Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
12 minutes ago, Gavekort said:

Om du liker matt overflate, effektoverflate eller en utformet overflate ja. Men jeg tror ikke 24,35% velger grå bil fordi de skal gi den en faux rat rod wrap.

Hehe nei neppe, men man har jo da en ny bil under når man en dag kansje skal selge.

Kjenner en som har kjørt ca 150 000km med wrap og den har holdt overaskende godt.

Fargevalg er nok sikkert litt grunnet pris og da. Hvit Tesla er billigere enn andre farger, Sort Mach-e er billiger enn andre farger osv.
Om man da ikke bryr seg så mye så velger man vel gjerne det billigste.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Gitt at de wrapper bilen så er det ikke noe grunnlag til å kommentere på fargen under wrappen. Farge er heller ikke den tingen man typisk sparer på, om toppen 5% av kjøpssummen hindrer deg i å velge ditt ytterst høyeste ønske på farge så bør du vurdere om du i det hele tatt har råd til bilen.

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (1 time siden):

Gitt at det er riktig bil så kan sjokkgrønn ha sitt eget beite i potensielle kjøpere.

Erfaring tilsier at det ikke nødvendigvis trenger å være negativt å ha farge på bilen. Har man en bil i rett segment kan en farge annet enn sort, hvitt og grått heller være positivt. 

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (1 time siden):

Freshe farger er kult. Hadde denne fargen vært tilgjengelig i Norge hadde jeg lett valgt den når jeg kjøpte Soul'en. Istede ble det en kjedlig mørkegrå metallic 😕 

 

Er jo det, står på norske kia siden, space cadet green heter den.

Endret av Evil-Duck
Fjernet sitert bilde
Lenke til kommentar
Just now, Evil-Duck said:

Har du sett, det er nytt :) . Den fargen var ikke mulig å specce når jeg kjøpte bil i sommer.

Ja kan være den kom med 2021 modellen, ser fresh ut, ulempen at kan være litt tungsolgt hvis man velger å selge bilen om noen år, da er litt safere med grå.

Husker for par år siden så jeg på ny versjonen av sciroco og syns den grønne fargen var tøff.

Lenke til kommentar
Retroman skrev (1 time siden):

Neste nye bil her i gården blir sortlakkert fra fabrikk og foliert i en frisk farge, f.eks bronse perleascent eller night purple metallic.

Noe rundt Midnight Purple på R34 eller noe annet?

aJa8RIF.png

Foilering er ikke noe jeg vil ha i hvertfall, ferdig produkt ser aldri like bra ut som lakk uansett hvor mye prepwork man gjør. Eneste gangen jeg er for foilering er hvis man skal sjekke om fargen passer bra til bilen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (1 time siden):

Freshe farger er kult. Hadde denne fargen vært tilgjengelig i Norge hadde jeg lett valgt den når jeg kjøpte Soul'en. Istede ble det en kjedlig mørkegrå metallic 😕 

2020 Kia Soul EV: All You Need to Know | U.S. News & World Report

Den farga der likte jeg alt for godt.

 

  

NAVer skrev (1 minutt siden):

Foilering er ikke noe jeg vil ha i hvertfall, ferdig produkt ser aldri like bra ut som lakk uansett hvor mye prepwork man gjør. Eneste gangen jeg er for foilering er hvis man skal sjekke om fargen passer bra til bilen.

Da har du i så fall kun vært borte i dårlig utført jobber. Foliert bil kan se veldig bra ut.

Endret av Hansien
Lenke til kommentar
Hansien skrev (11 minutter siden):

Hva vil du si er forskjellen på en bil lakkert matt sort og en bil foliert matt sort?

Når det gjelder matt folie direkte så er det ikke store forskjellen, annet enn at folie er midlertidig. Veit ikke om du vil høre litt om matt klarlakk og appelsinskall?

Men, på lakkering er det en solid overflate, et heldekkende solid skall. Med foliering blir det kanter der en film ikke er stor nok til å dekke panelet så det blir en stygg åpen kant, oftest sett ved bakerste stolpen og i kroker som luftinntak i framfanger. Nå er ikke jeg helt sikker på hvor langt folie har kommet med appelsinskall lignende overflate, men det var i hvertfall forferdelig før på gloss folier. Noen kan man vel slipe ned og polere nå, så stort pluss det. Ved feil forhold kan folie slippe tak og legge igjen limrester. Blir det utsatt for mye hardt vær kan det legge igjen limrester. Fjerne det kan være et helvete hvis folien har blitt sprø (i og med at folie er midlertidig).

Folie er så klart beskyttende for lakken under, men etter det jeg har vært borti så hadde det vært mindre arbeid å lakkere opp igjen utsatte områder.

TL:DR Appelsinskall og harde kanter

Lenke til kommentar
NAVer skrev (36 minutter siden):

Når det gjelder matt folie direkte så er det ikke store forskjellen, annet enn at folie er midlertidig. Veit ikke om du vil høre litt om matt klarlakk og appelsinskall?

Men, på lakkering er det en solid overflate, et heldekkende solid skall. Med foliering blir det kanter der en film ikke er stor nok til å dekke panelet så det blir en stygg åpen kant, oftest sett ved bakerste stolpen og i kroker som luftinntak i framfanger. Nå er ikke jeg helt sikker på hvor langt folie har kommet med appelsinskall lignende overflate, men det var i hvertfall forferdelig før på gloss folier. Noen kan man vel slipe ned og polere nå, så stort pluss det. Ved feil forhold kan folie slippe tak og legge igjen limrester. Blir det utsatt for mye hardt vær kan det legge igjen limrester. Fjerne det kan være et helvete hvis folien har blitt sprø (i og med at folie er midlertidig).

Folie er så klart beskyttende for lakken under, men etter det jeg har vært borti så hadde det vært mindre arbeid å lakkere opp igjen utsatte områder.

TL:DR Appelsinskall og harde kanter

Ok. Ut i fra hva jeg kan tolke her så har du rett og slett ikke vært borte i en godt utført foleringsjobb.

Ingenting av dette du skriver her er noe jeg kjenner igjen i fra bilen jeg fikk foliert, eller andre biler jeg har studert nøyere som og har vært foliert.

 

Forøvrig så er vel strengt tatt appelsinhud et like stort problem på lakkerte biler i dag som ruglete overflate er på folie.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...