Gå til innhold

Usikker ang rundkjøring.


bruker-262560

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har diskutert litt med en venn ang plassering i rundkjøring. I en rundkjøring der man skal rett frem, mener han at man kan plassere seg i hvilket som helst felt så lenge det ikke er et oppmarkert dobbelfelt. Jeg lærte på kjøreskolen at man skal ligge ytterst så lenge det ikke er en trearmet rundkjøring, men det mente han var feil siden det ikke fins noen nedskrevende regler for dette. Jeg prøvde å finne fakta om dette, men jeg er ingen god googler. Skal sies at min venn er over 50 år og har lang traffikkerfaring, men jeg er fortsatt usikker. Kan noen hjelpe meg?

 

rundkjoring.jpg

Endret av sorry for party rocking
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal du rett frem skal du ligge ytterst, så lenge det ikke er en trearmet rundkjøring uten arm til venstre. Skal du lengre rundt enn midten av rundkjøringen skal du ligge til venstre.

 

Er det oppmerket hvor du skal kjøre skal dette følges.

 

Ligger du i feil felt er det egentlig ikke noe gale, men du får da vikeplikt for de som ligger i riktig felt.

Lenke til kommentar

Jeg har bare tatt trafikalt grunnkurs, men der sa de tydelig at en skal ligge i ytre for de to første avkjørslene, og i indre for resten av avkjørslene eller om man skal snu.

 

Tja. Hva om rundkjøringen kun har to avkjøringer (tre med den du kommer fra)? Den beste «regelen», som jeg alltid følger, er som Phileas Fogg sier: Skal du lengre rundt enn midten av rundkjøringen skal du ligge til venstre.

 

Hvis avkjøringen du skal ut er midt på, ligger du, logisk nok, i høyre.

Lenke til kommentar

Finnes det definerte retningslinjer for dette, eller er det på lykke og fromme? I utgangspunktet vil sjølvsagt vikepliktsreglar gjelde. Det er vel strengt tatt lov å kjøre kvar du vil i rundkjøringa så lenge du ikkje bryt vikeplikta når du skal ut.

 

I rundkjøringa under blir det kjørt mykje forskjellig. Nokre bilar som kjem frå "sør" (biletet er rotert) kjører i det inste feltet, andre legg seg i det ytste, når dei skal ut "nord". Det finnes ikkje skilt eller vegmerking.

 

Same sak andre vegen for så vidt. Nokon kjører etter den raude linja, andre etter den gule.

 

Dei blå pilene indikerer dei to halvdelane, alt etter kva retning ein kjem frå. Når du kjem frå "sør" er det ikkje like lett å sjå om "nord" er innanfor eller ei, sidan retninga til bilen endrar seg ein del når du nærmar deg rundkjøringa. Før du kjem så langt at du vel spor ser det gjerne ut som "nord" er innanfor, men når du kjem fram til rundkjøringa så er den over.

post-20187-0-72679400-1353524112_thumb.jpg

Lenke til kommentar

http://www.vegvesen.no/Trafikkinformasjon/Lover+og+regler/Trafikkregler/Kjoring+i+rundkjoringer/N%C3%A6rmere+om+kj%C3%B8ring+i+rundkj%C3%B8ringer

 

"På kjørebane med to eller flere kjørefelt skal kjørende i god tid kjøre inn i feltet lengst til høyre ved utkjøring til høyre for midten av rundkjøringen. Skal man rett fram, velger man det felt som er hensiktsmessig, fortrinnsvis høyre. Skal man lenger enn midten av rundkjøringen, bør kjørende i god tid kjøre inn i feltet lengst til venstre."

 

Om man velger å ligge i venstre felt når man skal rett frem, og en annen bil ligger i høyre felt ved siden av deg, så vil det i praksis bety at når du skal ut av rundkjøringen får du vikeplikt pga du gjør et feltskifte fra innerste felt til ytterste, og du må da vente på bilen til høyre for deg.

 

Det er ikke spesielle regler for rundkjøringer, så man skal i utgangspunktet legge seg slik man ville gjort i et vanlig kryss.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det store "problemet" med rundkjøyringer er at det i utganspunktet ikkje lønner seg å kjøyre på ein måte som gjer at ein får god trafikkavvikling.

 

Hovedregelen er at du skal legge deg inn mot venstre når du skal meir enn halvveis i rundkjøyringa. Men då får du også vikeplikt for bilane til høgre for deg når du bytter felt.

 

Så dersom du er egoistisk så held du høgrefeltet uansett kor langt du skal. Då kan du berre kjøyre på utan å tenke på nokon andre enn deg sjølv (sidan alle då har vikeplikt for deg).

 

 

Rundkjøyringane burde få eigne regler slik at dei fungerer betre. Med berre nokre få enkle grep så kunne ein fått ei mykje betre trafikkavvikling.

Ein kunne f.eks gjort det slik at ein får vikeplikt dersom ein held høgrefeltet for lenge. På den måten vil det alltid lønne seg å legge seg i venstre felt dersom du ikkje skal ta fyrste til høgre.

Eit anna grep som ville gjort ting lettare var å ha satt ei påbudt fartsgrense inn i rundkjøyringa. Dersom denne grensa blei satt til f.eks 20 km/t så ville det være mykje lettare å berekne lukene og dermed ta seg inn i rundkjøyringa utan å forstyrre andre. I dag er det ofte slik at du må gjere ei vurdering på om du skal tørre å stole på at den bilisten som kjem i stor fart mot rundkjøyriga er klar over at dei har vikeplikt eller ikkje.

Lenke til kommentar

Rundkjøyringane burde få eigne regler slik at dei fungerer betre.

Tviler på at nye regler vil hjelpe. Reglene man alt har blir jo heller ikke fulgt. Man kan imidlertid utforme rundkjøringene bedre. Dette er en utforming fra nederland som så vidt jeg vet er planlagt brukt i norge:

197167.png?_encoded=2f66666666666678302f35382f&_ts=12e09d5f420

Endret av sverreb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tviler på at nye regler vil hjelpe. Reglene man alt har blir jo heller ikke fulgt. Man kan imidlertid utforme rundkjøringene bedre. Dette er en utforming fra nederland som så vidt jeg vet er planlagt brukt i norge:

a>

 

Dette blir gøy å kjøre lastebil i!

 

Uansett, så lenge du blinker og viser hensyn til andre i rundkjøringa har det egentlig ikke så veldig mye å si hvor du ligger i den situasjonen. Det blir først et problem for andre om du prøver å presse deg forbi en bil som ligger ytterst når du selv velger å ligge innerst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Det store "problemet" med rundkjøyringer er at det i utganspunktet ikkje lønner seg å kjøyre på ein måte som gjer at ein får god trafikkavvikling.

 

Hovedregelen er at du skal legge deg inn mot venstre når du skal meir enn halvveis i rundkjøyringa. Men då får du også vikeplikt for bilane til høgre for deg når du bytter felt.

 

Så dersom du er egoistisk så held du høgrefeltet uansett kor langt du skal. Då kan du berre kjøyre på utan å tenke på nokon andre enn deg sjølv (sidan alle då har vikeplikt for deg).

Sant. Desverre er det ikke bare i rundkjøringer det lønner seg med "egoistisk kjørestil", iakkefall hvis målet er å komme frem raskest mulig.

 

. . . . snipp . . . .

Eit anna grep som ville gjort ting lettare var å ha satt ei påbudt fartsgrense inn i rundkjøyringa. Dersom denne grensa blei satt til f.eks 20 km/t så ville det være mykje lettare å berekne lukene og dermed ta seg inn i rundkjøyringa utan å forstyrre andre. I dag er det ofte slik at du må gjere ei vurdering på om du skal tørre å stole på at den bilisten som kjem i stor fart mot rundkjøyriga er klar over at dei har vikeplikt eller ikkje.
Erfaringen min med rundkjøringer med lav fart i forhold til fartsgrensa på stedet er at bilene da legger seg tett inne i rundkjøringa slik at det blir nærmest "umulig" å komme inn i rundkjøringa når traffikken kommer fra venstre og skal rett frem.

 

Har en sånn rundkjøring ved flyplassen i Tromsø hvor utforminga gjør at man er nødt til å ha lav fart når man kommer fra byen og skal mot Kvaløya, rett frem i rundkjøringa. De som kommer ut fra flyplassen har som følge av dette mye mer vanskelig med å treffe en luke, nettopp pga bilene fra byen ligger i ræva på hverandre inne i rundkjøringa.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...