Gå til innhold

The Witcher 3: Wild Hunt diskusjonstråd


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mye framgang i går. Første bosskampen mot noen fra Wild Hunt. Døde en gang på den da jeg tror jeg misforstod poenget; jeg trodde meningen var at jeg skulle ødelegge denne barrieren han oppretter med Signs, men det virket som den eneste måten var å drepe hundene.

 

Det er mye mer å gjøre på dette kartet og det er ?-tegn overalt. Jeg er (også) litt delt angående disse; på en side er det veldig greit å vite akkurat hvor man skal gå for å finne ting, på den annen side føles det litt som at jeg bare går rundt og fyller ut en sjekkliste. En del av disse repeteres også (monster nest, bandit lair og disse forlatte landsbyene har jeg støtt på flere ganger) og det er et typisk problem når man lager store, åpne verdener (jeg tenker først og fremst på Bethesda) at det brukes en del copy/paste av de samme konseptene for å "fylle opp".

Lenke til kommentar

Mye framgang i går. Første bosskampen mot noen fra Wild Hunt. Døde en gang på den da jeg tror jeg misforstod poenget; jeg trodde meningen var at jeg skulle ødelegge denne barrieren han oppretter med Signs, men det virket som den eneste måten var å drepe hundene.

 

Det er mye mer å gjøre på dette kartet og det er ?-tegn overalt. Jeg er (også) litt delt angående disse; på en side er det veldig greit å vite akkurat hvor man skal gå for å finne ting, på den annen side føles det litt som at jeg bare går rundt og fyller ut en sjekkliste. En del av disse repeteres også (monster nest, bandit lair og disse forlatte landsbyene har jeg støtt på flere ganger) og det er et typisk problem når man lager store, åpne verdener (jeg tenker først og fremst på Bethesda) at det brukes en del copy/paste av de samme konseptene for å "fylle opp".

Spillet lider av åpenverden syndrom, sånn som så mange andre spill gjør, de maskerer det godt med forskjellige oppdrag da. God historie fortelling passer alltid bedre i et tettere område å fortelle historien på. Jeg føler The Witcher og Dragon Age Inquisition gjorde begge deler halvhjertet og spillene lider av det. Noe som er grunnen til at jeg om 10 år kommer til å huske The Witcher 2 bedre enn The Witcher 3, og Dragon Age Origins bedre enn Dragon Age Inquisition. 

 

Jeg syns i det minste at Bethesda har dybde nok til å gjøre det spennende. Ja du går til en banditt leir, men du vet ikke hva du finner der. Kanskje lederen går rundt i Orke rustning og du bare har Iron, du finner notater som forteller historien til stedet. I The Witcher 3 er det stort sett kopi + lim inn. 

 

Har uttrykt denne meningen før å det er veldig få som er enig med meg. Virker som åpenverden rollespill har blitt det nye store siden Skyrim slo så godt an. Jeg syns det har gjort mer skade til to fine serier jeg er veldig glad i enn mer godt. 

Lenke til kommentar

 

Mye framgang i går. Første bosskampen mot noen fra Wild Hunt. Døde en gang på den da jeg tror jeg misforstod poenget; jeg trodde meningen var at jeg skulle ødelegge denne barrieren han oppretter med Signs, men det virket som den eneste måten var å drepe hundene.

 

Det er mye mer å gjøre på dette kartet og det er ?-tegn overalt. Jeg er (også) litt delt angående disse; på en side er det veldig greit å vite akkurat hvor man skal gå for å finne ting, på den annen side føles det litt som at jeg bare går rundt og fyller ut en sjekkliste. En del av disse repeteres også (monster nest, bandit lair og disse forlatte landsbyene har jeg støtt på flere ganger) og det er et typisk problem når man lager store, åpne verdener (jeg tenker først og fremst på Bethesda) at det brukes en del copy/paste av de samme konseptene for å "fylle opp".

Spillet lider av åpenverden syndrom, sånn som så mange andre spill gjør, de maskerer det godt med forskjellige oppdrag da. God historie fortelling passer alltid bedre i et tettere område å fortelle historien på. Jeg føler The Witcher og Dragon Age Inquisition gjorde begge deler halvhjertet og spillene lider av det. Noe som er grunnen til at jeg om 10 år kommer til å huske The Witcher 2 bedre enn The Witcher 3, og Dragon Age Origins bedre enn Dragon Age Inquisition. 

 

Jeg syns i det minste at Bethesda har dybde nok til å gjøre det spennende. Ja du går til en banditt leir, men du vet ikke hva du finner der. Kanskje lederen går rundt i Orke rustning og du bare har Iron, du finner notater som forteller historien til stedet. I The Witcher 3 er det stort sett kopi + lim inn. 

 

Har uttrykt denne meningen før å det er veldig få som er enig med meg. Virker som åpenverden rollespill har blitt det nye store siden Skyrim slo så godt an. Jeg syns det har gjort mer skade til to fine serier jeg er veldig glad i enn mer godt. 

 

 

Jeg er en er av de få som er enig med deg. Glad det er noen andre som har samme syn.

Lenke til kommentar

Prinsipielt enig med dere, men Witcher 3 tror jeg likevel kommer til å bli husket for kvaliteten på main + side quests, og den nydelige verdenen. Nei, de "spørsmålstegnene" er ikke ikke spesielt spennende å gjøre, men det er så utrolig stor mengde kvalitetsinnhold i spillet at det er urettferdig å trekke spillet for at det i tillegg har valgfritt innhold som ikke er like gøy å gjøre. 

 

Jeg var personlig av den oppfatning at spillet hadde gjort seg bedre som et mindre spill, slik som Witcher 2. Men jeg er ikke så sikker lenger. Selv for en åpen verden-hater som meg er det noe spesielt med å ri rundt i Witcher 3s verden. Den er så utrolig vakker! Ekstremt atmosfærisk.

 

Dragon Age: Inquisition er et drittspill, og fortjener ikke å bli nevnt i samme åndedrag som Witcher 3.

Lenke til kommentar

Dragon Age: Inquisition synes jeg ble kjedelig nettopp fordi en så stor del av spillet bestod av gjøre de samme rutineoppdragene om og om igjen. Jeg kan ikke skjønne at utviklerne tenkte det ville bli gøy å lukke hundreogfjorten av disse portalene. Dragon Age: Origins derimot likte jeg veldig godt.

 

I TW3 tenker jeg at det rett og slett er unødvendig. Main quest er engasjerende, sidequests er engasjerende, gameplayet fungerer og alt ser veldig pent ut, så jeg tenker at de rett og slett kunne droppet en del av dette krimskramset rundt omkring og spillet ville fortsatt vært like bra. I det minste hvis man ikke har tenkt til å gjøre hver enkelt hendelse unik. 

Lenke til kommentar

Synes CDproject Red behersker denne "krydringen" bedre enn Bethesda. Klart du finner vegger med tekst i Witcher også, men ofte er det korte og konsise lapper som bidrar med småhistorier og gjør det ti ganger mer meningsfullt å utforske en ruin. I Bethesda-spill blir det nesten alltid tl;dr for meg. Less is more.

Lenke til kommentar

Dragon Age: Inquisition er et drittspill, og fortjener ikke å bli nevnt i samme åndedrag som Witcher 3.

Uenig, og litt fiendtlig. 

Hehe, eg kunne ikkje vere mindre einig, men vi likar ikkje alle det samme heldigvis!

Smaken er som baken eller noe i den duren. 

Synes CDproject Red behersker denne "krydringen" bedre enn Bethesda. Klart du finner vegger med tekst i Witcher også, men ofte er det korte og konsise lapper som bidrar med småhistorier og gjør det ti ganger mer meningsfullt å utforske en ruin. I Bethesda-spill blir det nesten alltid tl;dr for meg. Less is more.

Ser den, for min del liker jeg når det er mye å lese. Elsker lore og sette meg inn i det. Få som behersker det bedre enn Bethesda. Om man finner materialet interessant er jo subjektivt. 

Endret av Akrabra
Lenke til kommentar

Mye framgang i går. Første bosskampen mot noen fra Wild Hunt. Døde en gang på den da jeg tror jeg misforstod poenget; jeg trodde meningen var at jeg skulle ødelegge denne barrieren han oppretter med Signs, men det virket som den eneste måten var å drepe hundene.

 

Det er mye mer å gjøre på dette kartet og det er ?-tegn overalt. Jeg er (også) litt delt angående disse; på en side er det veldig greit å vite akkurat hvor man skal gå for å finne ting, på den annen side føles det litt som at jeg bare går rundt og fyller ut en sjekkliste. En del av disse repeteres også (monster nest, bandit lair og disse forlatte landsbyene har jeg støtt på flere ganger) og det er et typisk problem når man lager store, åpne verdener (jeg tenker først og fremst på Bethesda) at det brukes en del copy/paste av de samme konseptene for å "fylle opp".

 

Hvis jeg ikke husker feil består vel denne bosskampen av tre runder, hvis du ikke rekker å drepe han før han får tatt frem skjoldet sitt. Når han tar det frem må hundene drepes, og så kan man denge løs igjen. Etter at han har tatt frem skjoldet for tredje gang vil han ikke gjøre det igjen.

 

Er enig med ?-tegnene, det er spillets største svakhet synes jeg. Verdenen er så vakker at det frister mer å bare reise rundt og komme over ting helt tilfeldig. Spesielt i den første sonen er det lett å føle at man må undersøke alle ?-tegnene. I Velen/Novigrad og Skellige er det så mange ?-tegn at man blir helt matt. 

 

Går vel an å fjerne ?-tegn fra kartet når jeg tenker meg om? Hm, kanskje jeg skal gjøre det :p 

Lenke til kommentar

Jeg har nå startet NG+ på Death March, og har valgt å skru av minimap. Det er moro å navigere ved å faktisk se på verdenen i stedet for å hele tiden følge en retning på et kart. :)

Oi! Spennende. Tror jeg må teste dette selv. Var greit å fjerne ?-tegnene i hvert fall. Kartet ble litt mindre rotete av det.

 

Forøvrig herlig at man i sin tredje gjennomspilling fortsatt får bakoversveis av historien i spillet, og at valg man tar faktisk får store konsekvenser. Følgende er en spoiler for siste del av oppdraget Family Matters:

 

 

 

Jeg ble skikkelig overrasket over at Bloody Baron faktisk henger seg hvis man ikke får reddet kona hans, den så jeg ikke komme. Er spent på hva datteren hans vil si når jeg møter henne igjen. Syns det er en av de beste questlinjene i spllet.

 

Lenke til kommentar

 

 

 

Har uttrykt denne meningen før å det er veldig få som er enig med meg. Virker som åpenverden rollespill har blitt det nye store siden Skyrim slo så godt an. Jeg syns det har gjort mer skade til to fine serier jeg er veldig glad i enn mer godt. 

 

 

Bare henger meg opp i akkurat det du sier om at åpen verden rollespill har blitt det nye store. Åpen verden har vel nesten alltid vært en del av rollespill? Rollespill med ikke åpne verdener er vel mer av sjeldenheten. Som witcher 2 og. tja... hva annet? Alt fra de Originale fallout, Baldurs gate, Gothic, de første Elderscrolls osv. Selv om noen av disse spillene har vært delt inn i "soner", så har man kunne gått fritt rundt, frem og tilbake, akkurat som man vill. Er ikke ute etter å kverulere på noe av det andre du sier, da folk har forskjellige smak, å det skal man ha lov til. Men at åpen verden i rolle spill er noe nytt, det er jo ikke helt korrekt.

Lenke til kommentar

For å presisere ytterligere så har åpne verdener kjennetegnet vestlige rollespill i lang tid, men de har sjelden vært så åpne eller så store som de er nå. Jeg foretrekker en mellomting; jeg liker ikke at man er låst til en korridor, men hvis det f.eks. er nødvendig å sperre av visse områder pga. noe som skal skje i historien så må det veie tyngre. Av vestlige rollespill synes jeg Dragon Age: Origins og Mass Effect-spillene hadde en god balanse; man kan reise rundt, oppdage ting på egenhånd og gjøre sidequests, men dette aspektet blir aldri overveldende og det er aldri noen tvil om at det er main story som er i fokus.

 

I teorien er det alltid bedre med en stor og åpen verden fordi det virker mer realistisk og er dermed lettere å leve seg inn i, men i praksis har man (ennå) ikke maskinkraft, tid eller ressurser til å fylle disse enorme områdene med variert innhold. Innlevelsen min brytes fort når jeg går inn i en random hule og den har akkurat samme teksturer og fiender som hulene jeg har vært i før, og da tenker jeg det er like greit å ha en unik hule i stedet for hundre like.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Heller det enn at de legger inn en masse områder som bare er fyllmasse med copy/paste-teksturer og cookie cutter sidequests. Utforsking er bra, men det må være noe interessant å utforske der og ikke bare ren uthaling av spillets lengde. Slik jeg ser det så fokuserte Bioware på å gjøre de områdene som er der varierte og interessante, og det er en fornuftig prioritering.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Apropos, der må jeg si Oblivion gjorde en rimelig klein jobb... Elsket Morrowind til døde, og fant Skyrim fantastisk, men Oblivion - dét var samme hula/ruinen X 100 det! For ikke å snakke om den elendig traurige jobben det var å lukke hver forb..... portal. Også tar vi ikke den autolevlinga av fiender-debatten en gang til. Utover det er jeg veldig svak for Gothic/Risen(1) - malen, hvor verdenen egentlig er ganske liten og kompakt, men hvor hver eneste krok er fylt med noe interessant, og spillet er såpass krevende å levle i, slik at man oppnår illusjonen av at verdenen er mye større enn den egentlig er, fordi det tar tid å våge seg inn i nye soner.

Endret av aphelion3
Lenke til kommentar

Apropos, der må jeg si Oblivion gjorde en rimelig klein jobb... Elsket Morrowind til døde, og fant Skyrim fantastisk, men Oblivion - dét var samme hula/ruinen X 100 det! For ikke å snakke om den elendig traurige jobben det var å lukke hver forb..... portal. Også tar vi ikke den autolevlinga av fiender-debatten en gang til. Utover det er jeg veldig svak for Gothic/Risen(1) - malen, hvor verdenen egentlig er ganske liten og kompakt, men hvor hver eneste krok er fylt med noe interessant, og spillet er såpass krevende å levle i, slik at man oppnår illusjonen av at verdenen er mye større enn den egentlig er, fordi det tar tid å våge seg inn i nye soner.

 

Ja gothic, særlig Gothic 2 er fantastisk laget i den sammenhengen. Verdenen er egentlig bitte liten. Men ikke noe problem å svi av 40-60 timer. Så ja, liten og kompakt er bedrer enn svær og tom. Synes bare at Witcher 3 virkelig har fått til svær verden, uten å føles tom.

Lenke til kommentar

Apropos, der må jeg si Oblivion gjorde en rimelig klein jobb... Elsket Morrowind til døde, og fant Skyrim fantastisk, men Oblivion - dét var samme hula/ruinen X 100 det! For ikke å snakke om den elendig traurige jobben det var å lukke hver forb..... portal. Også tar vi ikke den autolevlinga av fiender-debatten en gang til. Utover det er jeg veldig svak for Gothic/Risen(1) - malen, hvor verdenen egentlig er ganske liten og kompakt, men hvor hver eneste krok er fylt med noe interessant, og spillet er såpass krevende å levle i, slik at man oppnår illusjonen av at verdenen er mye større enn den egentlig er, fordi det tar tid å våge seg inn i nye soner.

Oblivion hadde helt fantastiske oppdrag da, det som var litt av bytte virket det som. Bethesda sliter med å gjøre begge deler bra, verden og oppdrag. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...