Gå til innhold

Disney avslører Star Wars-planer (PS3, PS4, Windows, X360)


Anbefalte innlegg

Nei, det er ikke det han sier. Han lurer på hvorfor man skal fortsette en historie som allerede er avsluttet. Jeg vet ikke med deg, men jeg trenger ikke en direkte oppfølger til Gudfaren 3, Pulp Fiction eller Blade Runner.Hvorfor ikke lage nye historier satt til samme univers i stedet? Da slipper man å skrape sammen de minste tilfeldigheter for å rettferdiggjøre en oppfølger.

For å ta det helt enkelt: BioWare lagde først Baldur's Gate 1 og 2, som er av mange regnet som noe av det beste som er laget innen RPGs. Dessverre fikk vi aldri en Baldur's Gate 3, men i stedet fikk vi Mass Effect og Dragon Age: Origins. Er det mange som klager over det? ;)

 

Med andre ord vil jeg ikke ha enda en Knights of the Old Republic, men jeg tar mer enn gjerne et annet spill som foregår omrent i samme tidsepoke. Hva med Mandalorian-krigen det snakkes så mye om i KotOR? Old Republic gir en del svar på hva som skjedde videre, men Star Wars er et enormt univers. Det er ikke noe problem å lage et nytt Knights of the Old Republic som foregår i samme tid, og som til og med har crossovers fra folk fra Old Republic. Det vil neppe handle om å redde universet for n'te gang, men er det så farlig?

 

Mange av de beste rollespillene handler om langt mindre ting. Baldur's Gate og Planescape: Torment handlet mye om å finne ut hvem du er, Fallout 3 handlet om å finne faren vår, Fallout: New Vegas handlet om hevn, og så videre. Selv gode, gamle TIE Fighter handlet om å beskytte noen nye romskip (TIE Defender) som kunne snu krigen til imperiets fordel, men vi fikk ikke noen egentlig slutt der, om jeg ikke husker feil. Poenget er at det er så mye som foregår i Star Wars universet at BioWare lett lagde hele åtte KotOR-spill i étt spill i Old Republic, og hvert spill er mye lengre enn hele KotOR til sammen. Å lage et "ekte" KotOR med ny historie og nye karakterer som foregår samtidig med Old Republic burde ikke være noe problem.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nyhetene er ikke akkurat katastrofale. Når laget Lucas Arts et bra Star Wars spill sist? Man må kanskje helt tilbake på 90-tallet for å finne det.

 

Bioware og Dice utvikler i det minste bra spill. Med Dice i spissen er det trolig håp for at Battlefront 3 blir å se dagens lys.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å si at BioWare kjørte The Old Republic i bakken er å ta i.

 

De fikk strenge ordre ifra EA om at de måtte bruke en eksisterende spillmotor og at de skulle lage et spill som lå nært opptil WoW. Da kunne ikke SWTOR bli noe særlig bedre enn det ble. Både spillmotoren og spillmekanikkene er eldgamle og utdaterte. Men for en ihugga Star Wars fan er spillet alikevel ikke helt uten apell.

Lenke til kommentar

Ja for David Gaider er en sykt dårlig lead writer! huehue, sarkasme.

 

Jeg skjønner ikke heller dette Gaider-hatet. Har han vært en dass på Bioware-forumet mot ulidelige whiners, ellerno'? Bortsett fra noen åpenbare snarveier i tredje akt av DA II synes jeg det er solid historie- og karakterutviklingshåndtverk i alt han har hatt ansvaret for siden ToB. At spillene som Bioware har produsert har blitt stadig kjipere er ikke primært skrivingens skyld.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, det er ikke det han sier. Han lurer på hvorfor man skal fortsette en historie som allerede er avsluttet. Jeg vet ikke med deg, men jeg trenger ikke en direkte oppfølger til Gudfaren 3, Pulp Fiction eller Blade Runner.

 

Hvorfor ikke lage nye historier satt til samme univers i stedet? Da slipper man å skrape sammen de minste tilfeldigheter for å rettferdiggjøre en oppfølger.

 

Historien i KOTOR1 og 2 sitter ganske løst i forhold til hverandre. Det er ingen som sier at man på død og liv må fortsette historien direkte i en oppfølger.

Det å ha oppfølgere har en langt mer praktisk verdi, som er at folk kjenner igjen navnet. Bare fordi det er et tall klistret bak det kjente navnet, betyr ikke dette at alt må følge opp forgjengeren direkte. Igjen, KOTOR1 og 2 hadde lite med hverandre å gjøre. Ingen av karakterene fra det ene spillet hadde særlig mye å gjøre i det andre, osv.

Lenke til kommentar

Historien i KOTOR1 og 2 sitter ganske løst i forhold til hverandre. Det er ingen som sier at man på død og liv må fortsette historien direkte i en oppfølger.

Det å ha oppfølgere har en langt mer praktisk verdi, som er at folk kjenner igjen navnet. Bare fordi det er et tall klistret bak det kjente navnet, betyr ikke dette at alt må følge opp forgjengeren direkte. Igjen, KOTOR1 og 2 hadde lite med hverandre å gjøre. Ingen av karakterene fra det ene spillet hadde særlig mye å gjøre i det andre, osv.

 

Så i bunn og grunn bare kalle det Knights of the Old Republic 3 for navnets del? Har sett deg klage på melking før, og dette er vel strengt tatt akkurat det.

 

Med andre ord vil jeg ikke ha enda en Knights of the Old Republic, men jeg tar mer enn gjerne et annet spill som foregår omrent i samme tidsepoke. Hva med Mandalorian-krigen det snakkes så mye om i KotOR?

 

Da kan man jo bare kalle det Star Wars: The Mandalorian War? Trenger jo ikke klistre på Knights of the Old Republic bare for å gjøre det.

Lenke til kommentar

Ja for David Gaider er en sykt dårlig lead writer! huehue, sarkasme.

At spillene som Bioware har produsert har blitt stadig kjipere er ikke primært skrivingens skyld.

Det kommer an på hvordan du ser det, personlig mener jeg at kvaliteten på skriptene deres bare har gått nedover med årene, men det er rimelig å forvente at kvaliteten går opp for hver iterasjon. Dragon Age hadde ikke akkurat en fantastisk historie, karakterer eller univers, og Dragon Age 2 gjorde alt verre, Gaider er mest sannsynlig utbrent rett og slett.

 

Historien i KOTOR1 og 2 sitter ganske løst i forhold til hverandre. Det er ingen som sier at man på død og liv må fortsette historien direkte i en oppfølger.

Det å ha oppfølgere har en langt mer praktisk verdi, som er at folk kjenner igjen navnet. Bare fordi det er et tall klistret bak det kjente navnet, betyr ikke dette at alt må følge opp forgjengeren direkte. Igjen, KOTOR1 og 2 hadde lite med hverandre å gjøre. Ingen av karakterene fra det ene spillet hadde særlig mye å gjøre i det andre, osv.

Historien trenger ikke følge direkte opp nei, men den må bygge på handlingene som skjedde i det forrige spillet. Obsidian bygde på universet og karakterene fra KOTOR 1, og lot så historien formes av de nye og gamle karakterene.

KOTOR 2 hadde også tre karakterer fra KOTOR 1: Mandalore/Canderous, T3M4, og HK-47

 

Med andre ord vil jeg ikke ha enda en Knights of the Old Republic, men jeg tar mer enn gjerne et annet spill som foregår omrent i samme tidsepoke. Hva med Mandalorian-krigen det snakkes så mye om i KotOR? Old Republic gir en del svar på hva som skjedde videre, men Star Wars er et enormt univers. Det er ikke noe problem å lage et nytt Knights of the Old Republic som foregår i samme tid, og som til og med har crossovers fra folk fra Old Republic. Det vil neppe handle om å redde universet for n'te gang, men er det så farlig?

Mandalorian-krigen er allerede særdeles godt dekket gjennom KOTOR, KOTOR 2 og TOR. The Exiles historie er dekket av romanen Revan skrevet av Drew Karpyshyn (særdeles dårlig, selv for Karpyshyn å være.)

 

Det er ingen nærtliggende uløste problemer og situasjoner fra KOTOR-serien igjen, en mer interessant setting hadde vært rundt oppstandelsen av Sith-rasen et par tiår etter at de oppdaget "The Force."

 

Bioware skriver alltid historier som handler om å redde universet forresten, det er nesten som om de ikke har forfattere som klarer noe annet.

 

 

 

EDIT:

For å ha det klart hvor jeg står:

Jeg vil heller ha Star Wars Kinect 2 og Star Wars Personal Trainer enn et nytt Bioware-RPG i Star Wars-universet. Battlefront 3 kan være kult, men jeg er ikke sikker på om DICE er rett utvikler der...

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...