Gå til innhold

PS4 vs. Xbox One


Xbox One vs. PS4!  

1 193 stemmer

  1. 1. Kommer du til å velge PS4 eller Xbone?

    • PS4
      681
    • Xbox One
      226
    • Begge
      125
    • Ingen av dem
      160


Anbefalte innlegg

Som den gode gamle konsoll kriger veteranen jeg er må jeg nesten si mitt her angående de nye konsollene.

 

La meg først starte med at det er alt for lite diskusjon angående de nye konsollene til MS og Sony. Så stå på folkens, la oss høre hva DU mener! :)

 

Her er hva jeg mener:

 

Hadde ikke trodd MS skulle drite seg så ut som de har gjort til nå. Altså, ble de tatt på senga med de ikke viste om at PS4 ikke har noe av de idiotiske sperrefunksjonene som MS har med sin nye konsoll (må være online for å spille, ikke selge bruktspill og alt det jalla greiene alle snakker om). Hva tenkte de på her?

Det virker som MS er ute etter pengene dine mens Sony er ute etter å skape et rykte. Et rykte som er positivt. Et rykte betyr mer enn alt annet i denne bransjen. Vi som sitter på Gamer.no og diskuterer grafikk og det teknologiske bryr MS og Sony seg midt i, men det er helheten de er opptatt av. Altså de aller fleste som kjøper konsoll sitter ikke på slike forumer og er "eksperter" på dette området angående spill, data og hardware kunnskap. De kundene MS og Sony sikter til er de som driter i langt i alt dette for det er nettopp flertallet av de som kjøper konsoll. Det er der pengene ligger og det er der målgruppen er.

 

Det Sony gjør er å skape et positivt rykte fra oss konsoll nerdene på slike forumer som her og dette er gratis reklame folkens.Sony har skjønt dette og har laget PS4 for nettopp det konsoller skal være. En spill konsoll. Det skal være enkelt å bruke og samtidig bra kvalitet.

Det MS har gjort er å lage en multimedia boks og du kan snakke til den, den har dekoder og mye annet tull som de fleste bryr seg midt i. Altså vi har nettbrett, TV og mere vi kan snakke til, vi har alt mulig duppeditter og dingsedangser i stuene og det MS gjør er å tvinge oss på enda mere av den sorten mange av oss ikke trenger. Nye konsollene til MS er også svakere hardware forhold til PS4, den er dyrere og toppen av alt alle disse sperrefunksjonene som kun er ment for at de skal tjene mere penger.

 

Når Ola Nordmann skal kjøpe seg en konsoll er det fordi naboen har samme konsoll og han igjen ble anbefalt å kjøpe akkurat den konsollen fordi den er "best"

Jepp, slik er bizznizz og det er viktig komme ut med et godt positivt rykte og få ut ordene på gata slik at folk kan høre om dette. Det er her jeg mener Sony har gjort jobben riktig, derfor har de vunnet.

 

Det er ikke mye positivt generelt du hører om MS nye konsoll, da spiller det ingen trille du kan snakke med den, bruke den som dekoder, eller se på en VHS video. Første inntrykket betyr så mye. Når du går i et jobb intervju så betyr første inntrykket alt. Samme om du sjekker opp en dame/gutt. Slik er vi laget og uten et bra førsteinntrykk så blir alt annet så mye vanskeligere.

 

Gleder meg til PS4 og MS kan ta seg en bolle?

 

Takk

 

Du skriver at microsoft er bare ute etter pengene dine og sony er ute etter og skape seg et rykte.

Er uenig med deg her, jeg mener microsoft er framtidsrettet angående digital nedlastning, alle dine punkt som "selge bruktspill" "alltid online" osv er en konsekvens av det, sony vil beholde på salg av fysiske spill som jeg mener er gammeldags og utdatert, hvor mange kjøper f.eks fysiske spill i butikk i forhold til digital kjøp. på pc?

 

Det som har gitt microsoft ufattelig dårlig PR er don mattrick sine utalelser og dårlig informasjon om funksjoner og tjenester.

 

Jeg er sikker på begge konsollene kommer til og bli kjempebra, og gleder meg til november.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skriver at microsoft er bare ute etter pengene dine og sony er ute etter og skape seg et rykte.

Er uenig med deg her, jeg mener microsoft er framtidsrettet angående digital nedlastning, alle dine punkt som "selge bruktspill" "alltid online" osv er en konsekvens av det, sony vil beholde på salg av fysiske spill som jeg mener er gammeldags og utdatert, hvor mange kjøper f.eks fysiske spill i butikk i forhold til digital kjøp. på pc?

 

Det som har gitt microsoft ufattelig dårlig PR er don mattrick sine utalelser og dårlig informasjon om funksjoner og tjenester.

 

Jeg er sikker på begge konsollene kommer til og bli kjempebra, og gleder meg til november.

Nå er jeg litt lei av Konsoll krig og lar deg ha din egen mening.

 

Men noe som virker litt rart er at de ikke velger og ha begge deler, hvorfor tvinge folk til den digitale verden når så mange ikke kan tenke seg noe annet.

Lenke til kommentar

Nå er jeg litt lei av Konsoll krig og lar deg ha din egen mening.

 

Men noe som virker litt rart er at de ikke velger og ha begge deler, hvorfor tvinge folk til den digitale verden når så mange ikke kan tenke seg noe annet.

 

Er enig med deg her, microsoft burde gitt deg muligheten til og spille med disk men da miste muligheten til og dele spillet med 10 venner digitalt.

Har ikke fått med meg hvordan sony skal løse dette, om kan du kjøpe spillet digitalt og selge det videre

Lenke til kommentar

Du skriver at microsoft er bare ute etter pengene dine og sony er ute etter og skape seg et rykte.

Er uenig med deg her, jeg mener microsoft er framtidsrettet angående digital nedlastning, alle dine punkt som "selge bruktspill" "alltid online" osv er en konsekvens av det, sony vil beholde på salg av fysiske spill som jeg mener er gammeldags og utdatert, hvor mange kjøper f.eks fysiske spill i butikk i forhold til digital kjøp. på pc?

 

Det som har gitt microsoft ufattelig dårlig PR er don mattrick sine utalelser og dårlig informasjon om funksjoner og tjenester.

 

Jeg er sikker på begge konsollene kommer til og bli kjempebra, og gleder meg til november.

 

Jeg har vært Steam kunde lenge på PC og er godt kjent med digital nedlasting. Jeg synes Playstation Store er en mye bedre og lettere tjeneste å bruke enn Xbox Live. Det er også mere voksent og stilrent og helheten er mere seriøst. Xbox Live og digital nedlasting virker mere ut som når jeg går i en leketøysbutikk. Nok om det. Alle er ute etter pengene, men det er fremgangsmåten som er viktig her.

 

Sony har gjort en kjempejobb med hvordan de viste frem PS4 og hva slags funksjoner den har. Det viktigste er at de fokuserer på spillene og hva PS4 er god for innen spill. MS er veldige opptatt og vise oss at Xbox One er mye mere enn det, og de prøver å vise oss at dette er den ultimate konsollen fordi den kan så mye mere enn bare spille på. Det er der feilen ligger, tilegg til alt det andre selvsagt som pris, svakere hardware og sperre funksjonene som gjør at de virker griske og vil tjene mest mulig penger.

 

Alt handler om førsteinntrykket og de fleste store nettaviser, spillaviser og flere kjente nettsteder gir tommelen opp for Sony og PS4 men tommelen ned for MS og Xbox One. Det er krise, fordi når en konsoll har blitt stemplet som "best" er det vanskelig for de andre å gjøre noe med det.

Begge vil gjøre det bra, men jeg tror Sony vil være vinneren her og gjør ikke MS noe endringer tror jeg Sony vil ligge langt foran de andre med denne generasjonen av konsoller som PS1 og PS2.

Endret av Straffa
Lenke til kommentar

hahaha, de siste to sidene i denne tråden var festlige, jeg trenger popcorn! :D

 

Motpol til noe av tøyset:

 

"...Sony har gjort en kjempejobb med hvordan de viste frem PS4 og hva slags funksjoner den har. Det viktigste er at de fokuserer på spillene og hva PS4 er god for innen spill. MS er veldige opptatt og vise oss at Xbox One er mye mere enn det, og de prøver å vise oss at dette er den ultimate konsollen fordi den kan så mye mere enn bare spille på. Det er der feilen ligger..."

 

MS kjørte på med BARE spill, og en langt mer imponerende rekke enn Sony på E3. Så feilen ligger i at Xbox One ikke bare er en konsoll? What the..?! Det er som å klage på at den nye varmepumpa i stua fungerer som aircondition når det er sommer. Jeg sliter veldig med å se hvorfor MER funksjonalitet er et problem?! Det er en spillekonsoll, den kjører Forza, The Division, Sunset Overdrive, Metal Gear Solid, Watch Dogs og Halo og alt sammen helt supert, i tillegg kan den styre kabel-TV/parabol-boksen din og lar deg streame film og musikk, gjør det noe? Er det en feil? Snakk om krisemaksimering...

 

 

Og så er det bruktspill. Det ER mulig å selge spillene dine, det skjer digitalt og til f.eks Gamestop. Du kan også selge spill til venner du har på Xbox Live. Så ja, kjøp/salg av spill er mulig, man bare slipper å gjøre det med ei ripete plast-plate.

Hva med å låne bort spill? Jo, opptil 10 personerer kan være registrert som "familie" på Xbox Live, de får full adgang til spillene du har kjøpt, men dere kan ikke spille spillet samtidig (akkurat som om man har en fysisk plate). Og slapp av, Microsoft kommer ikke å sjekker familietreet ditt, du kan gjerne føre opp en kompis i Australia som familie om du vil, MS gir seg balla i det.

 

Og ang. serverne, hva skjer om Steam går konkurs? Eller Origin? Nå er vi over på en helt annen diskusjon, som går på hvordan lisensiering av digital underholdning skal skje. Selv stoler jeg på at MS, som er et av de mest innbringende og største selskapene på planeten ikke vil gå konkurs med det første, ei heller fucke millioner av brukere over hele kloden ved å bare deaktivere Xbox One og alle spillene om 5-10 år. De løser nok problemet slik at du fortsatt for spilt, som de også lover nå.

 

Og ang. DRM: Sony har sagt konsekvent at de overlater det til utgiverne, så ja, det er fullt mulig for EA å gi ut et spill som krever at du er logget på PSN og/eller EAs server for å få spille,

 

 

Jeg er ikke noen storgamer og har ingen konsoller i drift hjemme en gang, så jeg har vært ganske "meh" til den kommende generasjonen, men etter å ha sett pressekonferansen til MS var det så mange gode spill vist fram at jeg faktisk vurderer å forhåndsbestille Xbox One. Alltid online? Who cares, jeg har internett hjemme, setter opp et hotspot på mobilen på 4 sekunder, hell jeg har internett i bilen til og med. Om jeg vil prøve det nye "spill X" med en gang så kan jeg logge meg på Live, laste det ned og spille. Ingen kjøring til en butikk som kanskje har noen spill igjen på lager for å kjøpe med meg hjem en plast-frisbee til 499,-

 

Til slutt, ja det er kjipt at det blir flere restriksjoner på Xbox One enn vi er vant med. Er det forbrukerfiendtlig? Ja. Skulle jeg helst sett at de lot være? Ja. Er det en dealbreaker når man ser på hvordan spill som kommer? Hell no!

Endret av thklinge
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg sliter veldig med å se hvorfor MER funksjonalitet er et problem?

Ingen problem men vi trenger det ikke. Hvorfor BETALE for noe vi ikke trenger? Hva med at vi kan VELGE selv hva vi betaler for å hvilken tjenester vi har bruk for?

 

Og så er det bruktspill. Det ER mulig å selge spillene dine, det skjer digitalt og til f.eks Gamestop. Du kan også selge spill til venner du har på Xbox Live. Så ja, kjøp/salg av spill er mulig, man bare slipper å gjøre det med ei ripete plast-plate.

Hva med å låne bort spill? Jo, opptil 10 personerer kan være registrert som "familie" på Xbox Live, de får full adgang til spillene du har kjøpt, men dere kan ikke spille spillet samtidig (akkurat som om man har en fysisk plate). Og slapp av, Microsoft kommer ikke å sjekker familietreet ditt, du kan gjerne føre opp en kompis i Australia som familie om du vil, MS gir seg balla i det.

 

MS sin variant:

"Og så er det bruktspill. Det ER mulig å selge spillene dine, det skjer digitalt og til f.eks Gamestop. Du kan også selge spill til venner du har på Xbox Live. Så ja, kjøp/salg av spill er mulig, man bare slipper å gjøre det med ei ripete plast-plate.

Hva med å låne bort spill? Jo, opptil 10 personerer kan være registrert som "familie" på Xbox Live, de får full adgang til spillene du har kjøpt, men dere kan ikke spille spillet samtidig (akkurat som om man har en fysisk plate). Og slapp av, Microsoft kommer ikke å sjekker familietreet ditt, du kan gjerne føre opp en kompis i Australia som familie om du vil, MS gir seg balla i det."

 

Sony sin variant:

Ingenting

 

Takk for du gjør det enda lettere å velge PS4

Endret av Straffa
Lenke til kommentar

hahaha, de siste to sidene i denne tråden var festlige, jeg trenger popcorn! :D

 

Motpol til noe av tøyset:

 

"...Sony har gjort en kjempejobb med hvordan de viste frem PS4 og hva slags funksjoner den har. Det viktigste er at de fokuserer på spillene og hva PS4 er god for innen spill. MS er veldige opptatt og vise oss at Xbox One er mye mere enn det, og de prøver å vise oss at dette er den ultimate konsollen fordi den kan så mye mere enn bare spille på. Det er der feilen ligger..."

 

MS kjørte på med BARE spill, og en langt mer imponerende rekke enn Sony på E3. Så feilen ligger i at Xbox One ikke bare er en konsoll? What the..?! Det er som å klage på at den nye varmepumpa i stua fungerer som aircondition når det er sommer. Jeg sliter veldig med å se hvorfor MER funksjonalitet er et problem?! Det er en spillekonsoll, den kjører Forza, The Division, Sunset Overdrive, Metal Gear Solid, Watch Dogs og Halo og alt sammen helt supert, i tillegg kan den styre kabel-TV/parabol-boksen din og lar deg streame film og musikk, gjør det noe? Er det en feil? Snakk om krisemaksimering...

 

 

Og så er det bruktspill. Det ER mulig å selge spillene dine, det skjer digitalt og til f.eks Gamestop. Du kan også selge spill til venner du har på Xbox Live. Så ja, kjøp/salg av spill er mulig, man bare slipper å gjøre det med ei ripete plast-plate.

Hva med å låne bort spill? Jo, opptil 10 personerer kan være registrert som "familie" på Xbox Live, de får full adgang til spillene du har kjøpt, men dere kan ikke spille spillet samtidig (akkurat som om man har en fysisk plate). Og slapp av, Microsoft kommer ikke å sjekker familietreet ditt, du kan gjerne føre opp en kompis i Australia som familie om du vil, MS gir seg balla i det.

 

Og ang. serverne, hva skjer om Steam går konkurs? Eller Origin? Nå er vi over på en helt annen diskusjon, som går på hvordan lisensiering av digital underholdning skal skje. Selv stoler jeg på at MS, som er et av de mest innbringende og største selskapene på planeten ikke vil gå konkurs med det første, ei heller fucke millioner av brukere over hele kloden ved å bare deaktivere Xbox One og alle spillene om 5-10 år. De løser nok problemet slik at du fortsatt for spilt, som de også lover nå.

 

Og ang. DRM: Sony har sagt konsekvent at de overlater det til utgiverne, så ja, det er fullt mulig for EA å gi ut et spill som krever at du er logget på PSN og/eller EAs server for å få spille,

 

 

Jeg er ikke noen storgamer og har ingen konsoller i drift hjemme en gang, så jeg har vært ganske "meh" til den kommende generasjonen, men etter å ha sett pressekonferansen til MS var det så mange gode spill vist fram at jeg faktisk vurderer å forhåndsbestille Xbox One. Alltid online? Who cares, jeg har internett hjemme, setter opp et hotspot på mobilen på 4 sekunder, hell jeg har internett i bilen til og med. Om jeg vil prøve det nye "spill X" med en gang så kan jeg logge meg på Live, laste det ned og spille. Ingen kjøring til en butikk som kanskje har noen spill igjen på lager for å kjøpe med meg hjem en plast-frisbee til 499,-

 

Til slutt, ja det er kjipt at det blir flere restriksjoner på Xbox One enn vi er vant med. Er det forbrukerfiendtlig? Ja. Skulle jeg helst sett at de lot være? Ja. Er det en dealbreaker når man ser på hvordan spill som kommer? Hell no!

 

Microsoft har sagt at du kan selge spillene dine til utvalgte butikker, ikke mer. Det blir trolig Gamestop, så hva skjer med oss som ikke har Gamestop i nærheten? Hva med vi som ikke ønsker å selge spillene til Gamestop, fordi de ikke gir deg noe for spillene? Hva med oss som ønsker å selge de på Finn.no og Ebay? Det går ikke.

 

Du kan gi bort spillet til én person, og da er spillet fast med den personen for alltid. På PS4 kan du gi spillet til hvor mange du vil, og de kan gi spillet videre til hvor mange de vil.

 

Du kan dele spillet digitalt med ti personer. På Sony kan du dele spillet med hvor mange du vil, bare ikke digitalt.

 

Om Steam slutter å fungerer vil du allikevel kunne spille spillene dine. Alt du trenger en en ny .exe-fil, så fungerer spillene for evig og alltid. Dette kan du ikke gjøre på Xbox One med mindre noen finner en måte å modifisere vekk DRM-en. Steam har i tillegg en offline modus som ikke er basert på 24-timer aktivisering. Dessuten er PC-spill billigere enn konsollspill, og Steam er billigere enn Xbox Live. Det gjør opp for mye av DRM-en, som heller ikke er like restriktiv på Steam.

 

Sony har gitt klar beskjed om at de aldri vil komme med noe form for DRM på spillene de utgir. EA har sagt at de er fornøyd med bruktspillmarkedet i dag, og har faktisk gått så langt som å fjerne Online-passene, noe som vil gjøre bruktspillene enda mer attraktive. I tillegg har både Sony og Michael Patcher sagt at de ville blitt veldig overrasket om en utgiver forsøker å benytte denne praksisen på PS4, og at det neppe blir å skje, spesielt etter alt den negative oppmerksomheten Microsoft har fått etter dette. Sony har sagt at de setter standarden for hvordan de ønsker at bruktspill skal fungere på PS4, og at de forventer det samme fra utgiverne.

 

Dessuten er det langt bedre å ha en konsoll som ikke sperrer bruktspill av standard, men heller gir utviklerne muligheten til å gjøre dette, dersom de ønsker det. For eksempel så hater utviklerne av Witcher DRM. De har ingen mulighet til å velge bort DRM på Xbox One, fordi Microsoft tvinger de til det.

 

 

Games publisher EA is happy to let gamers trade in or swap used games. In an interview with Eurogamer, EA Games label boss Patrick Söderlund said the company will follow the will of the market.

Söderlund commented that EA has already made its position clear, “We don’t have a problem with second-hand sales as they are today. We clearly articulated our stance when we abandoned Online Pass.”

 

Kilde: http://press2reset.com/2013/06/13/were-fine-with-used-game-trading-says-ea-boss/

Endret av ^Th0mas^
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Straffa:

DU trenger det ikke, om andre ønsker å bruke sin nye konsoll som medie-hub i stua så er det jo flott at de har muligheten. Hvis du synes prisen er for høy står du fritt til å la være å handle.

 

Ingenting hos Sony er riktig ja, vil du dele et spill med en kompis i en annen del av landet må du sende plata i posten. Og skal du selge et spill må du ta bussen eller spørre mamma om hun kan kjøre deg til butikken, eller legge det på Finn. Tungvint much?

 

 

 

^Th0mas^:

Du kan selge spillene dine online, så hvem bryr seg om en av de 6000(!!) Gamestop butikkene på planeten er i nærheten eller ikke? Salg på Finn/ebay er vanskeligere ja, siden den du skal gi spillet til må ha vært på Xbox Live vennelista i de 30 dager før du kan gifte spill. Nå kjenner jeg ingen som har kjøpt eller solgt spill brukt så det er kanskje ikke så relevant for de som er litt eldre og har mer ryddig økonomi. Men ser at det kan være et problem for kidsa.

 

Stemmer at du kan dele spill på PS4 med så mange du vil, men om du skal dele det med en kompis en annen plass i landet må du drive å sende plast-plata rundt med posten, til rundt 40,- hver vei.

 

"Alt du trenger er en ny .exe-fil". Ja, alt Xbox One trenger er en firmwareoppdatering eller serverendring. Diverse lyssky hacks som vi er vant med fra PC-verdenen funker fint for nerder på nett, for vanlige brukere derimot bare virker det ikke.

 

Om piratkopiering blir så utbredt på PS4 som det var på Xbox 360 så vil utgivere plutselig bli veeeldig glade i Xbox One hvor piratkopiering virker tilsynelatende umulig. Det kan vri markedet senere. Det virker som Sony og Microsoft sitter å drar i spakene, men dette er en bransje drevet av spillutgivere, og jeg tror det hadde vært interessant å hørt hva som har blitt diskutert og sagt mellom utgivere og MS før denne løsningen kom på plass. Jeg tror utgivere har hatt mer enn en finger med i spillet her...

 

 

Maury - Nei, du må sende den ripete plata rundt ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ingen problem men vi trenger det ikke. Hvorfor BETALE for noe vi ikke trenger? Hva med at vi kan VELGE selv hva vi betaler for å hvilken tjenester vi har bruk for?

 

Igjen, typisk Sony-diskusjon. Tor alle har en konsoll KUN til å spille på.

 

Heller eierskap enn bibliotek med 100++ leiespill.

 

Når du spiller, sitter du med kontrollen i den ene hånden og spillcoveret i den andre?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Igjen, typisk Sony-diskusjon. Tor alle har en konsoll KUN til å spille på.

 

 

 

Når du spiller, sitter du med kontrollen i den ene hånden og spillcoveret i den andre?

 

Nei, men jeg liker muligheten til å kunne ta ned en klassiker til Sega Dreamcast fra hylla og spille det i år 2013.

Endret av ^Th0mas^
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...