Gå til innhold

Hvordan bruke oppgraderingsnøkkelen til Windows 8!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har klart å få tak i norsk og engelsk Windows 8 Pro 32-bit og 64-bit fordi jeg altså har brukt Windows 8 Setup til å laste ned fra forskjellige installasjoner (via VMware).

Er steget med både norsk og engelsk ISO nødvendig? Støtter ikke Win 8 Pro endring av språkpakke etter installasjon (på samme måte som Win 7 Ultimate)?

Lenke til kommentar

Har diverse MSDNAA nøkler til xp/vista/7

Regner med at disse går greit å oppgradere fra, og at de ikke låses til hw.

Jeg er klar over lisensvilkårene for MSDNAA, men det er ikke noe teknisk i veien for at de skal kunne brukes for evig?

 

Hva skjer med nøklene man oppgraderer, vil de fortsatt kunne brukes om jeg ikke vil bytte til win8 med en gang? (Også ved 119kr tilbudet)

Jeg tenker at de må fortsette å virke siden man skal kunne installere med gammel nøkkel og så installere oppgraderingen ved full reinstall.

 

Jeg spør siden det kan hende jeg må gå tilbake til tidligere windows versjon på noen maskiner om ting ikke virker som ønsket, og da er det jo dumt om nøklene ikke kan aktiveres lenger.

Lenke til kommentar

MSDNAA nøkler kan jo som oftes bare aktiveres en gang, og det finnes ingen måte å virkelig deaktivere en nøkkel. Er den aktivert så er den aktivert.

Så at du laster ned Windows 8 på den aktuelle pcen via oppgraderingsveiviseren spiller ingen rolle for nøkkelen du har brukt.

Velger du å faktisk oppgradere så slettes jo nøkkelen fra pcen, men den er fortsatt aktivert.

 

Det finnes selvsagt en masse unntak. Jeg personlig har fått aktivert samme MSDNAA nøkkel fra 2009 en rekke ganger på ulik hardware. Det har gått noen måneder mellom hver gang jeg har prøvd.

Så sier mange også at aktivering på akkurat samme pc med samme hardware ikke teller som en ny aktivering.

Men du har jo selvsagt en risiko, du er ikke garantert at du får aktivert samme nøkkel igjen om du velger å gå tilbake, men det er stor sjanse for at du får gjort det.

 

Har du DreamSpark Premium nøkler så kan de aktiveres på to pcer, eller på samme pc to ganger.

 

Uansett, tror det du tenker går bra, men 100% garanti har du ikke, og du har ingen rettigheter ovenfor Microsoft til at det skal fungere å aktivere en MSDNAA nøkkel mer enn en gang.

Lenke til kommentar

Da er ThinkPad'en min oppe å går med 64bit norsk W8pro! Somsagt hadde jeg tidligere 32bit XP Eng.

 

Fikk feilmelding da jeg stappet dvden med den brente iso filen inn i W500en mens den var i gang...

 

Reboot og en "press any key to start from CDROM" senere så gikk alt av seg selv! Veldig bra selv om startknappen er vekke, sammen med alle "Think" greiene...

 

Litt OT, men:

1. Det programmet som det vises til i post #1 i W8 tråden som gir deg tilbake startknappen tilbake er helt topp for eldre PCer.

 

2. W8 er en STOR oppgradering fra XP, mye raskere nesten som ny maskin. For denne prisen kommer julaften tidlig i år.

 

3. Lenovo må få fingen ut med drivere, så 3G modemet, GPS og FireGL fungerer igjen.

 

Edit:

 

1. Forstår det slik at dersom jeg skaffer meg flere lisensnøkler, så kan jeg bruke den samme ISO filen på andre maskiner også?

 

2. Er det noen tidsfrist fra en kjøper en nøkkel til den må aktiveres? Kan en kjøpe opp en del sånne nøkler nå og ha dem liggende?

Endret av masterboy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har nå fått svar fra Myhken på at jeg kan oppgradere min Vista oem-lisens og installere denne som en clean install på en ny HTPC jeg skal bygge.

 

Nå har det seg slik at pcen jeg opprinnelig installerte Vista oem-lisensen på, den har jeg senere installert en retail Win7 på. Det vil si at per idag er ikke Vista-lisensen i bruk, og har ikke vært det på ca 1,5 år.

 

Så kommer spørsmålet:

Må jeg fjerne alt jeg har av harddisker på den stasjonære pcen jeg opprinnelig hadde Vista-lisensen på, for så å installere Vista på nytt på en annen harddisk? (for å ikke tulle med oppsettet som jeg har på den idag)

 

Eller kan jeg ta en bærbar jobbpc jeg har og installere Vista på den, og oppgradere til Win8 via denne?

Kan jeg oppgradere bare jeg har installert, eller må den også aktiveres før man får lov til å kjøpe oppgradering til 250 kr ?

 

Håper spørsmålet er forståelig, ellers bare spør så skal jeg prøve å formulere meg bedre :)

 

På forhånd takk for svar

Lenke til kommentar

Litt vanskelig å forstå, men jeg prøver.

 

Microsoft har gjort det slik at du må laste ned en oppgraderingsassistent som sjekker om du kan installere Win8 på den aktuelle pcen, lar deg bestille og betale Windows 8 og gir deg en del valg etter at .iso filen er lastet ned.

Du trenger IKKE å faktisk installere Win8 på den pcen der du kjører oppgraderingsassistenten, men du kan bruke den pcen til å få brent ut en .iso fil på DVD eller laget en minnepenn.

 

Siden oppgraderingsassistent ikke bryr seg om hvilken lisens du har fra før av (så lenge det er XP SP3, Vista, Win7, Win8) så kan den kjøres fra jobb pcen, pcen til faren din, til bestemor, venner osv osv.

Det at du kjører oppgraderingsassistent låser ikke produktnøkkelen til Win8 opp mot den aktuelle lisensen eller pcen.

 

Så i ditt tilelle vil jeg vel bare lastet ned oppgraderingsassistent og kjørt den fra retail Win7 installasjonen du har i dag. Så laget en DVD eller minnepenn. Så installert Win8 på en hvilken som helst pc du ønsker Win8 på. Og du trenger ikke å ha noe OS installert på den pcen for å få aktivert, i verste fall må du bare gjøre registerendringen.

 

1. Forstår det slik at dersom jeg skaffer meg flere lisensnøkler, så kan jeg bruke den samme ISO filen på andre maskiner også?

 

2. Er det noen tidsfrist fra en kjøper en nøkkel til den må aktiveres? Kan en kjøpe opp en del sånne nøkler nå og ha dem liggende?

 

1. Produktnøkkelen til Microsoft har aldri vært bundet opp mot en enkel plate/.iso fil. Så du kan selvsagt bruke den filen så mange ganger du vil.

Men du må jo bruke en gyldig nøkkel for å få aktivert etter installasjonen. Og nøkler kan du ikke bruke så mange ganger du vil.

Men nå finnes det jo mange veier rundt det også. Men .iso filen har ingen ting med nøkkelen din å gjøre i alle fall.

 

2. Det er ikke noe tidsfrist på oppgraderingsnøkkelen, den vil virke for all fremtid, eller til at aktiveringene er brukt opp. Men om du skaffer deg en Media Center Key fra gratis tilbudet som er til 31.januar, så skriver Microsoft at WMC nøkkelen må aktiveres før 31.januar.

Ingen vet jo om dette faktisk er tilfelle før etter 31.januar.

Lenke til kommentar

Litt vanskelig å forstå, men jeg prøver.

 

Microsoft har gjort det slik at du må laste ned en oppgraderingsassistent som sjekker om du kan installere Win8 på den aktuelle pcen, lar deg bestille og betale Windows 8 og gir deg en del valg etter at .iso filen er lastet ned.

Du trenger IKKE å faktisk installere Win8 på den pcen der du kjører oppgraderingsassistenten, men du kan bruke den pcen til å få brent ut en .iso fil på DVD eller laget en minnepenn.

 

Siden oppgraderingsassistent ikke bryr seg om hvilken lisens du har fra før av (så lenge det er XP SP3, Vista, Win7, Win8) så kan den kjøres fra jobb pcen, pcen til faren din, til bestemor, venner osv osv.

Det at du kjører oppgraderingsassistent låser ikke produktnøkkelen til Win8 opp mot den aktuelle lisensen eller pcen.

 

Så i ditt tilelle vil jeg vel bare lastet ned oppgraderingsassistent og kjørt den fra retail Win7 installasjonen du har i dag. Så laget en DVD eller minnepenn. Så installert Win8 på en hvilken som helst pc du ønsker Win8 på. Og du trenger ikke å ha noe OS installert på den pcen for å få aktivert, i verste fall må du bare gjøre registerendringen.

Takker for svar Myhken, da har jeg lastet ned Win8 og dette gikk smertefritt.

 

Står nå i bilde som heter Installer Windows 8, og kan da velge følgende:

- Installer nå

- Installer ved å opprette medium

- Installer senere fra skrivebordet

 

Når jeg får bygget den nye pcen, så skal jeg installere fra dvd tenkte jeg.

Hvis jeg velger å opprette medium, får jeg i tillegg tilgang til iso-filen vi snakker om slik at jeg kan lagre den på ekstern harddisk dersom jeg skulle miste dvd'en?

 

Eller får jeg tilgang til iso-fil kun ved å velge installer senere fra skrivebord?

Endret av Eirik84
Lenke til kommentar

En .iso fil er jo det beste. Den kan du gjøre alt du vil med. Brenn den på DVD, legg den på minnepenn, bruk den i virtuelle pcer, rediger den for å legge til ei.cfg for å slippe produktnøkkel mas under installasjonen.

Det er den mest allsidige løsningen du kan velge.

 

Så velg Installer ved å opprette medium. Der finner du .iso valget.

Lenke til kommentar

Har en litt spesiell problemstilling som jeg håper noen kan hjelpe meg litt med (i stor grad selvforskyldt noe jeg er ganske klar over.)

 

Har kjøpt en spill PC fra komplett i august som har en Windows 7 OEM lisens. Når jeg fikk med meg at det var mulig å kjøpe en oppgradering til W8 til en veldig hyggelig pris slå jeg til og kjøpte en W8 oppgraderingslisens med rabattkode fra Microsoft. Etter litt lesing på nettet så var jeg litt motvillig til å kjøre OS oppgradering på spill PCen, men jeg tenkte at Aceren som kjører Vista kunne få seg en oppgradering (vet at det virker som en Spansk en, men jeg tenkte at siden jeg hadde lov til en rabattert lisens så kunne jeg velge å bruke den på den måten jeg selv ville..ganske dumt, jeg vet.)

 

Etter å ha kjørt oppdateringen på ACERen ved hjelp av en USB-stikk med W8, virket alt ok gjennom hele installasjonen, jeg fikk stilt inn klokken og alle andre brukerinnstillinger, men så fikk jeg en melding om at installasjonen ikke kunne fullføres.

 

Spørsmål 1: Er det fordi PCen jeg kjørte oppdatering på hadde Vista fra før av?

 

Spørsmål 2: Kan jeg legge inn Windows 7 (ulisensiert) på denne nevnte datamaskinen og så kjøre en oppdatering til W8 (fikk inntrykk at det er en mulighet her på forumet)?

 

Spørsmål 3: Må jeg kjøpe en helt ny lisens nå?

 

Håper noen tar seg tid til å hjelpe meg.

Endret av Anel
Lenke til kommentar

Når du kjørte installasjonen, kjørte du den da fra BIOS og valgte å formatere harddisken?

Så vidt jeg har skjønt skulle det ikke være noe problem å flytte installasjonen til en annen pc så lenge du ikke har kjørt den på en annen pc først.

 

Vil i tillegg tro du kan gjøre det på måten du beskriver i spørsmål 2..

 

Fint hvis andre fyller ut litt :)

Lenke til kommentar
Håper noen tar seg tid til å hjelpe meg.

Lastet du ned Win8 til Acer'en? Dvs., kjørte du Windows8 Upgrade Assistant på den slik at du fikk opp en liste over ting på maskinen som kanskje ikke var kompatible med Win8?

 

Uansett, du skal ikke trenge å kjøpe ny lisens (=product key), og det skal ikke være noe problem med å installere på en maskin som har Vista.

 

Hvis du har en USB-key med Win8 nå, så ville jeg ha prøvd å boote Acer'en fra den og prøve å installere Win8 fra den. Så lenge du har plass på systemdisken, så skal du ikke trenge å slette noe fra disken først.

De gamle filene fra Vista-installasjonen vil bli flyttet til Windows.old når installasjonen er ferdig. (Denne mappen kan slettes senere om man vil.)

 

Hvis du fortsatt kan starte Vista på maskinen, så kan det kanskje være en ide å kjøre en disksjekk av systemdisken (C:\) før du prøver å installere Win8.

 

Det kan også hende at det ligger igjen en installasjonslogfil på maskinen etter det mislykkede installasjonsforsøket. (Men dette vet jeg lite om.) Kanskje kan du finne noen hint om hvorfor det ikke gikk der?

Lenke til kommentar

Lastet du ned Win8 til Acer'en? Dvs., kjørte du Windows8 Upgrade Assistant på den slik at du fikk opp en liste over ting på maskinen som kanskje ikke var kompatible med Win8?

 

Ja, jeg lastet ned Upgrade assistant på den bærbare maskinen, det var også på den jeg lastet ned oppdateringen. Tror jeg prøver å kjøre installeringen fra boot slik du foreslår, så ser vi hva som skjer. Takk for tipsene.

Lenke til kommentar

Tipsene over er alle fall riktige. Du trenger ikke å kjøpe en ny kopi. Windows 8 trenger ikke å ha noe OS på pcen fra før av, og ligger det noe på pcen fra før av, kan du formatere under installasjonen om du ønsker.

 

Er pcen tom, bruker du alternativ 3 fra første posten om du ikke får aktivert.

 

Ellers skal det ikke være noe problem å få aktivert. Og du trenger ikke å installere Windows 8 oppgradering på den pcen du laster ned .iso (Win8) fra via den veiviseren.

 

Så satser på at det løser seg for deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...