Gå til innhold

Hvordan bruke oppgraderingsnøkkelen til Windows 8!


Anbefalte innlegg

Du kan installere det på så mange maskiner du ønsker, det er lisensene som er begrenset til fem, når du har lastet ned kan du enten brenne ett image på cd/dvd eller legge det på en minnepinne.

Du kan sikkert innstallere så mange ganger du vil, men du kan da vel ikke aktivisere på mer enn én maskin med én lisens?
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Betyr det at jeg kan installere Win8 på fem datamaskiner? Hvis det går an, hvordan kan jeg gjøre det? Siden jeg laster ned windows 8 nå på den ene pcen. Hvordan får skal jeg installere på de andre?

 

Nei det kan du ikke. En lisens = en pc. Via det tilbudet kan du kjøpe opptil 5 lisenser, altså max 5 pcer.

Men som før er ikke selve nøkkelen koblet opp mot .iso filen. Så du kan fint installere Windows 8 på flere pcer, men du kan kun aktivere på en pc om gangen.

 

Faller du for fristelsen til å bruke samme nøkkel på flere pcer på samme tid, risikerer du, kanskje enda mer nå med win8, at nøkkelen blir svartelistet etter en stund. Da er pengene tapt, og du må kjøpe en ny Windows 8 kopi.

 

Men prisen er jo så lav at du jo kan kjøpe 3 lisenser for samme pris som EN Win7 OEM versjon kostet. Og da får du oppgraderingslisenser som er mye bedre.

Lenke til kommentar

Tror jeg egentlig vet svaret på dette, (tror svaret er ja), men vil helst ha en bekreftelse på mitt spørsmål. Jeg kjøpte en OEM, pc-bygger-lisens for to måneder siden, har ikke brukt den enda da min forrige lisens fungerte på mitt nye hovedkort. Vil jeg kunne benytte meg av "NY PC" tilbudet for 119 ,-, telles ikke denne lisensen som en PC i følge Microsofts vilkår, eller blir jeg nødt til å betale 249 slik andre har gjort?

 

EDIT: Ser det ble postet samtidig som meg. Du virker som en med masse informasjon, for å benytte meg av det tilbudet jeg skrev om, kan jeg velge under registreringen "ANNET" hvor du skal velge pc-produsenten, hvordan sjekker WIndows at jeg har riktig lisens? (Jeg går utifra BIOS/UEFI)

Endret av Benjamin Horne
Lenke til kommentar

Jeg har piratkopiert W7 64x, kan jeg da benytte meg av tilbudet til Microsoft og kjøpe pro for 249kr? Har det lovlig også, men det er kun en oppgraderingsnøkkel.. Litt tungvindt å legge inn Vista for å oppgradere til Windows7, bare for å få lov til å oppgradere til Windows8 igjen.

 

Jeg brukte til og med 119kr oppgraderingsversjonen til de som har kjøpt ny pc med Win7. Har ikke kjøpt ny PC på flere år jeg og brukte piratversjon av windows7. Gikk smertefritt :)

 

EDIT: Har forøvrig kjøpt 3 lisenser til 3 PC-er med win7 piratversjon og det fungerer. Da via denne: www.windowsupgradeoffer.com/nb-NO

Endret av haddis
Lenke til kommentar

Jeg registrerte meg for 119 kroner tilbudet for en god stund siden, så vet ikke hvordan det er nå. Men kan vel bekrefte at Microsoft ikke akkurat ber en om gyldig lisens eller kopi av kvittering eller lignende denne gangen, så de fleste kan vel få til 119 kroner tilbudet.

komplett.no selger jo mange pcer, så ingen har vel helt oversikt for å si det slik.

 

Men ser at pc produsentene krever en del mer bevis om de skal tilbake betale de 119 kronene til folk.

 

Uansett, Microsoft er ikke så nøye på det.

Lenke til kommentar

Installerte et dualboot oppsett på hovedmaskinen min i kveld, veldig smertefritt og enkelt! Fristet til å legge det inn på laptopen også, men der har jeg bare en partisjon. Noen som erfaring med å "shrinke" primærpartisjonen i Windows 7? Stor sjanse for å miste filer eller ødelegge installasjonen?

Endret av LucarioX
Lenke til kommentar

Så lenge diskbehandleren godtar å redusere partisjonen så går det jo greit. Jeg fikk likevel problemer på min bærbare der diskbehandleren til Windows 7 absolutt ville gjøre disken min om til en dynamisk disk. Da fungerte det ikke å installere win8 på den.

 

Så skulle jeg gjort det igjen ville jeg vel brukt 3.parts programvare som Acronis Disk Director eller tilsvarende løsninger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så lenge diskbehandleren godtar å redusere partisjonen så går det jo greit. Jeg fikk likevel problemer på min bærbare der diskbehandleren til Windows 7 absolutt ville gjøre disken min om til en dynamisk disk. Da fungerte det ikke å installere win8 på den.

 

Så skulle jeg gjort det igjen ville jeg vel brukt 3.parts programvare som Acronis Disk Director eller tilsvarende løsninger.

Du "shrinket" enkelt og greit bare primærpartisjonen altså? Ikke noe krise om Windows 8 ikke lar seg installere, men du mistet ikke/skadet ikke noe på Windows 7 installasjonen? Endret av LucarioX
Lenke til kommentar

Helt korrekt. Til og med disken ble markert som dynamisk, så fungerer fortsatt Windows 7 100% og de andre partisjonene på disken er helt synlige i Windows 8 og alle filer tilgjengelig. Det gikk bare ikke å installere Win8 på den etter den ble dynamisk.

 

Så du mister ingen data med å redusere disken med Windows 7 diskbehandler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Helt korrekt. Til og med disken ble markert som dynamisk, så fungerer fortsatt Windows 7 100% og de andre partisjonene på disken er helt synlige i Windows 8 og alle filer tilgjengelig. Det gikk bare ikke å installere Win8 på den etter den ble dynamisk.

 

Så du mister ingen data med å redusere disken med Windows 7 diskbehandler.

Ok, strålende! Takk for hjelpen :)
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skulle ønske jeg leste her før jeg kjøpte denne lisensen. Ganske tåpelig av Microsoft å selge en så begrenset lisens spør du meg. Men nå er vel ikke jeg en "standarbruker".

 

Det vil altså si at for hver gang jeg vil formatere (kommer til å teste den nye funksjonen om å freshe opp PCn, men kommer før eller siden til å ønske full formatering), så må jeg altså enten reinstallere Windows 7+8, endre den verien i registeret, eller skaffe meg ny lisens?

Lenke til kommentar

Det vil altså si at for hver gang jeg vil formatere (kommer til å teste den nye funksjonen om å freshe opp PCn, men kommer før eller siden til å ønske full formatering), så må jeg altså enten reinstallere Windows 7+8, endre den verien i registeret, eller skaffe meg ny lisens?

Det er mulig du kan boote fra en Win8-USB-pinne, velge 'keep nothing', og ende opp med filer fra den forrige installasjonen plassert i Windows.old - i tillegg til en ny, fresh installasjon av Windows 8.

(Jeg er ikke helt sikker på hva som beholdes når man velger 'keep nothing'. Ingenting blir med over i Windows 8, men blir det - som i Win7 - flyttet filer til Windows.old?)

 

Hvis man bruker en knøttliten "C:-disk" er muligens ikke dette en farbar vei. Og det gjenstår vel å se om du kan installere Win8 'over Win8' på denne måte. (Det går visstnok ikke an å kjøre Win8-UpgradeAssistant fra Win8: http://www.winsupersite.com/article/windows8/clean-install-windows-8-upgrade-media-144648 )

Lenke til kommentar

Skulle ønske jeg leste her før jeg kjøpte denne lisensen. Ganske tåpelig av Microsoft å selge en så begrenset lisens spør du meg. Men nå er vel ikke jeg en "standarbruker".

 

Det vil altså si at for hver gang jeg vil formatere (kommer til å teste den nye funksjonen om å freshe opp PCn, men kommer før eller siden til å ønske full formatering), så må jeg altså enten reinstallere Windows 7+8, endre den verien i registeret, eller skaffe meg ny lisens?

 

For 249 kroner, eller 119 kroner om du tar en "spansk en" så tar man seg tid til registerendringer som tar ca 30 sekunder, max ett minutt.

Så billig har aldri Windows vært før, og en kan jo virkelig ikke forvente en fullversjon lisens for den prisen. Husk at Windows 7 Ultimate som Win8 Pro tilsvarer, kostet nesten 3.000 kroner for fullversjon. For det får du 12 Win8 pro oppgraderingslisenser med dagens pris, eller 25 lisenser om man tar en "spansk en".

 

Synes det er en riktig hyggelig pris det der. Med unntak av den lille registerendringen har jo oppgraderingslisensen nøyaktig alle andre fordeler som man før fikk med fullversjon lisensen. Bytte av hardware, flytting av lisens mellom pcer osv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Lagt inn win8 på nymaskina nå sammen med start8. Tok en clean install fra vista64, og brukte regediten som ble forslått i første post. Fungerte glimrende!

Må si at jeg så langt er godt fornøyd med win8 (med start8), virker veldig responsivt og stabilt så langt. Men det lille jeg har prøvd av metro så langt frister ikke til å bruke mer tid der en nødvendig.

Lenke til kommentar

Lagt inn win8 på nymaskina nå sammen med start8. Tok en clean install fra vista64, og brukte regediten som ble forslått i første post. Fungerte glimrende!

Må si at jeg så langt er godt fornøyd med win8 (med start8), virker veldig responsivt og stabilt så langt. Men det lille jeg har prøvd av metro så langt frister ikke til å bruke mer tid der en nødvendig.

 

Du har rett, det er ikke store ulempen å endre registeret. Det endrer derimot ikke på Microsoft sin policy om å legge inn en sånn begrensning i første omgang, jeg ser ikke helt hva det gjør annet enn å forvirre brukerne. Jeg hadde fint betalt 500 hvis det ikke var et tilbud til 250 på Microsofts nettsider.

 

Hadde jeg kjøpt for 250 uansett? Ja det hadde jeg nok

Lenke til kommentar

Hei.

 

Jeg er ikke den skarpeste kniven i skuffen her, tydeligvis...

 

Jeg har W7 og kjøpte nettopp oppgraderingen til W8.

 

Jeg vil ha en "clean install" med regedit som beskrevet her tidligere. Det skal ikke eksistere spor etter W7 når W8 er installert.

 

Jeg har brent .iso filen til DVD, men PCen vil ikke boot'e fra den; ei heller fra USB. Oppstarten "går sin vante gang."

 

Hva gjør jeg feil? Og hvordan oppnår jeg "tom disk" når Windows nekter meg å formatere...?

 

PS! Ingen sarkastiske bemerkninger, takk..... ;-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...