Gå til innhold

Playstation 4 - Generell diskusjon


Latias

  

1 268 stemmer

  1. 1. Blir Playstation 4 en større suksess enn sin forgjenger?



Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, da var God of War (2018) unnagjort.

 

Siden spillet var ekstremt opphypet allerede før jeg kjøpte det gikk jeg inn i det med kritikerbrillene på, men alt i alt må jeg si at de (eksepsjonelt) gode anmeldelsene er fortjente. Det aller beste med spillet er kampsystemet, som må være en gavepakke til alle som synes kampene i de gamle GoW-spillene ble monotone. Det nest beste er hvor troverdig de har fremstilt Kratos som en eldre og klokere versjon av seg selv, men ikke helt uten sine gamle nykker heller. Spillet er også veldig godt skrevet, med en del genuint morsom dialog - spesielt med Mimir.

 

En del ting kunne allikevel vært bedre. Det er f.eks. ikke mulig å få det beste utstyret i spillet uten å beseire valkyriene og testene i Muspelheim og Niflheim, men har du først gjort det har du ikke lenger noe bruk for det beste utstyret. Du trenger det hvertfall ikke mot Baldur, som jeg synes var svært lite overbevisende som en motstander til Kratos (vi snakker tross alt om fyrens om banket Zevs blodig). Faktisk stusset jeg litt over at vi ikke møter flere kjente skikkelser fra norrøn mytologi, men de spares kanskje til senere spill.

 

Og så savnet jeg en bedre måte å sammenligne min nåværende rustning med de jeg eventuelt kunne crafte. Alle enhancements du har satt inn i din nåværende rustning tas med i sammenligningen slik at denne nesten alltid vil se bedre ut, selv om du naturligvis vil ta ut disse og sette dem inn i den nye rustningen. Når jeg tenker meg om var det kanskje i overkant mye konfigurasjon man kunne gjøre av utstyret, for jeg mistet oversikten og rett og slett glemte av mye av det gjennom store deler av spillet, uten nevneverdige konsekvenser. Først over halvveis ut i spillet fant jeg ut at jeg kunne oppgradere runic-angrep med experience, og Atreus sine summons endte jeg opp med å aldri bruke.

 

Uansett, da er det bare å glede seg til historien fortsetter i det neste God of War, som helt garantert kommer om noen år. 

Lenke til kommentar

Interessant, er enig i kritikken du kommer med. Jeg takler ikke halveis forseggjort oppgraderingssystemer i spill. Syns også Gudene man slåss mot er grusomt kjipe kontra de man har dengt på i de forrige spillene. Jeg slo raskt ned på det letteste fordi Kratos skal jo være badass!

 

Har fortsatt ikke fullført God of War, selv om jeg syns det er fantastisk på mange måter så blir jeg sittende og spille på trass. Fullfører det nok en gang når jeg virkelig kjeder meg.

Lenke til kommentar

Anbefaler ikke å spille på easy. Kampene blir da så enkle at det bare er å hamre på knappene uten å tenke noe særlig, og da blir det selvfølgelig kjedelig. Jeg synes normal i dette spillet var akkurat passe. Da blir man presset nok til at man må bruke de verktøyene man har for å vinne og man må nok regne med å dø noen ganger til man lærer å unngå fiendens angrep, men det føles aldri håpløst og du vet alltid hva du gjorde feil. Faktisk fikk jeg nesten litt Dark Souls-følelsen i enkelte kamper der jeg prøvde å time rullingen til Kratos med fiendens angrep.

Lenke til kommentar

Vekslet litt mellom easy og normal, men med mange små fiender havner jeg fort i trøbbel med de nye tank-kobtrollene til Kratos. De små fiendene skal jo bare være små og veike slik at man føler seg som en Gud. Det er ikke Dark Souls liksom, selv om de har kjørt en mer "realistisk" stil så er fortsatt Kratos den greske krigsguden. Da blir man ikke dengt av små fiseiszombier.

Lenke til kommentar

Personlig synes jeg det blir kjedelig om jeg bare tankeløst skal hamre meg gjennom fiendene. Da trenger man ikke engang fokusere på det man driver med, og tankene vandrer til andre ting mens trykkingen går på autopilot. Jeg mener det var helt riktig av dem å tvinge spilleren til å fokusere. Men selvfølgelig, easy mode er der for de som ikke vil legge mye innsats inn i slåssingen men bare oppleve storyen, jeg bare tenker at man får en kjipere opplevelse på den måten.

 

Hvis du sliter med de vanlige fiendene tenker jeg at du ikke bruker alle de verktøyene du har. F.eks. er det enkelte fiender som er utrolig vanskelige å ta hvis du ikke bruker Atreus til å skyte piler på dem. Ellers er det viktig at man ikke bare angriper men også prøver å dukke unna og blokkere. Det er spesielt tilfredsstillende når du klarer å blokkere i siste sekund og du får inn et motangrep som sender fienden susende ut over en fjellkant.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...