Gå til innhold

Hvordan bruke oppgraderingsnøkkelen til Windows 8!


Anbefalte innlegg

@Pey'J (evt. noen andre):

 

 

Hva er forskjellen mellom UpgradeAssistant-filen og den Windows8-Setup.exe-filen egentlig?

 

Gjør Windows8-Setup.exe det enklere å få fatt i .ISO-ene man vil ha, er det dette som er poenget?

 

Det er flott at du nevner de verktøyene, men så må man vel bare teste det da.

 

Endret av G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tillater meg å legge denne posten i spoiler, så man kommer til det nyttige i posten under denne lettere:

 

 

Det er så forbanna vanskelig å orientere seg skikkelig med hva som er hva.

 

Så for å finne ut hva spade som er en spade, så må jeg stille noen ekstra spørsmål:

 

Jeg ønsker å forsøke den filen som kalles Windows8-Setup.exe på en Windows 7 engelsk 64-bit.

 

1. Hva produktnøkkel er det Windows8-Setup.exe spør etter? Og hva er poenget med å kjøre Windows8-Setup.exe? Er det produktnøkkelen tilhørende Windows 7 lisensen man forsøker å oppgradere fra? Eller er det produktnøkkelen tilhørende f.eks. en Win8Pro lisens man nettopp har fått overlevert etter at man har betalt for varen over nettet? Eller er dette kun produktnøkler gjeldene System Builder (OEM) versjoner i boksformat?

 

Og hvorfor ikke mate den med min Windows 7 lisens 64-bit tenker dere kanskje nå. Jo, fordi den vil jeg beholde til Windows 7 slik den er. Jeg har ingen andre 64-bit Windows OS enn den lisensen. Et lite dilemma det kanskje..

 

2. Jeg forsøkte under gjeldene Windows 7 for moroskyld å se om den godtok en Vista produktnøkkel jeg har liggende fra en maskin som er skrotet. Dessverre er det en Acer-nøkkel som kom med en bærbar. Så sånn sett får jeg ikke testet dette med en ren Vista OEM, som man selv kjøpte til selvbygg i sin tid. Klister (proof of purchase) forteller følgende varenr.: X13-04657 (noe jeg tror fortelle alt om hva type lisens jeg snakket om ovenfor)

 

Jeg har gått tom for andre Vista lisenser, så det forblir uprøvd med tanke på hva som skaper feilen her. Kanskje det bare er dette at jeg forsøker Vista-nøkkel på en Windows 7 innstallasjon? :

 

Fortsettelse på punkt 2 over:

Feilmelding:

 

It is time to enter the product key ... bla blah:

 

Product-key-numbercharacters--r83jf-nnnnn-nnnnn-nnnnn-nnnnn

 

This product key didn't work. Check it and try again.

 

 

Endret av G
Lenke til kommentar

F*en så jeg måtte klø meg i hode for å sette disse tingene riktig på plass.

 

@Pey'J:

 

Jeg setter virkelig pris på den hjelpen du har gitt. Etter å ha fundert på hvordan, så fant jeg denne vakre forklaringen:

 

http://whrl.pl/Rdmlxv

Just an update......

After congratulating myself for being an idiot and after a cold beer (or 2), I use my work laptop which is running windows 7 ultimate 64 bit and logged into microsoft support website, login to my account, and select download windows 8 again.

This start up the Upgrade Assistant thingy again and then proceed to download the ISO again. I thought that might be the 32 bit version that I have downloaded earlier but hey, I thought I should just give it a try.

The download completed and I see that the ISO file is slightly bigger in size than the previous 32 bit ISO. I probed into the ISO and I see the boot version is now x64!

I burnt the ISO to DVD and use that to install onto my own home PC. So far it seems to be installing fine....not yet finish...but I have a good feeling about this!

Will update later.....

 

IKKE denne:

http://support.microsoft.com/

 

MEN DENNE:

https://www.mswos.com/

 

Og da tok jeg den engelske 32-bit lisenskoden jeg hadde fått tildelt, og ikke den lisenskoden som sitter på din gamle PC med gammel windows versjon, og stappet inn i Product key-feltet på det programmet som Pey'J så fint nevnte for oss tidligere, altså Windows8-Setup.exe

 

Da startet jeg selvfølgelig den Windows8-Setup.exe i min Windows 7 engelsk 64-bit som er innstallert (som jeg ønsker å beholde).

 

Den holder på å laste ned nå. Og jeg håper den blir 64-bit nedlastningen denne gang. Dette er også svaret/løsningen på hvordan man kan laste ned .ISO-innstallasjonsfilen dersom den blir korrupt ved første forsøk (eventuellt).

 

Det var dette Pey'J mente, når han fortalte at det gikk å bruke Windows8-Setup.exe så mange ganger man ønsker.

 

 

For de som synes det er for vanskelig kan de kanskje få tak i fra andre kilder enn Microsoft. Men det er alltid risikabelt. Her er en som hevder .ISO-filen han sitter på ikke er tuklet med. Han (den samme personen) advarer mot å laste ned via BitTorrent, da man gjerne ender opp med en uoriginal .ISO-fil som er tuklet med.

 

http://forums.hardwa...nt-3964028.html

 

 

 

 

Og her er en som hevder han gjør det på en annerledes måte. Jeg har ikke prøvd den. Da jeg synes Pey'J sin løsning er den mest geniale.

 

http://a.shinynew.me...2-bit-windows-7

 

 

 

 

Noen andre lenker jeg kom over mens jeg lette etter det over:

 

Windows 8 Upgrade Diary: What to expect:

http://www.pcworld.c...-to-expect.html

 

Og her er Google-søket jeg benyttet for å komme til alle nevnte lenker tidligere i denne posten.

 

 

 

Endret av G
Lenke til kommentar

Kjære G

 

I stedet for å skrive flere innlegg hvor du svarer deg selv, hadde jeg satt pris på om du heller redigerte ett (så lenge ingen har svart deg selvfølgelig).

 

Du bruker altså Windows 8 Upgrade Assistant for å kjøpe og laste ned Windows 8, samt lage ISO eller USB.

 

Etter kjøpet får du en e-post fra Microsoft, den inneholder i tillegg til produktnøkkelen også en link til Windows 8 Setup.

 

post-4862-0-82358600-1352140222_thumb.png

 

Denne kan du så bruke til å laste ned Windows 8 på nytt. Du kjører da Windows 8 Setup fra en installasjon som er lik den du ønsker å laste ned og legger inn din produktnøkkel for Windows 8.

 

Så bruker du enten DVD (brenn ISO som image) eller minnepenn via USB til å installere på en hvilken som helst kompatibel PC. PC-en kan allerede ha Windows installert, du kan formatere disken under setup eller disken kan være blank. Får du ikke aktivert online, bruker du registerfiksen i første post (punkt 3).

 

Igjen: Produktnøkkelen bestemmer KUN om du får laster ned "Core" eller Pro! Selv om du kjøpte Windows 8 Pro fra en norsk Windows 7 32-bit, kan du starte Windows 8 Setup fra en engelsk Windows Vista 64-bit etterpå. Du laster da ned en engelsk Windows 8 64-bit. Denne kan du altså da bruke til å installere både "Core" og Pro, fordi det er produktnøkkelen som bestemmer hvilken versjon som blir installert. Akkurat den siste detaljen er forskjellig fra Vista og 7, for der måtte du passe på å velge korrekt versjon under installasjonen for å få aktivert i etterkant. Dette problemet blir altså borte siden du MÅ legge inn en produktnøkkel når du installerer Windows 8 (kan forbigås med ei.cfg).

 

Jeg har klart å få tak i norsk og engelsk Windows 8 Pro 32-bit og 64-bit fordi jeg altså har brukt Windows 8 Setup til å laste ned fra forskjellige installasjoner (via VMware).

 

Kjære myhken: Du må gjerne oppdatere førstepost med denne info.

Endret av Pey'J
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Veldig bra svar Pey'J. :) Enig at myhken kan oppdatere førstposten, med det du ber om.

 

Som supportpersonell som du har oppgitt at du arbeider med, så er jeg glad at du ser viktigheten av å utdype ting. Selv om du ga gode pekepinner i tidligere, så tok det litt tid før jeg tok hintene.

Endret av G
Lenke til kommentar

I stand corrected! (Som dem sier på engelsk.)

 

Testet akkurat å installere "Core" med ISO jeg lastet ned med Windows 8 Setup. Det gikk ikke. Denne inneholder altså KUN Pro versjonen. Det forklarer også hvorfor ISO blir betydelig mindre enn ISO lastet ned fra MSDN/TechNet.

 

MSDN/TechNet (inneholder både Core og Pro)

64-bit ISO ~ 3,3GB

32-bit ISO ~ 2,5GB

 

Windows.com (inneholder kun Pro)

64-bit ISO ~ 2,6GB

32-bit ISO ~ 2GB

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du bruker altså Windows 8 Upgrade Assistant for å kjøpe og laste ned Windows 8, samt lage ISO eller USB.

 

Etter kjøpet får du en e-post fra Microsoft, den inneholder i tillegg til produktnøkkelen også en link til Windows 8 Setup.

Jeg la merke til at disse to exe-filene var like store, så jeg kjørte en 'file compare på dem og fant ut at de er like (binary identical) - bortsett fra filnavnet.

(Navneforskjellen kan jo være nok til at de to programmene oppfører seg forskjellig, men dette er ikke noe jeg har eksperimentert med.)

Lenke til kommentar

Jaggu! Det har jeg ikke oppdaget. Godt observert :)

 

EDIT 10.11.2012: Testet å rename Windows8-UpgradeAssistant.exe til Windows8-Setup.exe, men det ble ingen endring i funksjonaliteten.

Jeg har kjørt en ny 'file compare' på disse to filene, og denne gangen ble det detektert forskjeller - noen få bytes, på et par-tre steder, men allikevel: filene er forskjellige.

(Jeg aner ikke hva jeg surret med i første forsøk ... )

Lenke til kommentar

Dette har sikkert blitt svart hundre ganger før, men er det mulig å nytte denne oppgraderingsnøkkelen på piratkopiert vista/win 7? Har lest om folk som mener det er fullt mulig, men synes det nesten virker for godt til å være sant?

 

Skal fungere det ja, hvorfor synes du det virker for godt til å være sant? det er klart at Microsoft tjener på at folk går i fra piratkopi til ekte vare.

Lenke til kommentar

Jeg kan bekrefte at jeg har testet og fått aktivert både på Windows 7 som ikke er aktivert (altså ingen produktnøkkel er benyttet under installasjonen) og Windows 7 som kjører en loader som faker OEM nøkkel + sertifikat.

Har også testet de to nevnte med direkte oppgradering, altså oppgradering der jeg beholdt filer, innstillinger og programmer. Fungerte 100% etterpå.

 

Så hvordan du er aktivert bryr ikke Windows 8 seg om, den ser bare etter om du faktisk har Windows installert fra før av. (om du skal bruke oppgraderingen da).

Lenke til kommentar

Jeg har kjørt en ny 'file compare' på disse to filene, og denne gangen ble det detektert forskjeller - noen få bytes, på et par-tre steder, men allikevel: filene er forskjellige.

(Jeg aner ikke hva jeg surret med i første forsøk ... )

Er de like forskjellige om du legge den ene filen i en katalog og den andre i en annen, bare med samme filnavn. Kan du rename filene og kjøre test igjen?

Lenke til kommentar

En "spansk en" er å registrere seg hos Microsoft på siden der folk som har kjøpt pc i månedene før Win8 lanseringen, og frem til 31.Januar kan registrere seg for å få Windows 8 til 119 kroner.

Da må du være litt kreativ med informasjonen, bl.a hvilken type pc du har kjøpt, tidspunkt og hvilken butikk den er kjøpt.

Min egen erfaring, og mange andre rundt om i verden, er at Microsoft ikke sjekker dette opp. Du må ikke levere noen kvittering osv (som de krevde da Win7 kom ut).

Ergo kan alle skaffe seg 119 kroner tilbudet. Enn så lenge.

Trenger ikke være veldig kreativ engang, det later til at de godtar det meste. Jeg registrerte en "selvbygger" der, altså en samling komponenter kjøpt til å bygge selv men hvor den bare ble angitt som "selvbygger". Rabattkoden dukket opp i løpet av et kvarter. De er kanskje opptatt av å gjøre det lett for folk å skaffe seg lovlig Win8 nå i starten, eller det kan kanskje være et smutthull. Uansett ikke gærnt med 119 kroner.

Lenke til kommentar

Du kan kjøpe dine produktnøkler fra hvilken som helst PC med Windows XP, Vista eller 7. Og bruke samme installasjonsmedium (DVD eller minnepenn) til å installere på hvilken som helst PC. Du taster inn produktnøkkelen under installasjonen. Får du problemer med å aktivere online etterpå, gjør du registerfiksen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er de like forskjellige om du legge den ene filen i en katalog og den andre i en annen, bare med samme filnavn. Kan du rename filene og kjøre test igjen?

Yepp. De er like forskjellige selv om begge har blitt gitt samme navn og de ligger i hver sin folder/katalog.

 

(Dvs. forskjellene kan nok regnes i promille av filstørrelsen, men det er nok til at de oppfører seg ulikt.)

Lenke til kommentar

I dag ble det annonsert her på HW.no at det finnes et stort hull i Windows 8 som gjør at man kan få gratis lisens uten å ha lisens å oppgradere fra. Det står også skrevet at dette ikke er noen nyhet, at det har vært kjent en stund i diskusjonstråden til artikkelen.

 

Jeg lurer litt. Nå innstallert jeg en gammel Window XP Home norsk versjon. Lot være å aktivere den, men var plent nødt å skrive inn produkt-nøkkelen for XP under innstallasjonen, og akkurat det var jo ikke noe problem.

 

MEN, så forsøkte jeg å kjøre Windows8-UpgradeAssistant.exe, samt når det feilet, så forsøkte jeg også å kjøre Windows8-Setup.exe.

 

Begge filene ga meg følgende melding:

 

post-30484-0-10888600-1353547931_thumb.jpg

 

 

 

EDIT:

Inntil videre tror jeg svaret fra myhken nedenfor om SP3 for WinXP er løsningen:

http://www.diskusjon...post&p=19935192

 

EDIT 2:

Jeg har faktisk trøbbel med å få ned den 305 MB store filen fra Micrsofts server. Bruker Chrome. 3 forsøk har gitt meg en fil på litt over 50 MB. Så en på noe litt større, og så et tre nedlastninger på omkring 124 og 125 MB. Tror jeg gir opp den serveren. GIIIKK TIL SLUTT DA.

 

Er ikke serverne der nokså sikret mot angrep. Det er vel neppe noen aktive angrep mot Microsoft som gjør dette? Kan det være noe bøll fra min ISP (Nextgentel.no) ?

 

 

EDIT 3:

Ser ut til at det funker fett når SP3 er på plass. Får ta tak i ballen med å skaffe denne ekstra Windows 8-lisensen senere.

 

post-30484-0-94412700-1353556276_thumb.jpg

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...