Gå til innhold

The Witcher 3: Wild Hunt diskusjonstråd


Anbefalte innlegg

@Kommander Keen: Det er absolutt flere "feil" i W3, ingen som skal motsi det. Må imidlertid korrigere litt, da det ut i fra det du sier, fremstår som om du ikke ha spilt gjennom spillet før? Jeg har også lest bøkene, og er uenig i at det "åpenbart" fremstår som om the White frost bare er et naturfenomen. Videre skjønner jeg heller ikke hvor du har det fra at Ciri skal takle denne katastrofen med et sverd?

 

I tillegg synes jeg kanskje at W3 er det spillet som fortjener minst kritikk av "alle" rollespill, når det kommer til hvor dårlig tid man har i hovedoppdragslinjen. Jeg fant det i hvert fall mye mindre stressende å bruke god tid på å undersøke hvor Ciri befant seg sist/ble observert sist, fremfor å vite at en hel verden er avhengig av hva jeg gjør for at den skal bli reddet, noe som ofte er malen. Dessuten er teateroppdraget du nevner et dårlig eksempel på ting man tar seg tid til å gjøre, da jeg mener å huske at dette er innenfor hovedoppdragslinjen hvor man søker etter ledetråder om Ciris oppholdssted.

 

Begrensningene i egenskapstrærne er nok også til stede nettopp for at man ikke skal bli for OP - man må velge med omhu hva man til enhver tid vil fokusere på, og på den måten få større variasjon inn i den "builden" man velger.

 

Med forbehold - Jeg har selv ikke spilt verken Deathmarch eller New game +, så det kan være elementer der som ikke er like ett hakk lavere vanskelighetsgrad (den under deathmarch.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

@Kommander Keen: Det er absolutt flere "feil" i W3, ingen som skal motsi det. Må imidlertid korrigere litt, da det ut i fra det du sier, fremstår som om du ikke ha spilt gjennom spillet før? Jeg har også lest bøkene, og er uenig i at det "åpenbart" fremstår som om the White frost bare er et naturfenomen. Videre skjønner jeg heller ikke hvor du har det fra at Ciri skal takle denne katastrofen med et sverd?

En ting til.Hvorfor har ikke Geralt noe input på The White Frost delen av spillet? Slutten av The Witcher så var du jo der, så den fremtiden og dette er til og med referert til i The Witcher 3 med et Jaques De Aldersberg påskeegg. Det er så mange brister i historien i siste kapittel at jeg falt helt av, retcon på retcon. Og hvorfor er Eredin så blank? Hvorfor er han aldri en trussel? Han hadde mer dialog i de to første spillene som ikke omhandlet The Wild Hunt enn han har i spillet som har tittelen The Wild Hunt. 

 

Trist at når de først skulle ta mest ting av bøkene så ble historien full av brister. I kontrast er jo Hearts of Stone et forbanna mesterverk slik som The Witcher 2. Syns de gjorde det best når de refererte bøkene, men ikke var avhengig av dem for å fortelle historien. Igjen jeg er litt oppgitt over The Witcher 3, har fulgt serien siden det første spillet og jeg syns det her var en utrolig svak oppfølger og slutt av en trilogi. Har ikke lest bøkene, så mulig jeg tar feil på mye av det jeg sier.

Lenke til kommentar

zip

zip

 

Har rundet spillet, ref New game plus og Death March, og as we speak har jeg akkurat informert Bloody Baron om hvor kona hans befinner seg. Når det gjelder The White Frost så er det et naturfenomen, og så vidt jeg husker er det helt ustoppelig. Ingen som engang tenker på å stoppe det. Igjen, der brukes Elder Blood for å frakte folk til andre planeter. Så vidt jeg husker er faktisk The White Frost kun et fenomen som rammer verdenen vi befinner oss i The Witcher, så der igjen er det jo et problem i forhold til at White Frost brukes som begrunnelsen til hvorfor Wil Hunt (som kommer fra en annen planet) vil ha Ciri.

 

Om hun skal takle det med et sverd eller ikke er egentlig ikke så vesentlig. Idéen om at hun skal kjempe mot The White Frost er bare litt rart for meg i hvertfall. Og det legges i hvertfall opp til at hun skal det, da hun fraktes rett til hjertet. Tror neppe hun skal dit for å forske eller noe sånn. Og med tanke på de syv valgene man tar gjennom historien som avgjør om hun overlever eller ikke, bygger på om hun har selvtillitt eller ikke, så må det vel være et slag involvert der. Det mener i hvertfall jeg.

 

Jeg fant det veldig spesielt at man har så god tid til å finne Ciri, med tanke på at Wild Hunt jakter på henne som bare det. Og greit, muligens er teateroppdraget et dårlig eksempel, men da kan man jo heller dra inn de 50 Witcher-kontraktene. Eller andre sideoppdrag for den saks skyld. igjen, dette er en feil som på mange måter tilhører åpen-verden spill, så skal ikke ta det for hardt på den. Men en ting må jeg si, og det er at jeg stusser voldsomt når folk sier dette er et spill som ikke går ut på å redde verden, men i all hovedsak er det jo det. Du hjelper jo Ciri med å redde verden. Uten deg hadde verden aldri blitt reddet, akkurat som verden aldri hadde blitt reddet uten hovedkarakteren fra ES: Oblivion. Så jeg kjøper ikke helt den.

 

Når det gjelder egenskapene så er det rett og slett bare et kjempeproblem som de bør addressere så fort som mulig. Med tanke på hvor mange som misliker denne av spillet, er jeg egentlig overrasket over at de ikke har gjort noe med det så langt. Spesielt i NG+ blir dette et problem, når man i praksis gjør levelling ubetydelig (utenom stats) etter level 30. Og det er litt kjedelig rett og slett.

 

Akraba, må si meg helt enig med deg. Hadde ekstremt store forventinger til Eredin og Wild Hunt generelt etter trailerne og det man har sett av dem i tidligere spill. Må si at her gjorde CDPR en grusomt dårlig jobb i forhold til å lage en uforglemmelig skurk. Men ja, også enig i at Hearts of Stone er helt fantastisk bra. En skikkelig Witcher-historie, enkelt og greit. Det er for meg en mye mer personlig og intim historie enn det hovedspillet byr på. Her er det bokstavelig talt ingenting om å redde verden eller noe. Det handler bare om å redde en mann. Og Gaunter bare må være djevelen, ikke sant?

Lenke til kommentar

Jeg ser at vi vanskelig kan komme til enighet på flere områder. Du argumenterer på en måte, og på noen punkter som jeg ikke henger med på. Hvis du kan henvise meg helt klart til hvor det kommer frem at White frost utelukkende er et naturfenomen, og ikke en katastrofe som i teorien kan stoppes av sterk magi, ref Ciri, så skal jeg heller klappe igjen.

 

​Jeg begriper heller ikke hvor du tar det fra at Ciri jaktes av the Wild hunt på grunn av White frost??? De er vel i følge mytologien "budbringerne" eller "bærerne" av denne katastrofen, og jakter vel egentlig Ciri for å kunne (mis)bruke den sterke, profeterte magien hennes?

 

Finner heller ingen grunn til å stusse over de, som jeg, som mener dette er, eller kan spilles som noe annet enn et "redde-verden"-spill. Dette med the White frost hintes riktignok mye til underveis, men premisset, og det at Ciri kan spille en viktig rolle i f.h.t. å få stoppet det, dukker jo ikke opp før langt uti historien.

 

Bøkene er artige de, men de er faktisk relativt mangelfulle når det kommer til en fullstendig ferdigsnekret mytologi (a-la Ringenes herre.) De er jo mer for noveletter å regne i Geralts hverdagsliv, og innheholder mange rom for fortolkninger, noe CDPR har benyttet seg rikelig av. Tipper gutta har samarbeidet tett med Sapkowski i forhold til å fylle ut universet med flere historier og detaljer enn det som finnes i bøkene, og tviler samtidig på at historiene har så mange "plotholes" som enkelte vil ha det til -her handler det mer om smak og behag, og hva folk mener ikke passer inn i det de allerede har forestilt seg. Men igjen, ikke vondt ment i det hele tatt, og jeg kan selvsagt også ta feil på enkelte punkter som jeg rett og slett ikke har sett grunn til å henge meg opp i. Men så er det rimelig lenge siden jeg spilte W2, og enda mye lengre siden W1....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ser at vi vanskelig kan komme til enighet på flere områder. Du argumenterer på en måte, og på noen punkter som jeg ikke henger med på. Hvis du kan henvise meg helt klart til hvor det kommer frem at White frost utelukkende er et naturfenomen, og ikke en katastrofe som i teorien kan stoppes av sterk magi, ref Ciri, så skal jeg heller klappe igjen.

 

​Jeg begriper heller ikke hvor du tar det fra at Ciri jaktes av the Wild hunt på grunn av White frost??? De er vel i følge mytologien "budbringerne" eller "bærerne" av denne katastrofen, og jakter vel egentlig Ciri for å kunne (mis)bruke den sterke, profeterte magien hennes?

 

Finner heller ingen grunn til å stusse over de, som jeg, som mener dette er, eller kan spilles som noe annet enn et "redde-verden"-spill. Dette med the White frost hintes riktignok mye til underveis, men premisset, og det at Ciri kan spille en viktig rolle i f.h.t. å få stoppet det, dukker jo ikke opp før langt uti historien.

 

Bøkene er artige de, men de er faktisk relativt mangelfulle når det kommer til en fullstendig ferdigsnekret mytologi (a-la Ringenes herre.) De er jo mer for noveletter å regne i Geralts hverdagsliv, og innheholder mange rom for fortolkninger, noe CDPR har benyttet seg rikelig av. Tipper gutta har samarbeidet tett med Sapkowski i forhold til å fylle ut universet med flere historier og detaljer enn det som finnes i bøkene, og tviler samtidig på at historiene har så mange "plotholes" som enkelte vil ha det til -her handler det mer om smak og behag, og hva folk mener ikke passer inn i det de allerede har forestilt seg. Men igjen, ikke vondt ment i det hele tatt, og jeg kan selvsagt også ta feil på enkelte punkter som jeg rett og slett ikke har sett grunn til å henge meg opp i. Men så er det rimelig lenge siden jeg spilte W2, og enda mye lengre siden W1....

 

Haha, beklager, men det virker som du er nådeløst besatt på å unnskylde de mange feilene spillet har. Liker spesielt hvordan du drar inn at utviklerne "har samarbeidet tett med Sapkowski i forhold til å fylle ut universet". Du visste kanskje ikke at Sapkowski ikke regner spillene som hans verk engang.

 

"All Sapkowski actually saw of The Witcher video games was artwork, he revealed, but said it was "a sight to behold". His role was therefore "not enough to call it cooperation". "I don't feel like a co-author of the game," he said"

 

Og du referer til bøkene som "artige de", og sier videre at de er veldig mangelfulle hva mytologi angår. Mulig det, men de forklarer veldig mye mer spesifikt hva White Frost er. I bøkene finner du sort på hvitt at White Frost er et naturfenomen som anslås å nå toppen av kurven sin ca. 3000 år etter begivenhetene i Witcher-bøkene. Fastlås også at den kun rammer planeten vi befinner oss på i Witcher-serien, og grunnen til at White Frost oppstår er en endring i planetens krets, som fører til at en isalder vil komme. Dette diskuteres av forskere flere tiår, mulig århundrer, etter begivenhetene i Witcher-sagaen. De samme forskerene snakker om hvordan det eneste håpet til planeten hadde vært for Ciri å transportere befolkningen bort i fra denne planeten.

 

Når det gjelder Wild Hunt og hvorfor de jakter på Ciri, så er det bare å følge med på historien. De sier rett ut at grunnen til at de jakter på Ciri er fordi de frykter at White Frost skal islegge hele Aen Elle planeten (som igjen ikke er i henhold til den etablerte mytologien), og at de skal bruke kreftene hennes for å enten frakte befolkningen til en ny planet, eller prøve å utnytte den for å sloss mot White Frost.

 

Spillet er fult av plot-holes, uten tvil. White Frost, Wild Hunt, magi-etterfølgelsen i Novigrad, at Geralt kan stjele som en ravn (går i mot Witcher-coden), at Ciri trenger hjelp til å transportere seg til White Frost (hvorfor åpener hun ikke bare en portal? Hun kan åpne portaler til hvor som helst i universet).

 

Men skal gi deg det at det ikke er et spill om å redde verden. For når jeg tenker meg er det faktisk et spill om å redde hele universet fra White Frost.

Endret av CommanderKeen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Surrer rundt i Novigrad om dagen. Begynner å gå tom for main/secondary quests i Velen som ikke er gwent eller for høy level, så jeg tenker at jeg seiler over til Skellige snart. Jeg har hørt det skal være inspirert av vikingtiden, så det blir interessant å se hvordan det er forskjellig fra de andre områdene.

 

Lurer på om Novigrad er inspirert av Tallinn. I det minste bymurene så veldig kjente ut for meg.

 

http://vignette4.wikia.nocookie.net/genealogy/images/0/08/Tallinn_City_Wall.jpg/revision/latest?cb=20110503021852

Lenke til kommentar

Du har mye å glede deg til på Sjelelige. Jeg har alltid følt at det er slik som Skyrim burde vært. Utrolig fint område, med skikkelige viking-vibber. Ikke utenkelig at de har latt seg inspirere av Tallinn. Anbefaler egentlig å dra til Sjelelige passe tidlig. Er mange oppdrag der som er ganske lavt level på.

Lenke til kommentar

Surrer rundt i Novigrad om dagen. Begynner å gå tom for main/secondary quests i Velen som ikke er gwent eller for høy level, så jeg tenker at jeg seiler over til Skellige snart. Jeg har hørt det skal være inspirert av vikingtiden, så det blir interessant å se hvordan det er forskjellig fra de andre områdene.

 

Lurer på om Novigrad er inspirert av Tallinn. I det minste bymurene så veldig kjente ut for meg.

 

http://vignette4.wikia.nocookie.net/genealogy/images/0/08/Tallinn_City_Wall.jpg/revision/latest?cb=20110503021852

Fornøyd med spillet frem til nå?

Lenke til kommentar

Surrer rundt i Novigrad om dagen. Begynner å gå tom for main/secondary quests i Velen som ikke er gwent eller for høy level, så jeg tenker at jeg seiler over til Skellige snart. Jeg har hørt det skal være inspirert av vikingtiden, så det blir interessant å se hvordan det er forskjellig fra de andre områdene.

 

Lurer på om Novigrad er inspirert av Tallinn. I det minste bymurene så veldig kjente ut for meg.

 

http://vignette4.wikia.nocookie.net/genealogy/images/0/08/Tallinn_City_Wall.jpg/revision/latest?cb=20110503021852

 

Rent estetisk er Skellige utrolig vakkert. Et veldig fint og detaljert område, uten tvil. Men historiemessig blir spillet aldri bedre enn når du er i Velen og hanskes med Bloody Baron og Crones, som til gjengjeld er et helt fantastisk stykke historie i min bok. Hearts of Stone-utvidelsen er også latterlig bra, og leverer en solid historie.

 

Håper å være ferdig med Death March før Blood and Wine slippes, men kjenenr jeg begynner å brenne ut litt nå allerede. Har akkurat ankommet Skellige. Når det skal sies har jeg gjort stort sett alt som er mulig å gjøre til nå.

Lenke til kommentar

 

Fornøyd med spillet frem til nå?

 

 

Meget fornøyd. Selv om kampsystemet og det at du kun har 12 skill slots gjør så gameplayet fort blir ensidig, så har de gjort en god jobb med manuset slik at man har lyst til å se hva som skjer videre i de fleste av de større questene. Det er egentlig ganske sjelden at spill er godt skrevet, selv rollespill, men her har de åpenbart prioritert det og da ser man også hvor stor betydning det har.

 

 

Rent estetisk er Skellige utrolig vakkert. Et veldig fint og detaljert område, uten tvil. Men historiemessig blir spillet aldri bedre enn når du er i Velen og hanskes med Bloody Baron og Crones, som til gjengjeld er et helt fantastisk stykke historie i min bok. Hearts of Stone-utvidelsen er også latterlig bra, og leverer en solid historie.

 

Håper å være ferdig med Death March før Blood and Wine slippes, men kjenenr jeg begynner å brenne ut litt nå allerede. Har akkurat ankommet Skellige. Når det skal sies har jeg gjort stort sett alt som er mulig å gjøre til nå.

 

 

Designet på Crones er noe av det kuleste jeg har sett i et spill (eller film). Bloody Baron minner meg mest om en mindre sympatisk versjon av Kaptein Haddock.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

@ CommanderKeen:  Nå må jeg gjøre noe jeg sjelden pleier - å legge meg temmelig flat! Det ser ut til at du har gjort researchen din bedre enn meg - Jeg trodde jeg hadde lest alle bøkene, men oppdager at det er i hvert fall 7 av dem!! Siste jeg leste var Baptism of fire, og jeg lurer på om det er den siste som er oversatt til engelsk?

 

Du har helt rett ang the Wild Hunt og the white frost - at de ville ha Ciri pga den potensielle kraften til å evakuere dem, det hadde gått meg hus forbi (rødme, rødme...) Akkurat det plott-poenget synes jeg fremstår som ganske obskurt, og som andre skriver, så er jeg nok delvis enig i at det med at Ciri skal redde verden fra the white frost, og at det nærmest er akutt, fremstår som noe merkelig, all den tid dette fenomenet fremdeles er laangt unna (3000 år slik det fremgår av boka Lady of the Lake, som jeg ikke har lest.) Men at mange fremdeles er overbevist om at det kan være noe annet enn et naturfenomen før det som skjer/blir kjent i denne boka, er jo sannsynlig.

 

Jeg er svært begeistret for Witcher-universet slik det fremstår i spillene, og derfor var jeg også hardnakka overbevist om at utviklerne måtte ha en tett dialog med forfatteren, da spilluniverset for meg fremstår som "rikere" enn det som er beskrevet i bøkene. Så feil kan man ta. Jeg er også villig til å se mellom fingrene med mange feil i spillet, og jeg står for det at det ikke er før helt mot slutten at det blir et "redde-verden"- eller universet- spill, en slutt som jeg ser blir ansett for å være noe, eh, kontroversiell i mange fora rundt forbi.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

Fornøyd med spillet frem til nå?

 

 

Veldig! :-) Syns W2 ble for lite sandkasse for slik jeg liker å spille rollespill anno 2016, men de endret jo så til de grader på dette i W3 :-)

Syns hver eneste quest hittil virker solid og forseggjort. Men må innrømme at jeg fikk ett lite sjokk da dt gikk opp for meg at handlingen kun foregår 6mnd etter storyen i W2, og Geralt ser jo 20 år eldre ut, hehe

Endret av Xandathrii
Lenke til kommentar

Jeg skrev for mange poster siden at jeg var på vei til Skellige. Mange timer senere er jeg fortsatt i Velen, siden det hele tiden dukker opp nye ting å gjøre og alle questene eser ut i tid fordi før man kan gjøre A må man gjøre B men å gjøre B er først mulig hvis man har gjort C, og så videre. Og nå snakker jeg kun om main og secondary quests. Jeg vurderer å bare dra over til Skellige uansett, samtidig er det mange quests i Velen som jeg allerede er overlevlet for, som vil være omtrent meningsløse experience-messig når jeg kommer tilbake fra Skellige (går jeg utfra).

Lenke til kommentar

Du vil uansett bli overlevelled for noe hvis du gjør mye sideinnhold. Min taktikk etterhvert var å gjøre de "ekte" sidequestene når jeg kunne uansett hvilken level de var, da disse er så gjennomførte og interessante ift. historien og valgene at de er verdt å spille uansett. Men treasure hunts, contracts og spørsmålstegn er ting du lett kan hoppe over for det meste hvis du er overlevlet. (Finnes kanskje noen contracts som er morsomme å gjøre uansett, jeg hoppet over mange av de)

Lenke til kommentar

Jeg skrev for mange poster siden at jeg var på vei til Skellige. Mange timer senere er jeg fortsatt i Velen, siden det hele tiden dukker opp nye ting å gjøre og alle questene eser ut i tid fordi før man kan gjøre A må man gjøre B men å gjøre B er først mulig hvis man har gjort C, og så videre. Og nå snakker jeg kun om main og secondary quests. Jeg vurderer å bare dra over til Skellige uansett, samtidig er det mange quests i Velen som jeg allerede er overlevlet for, som vil være omtrent meningsløse experience-messig når jeg kommer tilbake fra Skellige (går jeg utfra).

 

Spiller du på den normale vanskelighetsgraden blir du OP ganske fort, men ikke nødvendigvis på grunn av at Geralt blir så innmari sterk (er tross alt bare mulighet for 12 aktive ferdigheter), men fordi fiendene tåler ekstremt lite. Anbefaler å dunke vanskelighetsgraden opp til nest høyeste eller høyeste.

 

Når det gjelder progresjon ville jeg gjort alt som har med historien å gjøre i Velen, deretter Novigrad og til slutt Skellige. Føles som den "rette" rekkefølgen for meg, og mener jeg har lest at en utvikler hos CDPR sa det samme, men det blir kanskje litt anektodisk. Fokuser på hovedoppdragene og sideoppdragene som knytter inn i hovedoppdragene, som for eksempel Now or Never (Triss sin historie) og Assassin (Roche, Djikstra osv.) da de gir betydlige konsekvenser for handlingene dine. Selv rensket jeg quest-logen for stort sett alt som var av alle typer oppdrag før jeg gikk videre, men så er jeg en bunnråtten completionist. Har litt OCD når det kommer til å gjøre alt i spill.

 

Rundet forøvrig spillet, inkludert alle sideoppdragene og Hearts of Stone, på Death March New Game Plus, og la meg fortelle deg, det var et helvete til tider. Men selv om det var veldig vanskelig og frustrerende til tider (som for eksempel når alle banditene dreper deg med et sverdslag uavhengig av level nærmest) var det vanvittig givende å runde det til slutt. Har en level 68 Geralt nå, fullstendig tømt Quest Log, alt det beste utstyret du kan lage, og jeg har bare spørsmåltegnene på Skellige igjen.

 

Klar for Blood and Wine nå i hvertfall. Synd at det ikke er noen meningsfull måte å forholde seg til den åpne verdenen når du har gjort unna de fleste oppdragene. Kunne definitivt lært litt av Bethesda og deres Radiant-system.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, nå er jeg i noe tilfelle i Skellige. Beroligende å se at dette er et langt mindre område enn Velen.

 

Jeg ble fortalt at Skellige skal være vikingtids-inspirert, men egentlig er det mer som en blanding av norrøne og keltiske (særlig gæliske) elementer. Man har langskip, skipsbegravelser og jarler, samtidig er det også klaner og klanfarger og mange av steds- og personnavnene er keltiske. Jeg stusser litt over at skelligerne bruker det walisiske ordet for festning ("kaer"), som er det samme som blir brukt om witchernes hovedkvarter Kaer Morhen, selv om Kaer Morhen ikke er i Skellige men i Kaedwen, som også har mange keltiske navn. Jeg lurer på om det skal være et slags kulturelt felleskap mellom Kaedwen og Skellige, og at dette er samme folk eller i det minste beslektede kulturer. Samtidig så er Nilfgaard et erkenorrønt navn, selv om Nilfgaard ellers ser ut til å bruke walisiske (altså keltiske) navn. Det er også flere slaviske navn slengt inn her og der.

 

Generelt synes jeg det er vanskelig å få tak på de kulturelle skillelinjene i The Witchers verden og jeg får ikke noe klart bilde av identiteten til de forskjellige områdene, spesielt ikke Temeria, Redania og Nilfgaard.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...