Gå til innhold

Playstation 4 - Generell diskusjon


Latias

  

1 268 stemmer

  1. 1. Blir Playstation 4 en større suksess enn sin forgjenger?



Anbefalte innlegg

The Order ser fett ut. Bryr meg ikke om all skepsisen, jeg er positiv. Hvis spillet leverer en fengende historie og en kompetent skytemekanikk så er det greit for meg. Ikke alle spill trenger å revolusjonere gameplaymessig. Og grafikken er insane!

 

Forresten, jeg må spørre. Jeg er nå på min andre PS4. (Problem med bluray-drevet på den første). Min originale maskin bråkte veldig så fort jeg begynte å spille fullverdige spill, som Last of Us og Diablo 3. Noen på forumet har sagt at de har det samme problemet, mens en god del andre sier de ikke har det. Så jeg håpte at jeg skulle være heldigere med den nye swap PS4-en jeg fikk sist uke. NOPE! Denne bråker enda mer.

 

I begge tilfellene er det utelukkende snakk om viftestøy. Ingen lyd fra selve drevet.

 

Til dere som påstår å ha rolige PS4-er: Er dere typen som har høy lyd på anlegget, eller ikke bryr seg om støy? Eller er du bare en fanboy som ikke ønsker å innrømme feil ved konsollen du har valgt ...? :hmm:

 

Jeg lurer seriøst. Kan jeg ha vært uheldig to ganger på rad? Det virker ikke til å være noe galt med maskinen ellers, den kjører som normalt og det er bare viftene som lager lyden.

 

Jeg har normalt ikke vært en som bryr seg noe særlig om støy. Men etter å bygd en PC med støydempet kabinett og gode, rolige vifter, samt etter å ha spilt en god del timer på min (så å si) lydløse Xbox One, så er det voldsomme viftesuset fra PS4 utrolig irriterende. Spesielt på kvelden, når jeg ikke kan ha noe særlig volum på.

 

Det morsomme var at jeg før lansering ble utskjelt i en PS4-tråd fordi jeg ikke synes det var en utelukkende god ting at PS4 var mye mindre enn Xbox One, og at det var illevarslende i forhold til varmeutvikling og støy. Håpte egentlig jeg skulle ta feil.

Endret av Jakoozie
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er merkelig, men samtidig er det vanskelig å si hva som er støy for en annen, noen reagerer sterkere på enkelte typer lyder enn andre. Jeg pleier ikke å legge så mye merke til støy, men jeg hører den jo hvis jeg ikke holder på med noe annet. Og ut fra mitt ståsted støyer min PS4 ikke. Om det er forskjell i maskinene, eller bare i dine og mine ører det vet jeg ikke.

 

Jeg skal dog trekke litt tilbake på min tildligere beskrivelse som "praktisk talt lydløs", for i forige uke opplevde jeg for første gang at min PS4 støyet. Det var viftestøy som ikke gikk over etter et par minutter, og hadde nok lyd til at jeg akkurat merket det mens jeg spilte BF4, og etter å ha lagt alt av maskiner i standby så hørtes det ganske tydelig.

 

Det skjedde bare den ene gangen da, har spilt mye både BF4 og inFamous SS etter det og ikke merket noe særlig lyd, tilbake til akkurat som det har vært. Hvis min PS3 og PS4 er i gang samtidig så overdøver PS3 all lyd fra PS4 i alle fall. Så tenker den ene episoden med støy var fordi rommet var for varmt (noe det også var).

 

Igjen, om det er fordi du hører støy bedre enn meg, eller jeg har vært heldig og fått "mirakelmaskin", det vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Forresten, jeg må spørre. Jeg er nå på min andre PS4. (Problem med bluray-drevet på den første). Min originale maskin bråkte veldig så fort jeg begynte å spille fullverdige spill, som Last of Us og Diablo 3. Noen på forumet har sagt at de har det samme problemet, mens en god del andre sier de ikke har det. Så jeg håpte at jeg skulle være heldigere med den nye swap PS4-en jeg fikk sist uke. NOPE! Denne bråker enda mer.

 

I begge tilfellene er du utelukkende snakk om viftestøy. Ingen lyd fra selve drevet.

 

Har din god plass rundt? Jeg hadde min i en TV-benk med åpen front og lukket bakside, noe som resulterte i mye varme og mye støy. Jeg installerte derfor en 120mm vifte i veggen bak konsollen, og den ble da mye kaldere og stillere. Jeg har også støvsugd luftinntakene noen ganger, da de fyller seg raskt med støv når den er nær gulvet.

Lenke til kommentar

The Order ser fett ut. Bryr meg ikke om all skepsisen, jeg er positiv. Hvis spillet leverer en fengende historie og en kompetent skytemekanikk så er det greit for meg. Ikke alle spill trenger å revolusjonere gameplaymessig. Og grafikken er insane!

 

Forresten, jeg må spørre. Jeg er nå på min andre PS4. (Problem med bluray-drevet på den første). Min originale maskin bråkte veldig så fort jeg begynte å spille fullverdige spill, som Last of Us og Diablo 3. Noen på forumet har sagt at de har det samme problemet, mens en god del andre sier de ikke har det. Så jeg håpte at jeg skulle være heldigere med den nye swap PS4-en jeg fikk sist uke. NOPE! Denne bråker enda mer.

 

I begge tilfellene er du utelukkende snakk om viftestøy. Ingen lyd fra selve drevet.

 

Til dere som påstår å ha rolige PS4-er: Er dere typen som har høy lyd på anlegget, eller ikke bryr seg om støy? Eller er du bare en fanboy som ikke ønsker å innrømme feil ved konsollen du har valgt ...? :hmm:

 

Jeg lurer seriøst. Kan jeg ha vært uheldig to ganger på rad? Det virker ikke til å være noe galt med maskinen ellers, den kjører som normalt og det er bare viftene som lager lyden.

 

Jeg har normalt ikke vært en som bryr seg noe særlig om støy. Men etter å bygd en PC med støydempet kabinett og gode, rolige vifter, samt etter å ha spilt en god del timer på min (så og si) lydløse Xbox One, så er det voldsomme viftesuset fra PS4 utrolig irriterende. Spesielt på kvelden, når jeg ikke kan ha noe særlig volum på.

 

Det morsomme var at jeg før lansering ble utskjelt i en PS4-tråd fordi jeg ikke synes det var en utelukkende god ting at PS4 var mye mindre enn Xbox One, og at det var illevarslende i forhold til varmeutvikling og støy. Håpte egentlig jeg skulle ta feil.

Kan godt være min ps4 bråker også, men hører det aldri når jeg spiller fordi jeg alltid har lyd på. Hvis du har en ps4 som bråker så mye at den overdøver lyden fra spillet, så må det være noe helt galt med den.

Lenke til kommentar

Til dere som ikke merker støyen til PS4-en: Prøv å skru av lyden på TV-en/anlegget. Start the Last of Us, Diablo 3, eller Assassins Creed: Black Flag. (De spillene jeg har testet). Spill i fem minutter. Bråker den nå?

 

Hvis svaret fortsatt er nei så må jeg ha vært uheldig igjen ...

 

For å svare på spørsmålene: Den står i en hylle med åpen bakside. Er klar over at det ikke ville være et problem hvis jeg skrudde opp lyden, men har man samboer som sover i naborommet så er ikke det den beste løsningen alltid. (Jeg spiller for det meste på kvelden/natten)

 

Å støvsuge inntaket burde ikke være nødvendig i mitt tilfelle, har jo bare hatt maskinen i én uke.

Endret av Jakoozie
Lenke til kommentar

Min PS4 har vært stille siden lansering, men fikk en liten støkk forleden da jeg for første gang opplevde at den støyet når jeg spilte Dragon Age. Heldigvis varte det bare drøye 5 minutter før den ble stille igjen.

 

En kompis hadde en PS4 som støyet voldsomt sammenlignet til min, men etter jeg foreslo å ta den ut av tv-benken å plassere den mer åpent så ble den mye stillere.

Lenke til kommentar

Til dere som ikke merker støyen til PS4-en: Prøv å skru av lyden på TV-en/anlegget. Start the Last of Us, Diablo 3, eller Assassins Creed: Black Flag. (De spillene jeg har testet). Spill i fem minutter. Bråker den nå?

 

Prøvde dette nettopp i nesten en time uten at den bråkte. Like stille som vanlig. Gadd ikke mer da det var noe kjedelig å spille uten lyd.

Lenke til kommentar

Å ha PS4 i en tv benk er ikke å anbefale. Den blir for varm og viftene girer opp. XBO har en ekstern strøm forsyning og kan stå i en tv benk uten problemer. Det er ikke tilfellet med PS4.

 

Det er prisen en ofte må betale når en skal ha ting som genererer mye varme i så komprimert volum som mulig.

 

Personlig hadde jeg heller likt at PS4 gikk for lignende design som XBO slik at en uten problem kan ha den i et tv benk som folk flest vil ha.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

På min side er jeg glad for at PS4'en ikke ligner en VHS-spiller fra 90-tallet og at jeg slipper å ha en kloss på gulvet bak tv'en.

Av alle spillene jeg har, er Black Flag det som tydeligvis har krevd mest av PS4'en, men jeg vil ikke kalle viftesuset for støy. Kanskje folk er forskjellige og finner seg i forskjellige volumer av støy?

 

Hadde uansett vurdert en form for mod, selvlagd eller via en guide, dersom man ønsker å redusere støy. Burde vel ikke være vanskeligere enn å trekke vannkjøling eller montere en liten vifte som blåser litt mer kald luft inn i kabinettet?

 

Eller lever inn faenskapet fordi du er misfornøyd med produktet :)

Lenke til kommentar

For å teste ut dette med støy har jeg nå gjort to ting: Flyttet PS4-en ut fra hyllen, og lagt den horisontalt på toppen av TV-benken og fjernet stativet jeg brukte for å få maskinen til å bli stående. Konklusjonen? Det er faktisk bedre nå. Diablo 3, som var det spillet jeg opprinnelig brukte til å teste med, var merkbart roligere å spille. Det samme gjelder forsåvidt de andre spillene. Etter at jeg gjorde disse to tingene bråker maskinen litt når jeg spiller BF4, og veldig når jeg spiller inFamous: First Light. (Det spillet kjører tydeligvis konsollen utrolig hardt, høres ut som en jetmotor.) Men det er altså merkbart bedre.

 

Maskinen bråker fortsatt merkbart mer enn Xbox One. Men utenom i First Light er det helt akseptabelt. Litt ergerlig at jeg ikke kan ha konsollen stående, den ser så latterlig mye bedre ut i denne posisjonen. De 249 kronene jeg betalt for Sonys offisielle stativ var også bortkastede pengene.

 

Jeg er ikke enig med deg angående størrelse HAM. Betyr vel ingenting hvor stor maskinen er når den uansett står i TV-benken? Min Xbox One smelter ganske sømløst inn i underholdningssystemet mitt, ser ut som en receiver eller forsterker. Kan si meg enig i at det er irriterende at maskinen har ekstern strømforsyning, men etter min mening er det verdt det hvis temperaturene holdes nede.

 

Er det ikke no-no å sette en vifte som blåser luft INN når du har vifter som jobber med å få varmluft UT?

Ikke nødvendigvis. De fleste godt kjølte PC-er har vifter som blåser inn kaldt luft nede og blåser ut varm luft oppe. Det handler om plasseringen av viftene. Uansett tror jeg ikke det er så mye å gjøre på en så tettpakket maskin som PS4, tror potensialet for luftsirkulasjon er lavt, og da hjelper det lite mer flere vifter. Det er derfor Xbox One faktisk er så stor som den er, passiv luftgjennomstrømming gjør at viftene ikke trengs.

Endret av Jakoozie
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Husker vertfall på den feite PS3'en som hadde vifter helt i ene enden, at det ble solgt en greie med tre vifter som en kunne feste på siden (der ved de integrerte viftene) av maskinen som skulle blåse luft inn, og var folk overalt som mente det ikke var bra for maskinen å ha slikt på..tenkte det samme måtte gjelde for PS4 også.

 

EDIT: Jakoozie svarte greit der.

Endret av IcedInsanity
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...