Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Første hint: Hva er AC-vektor?

Tror jeg skjønte den i går kveld. Hvis AN:NC=2 så må AN=2NC. Siden punktet N ligger på AC så må de to vektorene AN of NC være parallelle. Da må AN være 2/3 av AC og NC være 1/3 siden AN=2NC. Da får jeg: Punktet N= 2/3*[6-0,3-0,7,1]=[4,2,4]. Det jeg ikke skjønner er at fasiten er [4,2,5]. Ser du hva jeg har gjort feil?

Endret av wertyuiopå
Lenke til kommentar

Tror jeg skjønte den i går kveld. Hvis AN:NC=2 så må AN=2NC. Siden punktet N ligger på AC så må de to vektorene AN of NC være parallelle. Da må AN være 2/3 av AC og NC være 1/3 siden AN=2NC. Da får jeg: Punktet N= 2/3*[6-0,3-0,7,1]=[4,2,4]. Det jeg ikke skjønner er at fasiten er [4,2,5]. Ser du hva jeg har gjort feil eller er det et sjeldent tilfelle av feil i fasit?

Det du har regnet der er AN-vektor, hva mangler du?

Lenke til kommentar

Det du har regnet der er AN-vektor, hva mangler du?

Så ikke godt nok gjennom utregningen. punktet S=S-O. Jeg tok S-A, glemte å legge til OA vektor, takk for hjelpen.

 

Har en annen oppgave på samme emne som jeg ikke forstår. Oppg 2.10 c) A(-2,1,3) B(4,2,5) og C(2,3,8). Finn fotpunktet F for normalen fra A på BC.

Min tankegang: -v = vektor

Jeg tenkte at siden den er på BC-v så blir BC-v til to vektorer, BF-v og FC-v. Da må F være t*BC-v. Siden det er et fotpunkt så skal den være 90 grader. Da tok jeg BC-v*AF-v=0. Likningen jeg fikk ga meg -4,2. Jeg tok det og ganget med BC-v, svaret jeg fikk var feil og tror jeg har brukt feil metode. Hvordan går jeg fram?

Endret av wertyuiopå
Lenke til kommentar

Har litt problemer med en oppgave om vektorprodukt. Oppg 2.17: -v=vektor. G-v=[1,4,5] og H-v=[-2,-8,10]. Regn ut G-v X H-v. 

Jeg prøvde med både koordinatformelmetoden og med determinanter.

Jeg fikk: [4*10-(-8)*5, 5*(-2)-10*1, 1*(-8)-(-2)*4]=[40+40, -10-10, -8+8]=[80,-20,0]. I følge fasiten så er det [0,0,0], altså 0-v. Jeg ser at vektorene er parallelle. Er det slik at når de er parallelle så blir svaret automatisk 0 vektor?

Noen som ser hva jeg har gjort feil her?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Har litt problemer med en oppgave om vektorprodukt. Oppg 2.17: -v=vektor. G-v=[1,4,5] og H-v=[-2,-8,10]. Regn ut G-v X H-v.

Jeg prøvde med både koordinatformelmetoden og med determinanter.

Jeg fikk: [4*10-(-8)*5, 5*(-2)-10*1, 1*(-8)-(-2)*4]=[40+40, -10-10, -8+8]=[80,-20,0]. I følge fasiten så er det [0,0,0], altså 0-v. Jeg ser at vektorene er parallelle. Er det slik at når de er parallelle så blir svaret automatisk 0 vektor?

Noen som ser hva jeg har gjort feil her?

Du har regnet korrekt, men er du sikker på at H-v ikke skal være (-2,-8,-10)?

Lenke til kommentar

Kjære matte genier :) Jeg er fortapt og trenger hjelp.

 

Jeg er på siste året i bachelor innen led og org. utv og må igjennom MAKROØKONOMI. Huff

 

BNP - hvilken ligning bruker dere for å regne det ut? Denne.... 

 Y = C + I + G + X – Q               Generalbudsjettligningen

 

men hva om jeg ikke har oppgitt IMPORT?

 

Oppgaven er som følgende: 

Regn ut 

BNP

Import

Handelsbalanse 

Den offentlig budsjett balanse 

 

Hvilke ligninger brukes for dette?

 

Info fra oppgaven:

Privat konsum:       4000

Privat brutto inv.    1400

Offentlig konsum   2000

Offentlig brutto

inv.                        500

Eksport                 2500

Netto skatte beløp  3000

Disponibel inntekt  8600

Kapitalslit               400

Netto formues inntekt mm fra utlandet 600

 

Jeg ber ikke dere løse oppgaven, men hvilken ligninger brukes? Hvilket råd ville dere gitt en ikke matte glad til å klare å bestå på eksamen i dette emne?

 

Setter stor pris på hjelp. Sitter i utlandet og har ingen å spørre

Lenke til kommentar

Du har regnet korrekt, men er du sikker på at H-v ikke skal være (-2,-8,-10)?

Helt sikker. R2 2.5 vektorproduktet. Oppg 2.17: H-vektor=[-2,-8,10]. Kanskje de har glemt et minustegn, kanskje jeg bare ikke ser feilen.

Har forresten en liknende oppgave som jeg står litt fast på. oppg 2.21 a) Et plan a går gjennom (1,3,1) og er parallelt med vektorene u=[1,2,3] og v=[2,1,1]. Sett opp en likning for a. 

Min utregning: Hvis U-v og V-v er parallelle med planet a så vil vektorproduktet av de to vektorene bli normalvektoren til planet a. U-v X V-v=[2*1-1*3, 3*2-1*1, 1*1-2*2]=[2-3, 6-1, 1-4]=[-1, 5, -3]. Ved å bruke punktet (1,3,1) får jeg: -1(x-1)+5(y-3)-3(z-1)=0 <---> -x+5y-3z-11=0. Ifølge fasiten så skal svaret bli x-5y+3z+11=0. Hvordan endrer jeg verdien?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Helt sikker. R2 2.5 vektorproduktet. Oppg 2.17: H-vektor=[-2,-8,10]. Kanskje de har glemt et minustegn, kanskje jeg bare ikke ser feilen.

Har forresten en liknende oppgave som jeg står litt fast på. oppg 2.21 a) Et plan a går gjennom (1,3,1) og er parallelt med vektorene u=[1,2,3] og v=[2,1,1]. Sett opp en likning for a.

Min utregning: Hvis U-v og V-v er parallelle med planet a så vil vektorproduktet av de to vektorene bli normalvektoren til planet a. U-v X V-v=[2*1-1*3, 3*2-1*1, 1*1-2*2]=[2-3, 6-1, 1-4]=[-1, 5, -3]. Ved å bruke punktet (1,3,1) får jeg: -1(x-1)+5(y-3)-3(z-1)=0 <---> -x+5y-3z-11=0. Ifølge fasiten så skal svaret bli x-5y+3z+11=0. Hvordan endrer jeg verdien?

Flytt alt på andre siden av =tegnet så får du samme som fasit.

Lenke til kommentar

Kjære matte genier :) Jeg er fortapt og trenger hjelp.

 

Jeg er på siste året i bachelor innen led og org. utv og må igjennom MAKROØKONOMI. Huff

 

BNP - hvilken ligning bruker dere for å regne det ut? Denne....

Y = C + I + G + X – Q Generalbudsjettligningen

 

men hva om jeg ikke har oppgitt IMPORT?

 

Oppgaven er som følgende:

Regn ut

BNP

Import

Handelsbalanse

Den offentlig budsjett balanse

 

Hvilke ligninger brukes for dette?

 

Info fra oppgaven:

Privat konsum: 4000

Privat brutto inv. 1400

Offentlig konsum 2000

Offentlig brutto

inv. 500

Eksport 2500

Netto skatte beløp 3000

Disponibel inntekt 8600

Kapitalslit 400

Netto formues inntekt mm fra utlandet 600

 

Jeg ber ikke dere løse oppgaven, men hvilken ligninger brukes? Hvilket råd ville dere gitt en ikke matte glad til å klare å bestå på eksamen i dette emne?

 

Setter stor pris på hjelp. Sitter i utlandet og har ingen å spørre

Dette er bare en av likningene i en makroøkonomisk modell. Hvordan ser resten ut?

Lenke til kommentar

Dette er bare en av likningene i en makroøkonomisk modell. Hvordan ser resten ut?

 

Hei!

Tusen takk for tilbake mld.

 

Ligningen er bare den jeg lurer på om jeg skal bruke eller ikke?

 

Selve oppgaven er som følgende:

 

Bruk tabell 1 til å beregne følgende størrelser for landet Fanta. Her skal du kun finne størrelsene og det er ikke behov for en økonomisk tolkning av svarene.

 

a) BNP

b) Import
c) Handelsbalansen
d) Den offentlige budsjettbalansen
e) Netto finansinvesteringer
f) Samlet sparing for landet
 
Tabellen er som følgende:
Privat konsum: 4000

Privat brutto inv. 1400

Offentlig konsum 2000

Offentlig brutto

inv. 500

Eksport 2500

Netto skatte beløp 3000

Disponibel inntekt 8600

Kapitalslit 400

Netto formues inntekt mm fra utlandet 600

 
Veldig takknemlig om noen gir i allefall en pekepinne på ca hvilken ligning som skal brukes for å beregne BNP ut i fra denne tabellen. 
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Jegg kan vel ikke bare skrive likningene for begge planene lik hverandre og så flytte det over? Hvordan skal det føres opp?

Beklager om jeg var uklar eller har misforstatt sporsmaalet.

 

Ditt svar:  -x+5y-3z-11=0

 

Om du flytter alt paa andre siden av =-tegnet saa faar du x-5y+3z+11=0, som er det samme som fasit.

Lenke til kommentar

Fikk følgende oppgave som en del av innlevering i Matte 1 på universitet, og får den ikke til:

 

Integrer følgende uttrykk: 1/(x^3 - 4x^2 + 3x)

 

Er det noen som har tips, evt. vil være behjelpelig med løsningsforslag? Jeg forsøkte en del forskjellige triks, men kom egentlig ingen vei, og wolframalpha og Symbolab gir en veldig uryddig og komplisert uttrykk.

Lenke til kommentar

Fikk følgende oppgave som en del av innlevering i Matte 1 på universitet, og får den ikke til:

 

Integrer følgende uttrykk: 1/(x^3 - 4x^2 + 3x)

 

Er det noen som har tips, evt. vil være behjelpelig med løsningsforslag? Jeg forsøkte en del forskjellige triks, men kom egentlig ingen vei, og wolframalpha og Symbolab gir en veldig uryddig og komplisert uttrykk.

Faktoriser ut x

Nullpunktsfaktoriser chart?cht=tx&chl=x^2 - 4x + 3

Så kan du gjøre delbrøkoppspalting ganske enkelt, og da blir det enkelt å integrere

Lenke til kommentar

Har du prøvd selv? Jeg forsøkte samme fremgangsmåte, men uten suksess. Planen var å faktorisere ut x først, så delbrøkoppspalting, før jeg integrerte som to uttrykk. Med forbehold om regnefeil, satt jeg meg fast her:


int(1/(2(x-3))) - int(1/(2(x-1)))

Hvor er forresten guiden til LaTex-skriving på forumet? Jeg var initiativtaker til å få det innført, men har helt glemt hvordan jeg skriver matematiske uttrykk her. :S

 

Edit: Her står jeg fast:

chart?cht=tx&chl=\int{\frac{1}{2x(x-3)}} - \int{\frac{1}{2x(x-1)}}

 

Edit2: Har ikke tid akkurat nå, men videre vil jeg prøve "integration by parts" (usikker på norsk skrivemåte) på følgende uttrykk:

 

chart?cht=tx&chl=\int{\frac{1}{2x}\frac{1}{x-3}}

Endret av Reeve
Lenke til kommentar

Har du prøvd selv? Jeg forsøkte samme fremgangsmåte, men uten suksess. Planen var å faktorisere ut x først, så delbrøkoppspalting, før jeg integrerte som to uttrykk. Med forbehold om regnefeil, satt jeg meg fast her:

 

 

int(1/(2(x-3))) - int(1/(2(x-1)))

 

Hvor er forresten guiden til LaTex-skriving på forumet? Jeg var initiativtaker til å få det innført, men har helt glemt hvordan jeg skriver matematiske uttrykk her. :S

 

Edit: Her står jeg fast:

chart?cht=tx&chl=\int{\frac{1}{2x(x-3)}} - \int{\frac{1}{2x(x-1)}}

 

Edit2: Har ikke tid akkurat nå, men videre vil jeg prøve "integration by parts" (usikker på norsk skrivemåte) på følgende uttrykk:

 

chart?cht=tx&chl=\int{\frac{1}{2x}\frac{1}{x-3}}

Har ikke prøvd selv, men du skal få tre uttrykk når du spalter:

chart?cht=tx&chl=\frac{A}{x} +\frac{B}{x-1} +\frac{C}{x-3}

 

Det andre uttrykket burde være veldig greit å spalte, kan prøve når jeg er hjemme i kveld

 

Edit:

http://m.wolframalpha.com/input/?i=1%2F%28x%5E3+-+4x%5E2+%2B+3x%29+dx

Veld

Endret av N o r e n g
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...