Gå til innhold

Den store neste-generasjons konsoll-tråden


fnwilborn

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Denne kommende gnereasjonen ønsker jeg at det blir lagt fokus på AI og menneskelig atferd( der det passer seg)

 

En fremgang på dette punktet er på sin plass nå.

 

Jepp helt enig. Og nettopp på disse punktene er det kraften i enheten kommer inn i bildet. Man kan snakke så mye man vil om at man vil ha fokus på at spillene skal være gode og at hardware som ligger bunn ikke har noe å si. Det handler ikke bare om grafikk. Men det faktum at hvis hardware i bunn er svak, så begrenser det mulighetene i spillene, nettopp på punkter som god AI, hvor stor skala man kan legge i spillene, til dels dybde o.s.v.

 

Se f.eks. det siste hitman spillet. Ja man kan si at hvis man hadde beholdt grafikken fra hitman 2/3, så kunne man utvidet områdene mye mer, men det hadde, hvis man ser helt realistisk på det, ikke solgt.

Så spillets design og dybde lider av at man må gjøre kompromisser for ytelsensskyld. Mindre maps, mindre frihet enn i tidligere titler. Og hvorfor. Jo fordi det ble laget for konsoller som nå er 7 år gamle. (og ca 2-3 år for gamle imho).

Lenke til kommentar

Jeg og.

 

Kvalitet fremfor alt. Legg heller en ekstra hundrelapp eller to på utsalgsprisen hvis det er penger det står på. Spill er uansett blitt ekstremt billige de siste par tiårene - kanskje for billige? Jeg tror vi hadde fått mye igjen for å senke tidspresset på utviklerne.

Endret av Spartapus
Lenke til kommentar

Jeg er veldig for bedre AI og slike ting men jeg har null tro på at utviklere nå plutselig vil begynne å utvikle det. Ikke fordi de ikke ønsker - det er jeg sikker på at de gjør - men fordi jeg tviler på om det vil være lønnsomt. Håper jeg tar feil dog.

 

Glem AI da. Se på Battlefield 3 på konsoller i forhold til PC. Mener IKKE å gjøre dette til en PC vs Console debatt, men med kraftigere hardware så kunne man glatt kjørt like mange spilere på konsoller som på PC versjonen. Dv.s. spillopplevelsen led av at hardware ikke var på plass i bunn.

Lenke til kommentar

Jeg er veldig for bedre AI og slike ting men jeg har null tro på at utviklere nå plutselig vil begynne å utvikle det. Ikke fordi de ikke ønsker - det er jeg sikker på at de gjør - men fordi jeg tviler på om det vil være lønnsomt. Håper jeg tar feil dog.

 

Dette tror jeg på. God AI er ikke like synlig som kjempegod og prangende grafikk, og nedprioriteres nok i stor grad. Grafikken er jo det første som blir vist frem i ett spill, enteni form av bilder eller trailere. Og det er disse som skal selge spillet for massene.

Endret av Mala
Lenke til kommentar

Glem AI da. Se på Battlefield 3 på konsoller i forhold til PC. Mener IKKE å gjøre dette til en PC vs Console debatt, men med kraftigere hardware så kunne man glatt kjørt like mange spilere på konsoller som på PC versjonen. Dv.s. spillopplevelsen led av at hardware ikke var på plass i bunn.

 

Dette er sant, men spørsmålet er om vi ikke vil se en nøyaktig reprise av dette problemet også i neste generasjon, fordi utviklerne igjen velger å bruke opp kraften på det visuelle utrykket.

 

Uansett, jeg skal slutte å være debbie downer, vi bør vel også forsøke å se litt frem til disse maskinene med litt optimisme. Halo 5 feks, kommer til å bli helt fantastisk - og vil vi endelig se The Last Guardian på PS4? Hvilke nye mekanikker som kan implementeres ved hjelp av mer kraft i disse spillene er forbi min fatteevne - men jeg håper absolutt på det beste - og konstateter at det nok også er derfor jeg ikke er spilldesigner :)

Lenke til kommentar

Når det er sagt, de mindre spillene havner på digitale plattformer, spørsmålet er hva som skjer med de som ligger i mellom. Tenk et spill som Okami - vil det være mulig å produsere og gi ut et slikt spill i neste generasjon? Min følelse er vel at det er nettopp som Okamiden et slikt spill fra nå er dømt til å leve videre - og det er egentlig ganske synd.

Jeg ser poenget ditt. De store utgiverne blir bare mer og mer konservative i pengebruken. Det er jo bare å se på hva som skjedde med Clover Studios året etter de ga ut Okami og God Hand.

 

Jeg tror ikke at det vil være noen mangel på nye IP-er med store budsjett neste generasjon, men at de aller fleste av disse spillene kommer til å ta få sjanser mtp gameplay og presentasjon.

Lenke til kommentar

Jeg har Wii U, og foreløpig har jeg ikke lyst på noen av de forventede maskinene til Sony eller Microsoft.

 

Jeg er lei av uferdige spill på PlayStation 3 og Xbox 360, med et hav av ekstrainnhold som tilbys for mer penger. Jeg liker å kunne kjøpe et helt spill i én betalingstransaksjon. Jeg er lei av spill med 'screen tearing' og spill som ikke engang klarer å opprettholde 30fps.

 

Jeg har fortsatt tro på Nintendo. De leverer spill med få distraherende grafikkfeil. De leverer komplette spill, og har uttalt at de i framtiden ikke vil dele opp spill før utgivelse slik at spillere føler at de er nødt til å kjøpe alt ekstrainnhold for å få med seg hele historien. Jeg velger å tro på dem, og håper det forblir slik.

 

Kanskje jeg kjøper Xbox 3 og PS4 et par år etter lansering, tiden får vise. Men kludrer Microsoft det til nå, og gjør menyen på Xbox 3 like rotete som på Xbox 360, kommer jeg aldri til å kjøpe den. Hva med bare å vise meg spillene mine ved oppstart? Burde ikke det være enkelt? Mellom disse to, forventer jeg mest fra Sony nå. Jeg håper Sony lager en maskin som enkelt kan benyttes som en ren spillmaskin; PlayStation 3 er jo slik.

Endret av BornInNorway81
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Er spent på å se hvordan det blir med AI denne generasjonen. Nå som online har tatt over kan man på en måte si at mennesket har tatt over denne rollen i spillene. Det er masse rom for å lage velutviklede AIs, ett slags tomrom som har blitt til overs etter Onlinen's fremmarsj.

Lenke til kommentar

Hva er poenget med å understreke at du ikke skal ha noen av de nye konsollene? Skriver du i alle tråder om slike ting, at du ikke skal ha det, men et annet alternativ du syns er bedre? Skriver i tråden om den neste iPhonen og skriver at den neste Samsung/Nokia/Motorola er bedre og du skal ikke ha noen iPhone.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Etter å ha sett i all hovedsak hva Sony/MS har å by på går jeg heller for en stue gamer-PC fra høsten av. Der har jeg full bakoverkompabilitet med spill som er både 5 og 10 år gamle og blir ikke nærmest påtvunget ditten og datten features jeg ikke har noe behov for. Så mye dyrere tror jeg heller ikke det blir. Så blir det heller PS4/Xbone etter noen år når de er under halve prisen og har en håndfull flotte eksklusive spill hver.

 

Er nok faktisk Wii U jeg er nærmest til å kjøpe av de tre. Den har jo nesten ingen støtte, men Nintendo selv pleier som regel å komme opp med noe genialt. Foreløpig mangler den et stort must-have spill á la Metroid Prime og Mario Galaxy før det blir et kjøp.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Så nettopp denne artikkelen om Xboner:

 

http://www.joystiq.com/2013/06/12/xbox-one-will-support-live-in-these-countries-at-launch/

 

Xbox One won't offer Live in every country at launch, but it has a concrete lineup of Live-supported countries that includes the US, UK, Australia, New Zealand, Russia and a handful of European nations. Check out the complete list below (image above from NeoGAF).

 

Without Xbox Live, games on Xbox One won't work in these regions. "Xbox One games are for activation and distribution only in specified geographic regions," a disclaimer on the Xbox One reservation page says.

 

Det er som å be folk om å kjøpe PS4 eller Wii U...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...