Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Du har for dårlig opphastighet, som kveler linja de når det er belastning... Ikke akkurat noe bra nedhastighet heller... Prøv å sett maks nedlastningshastighet i µtorrent til 5Mbits og opp til 50Kbits.. Da har du litt igjen av linja tilgjengelig...

 

Jeg vet det er en drittlinje, men det er det jeg kan få, så er ikke noe å gjøre med. Men nei, det er ikke at linja blir kvelt i den forstand du sikkert tenker nå. Jeg vet godt forskjellen på en kvelt linje, og fullstendig blokkert/frakoblet nett. Med det forrige modemet, så virket alt helt topp. Selvfølgelig går/gikk alt tregt når jeg "kveler" linjen med noe som pumper det den klarer, men med det forrige modemet (hvitt med én antenne) så sluknet aldri nettet på denne måten. ikke en eneste gang på to år.

 

Jeg kan vel også nevne at når jeg sjekker loggen i ruteren, så er det kommet "alert" hver gang dette greiene skjer, men ettersom dette loggsystemet er fantastisk, så står det ikke noe mer, så å finne en løsning er ikke så enkelt.

 

Å begrense farten på µtorrent vil nok fungere, men det fikser ingenting, da dette problemet forekommer av hva som helst som pumper nettet, og fremdeles; spesielt telefoner som laster (opp/ned).

Endret av sjeve
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Godtfolk!

 

Noen som har peiling på hvordan man kan nå et CLI på denne boksen?

Jeg tenker SSH eller Telnet.

 

Misstenker at det ligger en del godsaker gjemt i CLIet, som f.eks. VLAN-konfigurasjon.

 

Det er et valg i webgui under menyen "Maintenance -> Remote MGMT", for å aktivere både telnet og SSH. Selv om begge er haket av for "enable", fungerer det fortsatt ikke.
Det virker som om Telenor har gjort seg flid med blokkeringa si denne gangen... :hmm:

Endret av R0nald
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei, har hatt denne ruteren i et par måneder. Sliter også med at at pingen noen ganger går i været (når jeg pinger routeren). Sitter på 5Ghz trådløs og med relativt god forbindelse. Finner få tilgangs punkt fra naboene, så jeg tviler på at det skyldes støy, og det er kun i enkelte tidsrom pingen blir rar. Hva kan dette skyldes av, og hvordan kan jeg eventuelt fikse det?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Da er det nok modemet i seg selv som ikke er helt 100%... Har du det gamle enda? I så fall, prøv å kopier innstillingene fra det så godt det lar seg gjøre, over til den nye... Kan være noen innstillinger som gjør at linja/modemet blir ustabilt....

 

Det er nok ikke det, siden min bror har nøyaktig det samme problemet.

Lenke til kommentar

Hei, har hatt denne ruteren i et par måneder. Sliter også med at at pingen noen ganger går i været (når jeg pinger routeren). Sitter på 5Ghz trådløs og med relativt god forbindelse. Finner få tilgangs punkt fra naboene, så jeg tviler på at det skyldes støy, og det er kun i enkelte tidsrom pingen blir rar. Hva kan dette skyldes av, og hvordan kan jeg eventuelt fikse det?

Pinger du LAN- eller WAN-siden av router?

Lenke til kommentar

Hei, har hatt denne ruteren i et par måneder. Sliter også med at at pingen noen ganger går i været (når jeg pinger routeren). Sitter på 5Ghz trådløs og med relativt god forbindelse. Finner få tilgangs punkt fra naboene, så jeg tviler på at det skyldes støy, og det er kun i enkelte tidsrom pingen blir rar. Hva kan dette skyldes av, og hvordan kan jeg eventuelt fikse det?

Prøv å oppdater til siste beta-firmware, den ligger i test-mappa.

http://stup.telenor.net/zyxel-p8702n/

100AAJX3D0.bin..

 

Kan ikke garantere noe som helst, og vet ikke om det kan bricke routeren.

Ser dette står i "Viktiginfo.txt":

De som har CPE fra den første 100-batchen bør ikke oppgradere til denne sånn helt uten videre pga endring i bootmodul. Alle som har CPE fra 1K-batchen kan oppgradere uten problem.

 

Serienummer som starter med S130Y15: Ikke oppgrader til denne

Serienummer som starter med S130Y20: Oppgrader

Endret av Glenn
Lenke til kommentar

Så har nok ein router havarert heime med gamlefolket, denne gangen ein Zyxel P2812 der alle LAN utganane plutselig slutta å fungere, Wifi fungerte heldigvis. Fekk tilsendt routeren denne tråden er om, og har brukt store delar av dagen på å få til den å fungere skikkelig. Kom fort på nett med den med kabel, men fekk likevel nokre meldingar om at routeren ikkje kommuniserte med Telenor når eg var logga inn som admin, og på Telenor virkar det ikkje som det er mulig å lagre innstillingar som skal bli sendt til routeren. Det virka også som wifi-delen på routeren hadde klikka fullstendig, og det var umulig å sette opp noke som helst, ei heller å slå av og på wifi på routeren. Restarta og resette den fleire gangar før det endelig var litt meir håp. Har etter kvart fått endra admin passord og sett opp wifi slik eg vil ha det. MEN, det er komplett umulig å få MAC filtrering til å fungere. Er dette aktivt, er det umulig å kople seg på. Slår eg dette på etter alt er kopla på, fungerar alle tilkopla enheter vidare. Men koplar eg noke av er det umulig å komme på igjen. Noken forslag?

Lenke til kommentar

 

Flott at Telenor kommer med et standardroutermodem som støtter 5 GHz og 801.11ac, har ikke sett dette fra noen av konkurrentene. Den så veldig bra ut, moderne og enkelt design: http://www.telenor.no/privat/bredband/modem.jsp Stort pluss at den kan brukes på både ADSL, VDSL og fiber, slik at man kan bytte tilkobling uten å måtte bytte modem.

Det kunne man på P2812 også :)

 

 

Har den like mye stabilitetsproblemer som den eldre P-2812?

Lenke til kommentar

 

 

Flott at Telenor kommer med et standardroutermodem som støtter 5 GHz og 801.11ac, har ikke sett dette fra noen av konkurrentene. Den så veldig bra ut, moderne og enkelt design: http://www.telenor.no/privat/bredband/modem.jsp Stort pluss at den kan brukes på både ADSL, VDSL og fiber, slik at man kan bytte tilkobling uten å måtte bytte modem.

Det kunne man på P2812 også :)

 

 

Har den like mye stabilitetsproblemer som den eldre P-2812?

 

Du tenker på P-2602.

Lenke til kommentar

Egentlig ikke. Jeg mener P-2812, men så er jeg Altibox-kunde da, vel og merke. Men, spørsmålet har nå likevel en slags gyldighet.

 

post-30484-0-99146700-1389717238_thumb.jpg

 

Jeg ser allerede av tråden at ikke alle er såre fornøyde med P8702N. Men, er det store forskjeller på hvilken som er mest ustabil av P-2812 VS. P8702N ?

Endret av G
Lenke til kommentar

Egentlig ikke. Jeg mener P-2812, men så er jeg Altibox-kunde da, vel og merke. Men, spørsmålet har nå likevel en slags gyldighet.

 

 

 

Jeg ser allerede av tråden at ikke alle er såre fornøyde med P8702N. Men, er det store forskjeller på hvilken som er mest ustabil av P-2812 VS. P8702N ?

Da kjører du nok annen firmware en telenor utgaven. Telenor utgaven av p2812 er ikke plaget med ustabilitet.

Lenke til kommentar

Har ikke hatt overskudd til å begynne å sjekke linjene. Men, etter at jeg satte en ASUS RT-N66U bak P-2812, og UTEN denne bridge-mode, så er ting noe raskere enn de gamle ur-kjipe routerene jeg hadde prøvd før.

 

Men, selv med ASUS RT-N66U så har jeg opplevd treghet, men jeg er aldri sikker på om også PC'en spiller meg et puss.

 

Jeg hadde ihvertfall en 9 ms respons sist gang jeg kjørte nettfart-testen, da med oppsettet:

 

P-2812 --> ASUS RT-N66U --> PC --> nettfart-testen. Ligger veldig nær det jeg betaler for i Internett 50 (25/25). Målingen ble gjort etter midnatt på nattestid.

 

 

Kjørte en tilsvarende test nå, når skoleungdommen heller ikke har kommet hjem riktig enda. Den var bare minimalt dårligere. Vi snakker om desimaler her:

 

post-30484-0-84784400-1395315473_thumb.jpg

 

 

Nå synes jeg at jeg har et mye bedre utgangspunkt å starte uttesting på alskens oppsett her. Altså med det utgangspunkt at man tilsynelatende får, eller skal tro man får en bra linje. Mye bedre måleutgangspunkt, enn når ting har gått i sirup, med gjerne egne router flaskehals-kilder !!

 

Det jeg er nysgjerrig på, som kanskje ikke nettfart kan svare meg på, er om linjen er stabil nok til fri flyt av Netflix og annet av streaming. Med utgangspunket jeg nå står med, så vil jeg sannsynligvis ha en nokså feilfri Netflix-opplevelse, om da ikke det ligger noe annet og "lurer i busken" som jeg ikke er klar over. Og da vil jeg enten sikkert på småutfall nå og da, eller større problemer.

 

Men, jeg kan også ha en helt feilfri Netflix-opplevelse. Noe jeg for noen dager siden ikke trodde at jeg ville få oppleve med alle de negative skriveriene det er om P-2812 og HET-3012 (mediaconverter fiber--RJ45).

 

Nå har jeg ikke enda en gang påbegynt noe 30 dagers gratis prøveabon. av Netflix, og jeg skal øyeblikk ta tid til å få levert inn TV til plombering. Så ting vil enda gå noe langsomt før jeg får glede meg over en "enklere streaming-tilværelse".

Lenke til kommentar

Har ikke hatt overskudd til å begynne å sjekke linjene. Men, etter at jeg satte en ASUS RT-N66U bak P-2812, og UTEN denne bridge-mode, så er ting noe raskere enn de gamle ur-kjipe routerene jeg hadde prøvd før.

 

Men, selv med ASUS RT-N66U så har jeg opplevd treghet, men jeg er aldri sikker på om også PC'en spiller meg et puss.

 

Jeg hadde ihvertfall en 9 ms respons sist gang jeg kjørte nettfart-testen, da med oppsettet:

 

P-2812 --> ASUS RT-N66U --> PC --> nettfart-testen. Ligger veldig nær det jeg betaler for i Internett 50 (25/25). Målingen ble gjort etter midnatt på nattestid.

 

 

Kjørte en tilsvarende test nå, når skoleungdommen heller ikke har kommet hjem riktig enda. Den var bare minimalt dårligere. Vi snakker om desimaler her:

 

attachicon.gif20mars2014--nettfart-test.jpg

 

 

Nå synes jeg at jeg har et mye bedre utgangspunkt å starte uttesting på alskens oppsett her. Altså med det utgangspunkt at man tilsynelatende får, eller skal tro man får en bra linje. Mye bedre måleutgangspunkt, enn når ting har gått i sirup, med gjerne egne router flaskehals-kilder !!

 

Det jeg er nysgjerrig på, som kanskje ikke nettfart kan svare meg på, er om linjen er stabil nok til fri flyt av Netflix og annet av streaming. Med utgangspunket jeg nå står med, så vil jeg sannsynligvis ha en nokså feilfri Netflix-opplevelse, om da ikke det ligger noe annet og "lurer i busken" som jeg ikke er klar over. Og da vil jeg enten sikkert på småutfall nå og da, eller større problemer.

 

Men, jeg kan også ha en helt feilfri Netflix-opplevelse. Noe jeg for noen dager siden ikke trodde at jeg ville få oppleve med alle de negative skriveriene det er om P-2812 og HET-3012 (mediaconverter fiber--RJ45).

 

Nå har jeg ikke enda en gang påbegynt noe 30 dagers gratis prøveabon. av Netflix, og jeg skal øyeblikk ta tid til å få levert inn TV til plombering. Så ting vil enda gå noe langsomt før jeg får glede meg over en "enklere streaming-tilværelse".

Netflix krever ikke mer en 5mbit pr bruker, ved full kvalitet. Så det skal ikke by på noen problemer.

 

Vet ikke hvor du henter "alle de negative skriveriene" fra. Siden P2812 for Telenor sin del, har vist seg å være meget stabilt og kapabelt.

 

Kjører med nevne router på en 25\25 Fiber linje fra Telenor, der den leverer prikkfritt, til tross for meget hard belastning.

Lenke til kommentar

Ok, det er det forresten en veldig god forklaring på. Hvor jeg har alle de negative skriveriene fra. Norsk Netfreakforum. Her er en tråd jeg opprettet i den forbindelse for å lære mer om VPN-oppsettet.

 

Det er tydeligvis enkelte som mener at man kan oppnå bedre internettopplevelse ved å eliminere disse routerne som man får utlevert fra sin ISP. I diskusjonen så dreier dette seg spesifikkt om Altibox, og hvilke utfordringer som rår der i gården. Her er tråden min som berører de negative sidene. Man får best inntrykk av å besøke lenken til Norsk Freakforum selv.

 

Lenken ligger tilgjengelig til å klikkes på i mitt førsteinnlegg :)

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1572110

 

 

Et av dilemmaene Norsk freakforum tar opp til vurdering er om problemet kan relateres til boksen før WiFi-routeren (P-2812), som heter HET-3012 og også andre HET-bokser med andre modellbetegnelser.

 

For enkelte mener man kommer bedre ut av det med det andre merket av medieconvertere som Altibox flittig benytter.

 

Jeg har kun skrapet på overflaten av dette. Og vet ikke hvilken vei jeg tar til slutt. Men, det kan jo hende det er verdt å investere noen timer i dypdykk på hvordan gjøre endringer på sin egen router, og også på å teste litt med og uten bridge-mode. Og det å se hvor viktig denne VPN trunk ID 102 egentlig er, eller om enkelte av de egen-skaffede routerne automatisk føyer seg og arver denne ID'en dersom de er oppkoblet mot Altibox-serverne direkte.

Endret av G
Lenke til kommentar

Jo. Litt eple og pære. Nå tilføyde jeg at kanskje medieconverteren som er en annen boks i oppsette også kan være selve feilkilden. Men ting blir litt utydelige og vanskelige å helt få taket på ved å lese slike diskusjonstråder, som den jeg lenket til. Enkelte er sterke tilhengere av en type forklaringer, mens andre kan slå i bordet med at nettopp de igjen har fått til å omdirigere VLAN ID 102, slik at de kan benytte seg av den med direkte oppkobling.

 

Uansett er det ikke hel irrelevant, selv om jeg forstår litt denne med eple og pære firmware'n, samt denne eple og pære ISP'ene.

Endret av G
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...