Gå til innhold

Hvordan bruke oppgraderingsnøkkelen til Windows 8!


Anbefalte innlegg

Den ubrukte produktnøkkelen kom tilbake som ugyldig, så vil det si at de kategoriserer OEM-lisenser utifra sifrene, eller må jeg ringe til kundeservice og spørre dem om hjelp?

Kanskje problemet er nettopp at produktnøkkelen er ubrukt?

 

Tenk på det: for å oppgradere fra et system, så må dette systemet være aktivert. Hvis nøkkelen er ubrukt, så kan den ikke ha blitt brukt til å aktivere systemet. Ergo er ikke nøkkelen gyldig for en oppgradering.

(Jeg aner ikke om det faktisk er slik det forholder seg.)

 

Men gjelder disse problemene registreringen for å få rabattkoden, eller gjelder de kjøp av Win8 Pro via Windows 8 Upgrade Assistant? (Jeg har nemlig ikke sett dem i noen av de to tilfellene, men det er en uke siden jeg shoppet.)

 

----

Forøvrig, det går fint an å gjøre en clean install av Windows 8 via Upgrade Assistant - det er bare å velge 'Keep Nothing' når det alternativet presenterer seg. (Alt som tilhørte Win7 vil bli flyttet til Windows.old, og den mappen kan man slette når man vil. Dette fordrer at man har plass nok på disken, selvfølgelig.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er jo derfor prisen på oppgradering er lavere enn fullversjon. For med fullversjon kan du jo både oppgradere og gjøre en normal "clean install" med samme nøkkel.

 

Og hadde de ikke gjort det litt vanskelig, så hadde ingen kjøpt fullversjonen i alle fall.

 

Nå har de faktisk gjort det bedre med Windows 8, siden du faktisk ikke får kjøpt noen fullversjon. Du får kjøpt en OEM system builder versjon, men oppgraderingslisensen er bedre siden du kan bytte så mye hardware du vil, og flytte lisensen til nye pcer osv.

 

Er det slik du sier, eller er det det motsatte som gjelder og at du bare har stokket om som i en skriveleif?

 

Dette gjorde meg usikker, og jeg håper du bekrefter/avkrefter snarest hva som gjelder.

Lenke til kommentar

Dette står forklart her når det gjelder

Windows 8 System Builder Product--Personal Use License http://personaluselicense.windows.com/en-US/default.aspx

 

"Can I transfer the software to another computer or user? You may transfer the software to another computer that belongs to you. You may also transfer the software (together with the license) to a computer owned by someone else if a) you are the first licensed user of the software and b) the new user agrees to the terms of this agreement."

Endret av nebrewfoz
Lenke til kommentar

Den ubrukte produktnøkkelen kom tilbake som ugyldig, så vil det si at de kategoriserer OEM-lisenser utifra sifrene, eller må jeg ringe til kundeservice og spørre dem om hjelp?

Kanskje problemet er nettopp at produktnøkkelen er ubrukt?

 

Tenk på det: for å oppgradere fra et system, så må dette systemet være aktivert. Hvis nøkkelen er ubrukt, så kan den ikke ha blitt brukt til å aktivere systemet. Ergo er ikke nøkkelen gyldig for en oppgradering.

(Jeg aner ikke om det faktisk er slik det forholder seg.)

 

Men gjelder disse problemene registreringen for å få rabattkoden, eller gjelder de kjøp av Win8 Pro via Windows 8 Upgrade Assistant? (Jeg har nemlig ikke sett dem i noen av de to tilfellene, men det er en uke siden jeg shoppet.)

 

----

Forøvrig, det går fint an å gjøre en clean install av Windows 8 via Upgrade Assistant - det er bare å velge 'Keep Nothing' når det alternativet presenterer seg. (Alt som tilhørte Win7 vil bli flyttet til Windows.old, og den mappen kan man slette når man vil. Dette fordrer at man har plass nok på disken, selvfølgelig.)

Dette var flaut, du hadde rett. Jeg ringte til Microsoft og kom frem til det samme. Fungerer nå, skriver fra den tidligere ubrukte Win7-lisensen, IE 8 i 720p ser helt for jævlig ut på en 1080p-skjerm :). Tilbudet ble også aktivert ved å installere fra den ubrukte OEM-lisensen, så om du har kjøpt en slik en kan du ta nytte av tilbudet. Til "G" vet ikke helt hva som gjelder Win8 og hovedkort, men min kode fungerte på flere hovedkort, AMD -> INTEL, noe jeg opprinnelig trudde skulle ikke kunne gjøres. Endret av Benjamin Horne
Lenke til kommentar

Dette står forklart her når det gjelder

Windows 8 System Builder Product--Personal Use License http://personaluseli...US/default.aspx

 

"Can I transfer the software to another computer or user? You may transfer the software to another computer that belongs to you. You may also transfer the software (together with the license) to a computer owned by someone else if a) you are the first licensed user of the software and b) the new user agrees to the terms of this agreement."

 

Så om jeg forstår tvetydigheten riktig, så er System Builder Product like god som denne:

"Upgrade lisensen som myhken hevder er mer fleksibel på hardware bytte, enn hva OEM system builder er"

 

Det er setningsformuleringen til myhken som villreder meg mest. Altså om han mener at det er slik, akkurat som han sier!?

 

myhken skrev:

Nå har de faktisk gjort det bedre med Windows 8, siden du faktisk ikke får kjøpt noen fullversjon. Du får kjøpt en OEM system builder versjon, men oppgraderingslisensen er bedre siden du kan bytte så mye hardware du vil, og flytte lisensen til nye pcer osv.

 

 

For jeg hadde samme inntrykk som deg nebrewfoz, at System Builder bør gi fleksibilitet.

 

Litt artig:

 

Jeg leste følgende tekst:

For example, we share error reports with relevant hardware and software vendors, so that they can use the information to improve how their products run with Microsoft products.

 

Et kort øyblikk så jeg feil slik:

For example, we share terror reports with relevant hardware and software vendors, so that they can use the information to improve how their products run with Microsoft products.

:p

 

 

Endret av G
Lenke til kommentar

Heldigvis slipper man den kjipe klistrelappen man må ta vare på, eller helst klistre utenpå sitt PC-kabinett OM MAN velger nedlastbar versjon:

 

7. Proof of License

If you acquired the software on a disc or other physical media, your proof of license is the genuine Microsoft certificate of authenticity label with the accompanying genuine product key, and your proof of purchase. If you acquired and downloaded the software online, your proof of license is the genuine Microsoft product key for the software that you received with your purchase, and your proof of purchase from an authorized electronic supplier of genuine Microsoft software. Proof of purchase may be subject to verification by your merchant’s records.

Lenke til kommentar

Slik jeg forstår Oppgraderingslisensen, så kan du bruke den på flere PC'er - men bare på en av gangen. Dvs., det blir omtrent som med ekteskap - bigami (heri inkludert trigami, etc.) er ikke tillatt ...

 

Hvis du har oppgradert en PC, men av ulike årsaker ikke kan/vil bruke den lenger, så kan du overføre oppgraderingslisensen til en annen PC. Så lenge du har en gyldig lisens for XP/Vista/Win7 for denne 'nye' PC'en, så kan du oppgradere den til Win8. (Men da kan ingen bruke den 'gamle' maskinen med Win8 lenger, i hvert fall ikke med den samme produktnøkkelen.)

 

At det finnes både 'snarveier', 'smutthull', 'juridiske gråsoner', samt 'snublesteiner' og andre hindringer for lovlydige brukere, er det vel ikke lenger noen tvil om. [Overføring av 'lisens' fra en PC til en annen kan fort vekk generere litt ekstra aktiveringsarbeid for brukeren.]

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg lurer på når man kan velge språk.

 

1. Er det avhengig av om man laster ned Upgrade Assistant fra norsk eller engelsk (USA) webside?

 

2. Er det ved nedlasting av .ISO-innstallasjonsfil?

 

3. Er det et valg man kan gjøre når man boot'er innstallasjonsmediumet?

 

4. Er det på en annen måte man velger språket enn de punktene jeg har nevnt over?

Lenke til kommentar

Den der tilbuds oppgraderingen. Er det en fil eg laster ned nå og kan installere seinere eller må den installeres med en gang?

 

Vil benytte meg av tilbudet, men ikke skifte fra W7 helt enda....

 

Edit: Det går an å utsette ja.....

 

Det er to tilbudsoppgraderinger ute å går:

 

1. Den som du får dersom du har kjøpt PC før en viss dato (tror det var i juni), som ble levert med Windows 7

 

2. Den som alle kan få fram til nyttår, som koster omtrentlig kr 100 mer (kr 249 for de som velger dette)

 

Har ikke prøvd det i punkt 1 (men bør det være så veldig forskjellig, annet enn bevisførsel).

 

Men på de som tar tilbud i punkt 2 her, så får man laste ned en fil. Disse benytter en Upgrade Assistant, som først kjøres. Du får valg om å betale med f.eks. kredittkort.

Så vil det lastes ned noe til minne eller harddisk på PC du kjører denne Upgrade Assistant fra. Når den har lastet ned hele informasjonen, så kommer det et dialog-vindu. Der får du valget om du vil lage innstallasjonmedium.

 

En .ISO-fil er veldig anvendelig, og da skal du velge DVD. Denne .ISO-filen bygges så av Upgrade Assistant for deg basert på det den har lagret under forrige nedlastning.

 

Selve .ISO-filen kan ikke brennes som datafil, men må brennes som et IMAGE. .ISO-filen er et DVD-Image, og innstillinger i brenneprogram du benytter må støtte dette for å kunne lage en DVD som boot'er.

 

Alternativ til å brenne DVD, er å montere DVD-Image't med et egnet virtuellt DVD-spiller program. Det er flust av disse å få tak i. Daemon Tools er mye brukt. Det følger også med muligheter med virtuell DVD-spiller i forskjellige andre programpakker, og det er da en ekstrafunksjon ved siden av alle de andre tingene dette programmet kan gjøre.

Endret av G
Lenke til kommentar

Jeg lastet ned med Upgrade Assistant to ganger slik:

 

1. Engelsk Vista Ultimate --> Upgrade Win8Pro

Det ga en filstørrelse på DVD-image 2.114.494 KB

 

2. Norsk Windows 7 Home Premium --> Upgrade Win8Pro

Det ga en annen filstørrelse på DVD-image 2.082.560 KB

 

 

Jeg vil om jeg kan, benytte meg av det DVD-image't jeg fikk lastet ned i punkt 1, altså det største, for det ga garantert engelsk forrige gang. Tar ingen sjanser. En mulighet er jo korrupt fil i punkt 2 nedlastningen, men jeg tviler på at det er svaret.

 

Går det an å konvertere språket innad i Windows 8 i etterkant?

Endret av G
Lenke til kommentar

Jeg lurer på når man kan velge språk.

 

1. Er det avhengig av om man laster ned Upgrade Assistant fra norsk eller engelsk (USA) webside?

 

2. Er det ved nedlasting av .ISO-innstallasjonsfil?

 

3. Er det et valg man kan gjøre når man boot'er innstallasjonsmediumet?

 

4. Er det på en annen måte man velger språket enn de punktene jeg har nevnt over?

 

Bit og språk bestemmes av Windows-installasjonen du bruker til å laste ned Windows 8.

 

Jeg bruker normalt engelsk Windows 7 Professional 64-bit. Så når jeg kjøpte Windows 8 Pro til 249kr fra Windows.com, fikk jeg engelsk 64-bit. Lagde både ISO og USB. Dette hjelper Windows 8 Upgrade Assistant deg med.

 

Så installerte jeg Windows 7 norsk 32-bit og 64-bit som virtuell maskin med hjelp av VMware Player. Direkte etter installasjon (uten aktivering) kjørte jeg Windows8-Setup.exe (du finner link i e-posten etter kjøpet), la inn produktnøkkelen og lastet ned norsk Windows 8 Pro 32-bit og 64-bit på den måten. Tungvindt, men nå har jeg iaf. ISO-ene! (Trenger dette når jeg gjør support.)

 

Når det gjelder språkvalg og -støtte i Windows 8 Pro etter installasjonen, kan du laste ned språkpakker. Dette har tidligere kun vært mulig med Ultimate-utgaven. Så selv om du laster ned og installerer engelsk versjon, kan du likevel skifte språk etterpå. Og det er kanskje like lurt, for selv med engelsk versjon blir mange av Metro-appene norsk uansett...

 

post-4862-0-07155200-1352055879_thumb.pngpost-4862-0-65598000-1352055879_thumb.png

Endret av Pey'J
Lenke til kommentar

Tenkte kanskje det, at 32-bit og norsk bestemmes av at man kjører UpgradeAssistant på samme detaljer på OS'et man flytter fra.

 

Nå har jeg i VMware Workstation, stappet .ISO som installasjonmedium, og forsøkt "hjulpen lettvint innstallering" ved å forhåndstaste inn Produkt key der.

 

Når jeg forsøkte å kjøre Windows Update etter "vellykket", øøh ikke-vellykket innstallasjon så klarte den ikke oppdatere.

 

Se nedenfor skjermskudd fra Google-images, og MÅ JEG BARE BEGYNNE PÅ NYTT NÅ? Eller kan jeg fikse den jeg har sittende som virtuell maskin?

 

Litt etterpå dukket det opp beskjed i Notification-område i systemtray, slik:

 

20121026050908_windows%208%20keyfail.png
Lenke til kommentar

Det har vel lite for seg å kjøre den filen "Windows8-Setup.exe" i den uaktiverte og feilaktig valgte clean install Win8Pro, som jeg nå har liggende installert på min virtuelle maskin?

 

Det må gjøres på en uaktivert/aktivert Win7, Vista, WinXP, ikke sant?

Endret av G
Lenke til kommentar

Ok, jeg tror jeg ikke gidder å kaste bort mer tid enn å viske bort Windows 8 Pro innstallasjonen, så innstallere Windows 7 igjen og så innstallere Windows 8 Pro.

 

Jeg har nok lisenser til at jeg opererer lovlig, og hadde tenkt å slette de andre harddiskene.

 

Det er noen foreslåtte metoder på internett, men jeg er litt i tvil at de fungerer, derfor tror jeg at jeg tar den lange tunge veien. Fant dette som jeg er litt i tvil om fungerer.

 

Dobbelt-innstallasjonstrikset som kunne brukes til Vista og Win7, har kanskje ikke samme slagkraft lengre. Fordi det står ikke noe sted at du kan oppgradere Windows 8 med Windows 8. Dessuten ville det nå krevd et par innstallasjoner for meg uansett, der jeg nå står, da VMware injiserte Product key på automatisk måte for meg.

 

Men, om noen er spesiellt ivrige, så fant jeg disse to forslagene på internett:

 

(nederst i denne lenken) http://superuser.com...ndows-installed

 

More information about the error (0xC004F061) here.

According to reports, the same trick/workaround that enabled users to clean install using Windows 7 Upgrade media also works with Windows 8:

1. Run Regedit (Win+Q, type regedit)

 

2. Navigate to HKEY_LOCAL_MACHINE/Software/Microsoft/Windows/CurrentVersion/Setup/OOBE

 

3. Change MediaBootInstall from 1 to 0

 

4. Go back to the Start Screen and type cmd there

 

5. Right-click Command Prompt and run it as administrator

 

6. Type slmgr /rearm

 

7. Reboot

 

8. Run the activation utility, enter the product key, cross your fingers and attempt to activate Windows

 

Note 1: According to other reports, this method (using the cheap $15/$40 Upgrade key to clean install) does not work with the USB/DVD (ISO) media the Upgrade Assistant allows you to create. Instead you apparently need either the Windows 8 (32/64-bit) DVD version (that contains both Core/Pro) available on MSDN, or possibly the System Builder DVD.

Note 2: If this doesn't work, the double install trick should (as mentioned by Moab).

Source

 

 

Takk til Pey'J for å tydeliggjøre dette for meg. Nå fant også det samme forklart her:

http://superuser.com...2-bit-or-64-bit

Endret av G
Lenke til kommentar

Jeg er litt usikker på om det stemmer det denne karen sier nederst:

http://www.winsupers...de-media-144648

...

 

There’s gotta be more

Now, I know things aren’t usually this easy. And I’m guessing that some of you haven’t had the string of positive experiences I’ve had with this new Setup type. If that’s the case, please do write me an email and let me know what’s happened. Ditto for any questions about this process. As always, the aim here is to remove the doubts and document what’s possible when things go wrong. But from what I can see—after an admittedly short examination—Microsoft has done the right thing this time around. And unlike with Windows 7, Windows 8 really does make it easy for upgraders to install Windows the way they want to. Bravo to that.

 

 

Eller har jeg oversett noe av det han sier?

 

 

OK, nå er jeg i gang med å rydde i den virtuelle harddisken på følgende måte:

1. Endre boot til å laste DVD-rom først

2. Slette alle partisjoner og innstallere Windows 7

3. La være å aktivere den

4. Kjøre Win8Pro installering fra det engelske 32-bit DVD-image't jeg sitter på nå

Endret av G
Lenke til kommentar

Kjære G:

 

Meldingen i skjermbildet ditt betyr at du må gjøre registertrikset for å få aktivert. Se første post, punkt 3.

 

Det er ikke nødvendig å kjøre "double upgrade" eller re-installere Windows 7 for å oppgradere til Windows 8.

Hehe (glemte det som stod i første post allerede)

Bittelitt for sent. Trykket på format for noen sekunder siden.

 

Men, jeg lurer på det Setup-programmet du refererte til. Får jeg også tak i 64-bit engelsk variant der, eller er det noe norsk herk jeg ender opp med da?

Endret av G
Lenke til kommentar

Les en gang til det jeg skrev, jeg mener det skal være enkelt å forstå hvordan du får tak i hvilke versjoner av Windows 8.

 

Bit og språk bestemmes av Windows-installasjonen du bruker til å laste ned Windows 8.

 

Så for å få engelsk Windows 8 Pro 64-bit, må du kjøre Windows8-Setup.exe fra en engelsk Windows Vista/7 64-bit. Eller t.o.m. fra Windows 8, det testet jeg i går for en annen her på forumet.

Lenke til kommentar
Det er to tilbudsoppgraderinger ute å går:

1. Den som du får dersom du har kjøpt PC før en viss dato (tror det var i juni), som ble levert med Windows 7

2. Den som alle kan få fram til nyttår, som koster omtrentlig kr 100 mer (kr 249 for de som velger dette)

 

Har ikke prøvd det i punkt 1 (men bør det være så veldig forskjellig, annet enn bevisførsel).

Du får tilsendt en rabattkode (for 130,- kr. rabatt) som du kan bruke før checkout.

Ellers er det akkurat som punkt 2.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...