har ikke behov for fysiske knapper, og jeg er langt i fra alene. Og trenden jeg ser er jo at IT-folk er glad i nyere elbiler der ting gjerne er skjerm-basert. Bruker talestyring uten problem. Ofte er det jo motsatt, at de som sliter teknisk må ha de gamle knappene som de kan kjenne igjen "hvor er pil som går i runding-ikonet mitt?".

Løper du rundt med telefon med fysisk tastatur?

This. Jeg har også lyst på minst mulig fysiske knapper i bilen, det er en av grunnene til at jeg gikk for Tesla. Og du har nok riktig angående IT folk som glad i nyere elbiler som er skjermbasert. Jeg er en av de ihvertfall, og har flere programmerere på jobben som digger det. Hater egentlig biler med fult av fysiske knapper rundt omkring rett og slett. Det er jo ikke sånn at jeg sitter og trykker som en villmann på skjermen når jeg kjører. Det meste styres via venstre rulleknapp evt via tale. Fort og enkelt. Deilig med en såpass god skjerm som viser alt av info, ikke minst et super oppdatert kart så jeg alltid finner fram 🤩

Endret av Iterion
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (20 minutter siden):

At alle her hater touch-knappene til VW, men sverger til en touch-skjerm midt i bilen er for meg litt merkelig.

Ser du ikke forskjellen? En touchskjerm kan gjøres om til alt mulig. Tastaturet popper opp når du trenger det. Det er ikke innstilling for 2. sone klima før det sitter noen i 2. setet. Fordelen med knapper er taktil Feedback og at man kan kjenne knappene fra hverandre. Det er en grunn til at knapper skal være knapper. Det gode eksempelet er et godt, gammelt tastatur. Det er en god grunn til at de ikke er touch-knapper.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (2 minutter siden):

Ser du ikke forskjellen? En touchskjerm kan gjøres om til alt mulig. Tastaturet popper opp når du trenger det. Det er ikke innstilling for 2. sone klima før det sitter noen i 2. setet. Fordelen med knapper er taktil Feedback og at man kan kjenne knappene fra hverandre. Det er en grunn til at knapper skal være knapper. Det gode eksempelet er et godt, gammelt tastatur. Det er en god grunn til at de ikke er touch-knapper.

Jo, det har du rett i - det blir annerledes. Touch-knapper er veldig teit i bruk, det er ikke en god touch-skjerm. 

Lenke til kommentar

Eneste grunnen til at Tesla har utviklet og laget et dashbord uten en eneste bryter (nesten) og lagt alt på skjerm er i hovedsak å få ned kostnader.

De som tror det skyldes noe annet er naive. 

Volvo har innrømmet den samme bakgrunnene for ex30 og de har med dette fått en elbil/bil med veldig konkurransedyktig pris. 
 

Touchknappene til VW er også billige.

Endret av Syar-2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (6 minutter siden):

Eneste grunnen til at Tesla har utviklet og laget et dashbord uten en eneste bryter (nesten) og lagt alt på skjerm er i hovedsak å få ned kostnader.

De som tror det skyldes noe annet er naive. 

Ja, for en diger skjerm er mye billigere enn knapper 🙄

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (7 minutter siden):

Ja, for en diger skjerm er mye billigere enn knapper 🙄

Ja det er billigere fordi touch skjermen er der allerede Sherlock. Dette er et bekreftet faktum.

 

Sitat

One of the main issues of physical buttons is the higher cost for automakers. If they want to produce vehicles on a specific budget then manufacturing them all with the exact same touchscreens is cheaper overall for them.

 

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (50 minutter siden):

Eneste grunnen til at Tesla har utviklet og laget et dashbord uten en eneste bryter (nesten) og lagt alt på skjerm er i hovedsak å få ned kostnader.

De som tror det skyldes noe annet er naive. 

Volvo har innrømmet den samme bakgrunnene for ex30 og de har med dette fått en elbil/bil med veldig konkurransedyktig pris. 
 

Touchknappene til VW er også billige.

Det stemmer nok ganske så bra. Det har jo vært, og er fortsatt et av måla til Tesla. Spesielt med Model 3 og model Y for å nå ut til massene og selge haugevis av biler. Og det har vel funka ganske så greit? :) Nei, det er ikke noe særlig luksus/premium følelse over interiøret i model 3 og Y, men det er jevnt over gode, fremtidsrettet biler til en veldig god pris. Og som du nevner er nok det en av grunnene. De sparer der de kan, og prøver hele tiden å finne måter å bygge bilene sine enda mer effektivt med færrest mulig deler. 

Endret av Iterion
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (54 minutter siden):

Volvo har innrømmet den samme bakgrunnene for ex30 og de har med dette fått en elbil/bil med veldig konkurransedyktig pris. 

Jeg kan ikke forstå hvordan et bilmerke som setter sikkerhet i forsetet kan gå med på den utviklingen. At man må ta øynene bort fra veien og bort til skjermen i det ruta dugger til, eller alle andre enkle oppgaver kan ikke være trafikkfarlig. Vi bilagare i Sverige gjorde jo en uhøytidelig studie på det.  Testen gikk ut på å gjøre en rekke vanlige oppgaver på kortest mulig tid (sette på varme i setet, sette temperaturen 2 grader opp, starte defroster, skru på radiokanal 1, reset tripteller, få ned instrumentbelysningen til laveste nivå). 

Screenshot2023-08-28233407.jpg.e19b2285112c19b0db486e46055d4390.jpg

På den tiden det tok hadde mange av bilene kjørt ganske langt med føreren stirrende på skjermen:
results.png?itok=EgWuZ1YZ

Lenke til kommentar
57 minutes ago, Syar-2003 said:

Eneste grunnen til at Tesla har utviklet og laget et dashbord uten en eneste bryter (nesten) og lagt alt på skjerm er i hovedsak å få ned kostnader.

Eneste eller hovedsak? Du bør bestemme deg.

Jeg tviler på at det er eneste grunn. En annen - om ikke den viktigste - grunn er at det gir mulighet for det mest fleksible brukergrensesnitt som kan tenkes med dagens teknologi.

Stemmestyring går jo i samme retning - fleksibilitet, men har fortsatt en vei å gå.

Og så kommer kanskje noe fra Neuralink om en stund . 🙃

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
trikola skrev (1 time siden):

Eneste eller hovedsak? Du bør bestemme deg.

Jeg tviler på at det er eneste grunn. En annen - om ikke den viktigste - grunn er at det gir mulighet for det mest fleksible brukergrensesnitt som kan tenkes med dagens teknologi.

Stemmestyring går jo i samme retning - fleksibilitet, men har fortsatt en vei å gå.

Og så kommer kanskje noe fra Neuralink om en stund . 🙃

Du/dere kan bare tro det dere vil. 
 

Samme bekreftes av Huyundais chief designer :
https://www.thedrive.com/news/hyundai-promises-to-keep-buttons-in-cars-because-touchscreen-controls-are-dangerous

 

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

En annen stor fordel med å ha alt på en skjerm er at ting kan oppdateres. 

Her er Model S sin UI i 2013, og samme bilen i 2023. Jeg er glad man ikke er stuck med det første designet 😅

tesla-model-s_100412581_m.thumb.jpg.3d0d2fe99f3cd803865ecb8f3982f4d0.jpg

 

v11-infotainment-system.thumb.png.af9dd54b68976f033fc81bf530022a42.png

Går man for fysiske knapper så er man låst til det i evig tid, og får håpe man liker å ha dem der de er plassert.

Windows XP vs Windows 11 si 😁

  • Liker 1
Lenke til kommentar
28 minutes ago, Iterion said:

Windows XP vs Windows 11 si 😁

Jepp! Med mange varianter imellom.

De gamle Teslaskjermene kjører dog på en mobiltelefonprosessor fra 2011, så de sliter litt med å få inn nye funksjoner å features. Men de får oppdateringer som holder designet fresh iallefall.

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Pizza3333 skrev (17 timer siden):

Helt enig. Ble alt for lite knapper når jeg kjørte TM3. Mulig jeg har blitt gammel, men når man må inn i menyen for å justere temp. eller setevarmer er det deal breaker for meg. Noen ting, som nevnt: speil eller sete er helt ok, da dette ikke er ting man gjør ofte.

Du burde brukt skjermen "kun" til å se instruksjonsvideo / lese instruksjon. Ingen av de tingene du nevner der skal du gjøre på skjermen mens du kjører. Du kan gjøre det på skjermen hvis du absolutt vil det, men da gjør du det mens bilen står stille. Ellers så gjør du som resten av oss, og bruker stemmekommandoer. Det fungerer veldig bra på Tesla.

Fatter ikke hvorfor folk vegrer seg sånn mot å sette seg inn i fakta, før man kritiserer kun på et "synsegrunnlag".

Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (16 timer siden):

Når man durer inn i en tunnel i 70-80-90 og frontruta umiddelbart blir hvit lav dugg på innsiden må man gjøre noe raskt.

Da vipper man den høyre venstre rattspaken litt opp mot rattet, så er ruta klar umiddelbart (på Tesla).

Edit; Rettet fra venstre til høyre spak. Beklager feilen.

Edit 2: Det SKAL være høyre spak. Djeezess 😄

Endret av Hanhijnn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...