Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Så vidt jeg vet så gir ZyXEL fra seg det de har av source på forespørsel, så lenge du kan oppgi et serienummer som gjør at de klarer å identifisere riktig variant. Det er jo nettopp en slik source drop du har fått tak i her: https://github.com/threader/zyxel-p8702n-bcm63xx/tree/main/zyxel-oss

Riktignok rimelig gammel.  Dersom du spør ZyXEL vil jeg tro du får den nyeste de har.  Men du bør være OBS på at forskjellene er nokså marginale.  De har laget denne firmware basert på en BSP de fikk fra Broadcom for en evighet siden.  Deretter har det nok bare vært mindre flikking i de forskjellige versjonene.  Neppe noen større endringer som egentlig spiller noen rolle mht evt open source utvikling.

Uansett så er det slik at ZyXELs firmware-support for P8702N ble droppet for 5 år siden.  Så de har ikke noe veldig nytt å gi fra seg....

Det er også slik at P8702N er et Broadcom-design  Det betyr at source for bla wireless ikke er tilgjengelig.  Dermed er det litt begrenset hvor nyttig denne boksen er for open source formål. Tror heller ikke det hjelper stort å krangle med Telenor om det.

FWIW, så er jeg Telenor-ansatt, som gjerne fikler med open source ting.  Jeg fikset f.eks. NR7101-støtten i OpenWrt i sin tid. Men den er jo et Mediatek-design, så det blir noe annet selv om den også kommer fra ZyXEL og Telenor.  Jeg har også skrevet en del GPL-kode som tidvis kommer tilbake igjen i modifisert utgave fra diverse leverandører.  Slikt kan både være moro og frustrerende 🙂

Uansett, ZyXEL pleier å være blant de ryddigere ifm spørsmål om GPL.  Som alminneldg sluttbruker har jeg spurt om source for flere av deres bokser, både Altibox og Telenor branded, og alltid fått det jeg har bedt om.  I motsetning til mange andre, som f.eks Netgear, så kommer de alltid med ting som faktisk lar seg kompilere. Men toolchain er jo gjerne fra steinalderen, og de inkluderer som oftest en applikasjon eller driver eller to som ikke er open source.  Slik er verden.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hovedgrunnen til å foretrekke oppdatert opensource firmware på routere som P8702. Husk at denne i utgangspunktet har veldig mye gammel kode som riktig nok er flikket på, men den er også EOL. Som sagt er dette en hardware-messig helt grei boks, men den trenger sårt mer oppdatert firmware.

 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Har brukt denne routeren en stund. Har liggende en 4-5stk av P8702N V2 routere da jeg har likt de god først med CD og så telenor. 

På min stasjonær har jeg stående en Asus AC68 v A1 i bridge mode, og denne henter så hastighet på 340-360 fra Zyxel routeren gjennom et par vegger og kanskje 8 meters avstand. Sånn sett fungert bra.

Eneste aberet jeg har med zyxelen er at den rebooter ofte. Noen ganger er dette defekt power andre ganger er den muligens defekt? Så jeg hadde stående en annen asus 68U E1 og satt den inn som primær istedenfor for å teste. Skal i teorien være en langt bedre router med 2x1000mhz kontra zyxelens 2x400mhz. Til tross for dette var den langt under hastigheten til zyxelen til min stasjonære. 

Snodige greier. Skulle gjerne hatt noe custom firmware på denne zyxelen for virker sånn sett veldig bra, når den er stabil.

Endret av Eriksen23
Lenke til kommentar

Den bruker en temmelig standard 12V strømforsyning, så om du mistenker den kan du enkelt bytte for å se om det hjelper.

Opplever også at denne har grei ytelse på trådløsfunksjonen.

Ville nok ikke brukt den direkte mot internett, men den burde fungere greit internt i huset.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Eriksen23 said:

Har brukt denne routeren en stund. Har liggende en 4-5stk av P8702N V2 routere da jeg har likt de god først med CD og så telenor. 

På min stasjonær har jeg stående en Asus AC68 v A1 i bridge mode, og denne henter så hastighet på 340-360 fra Zyxel routeren gjennom et par vegger og kanskje 8 meters avstand. Sånn sett fungert bra.

Eneste aberet jeg har med zyxelen er at den rebooter ofte. Noen ganger er dette defekt power andre ganger er den muligens defekt? Så jeg hadde stående en annen asus 68U E1 og satt den inn som primær istedenfor for å teste. Skal i teorien være en langt bedre router med 2x1000mhz kontra zyxelens 2x400mhz. Til tross for dette var den langt under hastigheten til zyxelen til min stasjonære. 

Snodige greier. Skulle gjerne hatt noe custom firmware på denne zyxelen for virker sånn sett veldig bra, når den er stabil.

Så lenge ikke ruteren "skal gjøre noe helt spesielt", er det vel trolig ikke prosessoren som påvirker spesielt her. Så vidt jeg husker, har vel P8702N V2 samme WiFi-brikkesettet som man finner på en del revisjoner av RT-AC66U og RT-AC68U.

Det er forskjellige elementer som kan påvirke. F.eks. hvilken kanal ruteren har valgt på 5GHz. Slik reguleringen er for dette, er det enkelte kanaler på 5GHz som kan ha opptil 5 ganger høyere sendestyrke enn andre. Slik sett vil du f.eks. kunne merke ganske stor forskjell i praksis på eksempelvis kanal 36 og kanal 100.

Videre vil jo alltids wifi-resultater kunne variere en del fra "dag til dag" hvis man bor i et område med mange andre wifi-nett.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
On 1/17/2022 at 6:18 PM, vidor said:

Har nedgradert med AAJX.13 selv nettopp og det fungerer greit med firmware upgrade funksjonen i webgrensesnittet.

Filen jeg nedgraderte med har følgende signaturer i.o.m at den ikke kommer beskyttet i en zip el.l mot datakorrupsjon.

Name: 100AAJX13D0.bin
Size: 33326079 bytes (31 MiB)
CRC32: 564A402C
CRC64: 22FC51F44E61171A
SHA256: FEDF79BD5B6FB9A924586E1DE2DCAAD4895B4868F3BFDEBB6FB64D0FA0A25AF4
SHA1: BD39DDA21CE5D55102730003841A5C7BFAB1CE0B
BLAKE2sp: 663C841C85911B428ECEC2F7473DB35183930C3EA405576E4E8424F4E63AE670
 

Det er jo vanligvis en del bugs som er fikset for hver firmware, men har bare sett oversikt for hva som er fikset i de lavere utgavene. Det som omtales om AAJX.14 er bare at en har sentralisert management (når den når tak i internet, vel og merke, ellers blir det fallback til det innebygde grensesnittet).

Hei, skal bytte abonnement fra Telenor til NextGenTel, det innebærer da å måtte nedgradere firmware på denne ruteren. Da lurer jeg på hvordan dette blir gjort, ettersom webgrensesnittet ikke tillater nedgradering og når jeg kober til ruteren lokalt forsøker den fremdeles å tilkoble cpe.telenor.no, så kommer til min kunnskap ikke lengre den veien...

Lenke til kommentar
51 minutes ago, Idhen said:

Hei, skal bytte abonnement fra Telenor til NextGenTel, det innebærer da å måtte nedgradere firmware på denne ruteren. Da lurer jeg på hvordan dette blir gjort, ettersom webgrensesnittet ikke tillater nedgradering og når jeg kobler til ruteren lokalt forsøker den fremdeles å tilkoble cpe.telenor.no, så kommer til min kunnskap ikke lengre den veien...

Napp ut WAN-kontakten fra routeren. Deretter kobler du til datamaskinen via LAN1 og så slår du på igjen routeren og går inn på nettaddressen. Husker ikke nøyaktig hva den var i farta, men mener det var 10.0.0.138

Lenke til kommentar
15 hours ago, vidor said:

Napp ut WAN-kontakten fra routeren. Deretter kobler du til datamaskinen via LAN1 og så slår du på igjen routeren og går inn på nettaddressen. Husker ikke nøyaktig hva den var i farta, men mener det var 10.0.0.138

Har brukt en "Telenor" P8702N mot annen tilbyder mens jeg ventet på levering av nyere router (Asus RT-AX88U).
Brukte følgende fremgangsmåte:

  1. Trekk ut DSL/WAN kabelen som kobler router til internett
  2. Trykk inn "reset" knappen
  3. Skru av/på router
  4. Koble til LAN1 og du kan nå logge inn i Zyxel web-grensesnitt med IP-adressen
  5. Gjør alle nye innstillinger du har behov for
  6. Ta backup av config
  7. Koble til WAN kabel igjen 

 

Endret av bar1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 2/11/2023 at 7:31 PM, vidor said:

Napp ut WAN-kontakten fra routeren. Deretter kobler du til datamaskinen via LAN1 og så slår du på igjen routeren og går inn på nettaddressen. Husker ikke nøyaktig hva den var i farta, men mener det var 10.0.0.138

 

On 2/12/2023 at 10:50 AM, bar1 said:

Har brukt en "Telenor" P8702N mot annen tilbyder mens jeg ventet på levering av nyere router (Asus RT-AX88U).
Brukte følgende fremgangsmåte:

  1. Trekk ut DSL/WAN kabelen som kobler router til internett
  2. Trykk inn "reset" knappen
  3. Skru av/på router
  4. Koble til LAN1 og du kan nå logge inn i Zyxel web-grensesnitt med IP-adressen
  5. Gjør alle nye innstillinger du har behov for
  6. Ta backup av config
  7. Koble til WAN kabel igjen 

 

Takk for svar, men kommer dessverre ikke lengre - kobler ut WAN, trykker reset til lysene endres, venter på reset, av/på, kobler så til 10.0.0.138 via LAN, men blir møtt i alle forsøk med standard Telenor-Ruteradminstrasjon side, trykker jeg videre derfra forsøker den å koble til cpe.telenor.no (og feiler). Har gjort reset flere ganger nå men ender alltid opp med Telenor-grensesnitt og versjon 1.4.130.0.

Lenke til kommentar
14 hours ago, Idhen said:

versjon 1.4.130.0.

Dette er ny firmware som er helt forskjellig fra AAJX.* versjonene.  Den har mer til felles med det som kjører på "Snøhetta"-ruteren. Det er denne varianten som blir vedlikeholdt og oppdatert nå.  Den siste AAJX.14 releasen er mer enn 5 år gammel og ikke egnet for bruk lenger.

Men for å få til nyere firmware så er det spart inn på det minst nødvendige.  En ting som ikke finnes i den nye firmware er lokalt webgui, eller andre former for lokal management. Dessverre.  Alt går via cpe.telenor.no uansett.

Det eneste alternativet jeg ser for å klare å nedgradere må være å bruke seriekonsoll.  Det er tilgjengelig uten behov for lodding på disse ruterne, men du trenger fremdeles et TTL-adapter i en eller annen variant.

Vet ærlig talt ikke om det er verdt bryet .  Hardware var flott en gang i tiden, men den drar på åra.  Og AAJX firmwaren er utdatert med ihvertfall 5 år.

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Fikk ingenting opp når jeg søkte "minipcie" i denne tråden, så jeg antar det ikke har blitt nevnt. Kasserte en P8720N en stund siden, men ikke før jeg tok ut minipcie-kortet. Denne finner jeg drivere til Windows (Windows 11 i dette tilfelle) via drivere inkludert i Apple Bootcamp. Kortet vil likevel ikke starte. Det fungerer altså ikke as-is i Windows ser det ut som. Det er sikkert ikke tilfeldig, for å si det slik.

Har ikke ennå testet med Linux.

Tviler på noen fant dette nyttig menmen😘

Lenke til kommentar
41 minutes ago, Soulitaire said:

Fikk ingenting opp når jeg søkte "minipcie" i denne tråden, så jeg antar det ikke har blitt nevnt. Kasserte en P8720N en stund siden, men ikke før jeg tok ut minipcie-kortet. Denne finner jeg drivere til Windows (Windows 11 i dette tilfelle) via drivere inkludert i Apple Bootcamp. Kortet vil likevel ikke starte. Det fungerer altså ikke as-is i Windows ser det ut som. Det er sikkert ikke tilfeldig, for å si det slik.

Har ikke ennå testet med Linux.

Tviler på noen fant dette nyttig menmen😘

Skal jeg gjette, kan det være at inf-fila til driveren trenger noen modifikasjoner med tanke på device-id. Vet jeg for et annet wifi-kort som kom fra en annen type enhet måtte gjøre dette for noen år tilbake. Husker ikke helt detaljene...

Lenke til kommentar
6 hours ago, NULL said:

Skal jeg gjette, kan det være at inf-fila til driveren trenger noen modifikasjoner med tanke på device-id. Vet jeg for et annet wifi-kort som kom fra en annen type enhet måtte gjøre dette for noen år tilbake. Husker ikke helt detaljene...

Driveren installerte uten noen overstyringer, så jeg vil tippe det ikke var det, enheten fikk likevel error og ville ikke starte. (Og som kjent vil driveren vil også miste signaturen om man redigerer inf-filen, men i Windows kan man vel  overstyre driveren til et annet vid/pid uten å forandre inf-filen, men rett meg gjerne om det er en eller annen finurlighet med tanke på det)

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...