Gå til innhold

Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Hei!

Jeg er ny deltager i dette forumet, og har ikke rukket å se igjennom tidligere innlegg, men hiver meg på med et spørsmål:

I huset har vi både internett og TV over Canal Digital.

Internettet fra Canal Digital (CD) går nå over en ruter med tre antenner som nå dekker hele huset samt terrassen, - noe som var forutsetningen.

Det ble opprinnelig lagt inn en av de gamle relacom rutere, som ble supplert av en slave av samme type. Disse ga uansett ikke tilfredsstillende signaler i vårt hus, og COMTEAM her på Moelv fikk i oppgave å sette inn en god ruter, - som de har gjort.

I forbindelse med at vi nå har "kjøpt" oss inn på T-WE hos CD, med medfølgende oppgradering og kjøp av ny avspiller boks. I forbindelse med kjøpet fikk vi også en ny ruter, ZyXEL P8702N.

Så viser det seg at for å bruke T WE må vi ha internett på boksen. Da vi skiftet til CD internett for et par/tre år siden la vi kabelen direkte inn på vårt hjemmekontor i 2. etasje. Skal vi ha internett i stua må vi legge kabel gjennom hele huset til boksen, - eller bruke den nye ruteren.

Jeg stilte spørsmålet om vi kunne bruke den nye Zy... ruteren som "slave" som tar signaler fra vår store ruter for så med kabel fra ruter til T WE boks få internett på denne.

Svaret fra CD da var at dette var fullt mulig, det var bare å koble til.

Så enkelt var det bare ikke, og ved samtale med CD's support i går fikk jeg vite at de ikke ga support til en slik løsning, selv om de visste hvordan det skulle gjøres.

Jeg fikk altså ingen hjelp selv om jeg pekte på at alt var levert av dem.

Er det noen som har et forslag til løsning for en slik montasje?

Mvh Egil Holland

Lenke til kommentar

@Egil Holland:

 

Det beste er vel om du kan skaffe ordentlig utstyr som ikke er begrenset med ymse VLAN. Du må da konfigurere eget utstyr til å matche ISP'ens bruk av VLAN på den router som du legger bort.

Alterantivt kan du undersøke (slik som man kan gjøre det hos Altibox), til å sette router'en i Bridge-mode. Det betinger at du ikke behøver annet enn internettet fra din bredbåndspakke. Men hos Altibox kan du like gjerne benytte aller forskjellige VLAN ID'ene, men det betinger mer knot og nitidig oppsett for å få til, slik at TV og VoIP (IP telefoni) skal kunne overføres til bruk på ditt eget utstyr.

 

Jeg vet ikke om du kan få din router over i Bridge-mode, med de begrensningene (hos Altibox) som det gir.

 

Forklaring:

I Bridge-mode så vil den ISP-leverte router'en bare viderelevere hele trafikken til neste router i "næringskjeden". Den neste router'en må da takle VLAN-fordelingen som din ISP har rigget på sine servere.

 

Mange ISP'er leverer routere som skal takle mange forskjellige oppgaver, og da deler de opp den ene linjen til flere virtuelle nettverk for å kunne få til det. Internett kjører da på en ID på VLAN'ene, og i utgangspunktet må router'en fra din ISP stå som første boks for at du skal ha glede av bredbåndet. Men, du kan også konfigurere annet utstyr, dersom det er profft nok og/eller modifisert nok til å stå som første boks, slik at du har hele kontrollen, så kan du legge ISP-routeren til å støve litt på loftet inntil man må sette den tilbake (gjerne i forbindelse med overtakelse av bolig og slikt, siden routern'e fra ISP'ene ofte er ISP'ene sin eiendom).

 

Selv om følgende lenke ikke er Canal Digital-relatert, men snarere Altibox-relatert, så kan det likevel være en viss sammenheng. Fordi VLAN perspektivet i det hele kan være relativt likt mellom ISP'er. Kanskje andre ID'er å konfigurere. Nå ja, her er tråden om VLAN som passer med Altibox-abonnement:

 

http://freak.no/forum/showthread.php?t=219922

 

Ellers opprettet jeg en egen tråd for ASUS RT-N66U router her, som jeg ikke har arbeidet med svaret på siden (i forhold til Altibox):

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1572110

 

Anbefaler deg også å bruke Søk-funksjonen på forumet, om du vet hvilke stikkord som kan være nyttige.

Endret av G
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 4 uker senere...

Nokon som veit korleis ein sett routeren i "brumodus"? eg har forsøk å sette den til bru på broadband. men eg frå kun ein intern ip frå routeren.

 

Du kan og ringe kundeservice, så kan de sette modemet i bridge fra Telenors side. Gjør så en reset av modemet, så vil det tvinges over i bridge.

Lenke til kommentar

Har trøbbel med dette modemet. (kan selvsagt være linjen) Fikk modem i fjor høst og har hatt ml 12 og 14 Mb/s nedlasting hele tiden uten problemer.

 

For noen uker siden mistet eg tilkobling til internett flere ganger og det kom igjen av seg selv etter noen minutter eller eg rebootet modemet. Til slutt måtte telenor sette ned hastigheten til 1Mb for og få kontakt med modemet igjen. (problemet ble altså bare verre) Hastigheten ble så satt til fast 9Mb og dette fungerte en stund. Ba dem sette opp til fullt og da brøt det på nytt. Etter dette har ikke telenor klart og holde en stabil linje uten og sette hastigheten helt ned til 1Mb.

 

Linjen er av typen som øker hastigheten til "max" og det kan virke som at så snart den når den "gamle" hastigheten på 12-14 Mb så detter linjen ut igjen. Skal ha vert en montør ute idag og fikset feilen og vi fikk full hastighet noen timer før det brøt igjen og vi er nå tilbake til 1Mb etter og ha snakket med telenor som måtte sette ned hastigheten for og få kontakt.

 

Hva tror dere? er dette lokal sentral eller linjen som er problemet eller bør eg forlange nytt modem? (tror firmwaren er AAJX.4)

Endret av sammyboy
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

@Sammyboy:

Jeg har nøyaktig samme problem som deg! Har plagdes med dette i mange måndere..Har feilmeldt gang på gang men telehor finner ikke feil akkurat når de feilsøker så er umulig å få de til å gjøre noe..

Vurderer å klippe kabel i boksen ute for å TVINGE de til å skifte ut kobberledningene. Ligger klare nye og bedre som har mindre avstand til sentral(faktisk)..

Jeg må resette modem minimum 1 gang HVER JÆVLA uke også blir hastigheten satt på prøve igjen..Håpløst! Betaler for 16Mb men har ALDRI vært over 8mb.... Men noen form for kompensasjon fra telehor? Nope..De drikker vell kaffe og koser seg!

Lenke til kommentar

Det virker som at flere her har samme problem som meg med modemet Zyxel P8702N.

Blant andre sammyboy og Odd Bjørnar.

 

Fikk modemet for 3 måneder siden da jeg oppgraderte linjen min til 40/10 fra telenor. Den første måneden fungerte modemet fint og jeg oppnådde topp hastighet på 50Mbit/s ned og 12Mbit/s i opplasting.

Etterhvert begynte jeg med opplasting og litt tung nedlasting. Når jeg merket at hastigheten på nedlastinger var betraktelig lav, så gjorde jeg en bredbåndstest for ca. 1 måned siden. Det viste seg at jeg kun hadde max 25Mbis/s i nedlastingshastighet. Kjørte mange tester med forskjellige bredbåndstester og hver gang varierte resultatet mellom 6Mbit/s til 25Mbit/s i nedlasting. Opplastingshastigheten var det ingenting galt med da jeg målte oppimot 12Mbit/s på hver eneste test. Prøvd med og uten kabel, reset og restart av modemet uttallige ganger og prøvd å sitte kun 2 meter ifra modemet. Jeg når kun topphastighet på 25Mbit/s med å bruke Telenors egen bredbåndstest: http://test.telenor.net/

Har prøvd appen "Speedtest" på telefonen min og der oppnår jeg av og til hastighet oppimot 45Mbit/s i nedlasting. Men her varierer testene hver gang og testene er forskjellige fra hver gang men de fleste ligger på rundt 20-25Mbit/s.

 

Jeg har siste firmware som er AAJX4.

Har prøvd 2.4GHz og 5GHz uten at det hadde noen innvirkning.

Det er heller ingen andre på nettverket som stjeler hastighet.

Telenor finner ingenting feil. De har også døgnobservert linjen min for å finne feil uten resultat.

Jeg bor 300m fra sentral og har 0,6 i tråddiameter.

 

Jeg er bare mer og mer sikker på at det er modemet det er feil med.

 

 

 

Kan dere se noen åpenbare feil her?:

30931xd.jpg

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei!

Jeg er ny deltager i dette forumet, og har ikke rukket å se igjennom tidligere innlegg, men hiver meg på med et spørsmål:

I huset har vi både internett og TV over Canal Digital.

Internettet fra Canal Digital (CD) går nå over en ruter med tre antenner som nå dekker hele huset samt terrassen, - noe som var forutsetningen.

Det ble opprinnelig lagt inn en av de gamle relacom rutere, som ble supplert av en slave av samme type. Disse ga uansett ikke tilfredsstillende signaler i vårt hus, og COMTEAM her på Moelv fikk i oppgave å sette inn en god ruter, - som de har gjort.

I forbindelse med at vi nå har "kjøpt" oss inn på T-WE hos CD, med medfølgende oppgradering og kjøp av ny avspiller boks. I forbindelse med kjøpet fikk vi også en ny ruter, ZyXEL P8702N.

Så viser det seg at for å bruke T WE må vi ha internett på boksen. Da vi skiftet til CD internett for et par/tre år siden la vi kabelen direkte inn på vårt hjemmekontor i 2. etasje. Skal vi ha internett i stua må vi legge kabel gjennom hele huset til boksen, - eller bruke den nye ruteren.

Jeg stilte spørsmålet om vi kunne bruke den nye Zy... ruteren som "slave" som tar signaler fra vår store ruter for så med kabel fra ruter til T WE boks få internett på denne.

Svaret fra CD da var at dette var fullt mulig, det var bare å koble til.

Så enkelt var det bare ikke, og ved samtale med CD's support i går fikk jeg vite at de ikke ga support til en slik løsning, selv om de visste hvordan det skulle gjøres.

Jeg fikk altså ingen hjelp selv om jeg pekte på at alt var levert av dem.

Er det noen som har et forslag til løsning for en slik montasje?

Mvh Egil Holland

 

Hvis du har PVR-ene 5743 eller 5720 skal det ikke være nødvendig å koble PVR-en til lokalnettverket for å bruke T-We, VOD, Wimp o.l. Sjekk i innstillingene at ikke dette er deaktivert. I innstillinger et sted er det et valg for HFC - sjekk at dette er aktivert.

 

Løsninger ellers vil være f.eks. å bruke Homeplug eller en wlan-bridge-løsning hvis man ikke vil kable.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Den er et xDSL-modem, en router og et WiFi aksesspunkt i en dings. En router du kjøper har ikke modemfunksjon, så selv om du kjøper ny router må du beholde routermodemet du har fått fra din ISP for at routeren din skal få kontakt med xDSL-linjen din. Dersom du har en ISP som leverer kabelmodem, kan du koble en vanlig router til denne.

 

Poenget mitt var at for de fleste vil P8702 holde i massevis til vanlig bruk. Det er kun de av oss som er mer nerdete enn gjennomsnittet som må ha mer. ... og mer. ... og mer.

Lenke til kommentar

Har noen tester om ZyXEL P8702N kan bruke både ADSL og kabelTV samtidig og få en økning av hastigheten? Synd at man uansett må ha Thomson TCM 470 da Zyzell ikke har fiber eller coax støtte

 

Så det er prinsippet mulig å få ennå høyere bredbåndhastighet?

Nå hjelper vel neppe VDSL + 100 mbit canandigital linje så veldig mye, eller om man kan porte VDSL linjen til IPtelefoni?

 

Bortsett fra det, ser jeg ikke fordel for denne, Tviler på den støtter VPN klient i ruteren og støtte for skrivedeling like bra som Asus og Netgear.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...