Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Så du vil levere gale svar og klage og si det er fasiten som har feil..

 

Jeg tror det er bedre å bare levere riktig svar :)

 

 

Svaret er definitivt ikke galt. Om man kommer fram til fasitsvaret, for så å drøfte svaret og evt. argumentere for hvordan svaret like gjerne kan være et annet (som Noreng gjør ved å henvise til usikkerheten i målingen av fart), så er det imo fullgodt (og vel så det) med "fasiten". To strek under fasitsvaret behøver ikke vise mer enn at man behersker en spesifikk metode. Drøftig/vurdering/refleksjon rundt svaret viser (som oftest) en større grad av forståelse, spesielt i disse passelig konstruerte skoleoppgavene (forutsatt at argumentasjonen holder mål, selvfølgelig).

 

Jeg retter ganske mange besvarelser, på forskjellige nivå, i matematikk ila. et år, og så lenge argumentasjonen for et "modifisert" svar er gyldig, så kunne det ikke falle meg inn å vurdere svar til "galt" bare fordi det avviker fra fasiten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

(4 - 2)^2 + 17 × 15 - 100 /15 + ( 2^3 - 10)^3 =

16 - 4 + 17 × 15 - 100 /15 + 512 - 1000 =

16 - 4 + 255 - 6,67 + 512 - 1000 = - 227,67

 

Svaret er vel galt, hvertfall i følge min kalkulator som sier svaret skal bli 244,33 ?

Hva gjør jeg galt ?

 

Edit: Fant ut av det :)

 

(4 - 2)^2 + 17 × 15 - 100 /15 + ( 2^3 - 10)^3 =

2^2 + 17 × 15 - 100 /15 + (8-10)^3 =

252,33-8=244,33

 

Endret av MrAvionics
Lenke til kommentar

Har en oppgave om vektorer som jeg er usikker på hvordan skal regnes ut

 

Trenger litt hjelp med denne:

Vi ror en båt med farten v1-vektor(5m/s) rett over en elv. Samtidig strømmer elven nedover med farten v2-vektor(4m/s). Samlet gir dette båten en fart på v-vektor=6,4m/s med en vinkel på 38,7 grader (vet ikke om vinkelen er relevant for denne oppgaven, oppgaven bygger på et eksempel). Hvordan må vi ro båten for at den skal gå rett over elven?

 

Noen som kan vise utregningen?

Endret av wertyuiopå
Lenke til kommentar

Har en oppgave om vektorer som jeg er usikker på hvordan skal regnes ut

 

Trenger litt hjelp med denne:

Vi ror en båt med farten v1-vektor(5m/s) rett over en elv. Samtidig strømmer elven nedover med farten v2-vektor(4m/s). Samlet gir dette båten en fart på v-vektor=6,4m/s med en vinkel på 38,7 grader (vet ikke om vinkelen er relevant for denne oppgaven, oppgaven bygger på et eksempel). Hvordan må vi ro båten for at den skal gå rett over elven?

Noen som kan vise utregningen?

I første omgang må du finne ut hvor fort du må ro mot strømmen for å holde deg på stedet.

Så må du finne en vinkel chart?cht=tx&chl=\theta du skal ro i for at den dekomponerte hastigheten mot strømmen er like stor og i motsatt retning av strømmen.

 

Det kan lønne seg å lage en tegning, så blir det ofte litt lettere å forstå.

Lenke til kommentar

Holder på med andregradsuttrykk i algebra og har ax^2+bx+c=a(x-x1)(x-x2)=0

 

Så vidt jeg har forstått så er: x1=(-b+sqrt((b)^2-4ac))/2a og x2=(-b-sqrt((b)^2-4ac)/2a men jeg er veldig usikker. Fant en annen forklaring som sa det motsatte. 

Jeg vet hvordan bruke andregradslikningen for å faktorisere men skjønner ikke sammenhengen mellom de to formlene.

 

Noen som kan gi en (helst detaljert) forklaring på sammenhengen mellom faktoriseringsformellen og andregradslikningen, og forholdet mellom x^2, x og x1, x2. Skjønner ikke hva de står for og hvordan regne dem ut.

Lenke til kommentar

Holder på med andregradsuttrykk i algebra og har ax^2+bx+c=a(x-x1)(x-x2)=0

 

Så vidt jeg har forstått så er: x1=(-b+sqrt((b)^2-4ac))/2a og x2=(-b-sqrt((b)^2-4ac)/2a men jeg er veldig usikker. Fant en annen forklaring som sa det motsatte. 

Jeg vet hvordan bruke andregradslikningen for å faktorisere men skjønner ikke sammenhengen mellom de to formlene.

 

Noen som kan gi en (helst detaljert) forklaring på sammenhengen mellom faktoriseringsformellen og andregradslikningen, og forholdet mellom x^2, x og x1, x2. Skjønner ikke hva de står for og hvordan regne dem ut.

 

ax^2+bx+c=(x-x1)(x-x2)=0

 

x^2- x(x1+x2) + x1*x2=0

 

a=1, b = -(x1+x2), c = x1*x2

Lenke til kommentar

Holder på med en oppgave om algebra: faktoriser og forkort brøken 6x^2-5x+1. Svaret er 3x-1 men jeg skjønner ikke hvordan komme frem til det.                                                                                             2x^2-1                        x

 

Jeg bruker vanligvis andregradslikningsformelen, ax^2+bx+c=a(x-x1)(x-x2) men det gikk ikke med denne oppgaven. Jeg prøvde med en algebra kalkulator som brukte en annen metode. (ax^2+ux)+(vx+c) der u*v=a*c og u+v=b men jeg skjønner ikke hvordan den kommer frem til det svaret. 

 

Kan noen vise utregningen og forklare ved å bruke den metoden? 

Takk på forhånd.

Lenke til kommentar

Hei! Klarer ikke å tolke oppgaven din.

 

Tips bruk latex til å formattere teksten din.

 

Eksempel:

 

[tex]\frac{6x^2}{2x^2}[/tex]
vil se slik ut: chart?cht=tx&chl=\frac{6x^2}{2x^2}

 

Slik du har skrevet oppgaven ser det ut som at du mener

 

chart?cht=tx&chl=\frac{6x^2 -5x +1}{2x^2 -1}

 

Men dette løser ikke til chart?cht=tx&chl=3x-1

 

For mer om latex, se her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1080165

 

Så vidt jeg vet så har svaret ditt med programmering å gjøre, jeg skrive ned oppgavene med penn og papir.

Lenke til kommentar

Så vidt jeg vet så har svaret ditt med programmering å gjøre, jeg skrive ned oppgavene med penn og papir.

Da skriver du ned oppgaven på papir, tar bilde, og laster opp. Vi kunne forstå hva du skriver for å hjelpe deg.

 

Eventuelt lærer du deg LaTeX, som er et programmeringsspråk for å skrive matematikk på en forståelig måte

Endret av N o r e n g
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så vidt jeg vet så har svaret ditt med programmering å gjøre, jeg skrive ned oppgavene med penn og papir.

Som Noreng forteller deg, så kan du isåfall ta et bilde og legge det ut her. Jeg har i alle fall ikke muligheten til å hjelpe deg uten å forstå problemet ditt.

 

Jeg vil uansett råde deg til å lære deg litt LaTeX-kode. Det er veldig enkelt og er nyttig langt forbi det å gjøre seg forstått på matematikkforum.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Som Noreng forteller deg, så kan du isåfall ta et bilde og legge det ut her. Jeg har i alle fall ikke muligheten til å hjelpe deg uten å forstå problemet ditt.

 

Jeg vil uansett råde deg til å lære deg litt LaTeX-kode. Det er veldig enkelt og er nyttig langt forbi det å gjøre seg forstått på matematikkforum.

Var ikke meningen å virke utakknemlig for hjelpen. Jeg har ganske kort tid å lese opp på da jeg skal ta flere andre eksamen i tillegg til R1 og jeg er usikker på om jeg får muligheten til å bruke pc på slike oppgaver. Trenger derfor å lære hvordan gjøre det på papir. 

 

Problemet mitt er dette: Når jeg bruker likningen for andregradslikninger ender jeg opp med x1=1/3 og x2=1/2 som gir a(x-x1)(x-x2)=6(x-1/3)(x-1/2). Forstår ikke hvordan dette kan bli (3x-1)(2x-1). Gikk dessverre ikke lage link til bilde.

 

Jeg skjønner ikke hvordan to forskjellige metoder gir forskjellige svar eller når jeg skal bruke den ene metoden og når bruke den andre.

Når jeg løser slike oppgaver bruker jeg formelen for andregradslikninger. Metoden (ax^2+ux)+(vx+c) der u*v=a og u+v=b kjenner jeg ikke til. Det hadde vært fint med en forklaring på de forskjellige stegene, det er spesielt siste jeg ikke skjønner: factor out the common term 3x-1 fra 2x(3x-1)(2x-1)=(3x-1)(2x-1) som jeg ikke skjønner. https://www.symbolab.com/solver/algebra-calculator/6x%5E%7B%5E2%7D-5x%2B1

 

Takker for all hjelp

Endret av wertyuiopå
Lenke til kommentar

Husk at 6=2×3. Gang inn tre i den første parentesen og to i den andre.

Jeg forstår ikke utregningen for den metoden. Jeg har prøvd med begge metoder på noen andre oppgaver og der gir de samme resultat men ikke på denne. For å være sikker så testet jeg med en algebra kalkulator. 

 

Andregradslikning metoden: https://www.symbolab.com/solver/algebra-calculator/%5Cfrac%7B-%5Cleft(-5%5Cright)%2B%5Csqrt%7B%5Cleft(-5%5Cright)%5E%7B%5E2%7D-4%5Ccdot6%5Ccdot1%7D%7D%7B2%5Ccdot6%7D som gir enten 1/2 eller 1/3 da blir det (x-1/3)(x-1/2)

 

Med den andre metoden (ax^2+ux)+(vx+c): https://www.symbolab.com/solver/algebra-calculator/6x%5E%7B%5E2%7D-5x%2B1

da blir det (3x-1)(2x-1)

 

Hva gjør jeg galt?

Endret av wertyuiopå
Lenke til kommentar

Altså, normalt sett så vil en faktorisering si at du ikke har noen konstant foran x-ledd i parentesene dine, så (3x-1)(2x-1) er ikke riktig, i min bok. Forkjellen mellom de to løsningene er at i det ene tilfellet er det faktorisert ut en faktor 3 fra den første parentesen, og en faktor 2 fra den andre, slik at du får 6(x-1/3)(x-1/2), fremfor den noe ufullstendige (etter mitt skjønn) løsningen (3x-1)(2x-1). Om du multipliserer ut begge ser du også at de gir samme polynom.

Lenke til kommentar

Problemet mitt er dette: Når jeg bruker likningen for andregradslikninger ender jeg opp med x1=1/3 og x2=1/2 som gir a(x-x1)(x-x2)=6(x-1/3)(x-1/2). Forstår ikke hvordan dette kan bli (3x-1)(2x-1). Gikk dessverre ikke lage link til bilde.

chart?cht=tx&chl=6(x-\frac{1}{3})(x-\frac{1}{2})=(3x-1)(2x-1)

 

Som the_last_nick_left sier, husk at chart?cht=tx&chl=6=3\cdot 2:

 

 

p><p>

 

Forsøk å gjør det samme med to-tallet selv.

 

Dette er forskjellige metoder til det samme svaret, de produserer ikke forskjellig svar. Og når det gjelder å trekke en faktor inn eller ut, så er det bare denne regelen som benyttes, den ene veien eller den andre:

 

chart?cht=tx&chl=a(b+c)=ab+ac

 

I tilfellet fra linken du gav:

 

p><p> =(3x-1)\cdot \left(\frac{2x\cancel{(3x-1)}}{\cancel{(3x-1)}} -\cancel{\frac{(3x-1)}{(3x-1)}}\quad 1\right)=(3x-1)(2x-1)

Endret av cuadro
Lenke til kommentar

chart?cht=tx&chl=6(x-\frac{1}{3})(x-\frac{1}{2})=(3x-1)(2x-1)

 

Som the_last_nick_left sier, husk at chart?cht=tx&chl=6=3\cdot 2:

 

 

p><p>

 

Forsøk å gjør det samme med to-tallet selv.

 

Dette er forskjellige metoder til det samme svaret, de produserer ikke forskjellig svar. Og når det gjelder å trekke en faktor inn eller ut, så er det bare denne regelen som benyttes, den ene veien eller den andre:

 

chart?cht=tx&chl=a(b+c)=ab+ac

 

I tilfellet fra linken du gav:

 

p><p>=(3x-1)\cdot \left(\frac{2x\cancel{(3x-1)}}{\cancel{(3x-1)}} -\cancel{\frac{(3x-1)}{(3x-1)}}\quad 1\right)=(3x-1)(2x-1)

Da begynner jeg å skjønne det. Første gang jeg gjorde den oppgaven så endte jeg opp med 6(x-1/3)(x-1/2) og ganget det ut for å få 6x^2-5x+1 og visste ikke hvor jeg skulle gå derifra med oppgaven 6x^2-5x+1. Tenkte ikke på at jeg kunne skrive det som                   6(x-1/3)(x-1/2)=3(x-1/3)2(x-1/2)=(3x-1)(2x-1).                                    2x^2-x

Kan jeg føre det opp slik etter å ha funnet verdiene ved bruk av en andregradslikning, eller godtar ikke sensor det?

 

Når det gjelder den faktoriseringen 2x(3x-1)-(3x-1)=(3x-1(2x-1) så kunne jeg ikke stegene, forklaringen din hjalp mye, men hvor får du -1 fra i (2x-1). Når alle 3x-1 er fjernet fra den andre parentesen så står jeg kun igjen med 2x.

Lenke til kommentar

Da begynner jeg å skjønne det. Første gang jeg gjorde den oppgaven så endte jeg opp med 6(x-1/3)(x-1/2) og ganget det ut for å få 6x^2-5x+1 og visste ikke hvor jeg skulle gå derifra med oppgaven 6x^2-5x+1. Tenkte ikke på at jeg kunne skrive det som                   6(x-1/3)(x-1/2)=3(x-1/3)2(x-1/2)=(3x-1)(2x-1).                                    2x^2-x

Kan jeg føre det opp slik etter å ha funnet verdiene ved bruk av en andregradslikning, eller godtar ikke sensor det?

 

Når det gjelder den faktoriseringen 2x(3x-1)-(3x-1)=(3x-1(2x-1) så kunne jeg ikke stegene, forklaringen din hjalp mye, men hvor får du -1 fra i (2x-1). Når alle 3x-1 er fjernet fra den andre parentesen så står jeg kun igjen med 2x.

 

(3x-1)/(3x-1) er det samme som 1, ettersom et tall delt på seg selv alltid er én (ikke null).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...