Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Okei, såå jeg aner ikke hvordan man får til å legge inn matteformler her så jeg gjør det på den verste måten.

 

(x(x(x1/2)1/2)1/2)dx

Klarte ikke å få til kvadratrot heller, så da opphøyde jeg i 1/2 istedenfor, og tror egentlig at det gjør oppgaven enklere.

Hvordan finner jeg integralet her? Forstår ikke fasiten. Prøvde å bruke Integral Calculator på nettet.. det skjønte jeg heller ikke.

Tror jeg sliter med noe så enkelt som å legge sammen potenser eller noe lignende, for oppgaven er jo enkel i seg selv

 

Takker på forhånd

Mener du chart?cht=tx&chl=\sqrt {x \sqrt {x \sqrt {x } } }?

I så fall er dette ganske greit om du bruker potensregler

Hint: chart?cht=tx&chl= x \sqrt {x } = x^{1 + \frac 1 2}

Lenke til kommentar

Heisann! Står litt fast på en oppgave som det sikkert finnes mange her inne som klarer. Jeg skjønner ikke helt hvordan jeg skal starte  :hmm:

Oppgaven er som følger: 

 

Akvakulturproduksjonen i verden av fisk, krepsdyr, skalldyr og annet har økt tilnærmet lineært fra 18 millioner tonn i 1990 til 42 millioner tonn i 2005. La A(x) være akvakulturproduksjonen i millioner tonn i år x regnet fra 2000, det vil si x=0 i år 2000. Finn formelen for A(x).

 

Setter stor pris på hjelp!

Endret av Martindani
Lenke til kommentar

Heisann! Står litt fast på en oppgave som det sikkert finnes mange her inne som klarer. Jeg skjønner ikke helt hvordan jeg skal starte  :hmm:

Oppgaven er som følger: 

 

Akvakulturproduksjonen i verden av fisk, krepsdyr, skalldyr og annet har økt tilnærmet lineært fra 18 millioner tonn i 1990 til 42 millioner tonn i 2005. La A(x) være akvakulturproduksjonen i millioner tonn i år x regnet fra 2000, det vil si x=0 i år 2000. Finn formelen for A(x).

 

Setter stor pris på hjelp!

Er ikke noe spesielt god på matte men tror dette blir svaret.

 

Tilnærmet lik vekst hvert vil gi deg en lineær graf, altså skal du ikke ha potens. Den gjennomsnittlige økningen i produksjon per år blir da: endring i produksjon fra 1990 til 2005/2005-1990(antall år)= (42mill tonn-18mill tonn)/15=24mill tonn/15år=1,6mill tonn per år. 

Siden du skal ha det som en funksjon fra år 2000 så må du trekke fra økningen i produksjon fra 2000 til 2005 som blir 1,6mill tonn*5år=8mill tonn. Deretter tar du produksjonen i 2005 som er 42mill tonn minus de 8mill tonn som blir 34mill tonn. Produksjonen var altså 34 millioner tonn i år 2000 og økte med 1,6millioner tonn per år. Da får du A(x)=34 millioner tonn +1,6 millioner tonnx eller skrevet på standardform: A(x)=34+1,6x.

Endret av wertyuiopå
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er ikke noe spesielt god på matte men tror dette blir svaret.

 

Tilnærmet lik vekst hvert vil gi deg en lineær graf, altså skal du ikke ha potens. Den gjennomsnittlige økningen i produksjon per år blir da: endring i produksjon fra 1990 til 2005/2005-1990(antall år)= (42mill tonn-18mill tonn)/15=24mill tonn/15år=1,6mill tonn per år. 

Siden du skal ha det som en funksjon fra år 2000 så må du trekke fra økningen i produksjon fra 2000 til 2005 som blir 1,6mill tonn*5år=8mill tonn. Deretter tar du produksjonen i 2005 som er 42mill tonn minus de 8mill tonn som blir 34mill tonn. Produksjonen var altså 34 millioner tonn i år 2000 og økte med 1,6millioner tonn per år. Da får du A(x)=34 millioner tonn +1,6 millioner tonnx eller skrevet på standardform: A(x)=3,4*10^7+1,6x.

 

Siden A(x) har benenving millioner tonn, er den korrekte funksjonen A(x) = 34 + 1,6x.

Lenke til kommentar

Kjapt spørsmål fra statistikk/sannsynlighet. Jeg har en oppgave som lyder slik:

 

En minibuss inneholder 14 passasjerseter. Bussen leies av en gruppe på åtte personer Gruppens

leder er ansvarlig for å plassere passasjerene i bussen. Hvor mange forskjellige måter kan disse

personene plasseres på? Det er en Harald og en Berit blant passasjerene. Hvis personene plasseres

tilfeldig i bussen, hva er sannsynligheten for at Harald havner ved siden av Berit?

I utgangspunktet skal den være grei nok i seg selv.

 

Første del, hvor mange forskjellige måter de kan plasseres beskriver ordnet uten tilbakelegging, og jeg får:

 

(14!)/(14-8)! = ca. 1.2*10^8, som stemmer med fasit/løsningsforslag.

 

Det jeg ikke forstår, er del to av spørsmålet. For å finne sannsynligheten for at Berit og Harald havner ved siden av hverandre, starter jeg med ikke ordnet uten tilbakelegging for å finn #mulige plasseringer for 2 passasjerer i buss med 14 seter. (har ingenting å si om Berit sitter til venstre, eller til høyre for Harald), som gir:

 

#mulige = 14!/((14-2)!*2!) = 91.

 

Men hvordan finner jeg #gunstige, uten å telle? Løsningsforslag sier bare #gunstige = 7, uten videre forklaring. Jeg tror at det da antas at bussen har seter delt inn i 2 og 2, slik at man kan telle seg frem til gunstige setekombinasjoner (seter nummerert fra 1-14) = {1 2, 3 4, 5 6, 7 8, 9 10, 11 12, 13, 14} = 7.

 

Greit nok, men oppgaven, eller løsningsforslaget sier ingenting om å anta seter gruppert i to og to, eller noen formel for å regne ut antall gunstige?

Lenke til kommentar

Surrer med denne oppgaven

 

Finn summene

chart?cht=tx&chl=2+3+<span style=\frac{9}{2}+\frac{27}{4}+.....+\frac{3^{20}}{2^{19}}" align="middle" />

 

Prøvde med at a1 = 2 men fikk ikke det til å stemme, kom så fram til dette, men usikker på om det er rett måte.

 

r=3/2 og a1 = 9/2

 

chart?cht=tx&chl=a<span style=\times\left(\frac{1-r^{n}}{1-r}\right)" align="middle" /> ---> chart?cht=tx&chl=\<span style=frac{9}{2}\times\frac{1-\frac{3}{2}^{19}}{1-\frac{3}{2}} " align="middle" />

 

Så 2 + 3 + chart?cht=tx&chl= \displaystyle\sum_{n=1}^{19}<span style=\frac{3^{n+1}}{2^{n}}" align="middle" /> = 19 947.54 ??

 

 

 

Lenke til kommentar

Okei takk, da blir det slik?

 

chart?cht=tx&chl= \displaystyle\sum_{n=0}^{20}<span style=\frac{3^{n}}{2^{n-1}}" align="middle" />  =  chart?cht=tx&chl=<span style={2}\times\frac{1-\frac{3}{2}^{21}}{1-\frac{3}{2}}" align="middle" />  = 19 947.54

 

 

Hva med denne

 

chart?cht=tx&chl=-1-<span style=\frac{2+3}5-\frac{2^{2}+2^{2}}{5^{2}}-\frac{2^{3}+2^{3}}{5^{3}}-......" align="middle" />

 

 

Noe sånt ?

 

chart?cht=tx&chl= \displaystyle\sum_{n=1}^{<span style=\infty}\frac{2^{n}+3^{n}}{5^{n}}" align="middle" /> = chart?cht=tx&chl= \displaystyle\sum_{n=1}^{<span style=\infty}\frac{2^{n}}{5^{n}}" align="middle" />  + chart?cht=tx&chl= \displaystyle\sum_{n=1}^{<span style=\infty}\frac{3^{n}}{5^{n}}" align="middle" />  

 

 

chart?cht=tx&chl=<span style=\frac{\frac{2}{5}}{1-\frac{2}{5}} =\frac{5}{3}" align="middle" /> 

 

chart?cht=tx&chl=<span style=\frac{\frac{3}{5}}{1-\frac{3}{5}} =\frac{5}{2}" align="middle" />  

 

chart?cht=tx&chl=-1-<span style=\frac{13}{6} = -\frac{19}{6}" align="middle" />  ?

Lenke til kommentar

Sliter litt med et bevis: Vis at hvis n er delelig med 4 kan n skrives som differansen mellom 2 kvadrattall.

Hvordan går jeg frem for å løse denne?

 

Jeg tror den alt er tatt for ikke så mange sidene siden, men min versjon per dagens lunsjpause: begynn med slutten. Altså: skriv opp differansen mellom to kvadrattall, og se om du kan få noe som alltid er delelig med 4, dersom du setter noen kriterier for hvilke kvadrattall du jobber med.

Endret av knopflerbruce
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...