Gå til innhold

Test: Windows 8


Anbefalte innlegg

Installerte nylig Windows 8 32-bit på min Compaq 311C netbook. Bortsett fra trøbbel med skjermkortet (som jeg forøvrig fikset samme dag), så må jeg si at Microsoft har fikset et godt OS. W8 fant alle drivere automatisk på PCen, og alle hurtigtaster, utganger osv. fungerer problemfritt. Oppstarten er veldig kjapp. Jeg brukte tidligere ubuntu 12.04 med XFCE, men med hvilemodusproblemer (som fungerer utmerket med W8) blir det en stund til jeg velger ubuntu igjen. Well done Microsoft!

 

Og btw, hvis man går på høyskole/universitet (i mitt tilfelle UiO), så får man gratis W8-lisens (Hvertfall på matnat-fakultetet ved UiO).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så, hva gjør man med denne Skydrive/Hotmail integreringen når man forlengst har funnet ut at Dropbox/Gmail er tingen? Må man igang igjen med nye kontoer for å bruke W8 optimalt?

 

Nei, du trenger jo hverken å koble til en Skydrive eller Hotmail konto. Du kan bruke en lokal konto for pålogging.

Fordelen med å logge på med en Microsoft konto er jo at ting blir synkronisert om du har flere pcer. Internet Explorer favoritter og f.eks skrivebordsbilde blir automatisk synkronisert.

 

Husk at du IKKE trenger å ha en hotmail/outlook e-post konto for å ha en Microsoft konto. Jeg har koblet min epost adresse jeg har på en egen epostserver med eget domene til Mirosoft konto, som jeg så bruker til pålogging og synkronisering i Windows 8. Jeg bruker to bærbare hver dag, så kjekt med synkronisering.

 

Selvsagt kan det oppstå litt pinlige situasjoner, som da jeg hadde endret bakgrunns bilde på den bærbare jeg har i stuen til et bilde av, ja en noe minimalt påkledd dame, og så har jeg med den andre bærbare på et møte med en masse folk, og da jeg slår den på, og den kobler seg på nett, byttes skjermbildet på den pcen også automatisk...og det var vel ikke helt det bildet jeg ville ha på den pcen for å si det slik.

 

Ble noe febrilsk trykking i alle fall... men det ble vel litt off topic.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, du trenger jo hverken å koble til en Skydrive eller Hotmail konto. Du kan bruke en lokal konto for pålogging.

Fordelen med å logge på med en Microsoft konto er jo at ting blir synkronisert om du har flere pcer. Internet Explorer favoritter og f.eks skrivebordsbilde blir automatisk synkronisert.

 

Husk at du IKKE trenger å ha en hotmail/outlook e-post konto for å ha en Microsoft konto. Jeg har koblet min epost adresse jeg har på en egen epostserver med eget domene til Mirosoft konto, som jeg så bruker til pålogging og synkronisering i Windows 8. Jeg bruker to bærbare hver dag, så kjekt med synkronisering.

 

Selvsagt kan det oppstå litt pinlige situasjoner, som da jeg hadde endret bakgrunns bilde på den bærbare jeg har i stuen til et bilde av, ja en noe minimalt påkledd dame, og så har jeg med den andre bærbare på et møte med en masse folk, og da jeg slår den på, og den kobler seg på nett, byttes skjermbildet på den pcen også automatisk...og det var vel ikke helt det bildet jeg ville ha på den pcen for å si det slik.

 

Ble noe febrilsk trykking i alle fall... men det ble vel litt off topic.

oky...så neste spsml ;)

 

Er det da noen vits i å oppgradere til W8 siden berøringsskjerm virker å være must? Har også planer om en ny laptop, men da bør man vel absolutt gå for en med touch (?)...regner med at det er det som gjelder fremover?

Lenke til kommentar
"Bratt læringskurve" som minus? Hvis Windows 8 har bratt læringskurve skal det stå på positivt, siden det betyr at man lærer ting raskt.
Nja, betyr ikke det heller at den første "bakken" er så bratt at det er vanskelig å komme opp? :)

 

Nja, det er jeg veldig sikker på at det ikke betyr. Læringskurven er vel tid på x-aksen, og kunnskap på y-aksen?

Lenke til kommentar
Nja, det er jeg veldig sikker på at det ikke betyr. Læringskurven er vel tid på x-aksen, og kunnskap på y-aksen?
En bratt læringskurve betyr at det er vanskelig å lære fra starten av. Punktum.

 

En bratt læringskurve betyr at man lærer raskt, uavhengig om det man lærer er enkelt eller vanskelig. Det har blant annet å gjøre med individuelle egenskaper. Tenker du på "høy terskel"?

(skal jeg skrive punktum nå?)

Lenke til kommentar

Jeg har akkurat installert win8, og jeg må innrømme førsteinntrykket er dårligere enn jeg trodde. Dette metro-opplegget (eller hva det er det heter nå), gir ett elendig førsteinntrykk, det er ikke engang åpenbart hvordan man kommer seg vekk fra det, det passer kjempedårlig med dualmonitor, og verst av alt, det insisterer på å okkupere hele skjermen. Hvorfor? Hvorfor må jeg blokke en skjerm for å søke? Eller for å spørre på en annen måte, hvorfor i alle dager er ikke dette widgets? Disse titlesene kunne vært nyttig de, om de var widgets, istedet for ett bedritent fullscreenprogram.

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Den største kneika for win 8 blir sannsynligvis nyhhetn om at win 9 er "rett rundt hjørnet" og at det blir veldig annerledes, bl.a med overgang til gjevnligere oppdateringer uten de store versjonsslippene. Tipper mange føler at win 8 nå blir en kortvarig mellomlløsning i påvente av windows 9. Om microsoft også slipper en eksklusiv directx løsning som ikke blir tilgjengelig for win 8, slik det gjorde med win 8, så blir vel win 8 brukerne prøvekluter for win 9.

 

Ironisk nok så oppfyllte dette annenhver god/dårlig os teorien.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...