Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sliter litt med en oppgave om ulikheter. Oppgaven er tatt fra R1 4.4 oppg: 4.20

 

En av løsningene til x^3+bx=c er gitt ved (litt uoversiktlig å skrive det her så jeg bruker en lenke): https://www.symbolab.com/solver/algebra-calculator/x%3D%5Csqrt%5B3%5D%7B%5Cfrac%7Bc%7D%7B2%7D%2B%5Csqrt%7B%5Cleft(%5Cfrac%7Bc%7D%7B2%7D%5Cright)%5E%7B%5E2%7D%2B%5Cleft(%5Cfrac%7Bb%7D%7B3%7D%5Cright)%5E%7B%5E3%7D%7D%7D-%5Csqrt%5B3%5D%7B-%5Cfrac%7Bc%7D%7B2%7D%2B%5Csqrt%7B%5Cleft(%5Cfrac%7Bc%7D%7B2%7D%5Cright)%5E%7B%5E2%7D%2B%5Cleft(%5Cfrac%7Bb%7D%7B3%7D%5Cright)%5E%7B%5E3%7D%7D%7D

 

Jeg har klart andre tredjegradslikninger men denne står jeg fast på. Noen som vet hvordan den skal løses?

Lenke til kommentar

Holder på med logaritmer og sliter litt med å forstå regnereglene for de. Jeg skjønner selve konseptet.

Begge oppgavene er med den briggske logaritmen.

En av oppgavene jeg sliter med er: 10^log5, jeg forstår ikke hvordan 10^log nuller hverandre ut. 

En annen oppgave er: https://www.symbolab.com/solver/algebra-calculator/10%5E%7B%5E%7B2%5Clog_%7B10%7D%5Cleft(5%5Cright)%7D%7D Hvorfor blir det 5^2 og ikke 2^5?

Lenke til kommentar

Definisjonen på en briggsk logaritme er at logaritmen til et tall a er det tallet l som er slik at 10^l =a. Så fra definisjonen er log 5 det tallet som gir 5 når du opphøyer ti i det.

Den delen har jeg forstått, men med en gang jeg begynner med oppgaver så roter det seg til. Ser ikke helt sammenhengen når jeg prøver å basere det på de regnereglene jeg kan fra før. Med 10^log 5 så for å forstå det bedre tok jeg  10^0,6989=5. Siden det da ble log a=x der log^x=a så ga det litt mer mening når jeg brukte tall. Går det ann å si at hvis du har: a^log b der a=basisverdien/tallet til logen, så nuller de hverandre ut?

Det jeg tenker er at siden logaritmer har som hensikt å motvirke en potens, så må a^log x der x er en potens, da blir log x en potens som har motsatt effekt av bare potensen x. 

Sliter med å se sammenhengen med disse reglene til logaritmer.

Lenke til kommentar

Har noen likninger med logaritmer som jeg ikke helt er sikker på utregningen ved.

 

1.

5lg(3x+2)=5 Jeg endte opp med x=8/3 som ifølge fasiten er riktig, men kun når jeg delte begge sider med 5. Hvis jeg brukte lg(a)^x=xlg(a) slik at venstre side ble opphøyd i 5 og høyre side ble 10^5 så fikk jeg et annet svar: 5sqrt(99968/243)=3,33. Er det en viss rekefølge reglene skal brukes i eller har jeg bare gjort en dum feil et sted? 

 

2.

(lg x)^2=4. Jeg gjorde: 2lg x=4 ---> (dele begge sider med 2) lg x=2 ---> x=10^2 ---> x=100 som ifølge fasiten er riktig, men det skal også være mulig og få en negativ verdi som gjør svaret til -1/100. Er det en regel med log regning for dette? skjønte ikke helt hvordan det var gjort her   https://www.symbolab.com/solver/algebra-calculator/%5Cleft(%5Clog_%7B10%7D%5Cleft(x%5Cright)%5Cright)%5E%7B%5E2%7D%3D4 hvordan går det ann å bare endre fortegnet slik? 

Samme greie med en annen oppgave: lg x^2=4. Svaret skal bli + eller - 100.

 

3.

Bare så jeg er sikker: https://www.symbolab.com/solver/algebra-calculator/%5Cfrac%7B%5Clog_%7B10%7D%5Cleft(27%5Cright)%7D%7B3%7D det å ta 27/3=9 er feil fordi dette ikke inkluderer logen. Derfor må det skrives som (lg 27)/3=(3 lg 3)/3=lg 3. Altså: (lg a^x)/b=(x lg a)/b. Stemmer dette?

Lenke til kommentar

Har noen likninger med logaritmer som jeg ikke helt er sikker på utregningen ved.

 

1.

5lg(3x+2)=5 Jeg endte opp med x=8/3 som ifølge fasiten er riktig, men kun når jeg delte begge sider med 5. Hvis jeg brukte lg(a)^x=xlg(a) slik at venstre side ble opphøyd i 5 og høyre side ble 10^5 så fikk jeg et annet svar: 5sqrt(99968/243)=3,33. Er det en viss rekefølge reglene skal brukes i eller har jeg bare gjort en dum feil et sted? 

 

2.

(lg x)^2=4. Jeg gjorde: 2lg x=4 ---> (dele begge sider med 2) lg x=2 ---> x=10^2 ---> x=100 som ifølge fasiten er riktig, men det skal også være mulig og få en negativ verdi som gjør svaret til -1/100. Er det en regel med log regning for dette? skjønte ikke helt hvordan det var gjort her   https://www.symbolab.com/solver/algebra-calculator/\left(%5Clog_%7B10%7D%5Cleft(x%5Cright)%5Cright)%5E%7B%5E2%7D%3D4 hvordan går det ann å bare endre fortegnet slik? 

Samme greie med en annen oppgave: lg x^2=4. Svaret skal bli + eller - 100.

 

3.

Bare så jeg er sikker: https://www.symbolab.com/solver/algebra-calculator/\frac{\log_{10}\left(27%5Cright)%7D%7B3%7D det å ta 27/3=9 er feil fordi dette ikke inkluderer logen. Derfor må det skrives som (lg 27)/3=(3 lg 3)/3=lg 3. Altså: (lg a^x)/b=(x lg a)/b. Stemmer dette?

1.

chart?cht=tx&chl=5\log{(3+2)} = 5

chart?cht=tx&chl= \log {(3x+2)^5} = \log {10^5}

chart?cht=tx&chl=(3x+2)^5 = 10^5

Du kan selvfølgelig regne ut chart?cht=tx&chl= (3x+2)^5 og løse femtegradslikningen, men det er mye enklere å ta femteroten av begge sider.

 

2.

Du kan ta kvadratroten av begge sider, da får du chart?cht=tx&chl=\log x = - 2og chart?cht=tx&chl=\log x = 2

Vær obs på at det er en forskjell på chart?cht=tx&chl= \log {x^2} og chart?cht=tx&chl= (\log x)^2

 

3.

Forsovet riktig, logaritmen av 27 er ikke det samme som 27.

 

 

Pugging av regneregler for logaritmer og potenser er vel og bra, men du bør prøve å finne en forklaring på hvorfor vi kan bruke disse regnereglene, og hvorfor man har potenser og logaritmer i utgangspunktet.

Endret av N o r e n g
Lenke til kommentar

Det er 500 km mellom Oslo og Bergen. Et vanlig tog starter fra Oslo kl. 08.00 og kjører mot Bergen med jevn fart på 80 km/t. Samme dag starter et hurtigtog fra Bergen kl. 10.00 og kjører mot Oslo med jevn fart på 100 km/t. Når vil de to togene møtes? Hvor langt fra Oslo vil de to togene møtes?

 

Blir det riktig at togene vil møtes kl 12.29 og være 311 km fra Oslo?!?  :hmm:

Lenke til kommentar

Hvordan kom du fram til det? Jeg får klokken 11:53 (og 20 sekunder om vi teller de), men ca. 311km fra Oslo er samme avstanden som jeg får. Kan være jeg bare er utrolig trøtt.

 

chart?cht=tx&chl=500km-80\frac{km}{t}\cdot 2t = 340km, dette tilsvarer avstanden når klokken er 10:00

 

chart?cht=tx&chl=340km - (100\frac{km}{t} + 80\frac{km}{t})x = 0, løs for x for å finne ut hvor lenge etter 10:00 togene møtes. Gang med chart?cht=tx&chl=60\frac{m}{t} for å finne ut hvor mange minutter det er.

 

Når du har x, så finner du avstanden fra Oslo ved chart?cht=tx&chl=(x+2)\cdot 80\frac{km}{t}

  • Liker 2
Lenke til kommentar

1.

chart?cht=tx&chl=5\log{(3+2)} = 5

chart?cht=tx&chl= \log {(3x+2)^5} = \log {10^5}

chart?cht=tx&chl=(3x+2)^5 = 10^5

Du kan selvfølgelig regne ut chart?cht=tx&chl= (3x+2)^5 og løse femtegradslikningen, men det er mye enklere å ta femteroten av begge sider.

 

2.

Du kan ta kvadratroten av begge sider, da får du chart?cht=tx&chl=\log x = - 2og chart?cht=tx&chl=\log x = 2

Vær obs på at det er en forskjell på chart?cht=tx&chl= \log {x^2} og chart?cht=tx&chl= (\log x)^2

 

3.

Forsovet riktig, logaritmen av 27 er ikke det samme som 27.

 

 

Pugging av regneregler for logaritmer og potenser er vel og bra, men du bør prøve å finne en forklaring på hvorfor vi kan bruke disse regnereglene, og hvorfor man har potenser og logaritmer i utgangspunktet.

Det er det jeg prøver på, men da hjelper det å vite hvordan før en prøver seg på å forstå fult ut hvorfor. Med den første oppgaven så er det noe jeg ikke får til å stemme, svaret skal være x=8/3 og det får jeg når jeg deler begge sider på 5. Hvis jeg derimot tar femtepotensen av begge sider så ender jeg med 243x^5+32=100000 som gir x=3,33. https://www.symbolab.com/solver/algebra-calculator/243x%5E%7B%5E5%7D%2B32%3D100000

Endret av wertyuiopå
Lenke til kommentar

Det er det jeg prøver på, men da hjelper det å vite hvordan før en prøver seg på å forstå fult ut hvorfor. Med den første oppgaven så er det noe jeg ikke får til å stemme, svaret skal være x=8/3 og det får jeg når jeg deler begge sider på 5. Hvis jeg derimot tar femtepotensen av begge sider så ender jeg med 243x^5+32=100000 som gir x=3,33. https://www.symbolab.com/solver/algebra-calculator/243x%5E%7B%5E5%7D%2B32%3D100000

Dette blir feil.

Her er hvordan du løser ut dette, jeg har brukt Pascals trekant for andre steg.

 

Steg 1:

chart?cht=tx&chl=(3x+2)^5=10^5

 

Steg 2:

chart?cht=tx&chl==(3x)^5+5*(3x)^4*(2)+10*(3x)^3*(2)^2+10*(3x)^2*(2)^3+5*(3x)*(2)^4+(2)^5=10^5

 

Steg 3:

chart?cht=tx&chl==243 x^5 + 810 x^4 + 1080 x^3 + 720 x^2 + 240 x + 32=100000

 

Ser dette ut som et greit uttrykk å jobbe med?  :huh:

 

 

Alternativt:

chart?cht=tx&chl=\sqrt[5]{(3x+2)^5} = \sqrt[5]{10^5}

 

chart?cht=tx&chl=(3x+2)^{\frac 5 5} = 10^{\frac 5 5}

 

chart?cht=tx&chl=3x+2=10

Lenke til kommentar

Jeg har oppgaven: https://www.symbolab.com/solver/inequalities-calculator/%5Cln%5Cleft(x%5Cright)%2B%5Cfrac%7B1%7D%7B%5Cln%5Cleft(x%5Cright)%7D%3D2.5 

Jeg endre opp med (_< mindre enn eller lik, klarer ikke lage tegnet skikkelig) x _< e^2 og x _< e^1/2. 

Er ikke helt sikker på om jeg har gjort riktig prosess med verdiene jeg fikk i andregradslikningen eller hvordan gjøre de skal skrives inn i svaret. I følge fasiten så har jeg fått riktige verdier fra andregradslikningen. Svaret skal være: x intervall i <1,sqrt e] eller [e^2, til uendelig>

Hvordan går jeg fram for å få svaret og hvor kommer 1 tallet fra?

Lenke til kommentar

Okei, såå jeg aner ikke hvordan man får til å legge inn matteformler her så jeg gjør det på den verste måten.

 

(x(x(x1/2)1/2)1/2)dx

Klarte ikke å få til kvadratrot heller, så da opphøyde jeg i 1/2 istedenfor, og tror egentlig at det gjør oppgaven enklere.

Hvordan finner jeg integralet her? Forstår ikke fasiten. Prøvde å bruke Integral Calculator på nettet.. det skjønte jeg heller ikke.

Tror jeg sliter med noe så enkelt som å legge sammen potenser eller noe lignende, for oppgaven er jo enkel i seg selv

 

Takker på forhånd

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...