Gå til innhold

Hvordan bruke oppgraderingsnøkkelen til Windows 8!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tenkte jeg skulle oppgradere allikevel, men har blitt stoppet av et par problemer. I september kjøpte jeg en OEM Win7 64bit, siden jeg har en gaming-pc. Da jeg installerte systemet tenkte jeg å prøve den forrige, identiske OEM-platen bare for å se om det gikk å bruke den med et nytt hovedkort. Det fungerte og jeg har brukt den til nå, mens den andre er ubrukt. Så da jeg skulle prøve ut 119.- tilbudet i dag fikk jeg beskjed om at jeg ikke nådde kvalifikasjonene.

Jeg prøvde deretter med den ubrukte OEM-en og da fikk jeg beskjed om at produktnøkkelen var ugyldig(?), jeg kjøpte denne fra MPX som sagt i september så tror ikke jeg har fått noe falskt dritt.., bare overrasket over det hele.

 

Er det ikke mulig å ta nytte av dette tilbudet med en OEM? Ville da trudd at Microsoft ikke ser forskjell på produktnøkler, og i mitt tilfelle hva skal jeg velge på PC-merke og modell, ("Annet på begge?), håper det ikke ble for mye tekst.

Endret av Benjamin Horne
Lenke til kommentar

Du formaterer harddisken (partisjonen) under installasjonen.

 

ht073269_windows_setup_partition.jpg

 

Windows 8 Upgrade Assistant kan hjelpe deg med å lage ISO og USB.

 

ISO er en image-fil, et speilbilde av en DVD og må brennes på en spesiell måte. Du kan ikke bare brenne selve filen som en data-DVD. Windows 7 har denne muligheten innebygd.

 

Alternativt kan du bruke verktøyet som Lucario foreslår, dette har jeg brukt i årevis :)

 

Så må du starte fra DVD eller USB. De fleste maskiner har en boot-meny (oppstartsmeny) som du får fram ved å trykke en tast ved oppstart. F.eks. på mitt Gigabyte hovedkort er det F12. Noen bruker ESC. Se om det står noe på skjermen med en gang du starter maskina. Hvis ikke må du inn i BIOS og endre rekkefølge. Tasten for å komme inn i BIOS er ofte DEL eller F2.

 

Lykke til!

Endret av Pey'J
Lenke til kommentar

 

 

Tenkte jeg skulle oppgradere allikevel, men har blitt stoppet av et par problemer. I september kjøpte jeg en OEM Win7 64bit, siden jeg har en gaming-pc. Da jeg installerte systemet tenkte jeg å prøve den forrige, identiske OEM-platen bare for å se om det gikk å bruke den med et nytt hovedkort. Det fungerte og jeg har brukt den til nå, mens den andre er ubrukt. Så da jeg skulle prøve ut 119.- tilbudet i dag fikk jeg beskjed om at jeg ikke nådde kvalifikasjonene.

Jeg prøvde deretter med den ubrukte OEM-en og da fikk jeg beskjed om at produktnøkkelen var ugyldig(?), jeg kjøpte denne fra MPX som sagt i september så tror ikke jeg har fått noe falskt dritt.., bare overrasket over det hele.

 

Er det ikke mulig å ta nytte av dette tilbudet med en OEM? Ville da trudd at Microsoft ikke ser forskjell på produktnøkler, og i mitt tilfelle hva skal jeg velge på PC-merke og modell, ("Annet på begge?), håper det ikke ble for mye tekst.

 

 

 

Det er bare ferdige maskiner kjøpt siden 2. juni 2012 som kvalifiserer for oppgraderingen til 119kr. Men det er flere her på forumet som har tatt en spansk en og fått rabattkode likevel... Selv syns jeg prisen på 249kr er meget god!

 

Men hvorfor prøvde du ikke med DVD-en og produktnøkkelen du allerede hadde før du bestilte ny OEM lisens?

Lenke til kommentar

Jeg har søkt om 120kr oppgraderingskode via skole-PCen og jeg har fått en tilbudskode. Er det slik at det fortsatt er mulig at den ikke kvalifiseres for PCen (Har tenkt til å bruke den på hjemme-PCen) ? Eller er det bare å kjøre på?

 

En annen ting jeg lurer litt på er med Dreamspark, jeg vet det ikke er helt temaet her, men det er såpass mange har som kan mye om det (virker det som). Det har seg nemlig slik at skolen min står oppført som at de har tilgang til Dreamspark Premium, og via det så får en jo Windows 8 gratis. Men det har seg slik at når jeg gikk opp til IKT "gutta" på skolen, så hadde ingen av dem noen anelse hva Dreamspark er.

 

Jeg har snakket litt med sjefen der og han prøvde å lage en bruker der, men jeg aner jo ikke hvordan dette virker, men det gjør ikke han heller :p Han fikk meg til å skrive opp nummeret mitt så jeg forhåpentligvis skulle få en melding hvis han da fikk seg en bruker der. men nå har det gått to uker siden vi prøvde, og jeg har ikke fått noen melding. Jeg skal prøve å få tatt en prat med han i morgen (er lite med tid på skolen til å få gjort det, så får ikke gjort det ofte) og jeg lurer på om jeg kan få litt hjelp med det å sette opp en bruker der og slikt så jeg eventuelt kan få videreført det til han?

Lenke til kommentar

Jeg har søkt om 120kr oppgraderingskode via skole-PCen og jeg har fått en tilbudskode. Er det slik at det fortsatt er mulig at den ikke kvalifiseres for PCen (Har tenkt til å bruke den på hjemme-PCen) ? Eller er det bare å kjøre på?

 

Hvis du allerede har fått tilbudskoden, så kjøper du Windows 8 Pro via denne siden og mot slutten legger du inn koden og prisen blir 119kr. Det er samme hvilken maskin du gjør dette på, så kanskje enklest å gjøre dette på din hjemme-PC :)

Endret av Pey'J
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg gikk inn i BIOS og valgte å boote fra DVD. Her er beskjeden jeg fikk:

 

"Reboot and select proper boot device or insert boot media in selected boot device and press a key."

 

Javel.

 

DVDen med ISO-filen står jo i "the selected boot device", så da må det være noe feil med ISO-filen?

 

F***!!!

Lenke til kommentar

 

 

Tenkte jeg skulle oppgradere allikevel, men har blitt stoppet av et par problemer. I september kjøpte jeg en OEM Win7 64bit, siden jeg har en gaming-pc. Da jeg installerte systemet tenkte jeg å prøve den forrige, identiske OEM-platen bare for å se om det gikk å bruke den med et nytt hovedkort. Det fungerte og jeg har brukt den til nå, mens den andre er ubrukt. Så da jeg skulle prøve ut 119.- tilbudet i dag fikk jeg beskjed om at jeg ikke nådde kvalifikasjonene.

Jeg prøvde deretter med den ubrukte OEM-en og da fikk jeg beskjed om at produktnøkkelen var ugyldig(?), jeg kjøpte denne fra MPX som sagt i september så tror ikke jeg har fått noe falskt dritt.., bare overrasket over det hele.

 

Er det ikke mulig å ta nytte av dette tilbudet med en OEM? Ville da trudd at Microsoft ikke ser forskjell på produktnøkler, og i mitt tilfelle hva skal jeg velge på PC-merke og modell, ("Annet på begge?), håper det ikke ble for mye tekst.

 

 

 

Det er bare ferdige maskiner kjøpt siden 2. juni 2012 som kvalifiserer for oppgraderingen til 119kr. Men det er flere her på forumet som har tatt en spansk en og fått rabattkode likevel... Selv syns jeg prisen på 249kr er meget god!

 

Men hvorfor prøvde du ikke med DVD-en og produktnøkkelen du allerede hadde før du bestilte ny OEM lisens?

Jeg byttet fra et AMD hovedkort til et Intel hovedkort, og forstod det slik at OEM lisenser ofte er låst til hovedkortene, så da jeg skulle bestille deler, hovedkort+2500k tok jeg med lisensen i tillegg for å ikke få problemer. Tenkte at jeg like godt burde prøve med den gamle koden da jeg var nesten ferdig med OS-installeringen og ble overrasket da det fungerte, ettersom alt jeg hadde lest viste til et hovedkort/lisens.

 

Ser du nevner andre som tok en spansk en. Vil du si noe mer om hva det innebærer eller er det mot forumregler? Tenkte å lese hele tråden uansett hvis det står om det spesifikt. Takk for svaret forresten.

Endret av Benjamin Horne
Lenke til kommentar

Jeg prøvde USB-boot. Installeringen begynte, håpet tente seg, jeg fikk velge språk. Så kom denne:

 

"En mediedriver som datamaskinen trenger, mangler. Hvis du har driveren på CD, DVD eller en USB-enhet, så setter du den inn nå."

 

Det var det. ""En mediedriver" er et vidt begrep, for å si det mildt. Installasjonen måtte dermed avbrytes.

 

Og jeg kommer til å gråte meg i søvn.... ;-)

Lenke til kommentar

Ser du nevner andre som tok en spansk en. Vil du si noe mer om hva det innebærer eller er det mot forumregler? Tenkte å lese hele tråden uansett hvis det står om det spesifikt. Takk for svaret forresten.

 

En "spansk en" er å registrere seg hos Microsoft på siden der folk som har kjøpt pc i månedene før Win8 lanseringen, og frem til 31.Januar kan registrere seg for å få Windows 8 til 119 kroner.

Da må du være litt kreativ med informasjonen, bl.a hvilken type pc du har kjøpt, tidspunkt og hvilken butikk den er kjøpt.

Min egen erfaring, og mange andre rundt om i verden, er at Microsoft ikke sjekker dette opp. Du må ikke levere noen kvittering osv (som de krevde da Win7 kom ut).

Ergo kan alle skaffe seg 119 kroner tilbudet. Enn så lenge.

Lenke til kommentar

Jo, men hvor skal jeg da få produktnøkkel fra(lovlig)? Den ubrukte produktnøkkelen kom tilbake som ugyldig, så vil det si at de kategoriserer OEM-lisenser utifra sifrene, eller må jeg ringe til kundeservice og spørre dem om hjelp? Har ikke lyst å installere W7 på nytt, bare med den ubrukte koden denne gang for å se om den er gyldig.

Lenke til kommentar

Jeg prøvde USB-boot. Installeringen begynte, håpet tente seg, jeg fikk velge språk. Så kom denne:

 

"En mediedriver som datamaskinen trenger, mangler. Hvis du har driveren på CD, DVD eller en USB-enhet, så setter du den inn nå."

 

Det var det. ""En mediedriver" er et vidt begrep, for å si det mildt. Installasjonen måtte dermed avbrytes.

 

Og jeg kommer til å gråte meg i søvn.... ;-)

 

Har du brent DVD-en korrekt? Hvis dette er en stasjonær kan du prøve å fjerne alle diskene bortsett fra den du skal installere til.

 

Har du puttet minnepennen i en USB3-port? Prøv en annen port.

 

Jeg har også fått en lignende melding når jeg har installert Windows 7, virker som setup blir forvirret. Da har jeg lukket feilmeldingen og gått tilbake til steget med Installer-knappen. Så har jeg byttet USB-port og fortsatt som vanlig igjen.

 

Kan hende du også må oppdatere BIOS (evt. UEFI hvis maskinen er av nyere dato).

Lenke til kommentar

Jeg byttet fra et AMD hovedkort til et Intel hovedkort, og forstod det slik at OEM lisenser ofte er låst til hovedkortene.

 

Det stemmer at OEM lisensen er låst til den maskinen den installeres på, noe Microsoft tolker som hovedkortet. Men det er forskjell på teori og praksis og det er som regel ikke noe problem å få aktivert med nytt hovedkort. Hvis dette ikke går via nettet, så ringer man bare telefonnummeret som kommer opp.

 

Dette er endret med Windows 8. System Builder lisensen (norske nettbutikker kaller denne for OEM) tillater å flytte denne mellom dine egne maskiner, men den må følge med maskinen hvis du selger den. Det har vi diskutert i denne tråden.

Lenke til kommentar

"Microsoft caught on real quick, perhaps due to a surge in people availing the offer or maybe someone tipped them off. But now, once the initial details are submitted, MS wants you to verify your purchase by entering the license key for your existing copy of Windows, for which it checks the activation date to verify that you qualify for the offer."

 

Så det vil si at jeg fortsatt kan få den billig da jeg har noen Win7 lisenser som ikke har vært brukt og heller ikke aktivert ennda?

Lenke til kommentar

Det er vel grenser for hvor mange krumspring man orker å gjøre for å spare en hundrelapp også? ;)

 

Ser jo ut til å bare gjelde 'Ny-PC'-varianten også?

 

Vil tro at MS, nå som de har havnet i denne underlige/merkelige underdog-situasjonen vs Apple, ser seg tjent med å få flest mulig pirater inn i folden, med legale kopier, slik at de kan slå tall i bordet som viser hvem som tross alt er 'sjefen'? ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...