Gå til innhold

Hvordan bruke oppgraderingsnøkkelen til Windows 8!


Anbefalte innlegg

Har lastet ned win8 og laget iso. la den inn over win 7 og alt fungerte. Nå noen dager etterpå byttet jeg til ssd og tok en claen install av win8 med den samme iso. Installeringa gikk fint. har byttet fra 0 til 1 i registeret. Men når jeg skal skrive inn slmgr /rearm får jeg opp feilmelding: 0xC004F025 ingen tilgang: Den forespurte handlingen krever utvidet tilgang.

Når jeg går inn på brukeren min står det at den er administrator. har heller ikke andre kontoer. Hva kan jeg gjøre for å få utvidet tilgang?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et lite spørsmål vedrørende installasjonen Myhken:

Har lest guiden din i første post, og vil jo helst ha en så clean install som mulig.

 

Det jeg lurer på er om hvis jeg har installert Vista på harddisken jeg nå skal installere Win8 på.

Kan jeg velge å formatere harddisken under installasjonen av Win8, eller må jeg installere Win8 direkte også få en Windows_old mappe på harddisken med alt som var i Vista?

 

Er enste måte å slippe å få den mappen å endre i registeret slik du forklarer i et par punkter over?

Lenke til kommentar

Under installasjonen kan man velge å fjerne de partisjonene som er på disken fra før og begynne helt fra scratch. Jeg ville oppgradere PC'en og samtidig gå over til Windows 8, så jeg kjøpte Windows-oppgradering, valgte å lage ISO-fil etter nedlasting, brukte Win7 USB tool til å lage en bootbar minnepinne, demonterte PC'en, byttet hovedkort og CPU, koblet til bare SSD'en og bootet fra USB.

Installasjonen fant OS på disken fra før men jeg valgte en custom install, slettet alt av partisjoner (hadde en 100MB skjult partisjon + to partisjoner der jeg dualbootet Win7 og Win8 Eval.) Lot installasjonen gjøre resten av jobben og installasjon og aktivering gikk uten problemer. :-)

Fra før hadde jeg tatt en image-backup av hele C:-disken til en annen disk, så etter at jeg hadde kommet inn i Windows 8 var det bare å dobbeltklikke på VHD-fila og bla meg inn til der mine personlige filer og mail osv. lå lagret og kopiere ut det jeg ville ha.

Lenke til kommentar

Under installasjonen kan man velge å fjerne de partisjonene som er på disken fra før og begynne helt fra scratch. Jeg ville oppgradere PC'en og samtidig gå over til Windows 8, så jeg kjøpte Windows-oppgradering, valgte å lage ISO-fil etter nedlasting, brukte Win7 USB tool til å lage en bootbar minnepinne, demonterte PC'en, byttet hovedkort og CPU, koblet til bare SSD'en og bootet fra USB.

Installasjonen fant OS på disken fra før men jeg valgte en custom install, slettet alt av partisjoner (hadde en 100MB skjult partisjon + to partisjoner der jeg dualbootet Win7 og Win8 Eval.) Lot installasjonen gjøre resten av jobben og installasjon og aktivering gikk uten problemer. :-)

Fra før hadde jeg tatt en image-backup av hele C:-disken til en annen disk, så etter at jeg hadde kommet inn i Windows 8 var det bare å dobbeltklikke på VHD-fila og bla meg inn til der mine personlige filer og mail osv. lå lagret og kopiere ut det jeg ville ha.

Takk for svar :)

Da høres det ut som det burde gå greit :)

Lenke til kommentar

Vil bare gi en liten opplysning til dere som skal brenne en dvd-plate.

Det fungerer ikke å brenne iso-fila med et vanlig brenneprogram, i alle fall ikke Ashampoo Burning Studio 6 Free eller Nero 11.

Man får brent en dvd, men den vil ikke boote under oppstart i Bios.

 

Lastet ned Windows 7 usb/dvd tool herfra: http://www.microsoftstore.com/store/msstore/html/pbPage.Help_Win7_usbdvd_dwnTool

Og da bootet Win8 opp med en gang.

 

Bare et tips :)

Lenke til kommentar

Jeg brente min oppgraderings .iso med Nero 7, fungerer helt fint til oppstart den.

Jøss, tok bare å valgte brenn dvd fra iso eller image, vaglte fila og brenn jeg..

Det ligger info på plata, men den vil ikke boote opp i bios.

Mulig det er noe instillinger man må gjøre for å lage den bootable som jeg har glemt da..

 

Men da er det ikke noe stress for andre, bare jeg som surra sikkert :)

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte Windows 8 Pro upgrade hos Microsoft for kr 249,- (17.12.2012)

Siden PC'en var i småbiter, under ombygging kjøpte jeg og lastet ned til USB penn fra min arbeidsgivers kontor-PC med samme operativsystem (Windows 7 Ultimate 64)

Jeg installerte fra minnepenn (clean install på ny/tom SSDdisk) uten å tenke på at det jo egentlig er forventet at det gjøres fra en PC med gyldig operativsystem. Produktnøkkelen ble lagt inn under installasjonen.

Den nye PC'en har vært i bruk i et par dager uten at jeg har fått noe spørsmål om aktivering.

Under "Windows-aktivering" står det:

"Windows-versjonen som kjører på PC er aktivert."

Kan jeg forvente at jeg slipper å kjøre "Rearm-hacket" som er omtalt ovenfor?

Hva med Windows lisensen på den PC jeg brukte til å kjøpe/teste/laste ned på. Har jeg "drept" lisensen på arbeidsgivers Ultimate under test/kjøpet?

 

Edit: ISO på USB stikken ble produsert under kjøps prosessen.

Endret av geirjenssen
Lenke til kommentar

Det at du ikke har fått noe spørsmål er jo fordi Windows 8 aktiverer automatisk etter installasjonen, Såher har den aktivert uten problemer,og da er jo alt bare bra.

 

Så lenge du bare lastet ned og kjøpte Win8 fra den Win7 pcen så er ingen ting brukt opp der. De blir ikke koblet opp mot hverandre,

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte en nøkkel for å oppgradere laptopen. Har allerede en upgrade på hovedmaskinen så jeg tenkte å bruke den nøkkelen først i tilfelle det ble krøll. Da fikk jeg melding om at installasjon ikke kunne foretas pga nøkkelen var i bruk.. Fair enough. Tastet så inn min nykjøpte nøkkel og hele installasjonen gikk som en drøm.

 

Windows 8 fungerte tilsynelatende helt fint, men det ble krøll med oppsettet som skifter mellom grafikkortet og intel hd grafikk. Så da endte jeg opp med en laptop som bare kjørte på amd kortet, og det halverte batteritiden i fra 10t til 4.5t. Googlet og så at manglende drivere etc er problemet, pc'n er for gammel (en asus 3820TG - 9cellers batteri).

 

Så da var det å finne fram Acronis og hente tilbake gamle installasjonen på ny ssd (så jeg har windows 8 liggende og kan skifte ssd dersom jeg vil prøve meg igjen).

 

Mitt spørsmål - er det mulig å "deaktivere" denne installasjonen, slik at jeg istedenfor kan bruke denne key'en på en annen stasjonær som har win 7? Er jo "bare" 250 kr for en ny, men vil jo ikke betale for en ubrukt lisens. Forstod det slik at upgrade lisensen var "fullversjon" og ikke oem slik at den skal kunne flyttes. Korrekt eller?

Lenke til kommentar

Du kan ikke deaktivere en Windows lisens. Enten er den aktivert eller ikke aktivert.

Du kan avinstallere nøkkel osv, men det deaktiverer ikke Win8 lisensen.

 

Men det er jo ikke noe stress. En oppgraderingslisens kan flyttes til nye pcer, du kan bytte hardware etc etc, og du kan aktivere den mange ganger. Har selv aktivert 5 ganger nå på samme lisens på ulik hardware.

 

Så ja, oppgraderingslisensen fungerer som den gamle Win7 fullversjonlisensen.

Lenke til kommentar

Glimrende. Ble bare litt engstelig som følge av det jeg skrev i første avsnitt, når jeg testet med nøkkelen til hovedpc'n. Fikk klar melding om at den var i bruk.

 

Er vel ikke verre heller egentlig at jeg i verste tilfelle må ringe og aktivere. Det er greit med å ha lovlige lisenser - en kan kreve at det skal virke :-)

Lenke til kommentar

Høres veldig rart ut. Når fikk du den meldingen da? Under installasjonen, når du blir bedt om å taste inn nøkkel for å fortsette, så sjekker jo ikke Windows denne opp mot noe sted, annet enn at koden stemmer med koder for Win8 versjonen du installerer.

F.eks vil det funke helt fint med nøkler du finner på nett, som er svartelistet for lengst.

 

Utfordringen blir når man skal aktivere etter installasjonen.

 

Du snakker ikke om MediaCenter nøkkelen du legger inn etterpå? For den lar seg kun aktivere en gang.

 

Siden jeg selv har fått aktivert 5 ganger på ulik hardware, synes jeg det hele høres veldig merkelig ut.

Lenke til kommentar

Et lite tips ang. aktivering med registerfiksen:

 

Skulle hjelpe en kamerat, men vi fikk bare beskjed om at det lå endrede filer og sperret aktiveringen. Viste seg at vi måtte kjøre Windows Update før vi fikk aktivert.

 

EDIT: Vi brukte ISO fra MSDN til å installere Windows 8 Pro (norsk 64-bit) med produktnøkkel kjøpt for 249kr via Windows.com.

Endret av Pey'J
Lenke til kommentar

 

Utfordringen blir når man skal aktivere etter installasjonen.

 

Du snakker ikke om MediaCenter nøkkelen du legger inn etterpå? For den lar seg kun aktivere en gang.

 

Siden jeg selv har fått aktivert 5 ganger på ulik hardware, synes jeg det hele høres veldig merkelig ut.

 

Installasjonen gikk fint - men den ble ikke aktivert. Fikk en sånn "build 9200" nede i høyre hjørne. Når jeg prøvde aktivering, fikk jeg opp at nøkkelen var brukt. Kunne da legge inn en ny, og vips så funket det.

 

Hadde ikke planer om å bruke den nøkkelen før jeg viste at det fungerte, og levde i troen at en kunne "snike" litt med en annen brukt nøkkel. Har gjort det med en windows 7 full lisens flere ganger. Installerer, aktiverer (for å laste ned div stuff som krever aktivert lisens) - når alt funker, legger jeg inn ny nøkkel.

 

Jeg trodde ikke at nøkkel regimet var så strengt i win 8. Kanskje det kan være fordi hovedpc'n var på samtidig at windows merket at jeg brukte samme nøkkel på 2 pc'er..Bare spekkulasjoner fra min side. Ikke det at det gjør så mye å må kjøpte lisensernår nøkkelen bare koster 250, men er surt dersom nøkkelen er "oppbrukt" etter 1 forsøk på 1 pc. Da er det iallefall ikke fullverdige nøkler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...