Gå til innhold

Hvis Norge varsles rammet av en stor asteroide om en uke, hva gjør du?


Simen1

Anbefalte innlegg

Hva skal man med penger når alt er stengt?

 

Jeg ville ikke solgt meg for en milliard til verdens peneste supermodell om det ville utsatt forberedelsene og flukten. Jeg risikerer ikke livet for et ligg. Ikke at en milliard kroner er særlig nyttig når det ikke blir mulig å bruke det.

 

 

Hora kunne jo forlangt at hun kunne ta livet av deg etter ligget, og få lov å ta deg med som proviant i nøden. Kan man få bedre betalt for et ligg i en slik situasjon? (edderkopper spiser jo sin make)

Så kan du håpe hun overlever og genene dine lever videre, for er ikke det det ultimate målet med livet?

 

 

 

Så ville jeg kjørt fra Tromsø, gjennom Finland og satt kursen mot Uralfjellene og Kasakhstan.

 

Du får håpe at det ikke meldes på nyhetene at Kasakhstan er det tryggeste sted på jord eller noe i den retning, fordi da blir det trangt å bevege seg når alle russere begynner å begi seg i den retning. :)

Samt at alle ressursene i og rundt Kasakhstan vil bli brukt, beslaglagt av ville anarkister. Som dreper deg før du vet ordet av det, bare for å stjele den halve Snickers-sjokoladen du holdt på å spise opp.

Endret av G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det største problemt blir kanskje å få tak i nok drikkevann. Regner uansett med at det blir vanskelig å få forsyninger i alle fall ikke før man når spania..

Mtp. den varme vinden i etterkant kommer det nok til å regne usedvanlig mye de kommende dagene og ukene etter nedslaget.

Så, vann blir antagelig ikke så veldig stort problem i starten om man klarer å samle det opp.

Lenke til kommentar

Jeg har regnet litt til nå. La oss si asteroiden kommer fra "intet" rett mot oss og asteroidejegerne klarer å oppdage klumpen når den er like lyssvak som Pluto er nå (forutsatt samme albedo). Da vil den kunne oppdages i en avstand 1/115 av det Pluto er i nå eller ca 41*106 km. Med en hastighet på 20 km/s får vi 23,5 dager på oss fra oppdagelse til nedslag. Antagelig må den nærmere for å oppdages og så trenger man flere målinger for å kunne beregne kursen nogen lunde nøyaktig så 7 dager er kanskje ikke så urealistisk tidsperspektiv.

Lenke til kommentar

Argh.. så motstridende informasjon. Nå har jeg funnet simuleringer som antyder at tsunamien "bare" blir noen titalls meter høy 500 km unna åstedet. Da må jeg endre fluktplanen min igjen og vurdere høydeopphold eller bomberom i Norge.

 

 

Dette er eigentleg eit meir interesant spørsmål. Dersom du har berre 7 dager med varsel, kva bør ein bruke tida på. Skal ein bruke eit par dagar på å gjere research og finne ut kva som er lurt å gjere og kor langt vekk ein må reise for å komme seg i sikkerheit. Eller burde ein starte reisa i nesten vilkårlig rettning umiddelbart utan å stoppe?

 

Tilsvarande spørsmål blir det rundt dette med hamstring og forberedelser. Skal du få tak i forsyninger så må du handle umiddelbart før det blir kaos, utsolgte varer og skyhøge priser. Bør du sette deg ned å tenke over kva som du faktisk trenger, eller er det best å hive seg med i folkemassa som kjøper/stjeler alt som ein kjem over og som ein kan bære?

 

Kva om du har ein strategi på å kjøpe opp f.eks alle fiske-slukane som du kjem over? Dei vil ikkje hjelpe deg mykje i starten. Men etterpå vil desse små metalldingsane nok være ettertrakta bytteobjekter då dei både er små av størrelse og vil kunne sikkre god mattilgang. Eller går du rett i køa for å få tak i bensin og hermetikk?

 

 

 

 

 

Nå tror jeg ikke at visum er noe man tenker på i en slik nødssituasjon. Russland vil da heller bry seg om å evakuere sine egne innbyggere i stedet for å passe på at folk fra f eks Norge og Sverige ikke kommer inn i landet.

 

Her anser eg sjangsane for å komme inn i Russland som omtrent 50/50. Enten så åpner Russland grensene sine for å sleppe inn alle flyktningane frå skandinavia, eller så stenger dei grensene med militærmakt. Russland som nasjon vil kunne klare seg mykje betre om dei ikkje slepper milioner av flyktninger inn i landet. Når matvareproduksjonen i verden går ned så vil ikkje russland ha for mange munner å mette.

Lenke til kommentar

Denne tråden er hovedsaklig for underholdning (a la ettertanke etter katastrofefilmer), men det har jo et dystert bakteppe av å kunne bli reelt. Akkurat som man øver på førstehjelp selv om man kanskje ikke får konkret bruk for kunnskapen er det greit å ha tenkt gjennom dette på forhånd. Scenariet er selvsagt en helt annen plass på skalaene for risiko og konsekvens, men skulle det mot formodning varsles noe i den gata så er det gull verdt å ha tenkt gjennom en strategi på forhånd. Vi her i tråden vil altså ha gjensidig nytte av en slik brainstormingsrunde. Høyst sannsynlig og forhåpentligvis forblir dette tankespinn og underholdning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er mange faktorer som spiller inn her. Jeg personlig tror at vestlandet har den vanskeligste oppgaven dersom scenariet slår til. Norge har usedvanlig dårlig veistandard over fjellet ifbm masse-evakuering. Er det best å hive seg rundt med en gang før det blir tidenes kork? Å kjøre til Gøteborg fra Bergen tar ca 13-14 timer med normal trafikk, så man må regne med at det kanskje tar to dager hvis man er litt treig. Videre kan det hevdes at Norge ligger veldig kronglete til på Europakartet i en slik sitausjon. Ferger regner jeg som uaktuelle, all den tid de vil bli stappfull og ikke har kapasitet i en slik forbindelse. Jeg regner med at jeg som person ikke ville vært "kjapp nok" til å være først i køen.

 

Jeg er med andre ord nødt til å kjøre via Oslo, inn i Sverige, til Danmark, Tyskland, Polen og så videre østover. En helt vanvittig omvei, og med anslagsvis 8-10 millioner andre på veien kan det hende tiden rett og slett løper fra meg. Jeg kommer frem til tallet 8-10 millioner ved å anta at en god del velger å oppholde seg i bomberom, men at store deler av vestlandet og innlandet ønsker å evakuere, og så en lavere andel lenger øst man kommer, pluss en del svensker, pluss store deler av Danmark.

 

Veinettet blir overbelastet, og det kommer til å være mye kollisjoner og vanskelig fremkommelighet. Selv i tilfeller der et titalls tusen bergensere skal fra Oslo til Bergen samtidig har man merket at det går tregt over fjellet.

 

Min første tanke var å bruke de første timene på å fylle drivstoff og ha store reserver, samt handle en del grunnleggende ting og begynne å pakke. Samtidig ville jeg prøvd å samle familien på dag 1. Jeg ville så laget en plan med andre i familien om hvor vi skulle dra, men samtidig understreket at ting kommer til å skje så man må ikke vente på hverandre. Så var planen plyndring fra dag 2. Diamanter, våpen, finne en bilforretning og stjelt noen flunkende nye varebiler slik at det er liten sjans for havari. Jeg tror det lureste ville vært å stjelt en motorsykkel, men familien betyr for mye til at jeg lar dem sitte i trafikk-kork kun for å berge mitt eget liv.

 

Men desto mer jeg tenker på det så tror jeg at veistandarden er altfor dårlig fra vestlandet til at vi hadde kommet noe sted. Jeg tror knapt jeg hadde kommet meg til Voss engang.

 

Jeg tror det lureste er å samle familien og kjøre avgårde med én gang før alle andre, og fylle så mye drivstoff som mulig. Man er nødt til å komme seg over fjellet fortest mulig. Underveis kan man plyndre, i og med at det vil bli en form for naturtilstand frem til man kommer seg til Polen. Dersom man lever et ensomt liv har man større sjans til å overleve. Hiv deg på motorsykkelen og unngå kø.

Endret av Nightfox-
Lenke til kommentar

Tror fremdeles båt er veien å gå. 100% sikkert at det ikke blir kø. Og du har mye mer plass til forsyninger.
Nå vet jeg ikke helt hvordan bølgen kommer til å gå men jeg regner med at store deler av nordøst europa kan bli oversvømt. Mange av disse områdene ligger ikke spesielt høyt oppe.

En båt vil derimot klare seg relativt godt så lenge den er på rimelig dypt vann. Bølgehøyden vil ikke bli særlig høy her. Og båten vil kunne ri av stormen. Den største trusselen for en båt blir vel nedfall i form av stein og aske.

Lenke til kommentar

Vestlandet består jo tross alt av en betydelig oljesektor og har stor tilgang på skip i nødssituasjoner, som du sier. Så det kunne vært spennende å se hvordan regjeringen hadde reagert. Jeg tror faktisk at man kan evakuere en stor del av vestlandets befolkning via båt, hvis man f.eks hadde stilt alle hurtigrutene, supplybåter, katamaraner, cruiseskip og ferger til disposisjon. Slik sett kunne man unngått det aller verste trykket på veiene.

 

Er det noen med peiling på skip her som vet hvor fort store fraktskip kan gå, og hvor langt de hadde kommet seg på en uke? 13-16 knop finner jeg ut på en webside, hvor langt blir det på en uke?

Endret av Nightfox-
Lenke til kommentar

VIlle vel også vurdert noe slikt. Nå bor jeg ikke så langt nord (mulig det nærmest blir lettere/bedre å reise nordover og inn i barentshavet etc..?), men frakteskip er ikke noe jeg har særlig tilgjengelig. :p

Kanskje gjøre et lite innbrydd på den nærmeste marinaen. Finne seg en stor yatch man fyller opp med mat og drivstoff og durer nedover landet i en ganske så grei hastighet (for høy hastighet vil bare ta livet av drivstoffet du har tilgjengelig).

 

Da har du også tak under hodet, mulighet for å kanskje komme deg til middelhavet/indiahavet etc.., plass til masse mat, du slipper å tenke for mye på stengte grenser/trafikkaos, og plass til familien.

For ikke å snakke om at du strengt talt har det forholdsvis komfortabelt.

 

Motorsykkel derimot, har du plass til maks et par dager med vann og mat, og er mildt sagt ikke særlig komfortabelt (som faktisk ikke er helt unødvendig for å holde moralen oppe i krisesituasjoner)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Argh.. så motstridende informasjon. Nå har jeg funnet simuleringer som antyder at tsunamien "bare" blir noen titalls meter høy 500 km unna åstedet. Da må jeg endre fluktplanen min igjen og vurdere høydeopphold eller bomberom i Norge.

 

 

Den motstridende informasjonen er nok på grunn av at de regner med forskjellig havdybde. På bildene ser en at de har regnet med en havdybde på 140m, noe som naturlig nok ikke fører til kjempestore tsunamier. Hvis vi antar at havdybden der asteroiden slår ned er 2500m, vil tsunamien bli mellom 300 og 600m ifølge Earth Impact Effects Program.

 

Jeg la inn følgende data:

post-22020-0-35162500-1380554611_thumb.gif

Lenke til kommentar

Å være ute på åpent hav i dyp sjø når tsunamien kommer er nok ikke så dumt. Tsunamier er jo ekstremt langbølgede saker og man vil vel knapt merke at den har passert før man nærmer seg land igjen.

 

Hvis nå tsunamien blir 50-100 meter så ville jeg holdt meg langt unna grunne farvann og flate kyster som Nederland. Så i første omgang ut på åpent hav lenst mulig unna nedslaget og deretter inn til norskekystens høye fjell er kanskje en bra plan.

 

Når det gjelder hva regjeringen ville sagt så tviler jeg sterkt på at de har noen kriseplaner for dette scenarioet. Forslaget deres kan vise seg å komme sent og bli både rotete og dårlig gjennomtenkt.

Lenke til kommentar

Hva om asteroiden spretter videre som en stålkule ville gjort når den traff noe jævlig hardt, som vi i Norge har mye av (granitt). Hvor ville den ha sprett(et), sprutt(et, spratt(et), språtti videre hen? Ville den ha fart videre ut i rommet, eller ville den fått en balistisk bane og landet i et nytt verdenshav?

Endret av G
Lenke til kommentar

Spretter videre? :rofl:

 

1. Nå tviler jeg sterkt på at styrken til selv stål ville vært for lite til å forhindre at tusenvis av tonn ville deformet seg til en flat pannekake om den traff noe "uendelig hardt", i det den smeller inn i jorden i flere titusener av km/t. Og om materialet går så langt at det deformer seg (ikke bare midlertidig deformer seg), så vil det ikke være noen elastitet som kan sprette den opp. På samme måte som at en kule av plastelina ikke akkurat vil sprette.
2. Varmen og energien er nok til å smelte stålet til en eneste stor flytende masse, umiddelbart.
3. Jordskorpa er ekstremt tynn sett i forhold til disse svære asteroidene. Om det er granitt eller ei, så skal du ikke se bort fra at den slår rett igjennom og havner i et hav av magma uansett.

Om det er noe som "spretter opp", så er det jordskorpa som blir slått løs og kastet opp i lufta.

 

Edit:
Men om asteroiden treffer med veldig liten vinkel, slik at den bare sneier jordoverfalten, så er det selvsagt mulig at den fortsetter ut i verdensrommet igjen. Da kan den også komme å treffe jorden på et senere tidspunkt.
Men å "sprette" ville jeg ikke akkurat kalt det.

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...