Gå til innhold

Hvis Norge varsles rammet av en stor asteroide om en uke, hva gjør du?


Simen1

Anbefalte innlegg

Det positive er jo at det er en god mulighet for at mennesket er den siste organismen som dør ut, av alle organismer på jorden. (med litt flaks)

 

 

Var facinerende den videon om en på 500 Km/d. Har det truffet sånne før, syns han sa det hadde vært 6 ganger i jordas historie hvis jeg hørte riktig.

 

Om vi skulle bli truffet, tror jeg at jeg ville fortrukket en slik. Så hadde vi sluppet å knive og tulle om å berge oss, og så hadde den tatt med alle toppene sammen med oss andre. Fordi toppene har jo laget bunkere til alle politiske topper, rikinger og sånn mens vi massen ville krepert de aller aller fleste.

Det ville sikkert ikke blitt rare livet etterpå heller. Tilbake til steinalderen og barbari, med fare for å bli overfalt og drept av bøller hver eneste dag.

Nei skal det være så skal det være, det er vel så greit.

? Det var da veldig dystre tanker... Fordi du ikke ser for deg at du kommer til å overleve så er det like godt at alle andre også dør?

Tilbake til "steinalderen" og barbari kunne jo vært en spennende opplevelse. MEN! det er ikke teknologien, verktøyene, eller instrumentene som skiller oss fra steinalderen. Det er faktisk kunnskapen vi har i dag og det vi altså har skrevet/lagret i hjernene våre som har noe å si. En eventuell oppbygning vil derfor gå tusenvis av ganger raskere enn den gjorde sist gang vi var i steinalderen. Det holder at "en" ingeniør/vitenskapsmann/alt-mulig-mann/politiker/lege overlever.

Og Vel, man skal ikke være så sikker på at alle disse "toppene" dør ut. ;)

Ingenting som motiverer så sterkt som frykten for døden, eller miste makten. Så skal nok ikke se bort fra at noen av disse toppene plutselig får rakettfart på utviklingen av mars/måne-ekspedisjoner. Om verdens ledere virkelig hadde utnyttet makten de har, og ressursene de har tilgjengelig, og at sikkerheten ikke er like viktig lengre (da alternativet om de ikke er raske nok er døden), så ville de fint kunne klart å komme seg unna og opprettet en base på mars på kun noen få år, og en så stort objekt vil de nok vite komme i god tid. .

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, kan godt si at jeg vanskelig å tolerere at verden skal fortsette uten meg. Det blir feil det

 

 

Så skal nok ikke se bort fra at noen av disse toppene plutselig får rakettfart på utviklingen av mars/måne-ekspedisjoner.

 

Der er jeg enig. Og det er noe jeg tror på. Nå var vel tanken om vi skulle bli truffet før vi kommer dithen.

 

Men enn så lenge er jeg faktisk optimistisk.Både med tanke på romprogram/kolonisering og at vi (inkl. meg) får en mulighet til uavgrenset forlenget liv om kort tid. Sannsynligvis ved at vi kommer ifm aliens om ikke lenge.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Dere hadde ikke kommet dere så langt dere måtte tro. Hadde vært fullstendig trafikk kaos. ALLE hadde prøvd og flykte sin vei med kjøretøy. ALLE. Hadde blitt fullstendig kaos og stopp i trafikken. Ingen ved sin fulle fem hadde fullført arbeidsdagen sin heller.

Nei jeg tror eneste reelle mulighet til og komme seg noen vei er ved eget helikopter, eventuelt eget fly.

Lenke til kommentar

Leste en gang at det skal finnes en sånn enmanns-flyegreie laget til hver enkelt person i hele verden. Husker ikke hva de heter, en sånn man har på ryggen med en rakettmotor eller hva det er.

Men det var på 70 tallet, vet ikke hvordan det er i dag. Det var ganske andre tider det med færre folk.

Tviler veldig, veldig sterkt på at det eksisterer, eller har eksistert noe sånt. Sånne man har på ryggen har knapt knapt blitt laget kraftig og lett nok til å kunne fly de siste årene, langt mindre ett effektivt transportmiddel, der har man en lang vei å gå.

 

Uansett kan man ikke ta på en sånn og fly sånn uten videre, uten trening.

Lenke til kommentar

1. Sette over alle pengene jeg har til kontoen til maddamen. Hun er australsk. Satser på at banksystemet i australia ikke kolapser. Ta ut en del dollar hvis mulig alternativt euro.
Få gamlingene til å gjøre det samme.

 

2. Gamlingen har en 30 fots seilebåt som er havgående. Kjøre ut til gamlingen som allerede har begynt å gjøre klar båten. Deretter sette kursen for den engelske kanal og så videre til australia. Så er det bare å håpe at vi kommer langt nok unna på en uke.Burde i alle fall være nok tid til å komme til frankrike eller spania.

 

3. Nytt liv i australia som skulle være relativt uberørt. Var egentlig planen å reise ned dit på permanent basis snart uanset.


Edit: Med 6 knop i gjennomsnitt burde det være mulig å komme seg til biscayabukten rett sør for brest. Da har man en del landmasser som burde klare å demne greit opp for flodbølgen som kommer. I alle fall nok til at båten overlever. Legger man til en halv dag til siden bølgen vil bruke litt tid til å komme dit så kan man kanskje komme seg til kysten utenfor bordeaux. Men spørs om det ikke er best å bare komme seg ned mot spania i en rett linje når man er kommet forbi brest.

Endret av Akidon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå får jeg håpe at denne meteoritten treffer land og ikke hav så blir forhåpentligvis skadene av den litt mindre :)

Ja, det hadde gjort saken lettere, men nå er under 30% av jorda land så det hadde vært litt mindre sannsynlig.

 

Dere hadde ikke kommet dere så langt dere måtte tro. Hadde vært fullstendig trafikk kaos. ALLE hadde prøvd og flykte sin vei med kjøretøy. ALLE. Hadde blitt fullstendig kaos og stopp i trafikken. Ingen ved sin fulle fem hadde fullført arbeidsdagen sin heller. Nei jeg tror eneste reelle mulighet til og komme seg noen vei er ved eget helikopter, eventuelt eget fly.

Hvor stor andel av Norges private bilpark er i bevegelse når påskeinnfart og utfart er på sitt maksimale? 30%? 50%? Uansett, dette er et trafikkork som fordeler seg over 1-2 dager med veldig mye trafikk ca 12 timer hver av dagene (folk kjører ikke på natta eller forlater hytta kl 6 om morgenen). Gang dette med 2-3 så får vi omtrentlig nivå. Det vil ta rundt 2-3 døgn før køene gir seg og Norge er forlatt.

 

Nå har ikke dagsrevyen 5 millioner seere hver dag, så det vil ta litt tid fra meldingen kommer der til "alle" er klar over hva som er i gjære.

 

Jeg er mer redd for tomme bensinstasjoner. Derfor er det det første jeg ville sikret meg.

 

Leste en gang at det skal finnes en sånn enmanns-flyegreie laget til hver enkelt person i hele verden. Husker ikke hva de heter, en sånn man har på ryggen med en rakettmotor eller hva det er.

Men det var på 70 tallet, vet ikke hvordan det er i dag. Det var ganske andre tider det med færre folk.

Jet pack kom på 80-tallet. Michael Jackson brukte en sånn under en konsert en gang og hele verden fikk øyene opp for jet pack. Det er selvsagt ikke produsert 7 milliarder sånne og de er temmelig ubrukelige som fluktmiddel. De varer veldig kort og man kommer ikke langt før den går tom.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

 

Det kom på 80-tallet. Michael Jacson brukte en sånn under en konsert en gang og hele verden fikk øyene opp for rakett-drakten. Det er selvsagt ikke produsert 7 milliarder sånne og de er temmelig ubrukelige som fluktmiddel. De varer ca 1-3 minutter og man kan komme seg 2-300 meter før den går tom. Har man tyngre drivstofftank så vil den ikke fly.

 

Lenge før, de kom alt på 60 tallet. Fant ut de kalles "Rocket belt jetpack". Husker James bond brukte en. Der var i "Thunderball"

 

article-1376838-0BA08C8F00000578-784_634

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

 

Hvor stor andel av Norges private bilpark er i bevegelse når påskeinnfart og utfart er på sitt maksimale? 30%? 50%? Uansett, dette er et trafikkork som fordeler seg over 1-2 dager med veldig mye trafikk ca 12 timer hver av dagene (folk kjører ikke på natta eller forlater hytta kl 6 om morgenen). Gang dette med 2-3 så får vi omtrentlig nivå. Det vil ta rundt 2-3 døgn før køene gir seg og Norge er forlatt.

 

 

Er du helt på styr? Om det kommer en komet som utsletter Norge og mestparten av jorda, så blir trafikken ganger 3 den er i påska? Haha nei, ja, det kan du nå tro. For og ikke snakke om nabolandene. Trafikkkork, stengte veier, folk som krasjer, uvettig kjøring, folk flykter for livene sine! Vrakete biler på veien blir ikke plukket opp da folk ikke jobber lenger! Det er ikke lenger ett samfunn med struktur, kun panikkslagene mennesker, millioner på millioner.

Lenke til kommentar

I og med at alle dere andre flykter mot øst, så kunne jeg dratt til Sør-Europa, sør for Alpene. Eller til Nordvest-Afrika.. Jeg tror nok det burde være enklere å overleve i tempererte strøk enn i ødemarka i Sibir. Dessuten er fluktveiene sørover bedre asfaltert, i beste fall kunne man reist med tog og unngått bilkøer og drivstoffmangel.

Lenke til kommentar

Akidon: Har du drivstoff nok til å kjøre 6 knop i en uke eller satser du på god nok vind hele veien?

 

Jeg tenker å fulle tanke full. Er litt usikker på hvor lenge det går, men burde være fullt mulig å komme seg over til england i alle fall. Ellers bør det nok taes med ett par ekstra tanker hvis mulig. Men hvis det er vind til det bør det utnyttes. Skal være fullt mulig å holde over 6 knop med bra seilvind.

 

Uansett vil en motorbåt bare klare å komme seg så og så langt. Mens en seilebåt vil potensielt klare å komme seg hele veien så lenge det er nok mat ombord.

 

Det største problemt blir kanskje å få tak i nok drikkevann. Regner uansett med at det blir vanskelig å få forsyninger i alle fall ikke før man når spania.

Motorsyklister vil vel sikkert ha stort fortrinn i et sånt tilfelle.

 

Bortsett fra ekstremt lav aksjonsradius i forhold til en bil.

Lenke til kommentar

 

 

Argh.. så motstridende informasjon. Nå har jeg funnet simuleringer som antyder at tsunamien "bare" blir noen titalls meter høy 500 km unna åstedet. Da må jeg endre fluktplanen min igjen og vurdere høydeopphold eller bomberom i Norge

Da hadde nok jeg også gått opp i høyden. Bomberom ville jeg holdt meg unne pga av at det er ett lett mål for desperate folk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...