Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hva som regnes som lave SNR marginer er forskjellig fra ISP til ISP. Du har også mulighet for å sette target SNR margin på dslam pos. som gjør at linjen blir mer tolle-rang for lave SNR marginer.

 

SNR marginer er heller ikke en eksakt indikator på om linjen blir ustabil eller ikke. Har vært borti linjer med 11-12 SNR som fortsatt er ustabile (hadde 0,4 kabel hele veien fra sentralen -.-), også har du linjer, som din egen hvor 6 i SNR fungerer helt bra.

 

Hadde du samme SNR verdier på linjen med det gamle modemet ? Syncen vil jo kunne bli høyere, hvis modemet klarer å holde syncen (showtime) på lavere SNR. Er kjent med at det er 1 - 3 Mpb/s forskjell på downstream med forskjellige modem på ADSL (større forskjeller på VDSL), og til nå, så er det dårligste modemet jeg har testet Zyxel P2812.

 

Jeg fikk nettopp den nye ruteren.

Og usikker på hva jeg synes så langt.

Synes den virker litt ustabil, og ikke så rask som den gamle.

Jeg har et Bredbånd 16-abonnement, noe som også det gamle Thomson ST780-modemet klarte fint.

 

Jeg synes bl.a. jeg får lenger pingtider (Fra average under 30 med den gamle ruteren, til over 50 med den nye)

Synes også at hastigheten varierer noe mer når jeg tester med speedometer-tester. (Dog ikke noen objektive tall på dette)

 

Når jeg logger meg inn på modemet ser jeg også at minneforbruket ligger rundt 90%. Synes det høres høyt ut, men betyr det noe i praksis? CPU-usage ligger under 8%

 

Har ennå ikke testet den tårdløse delen.

Siden det var den ovennevnte Thomson-ruteren som var min gamle, brukte jeg en separat ruter for det trådløse nettet mitt.

 

SNR Margin virker også lav: 4.2/6.6 dB (Up/Down)

Den gamle ruteren hadde:

SN Margin (Up/Down) [dB]: 23,0 / 6,5

 

Har noen FEC-feil, men det hadde jeg på den gamle også.

 

Må teste den litt mer, men hvis den trådløse delen er bra, fortsetter jeg nok å bruke den.

Ellers beholder jeg mitt gjeldende oppsett.

(Har "bare" Draft-N 300mbit på det gamle trådløse nettet mitt)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

FEC = DSL feil som er rettet. Hadde ikke FEC slått til ville det blitt en feil av et eller annet slag, typisk CRC som er DSL feil som fører til pakketap. Og da retransmisjon på høyere lag (tcp typisk). Dvs FEC er ufarlig. CRC er ikke fullt så bra.

 

11ac er ganske aggresivt på strømmsparing. Noe som kan føre til høy og ujevn pingtid. Forsøk å pinge routeren 10.0.0.138, samtidig som du gjør en hastighetstest. Da vil ofte pingtiden ramle.

 

Routeren er linux basert. Linux filosofien er "ubrukt RAM er bortkastet RAM". Så det fylles opp med chache når det ikke brukes av programmer. Dvs, RAM måleren er litt missvisende. Det er plenty ledig RAM til programmer.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har akkurat fått denne ruteren selv og lurer litt på noen ting som jeg håper noen her kan hjelpe meg med. :)

På bildet så mangler jeg noen av verdiene jeg så på andre screenshots i denne tråden. Noen som vet hvorfor og har det eventuellt betydning?

 

Jeg ser også at det står en "Attainable Net Data Rate", men er den noe troverdig i forhold til hva linjen kan levere?

 

Takk for hjelpen :)

 

//Baxel

 

post-327239-0-24997500-1389139426_thumb.png

 

 

Endret av Baxel
Lenke til kommentar

FEC = DSL feil som er rettet. Hadde ikke FEC slått til ville det blitt en feil av et eller annet slag, typisk CRC som er DSL feil som fører til pakketap. Og da retransmisjon på høyere lag (tcp typisk). Dvs FEC er ufarlig. CRC er ikke fullt så bra.

 

11ac er ganske aggresivt på strømmsparing. Noe som kan føre til høy og ujevn pingtid. Forsøk å pinge routeren 10.0.0.138, samtidig som du gjør en hastighetstest. Da vil ofte pingtiden ramle.

 

Routeren er linux basert. Linux filosofien er "ubrukt RAM er bortkastet RAM". Så det fylles opp med chache når det ikke brukes av programmer. Dvs, RAM måleren er litt missvisende. Det er plenty ledig RAM til programmer.

Det er det som er problemet.

Jeg får drøssevis av CRC og ES.

Jeg bruker ikke ac, nettverkskortet mitt er et N-kort.

 

Når jeg pinger 10.0.0.138 som er routeren, får jeg stort sett ned mot noen få ms i pingtider, men noen ganger hopper den opp til over hundre, og noen ganger får jeg timeout.

Kjører:

ping 10.0.0.138 -t

Får ofte i gjennomsnitt 4% i loss-rate.

 

Mulig at CRC-feilene skyldes en dårlig linje, men ping-feilene mot routeren har vel ikke noe med linjen å gjøre?

Lenke til kommentar

Det er det som er problemet.

Jeg får drøssevis av CRC og ES.

Jeg bruker ikke ac, nettverkskortet mitt er et N-kort.

 

Når jeg pinger 10.0.0.138 som er routeren, får jeg stort sett ned mot noen få ms i pingtider, men noen ganger hopper den opp til over hundre, og noen ganger får jeg timeout.

Kjører:

ping 10.0.0.138 -t

Får ofte i gjennomsnitt 4% i loss-rate.

 

Mulig at CRC-feilene skyldes en dårlig linje, men ping-feilene mot routeren har vel ikke noe med linjen å gjøre?

Har du siste stabile firmware? Det er aajax2.

Du kan laste den ned på http://stup.telenor.net/zyxel-p8702n/, eller ta kontakt med kundeservice hos Telenor så kan de gjøre det for deg.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ikke meningen å kapre tråden, men en bekjent har nettopp byttet bredbåndsleverandør og alt utstyret, og trenger neppe sin Telenor-brandede ZyXEL MULTIMODEM P2602HWT lengre.

Kan denne bare gis bort?

Er personvernet godt ivaretatt hvis jeg trykker inn reset-knappen, eller kan de få ut sensitiv informasjon om min bekjente?

Kan denne være nyttig for noen, eller er det kun Telenor-kunder som kan bruke den?

 

Vurderer å gi den bort, hvis eieren bare vil bli kvitt den.

Lenke til kommentar

Det er det som er problemet.

Jeg får drøssevis av CRC og ES.

Jeg bruker ikke ac, nettverkskortet mitt er et N-kort.

 

Når jeg pinger 10.0.0.138 som er routeren, får jeg stort sett ned mot noen få ms i pingtider, men noen ganger hopper den opp til over hundre, og noen ganger får jeg timeout.

Kjører:

ping 10.0.0.138 -t

Får ofte i gjennomsnitt 4% i loss-rate.

 

Mulig at CRC-feilene skyldes en dårlig linje, men ping-feilene mot routeren har vel ikke noe med linjen å gjøre?

 

CRC er problemer på DSL linja. Finnes en del muligheter til grunn for det. Muligens kan Telenor kundeservice hjelpe deg med dette. (Hint be om døgnåling)

 

Som Glenn skriver, sørg for at du har AAJX2 eller nyere. Det fikser litt trådløse ting. Problemer på DSL skal ikke påvirke trådløst. Så når du pinger 10.0.0.138 og får pakketap så tyder på det at det kan være interop problemer eller støy i nærheten av deg.

Ikke meningen å kapre tråden, men en bekjent har nettopp byttet bredbåndsleverandør og alt utstyret, og trenger neppe sin Telenor-brandede ZyXEL MULTIMODEM P2602HWT lengre.

Kan denne bare gis bort?

Er personvernet godt ivaretatt hvis jeg trykker inn reset-knappen, eller kan de få ut sensitiv informasjon om min bekjente?

Kan denne være nyttig for noen, eller er det kun Telenor-kunder som kan bruke den?

 

Vurderer å gi den bort, hvis eieren bare vil bli kvitt den.

 

Trykk reset og gi den bort. Da er alt av informasjon borte.

Lenke til kommentar

Hvem kan ha bruk for den? Må vedkommede være Telenor-kunde? Den har Telenor-logo.

Har den begrensninger på konfigurasjon osv..?

 

 

Den må selvsagt være tilkoblet strøm når jeg trykker RESET, ellers skjer det ingenting. Må jeg holde inne RESET i f.eks. 15 sekunder, eller holder det med ett trykk?

Vil det indikeres med blinking at alt har blitt slettet?

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Hvem kan ha bruk for den? Må vedkommede være Telenor-kunde? Den har Telenor-logo.

Har den begrensninger på konfigurasjon osv..?

 

 

Den må selvsagt være tilkoblet strøm når jeg trykker RESET, ellers skjer det ingenting. Må jeg holde inne RESET i f.eks. 15 sekunder, eller holder det med ett trykk?

Vil det indikeres med blinking at alt har blitt slettet?

 

Kan brukes på de aller fleste aksesser, men det er kun hos Telenor den vil få automatisk satt opp rett konfig (pppoe vs dhcp, evt lagert wlan passord). Andre aksesser så må man relv vite hva som er rett og konfigurere det i webgui. Det er DHCP for de aller fleste nå til dags.

 

Slå på boksen. La den boote opp normalt. Hold inne reset til det er litt diskobelysning i LEDene, ca 10 sekunder. Da er alt slettet.

Lenke til kommentar

Hvem kan ha bruk for den? Må vedkommede være Telenor-kunde? Den har Telenor-logo.

Har den begrensninger på konfigurasjon osv..?

 

 

Den må selvsagt være tilkoblet strøm når jeg trykker RESET, ellers skjer det ingenting. Må jeg holde inne RESET i f.eks. 15 sekunder, eller holder det med ett trykk?

Vil det indikeres med blinking at alt har blitt slettet?

 

Hvis du ser bak den P2602HWT boksen så er den en bryter som du kan velge mellom DSL og WAN. Antar den står på DSL nå, når den står på DSL så funker den bare på Telenor sitt ADSL nettverk.

 

Men setter du den til WAN så blir den en "vanlig" Wifi ruter som funker i alle slags nettverk. Du trekker da kabel fra modemet/ruteren inn til WAN inngangen på P2602HWT boksen for å bruke den.

MEN: P2602HWT boksen bruker gammel wifi standard av type "G" som støtter maks teoretisk hastighet på 54Mbit.

 

Så anbefaler heller at den personen som trenger en wifi ruter kjøper en som bruker nyere standard som N eller AC. Slik som P8702 boksen fra Zyxel støtter. ;)

Lenke til kommentar

Den er altså nesten verdiløs. Men den er sikkert god nok for noen som ikke er kresen.

Skal sjekke om eieren vi bli kvitt den mot at mottaker betaler porto.

I så fall havner den sannsynligvis i "datadeler som gis bort"-tråden.

 

Forstår jeg riktig at den kan fungere som en middelmådig wifi-router når bryteren står i WAN-modus, men at modem-funksjonaliteten kun kan brukes av Telenor-kunder?

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Den er altså nesten verdiløs. Men den er sikkert god nok for noen som ikke er kresen.

Skal sjekke om eieren vi bli kvitt den mot at mottaker betaler porto.

I så fall havner den sannsynligvis i "datadeler som gis bort"-tråden.

 

Forstår jeg riktig at den kan fungere som en middelmådig wifi-router når bryteren står i WAN-modus, men at modem-funksjonaliteten kun kan brukes av Telenor-kunder?

Stemmer det, den er en middelmådig wifi ruter når du setter den i wan modus. Og bare telenor kunder kan bruke dsl funksjonen.

 

G standarden kom ut i 2003. Så i dataverden er den gammel. Husk at i praksis så gir wifi rutere bare 20-25% av hastigheten i forhold til oppgitt max hastighet.

((Gi mer hvis du sitter rett ved siden av, men da kan du like godt bruke kabel ;) ))

Det vil si at du da kanskje for realistisk ytelse på 10-15mbit over wifi på rutere med G standarden.

Så har du internett linje kraftigere en det så bør du ha bedre wifi ruter. :)

Lenke til kommentar

Noen som vet hva som er feil når jeg ikke får oppnådd riktig hastighet når jeg måler på hastighetstester?
Måler rundt 5 mbit/s, men linja skal klare 14:

Jeg har prøvd å måle på både kabel og trådløs.
2akb760.jpg

Er det noen innstillinger jeg må endre på?
Har byttet fra Telenor til HomeNet.

Lenke til kommentar

Hei. Har hatt denne i noen uker nå. Og så langt virker den for min del ganske stabil. Men jeg har et aldri så lite problem, så lurte på om det kanskje var noen flinke mennesker her som kunne hjelpe meg.

P8702N er viderekobla til trådløs router nr 2. (tp-link med dd-wrt) Koblet fra LAN-LAN. Dhcp av på tplink, og dhcp 192.168.1.3-192.168.1.199 på P8702N

P8702N ip er : 192.168.1.1

subnet: 255.255.255.0

 

Tp link ip: 192.168.1.2

subnet: 255.255.255.0

 

Sender på forskjellig SSID.

Problemet er følgende: Etter jeg har vært tilkoblet WLAN på tplink, og etterpå kobler til WLAN på telenor, får jeg ikke tilgang til internt LAN nett før etter en 20 minutters tid. Akkurat som telenor router "sperrer meg ute" etter jeg har vært tilkoblet TP-Link. Prøvd DMZ uten resultet. Andre veien fungerer alt greit. Er jeg tilkoblet TP-Link har jeg tilgang alle veier med engang.

Noen som har en fornuftig forklaring?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...