Gå til innhold

Hvis Norge varsles rammet av en stor asteroide om en uke, hva gjør du?


Simen1

Anbefalte innlegg

Jeg lurer litt på om man rett og slett bare dør av lydtrykket, uansett hvilken vinkel den treffer med?

 

Er det mulig at den treffer med en så spesiell vinkel at den kan dabbe på atmosfæren og ut i rommet igjen?

 

 

 

Exactly 200 decibels will kill a human being because by 100 decibels isequivalent to a rifle 5 feet away causing a person to become partially deaf. By 150 decibels a average 160 pound person will begin to fell vibrations through there body and equivalent to 60 thousand pounds of TNT fired ten feet away from a person. Lastly by 200 decibels the bones that vibrates to form sound can not withstand the sound and blast directly into the brain causing the person to die immediately If that doesn't happen after a few seconds of such high noise frequencies the brain will become unable to withstand the intense vibrations and actually explode literally it will not cause the cranium (skull) to automatically blow to bits but the brain is ultra sensitive so it would just burst and the blood would eventually leak out the ears.

Kilde

 

Hode er ganske sårbart for mye forskjellig. Når jeg lette etter det over, :D så fant jeg også dette:

 

http://abcnews.go.com/Health/arizona-woman-dies-brain-fluid-leaks-nose/story?id=17849038

 

 

Gray856.png

http://en.wikipedia.org/wiki/Sphenoidal_sinus

Endret av G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg lurer litt på om man rett og slett bare dør av lydtrykket, uansett hvilken vinkel den treffer med?

Lydtrykket synker ganske kjapt med avstanden. Omtrent 1/8 (ca 6db) for hver dobling av avstanden. Maksimalt lydtrykk gjennom luft med atmosfærisk trykk er 194 db, (der amplituden er 1 bar, altså trykkbølger som veksler mellom 0 og 2 bar).

 

Fra bruk av atomvåpen virker det som varmestråling var et langt større problem enn direkte lufttrykk. Ved atombombeeksplosjoner har jeg ikke hørt om dødsfall fra lufttrykket direkte, men bygninger som smadres og dreper indirekte, samt varmestråling som som antente klær og folk i sekundene før sjokkbølgen kom, og økt forekomst av kreft i ettertid. Gigantmeteoritter (1-10 km) gir ikke radioaktiv stråling, men gir til gjengjeld ekstremt mye glødende nedfall som vil starte branner over alt og aske/støv som vil ramle ned i tykke lag og dekke enorme områder.

 

Redigert: Kalkulatoren gir vist ut db-verdier og jeg får ikke vanvittige verdier før man er omtrent oppi krateret og da har man defintitivt andre bekymringer enn sprengte trommehinner.

 

 

Er det mulig at den treffer med en så spesiell vinkel at den kan dabbe på atmosfæren og ut i rommet igjen?

Tja, jo større den er jo mindre vil den la seg dytte på av en atmosfære, men blir vinkelen veldig flat vil man få en flytende overgang mellom sneiing og "fiskesprett" på atmosfæren. Men når vi snakker om km-størrelse så tviler jeg på noen målbar kursendring selv ved veldig lave vinkler.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Tja, jo større den er jo mindre vil den la seg dytte på av en atmosfære, men blir vinkelen veldig flat vil man få en flytende overgang mellom sneiing og "fiskesprett" på atmosfæren. Men når vi snakker om km-størrelse så tviler jeg på noen målbar kursendring selv ved veldig lave vinkler.

 

 

Ja, det var "fiskesprett" jeg hadde i tankene. Men vil en "fiskesprett", alternativt en sneiing kunne dra med seg nok mengde atmosfære ut i rommet slik at jordens tyngdekraft mister en god del kubikkilometer av den livsviktige gassen (oksygen) ?

 

Nå får vi jo tilført bittelitt helium gjennom solvinden, mens oksygen er noe vi må bevare, for ellers må vi starte med fusjonsprosesser for å erstatte det tapte oksygenet, og nå vet ikke jeg om det oksygenet da vil bli radioaktivt, eller om oksygen er et relativt immunt grunnstoff mot å danne radioaktive isotoper, eller om oksygen relativt hurtig mister sin radioaktivitet?

 

Her er et alternativt scenario. Kjøp eller skjul deg i en stabel med glava/rockwool isolasjon. Helst utendørs, så smellet fra asteroidetreffet ikke knuser deg med ødelagte byggningsdeler (eller nok isolasjonsballer til at man kommer helskinnet selv fra en byggningskollaps. Man får bare håpe at varmeintensiteten fra kraterspruten ikke er høy nok til å innkapsle deg i "glass" fra smeltet isolasjon.

Endret av G
Lenke til kommentar

G: En sneiing som pløyer gjennom atmosfæren vil dytte atmosfære til alle kanter, inkludert utover, men det vil falle tilbake på grunn av tyngdekrafta selv om asteroiden fortsetter bort fra jorda.

 

Glava ville jeg styrt unna for det kan sikkert bli vanskelig å puste inni dungen. Samtidig som plasten på de ytterste vil smelte. Men ellers en god plan. Kanskje bygge en kokong av glava med luft nok til i hvert fall en times tid.

 

Men jeg ville heller bare krøpet godt inn i en gruve. Varmestrålingen kan tilsvare 100 ganger solas i følge de beregningene jeg trøkket inn og man skal ikke langt inn i en gruve før sollyset er 1/100 av det det er på utsiden. En gruve beskytter også godt mot nedfall, varme vinder og sjokkbølge. En bunkers eller bomberom gjør nok samme nytten.

Lenke til kommentar

Hadde vel kanskje prøvd å kommet så langt vekk fra nedslagsstedet som mulig, for deretter å eventuelt søke tilflukt omgitt av noe massivt, som for eksempel som Simen1 nevner, gruver. Hadde Ekebergåsen fungert kanskje?

 

Hvis ikke så hadde jeg vel bare gjort som denna karen her. :ph34r:

 

post-15029-0-67914600-1380790772.jpg

Lenke til kommentar

Det finnes sikkert helt klart en mye bedre medisinsk beskrivelse på fenomenet, men hva om vi på hobbybasis kaller dette for Asteroidnoia, Asteroidefobi?

 

Asteroider, eller gamle redsel (som i Asterix, romerne eller noe sånt) om at "Himmelen skal falle i hodet på oss", det har helt sikkert et vettugt navn, det som alle andre redsler.

 

Nei, jeg tror ikke vi kan kalle det for Uranophobia, fordi det er vel hva de kristne lider av (frykt for himmelen). Noen av de kristne sliter kanskje ogs med Hexakosioihexekontahexaphobia :)

 

Kanskje listen er ufullstendig, fordi det nærmeste jeg fant med skumlesing var frykt for lyn og torden http://en.wikipedia.org/wiki/Astraphobia

 

Liste:

http://en.wikipedia.org/wiki/-phobia

 

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Category:Phobias

Lenke til kommentar

Har bomberomm normalt vanntette dører? Og i så fall har de da normalt også "snorkler" opp til toppen av fjellet, el som de er plassert i for å dra luft?

Jeg tenker først og fremmst på bomberomm i fjellhaller.

 

Dette har eg aldri sett. Enkelte bomberom har luftinntak frå forskjellige plasser, men eg har aldri sett dører i bomberom som har pakninger, eventuellt som på anna måte gir inntrykk av at dei er tette.

Bomberrom er designa for å gi beskyttelse mot eksplosiver, ikkje andre trussler som f.eks gass-angrep.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Alle vil berge seg og sine, men de blir strengt pålagt å jobbe ut dagen, alt stenger kl 24 i kveld. Flyplasser, butikker, bensinstasjoner, båttrafikk osv. Du har fem timer på deg til alt stenger og en uke til nedslaget.

 

Hvordan maksimerer du overlevelsessjansene for deg og dine?

Hvor befinner du deg og hvor drar du?

Hvor mange mennesker tar du med deg?

Hvordan planlegger du flukten?

Hva tar du med deg?

 

Siden det neppe vil være levelig på vestlandet der jeg for tiden bor, blir oppgaven for min del å finne en rask transport østover.

 

Flyplassene stenger om fem timer?

 

Nåvel. Jeg må ta for gitt at flyplassen vil være stapp full av folk, og at myndighetene (evt. flyplassledelsen) har grepet inn og pålagt flyselskapene å delta i evakuering. Samtidig er det trolig innført et køprinsipp.

 

Det første jeg gjør er å skaffe meg en bil og et våpen. Sistnevnte blir det vanskeligste, og om det ikke går å overtale nærmeste våpenbutikk/skaffe fra kontakter i HV, dropper jeg det.

 

Deretter blir det å kjøre til nærmeste minibank og ta ut det som går av kontanter. Deretter rett til et kjøpesenter hvor jeg kjøper hermetikk, frysetørret turmat, litt utstyr samt en del goodies jeg antar vil bli mangelvare: Lightere, lommelykter, stormkjøkken med gasstanker, støvmasker etc. Et par jerrykanner med bensin/diesel er òg på handlelisten.

 

Det har nå gått ca. 2,5 timer.

 

Så ut til flyplassen. Det nødvendigste mat/utstyr i 100 liters tursekk, resten er i bilen. Parkerer så skjult som mulig av hensyn til tyver. Får vi tak i flyseter, blir det å håpe at de i ankomstlandet har et greit flyktningemottak. Får vi ingen seter, blir det å løpe tilbake til bilen, kjøre hjem og bruke den siste tiden samfunnet fungerer til å skaffe en liten tilhenger og mer utstyr/mat - og så stevne østover.

Endret av frevild
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...