Gå til innhold

Test: Windows 8


Anbefalte innlegg

Det er tre personer det ikke er noe poeng å diskutere Windows 8 med covah. Ankh, ATW og Den Andre Elgen er håpløst.

 

Ankh klarer ikke å ta til seg noe så enkelt som at han fortsatt kan ha den mappa på skrivebordet med mediespillerne sine.

 

ATW klager på effektivitet, men nekter å bruke enkle ting som alt+tab

 

Den Andre Elgen har aldri brukt Windows 8, og klarer ikke å ta til seg informasjon fra de som har gjort det.

 

Vissvass jeg nekter ikke å bruke alt+tab, det har seg bare sånn at jeg ikke bruker kun tastatur når jeg bruker en pc, jeg bruker tastatur og mus, og det kan tilogmed hende at en oppgave greiest løses med tastatur i en situasjon, og med mus i en annen situasjon, fleksibilitet er en god ting. Har du ikke noe bedre å komme med enn latterlig stråmannsargumentasjon, så er det like greit å la være.

 

AtW

Endret av ATWindsor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sigh, vi har vert over dette før, og jeg har sagt at jeg ikke gidde å diskutere det med deg mer, ville bare advare covah mot tullet deres.

 

At du ikke gidder å diskutere ting lenger er like greit med den type argumentasjon, men jeg vil gjerne ha meg frabedt løgn om hva jeg gjør og ikke gjør.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

For det første - er det noen som egentlig bruker dette?

 

Jeg skjønner det med å organisere ting, men når du først har gjort dette så tror jeg du nesten like godt kunne slettet hele mappen. - Jeg spiller iallefall aldri av noe fra en mediespiller, men dobbeltklikker evt høyreklikker på filen jeg skal spille, eller en snarvei til streamet innhold ....

 

Og for det andre; Det er jo akkurat slik det er i Windows 8 også.

 

Den eneste prinsipielle forskjellen mellom windows 7 og windows 8 slik sett er at de har redesignet start-menyen og gjort det slik at den kommer opp i fullskjerm når du starter opp (og når du åpner den)

 

Vet ikke hva andre gjør, men jeg er ihvertfall avhengig av slike. Delvis for å få spillt av sære mobilvideo formater, delvis for å få spillt av 24 bit lyd, delvis fordi man stadi kommer over rare formater.

 

Var uansett bare et eksempel. Poenget er vel at selve bruken av win er ulik, og grunnen til at noen velger win 8 fremfor win 7 er akkurat den samme som andre velger å holde seg til win 7.

 

Jeg vil jo også påstå at GUI slik det har vært fra rundt win 95 er ganske forandret i win 8. Ikke nødvendigvis til det verre, men erfaringen man får med det går både på bruk, vaner, og utstyr.

 

Har man en touchskjerm, så er modern ui bedre enn om man ikke har det. Har prøvd win 8 med en stor touchskjerm, og det var en mye bedre opplevelse enn uten.

 

Grunnleggende så handler det også om hva man bruker en PC til. JEG skriver mange lange dokumenter, og bruker masse tid på å sammenligne og samkjøre. Jeg har NULL interresse av å ha en flis som viser været, muligheten til å kjøre apper jeg kjøper hos miocrosoft, og få varsler om epost på en annen flis.

Er kun på PC 3-4 kvelder i uken, og det tar fort 1-3 døgn mellom hver gang jeg sjekker epost. Når jeg så gjør det, så er det greiere, synes jeg, å bare klikke meg inn i epostprogrammet, se hva jeg har fått og ta det derfra.

 

Det at andre fliser f.eks blar gjennom bilder osv ser jeg på som en stor ULEMPE da jeg definitivt ikke ønsker å vise alle bilder til alle selv om det ikke er noe ulovlig der.

 

Jeg mener IKKE at win 8 er umulig å bruke, og før eller siden vil jeg også bruke den løsningen (kanskje i win 9). Mitt poeng er at de forandringene bruksmessig i win 8 er motsatt av hvordan jeg foretrekker å gjøre ting. Vi er forskjellige, og jeg syntes nyhetene var et tilbakeskritt men det er meg.

 

Det er også andre ting. Man fjerner pynten for at OS skal bruke minst mulig resurser. I og for seg greit, men et "styggere" OS er ikke det jeg så for meg. Jeg leser mellom linjene at man har tilpasset OSet til de som kjøper laptoper til 3-4000,- kroner og som trenger mest mulig frie ressurser, ikke de som har kjøpt fete spillPCer til 20-30000,- og sitter med blodtrimmet utstyr fra øverste hylle og nå skal få et "enklere" OS for å spare ressurser. For meg så legger dette endel føringer for HVEM OSet er tenkt for, og også et forvarsel om PCens kommende død.

 

Med fokus på touch, lavest mulig ressursbruk, apper osv så er det nettbrett som er fremtiden og for meg så virker det som om microsoft har tatt et bevisst veivalg om å bevege seg bort fra PCer og satse på mobiler og nettbrett.

 

I neste omgang så påvirker også dette butikkene. Når folk plukker opp trenden fra microsoft, og velger nettbrett isteden for PC så går det ikke lang tid før butikkene slutter å selge PCer. Det er sånn de gjør når omsetningen blir for lav. Igjen så blir det en vridning vekk fra mitt bruksområde.

 

Mya av dette kunne vært løst mye smidigere, synes jeg. Under installasjonen burde det vært et valg om man hadde touchskjerm eller ei. De med touchskjerm fikk modern UI, og de uten fikk en tradisjonell Win 7 GUI med startknapp osv. Da kunne man mer naturlig faset ut både OS og utstyr.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Jeg elsker windows 7, jeg har ikke hatt windows 8, men synes det ser helt dritt ut. ...

Du har ikke hatt det, men sier det er dritt....smarting :)

Han synes det ser dritt ut, hvilket vel er mulig å mene uten å eie greia.

Lenke til kommentar

Jeg var veldig skeptisk til Win 8. Men siden det kostet 249 spenn.. vel, kjøp bruk :)

 

Så jeg hev meg på det noen dager etter utgivelse. Nå sitter jeg her og er imponert faktisk. Apps erstatter en del programmer. Jeg spiller WoW, Guild Wars 2, Rift og SWTOR. Alle spillene har går bedre, og merkbart bedre.

 

Jeg har installert Office, mange spill, web design progs +++ Siden jeg innstallerte Win 8 har oppstart tid går drastisk ned.. Starter på noen få sekunder. Aldri hatt at crash så langt. Som sagt bedre ytelse og apps.

 

Negativt finner jeg ikke noe. Vil jeg bruke win 8 med apps, vel så gjør jeg det. Vil jeg bruke det som Win 7, har jeg de progs jeg bruker på toolbar.

 

Jeg mener derfor at win 8 er en klar framgang. Jeg har også installert dette til bekjente som jeg hjelper med vedlikehold, opplæring etc. De tar dette mye fortere enn tidligere versjoner pga enklere grensesnitt.

 

Jeg har også møtt de som ikke vil opg på de har slitt med å lære seg win 7, så ser de 8 og blir skremt :) Men slik vil deg alltid være hehe. Forandring kan være tøft når de kanskje har slitt i mnd/år for å lære seg noe. Men jeg tror allikevel de ville fort lært seg win 8 pga måten det er lagt opp på.

 

Edit: Glemte legge inn spec på pc, som kan ha noe med ytelse forskjell å gjøre: Intel I5 2500, 32GB RAM, 2x 128GB SSD i RAID, AMD Radeon 7870.

Endret av Tom H.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er tre personer det ikke er noe poeng å diskutere Windows 8 med covah. Ankh, ATW og Den Andre Elgen er håpløst.

 

Du glemte meg, det er ikke noe poeng å diskutere Windows 8 med meg heller, siden jeg har delvis overlappende synspunkter med Ankh, ATW og til og med Den Andre Elgen. Det er ting som er gjort om til det verre. Og det er langt mer framtredende enn f.eks. i overgangen til Windows 7, der man kan være uenig i ting som fjerning/vanskeliggjøring av QuickLaunch fordi de hadde laget et nytt system de så for seg skulle gjøre samme oppgaven, men det er tross alt småting.

 

Noen nye versjoner er mindre problematiske enn andre. Windows 7 var flott. Windows Vista hadde vært flott om bare de nye sikkerhetsgreiene virka smoothere, sånn som de jo gjør i Windows 7. Windows XP var en flott overgang. Windows 2000 var en flott overgang. Windows ME kræsja for mye. Da jeg var for tidlig med å installere Windows 98 SE som kom med ny drivermodell var det ingenting av min eksisterende hardware som var klar for det... ATI-drivere kom for eksempel først lenge etterpå. Hvis de i det hele tatt kom, mulig jeg måtte kjøpe nyere skjermkort. Men alt i alt gir det som regel en følelse av naturlig framskritt når man bytter Windows-versjon.

 

Ikke denne gangen. Dette gangen føles det som vi har gått et stykke tilbake, for å bytte til en annen sti som går et annet sted. Denne gangen føler jeg at Windows har forlatt fokuset på den vanlige PC'n. Jeg har ikke noe i mot det de har lagt til, det passer bare ikke for min bruk og jeg skulle gjerne ha slått av det som ikke passer for min bruk. Og så skulle jeg gjerne kunne valgt en mer avansert look enn HTML-boksene i Metro. Jeg er gammel nok til at jeg husker når internett var ensfargede bokser, og det vi har i dag er bedre.

 

Ikke desto mindre skulle jeg gjerne hatt installert Windows 8 på tabletPC'n min. Bruksområdet mitt på tabletPC'n er nærmere det bruksområdet de har fokusert på under utvikling av Windows 8. Jeg mangler desverre et NX-bit for dét.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

At du ikke gidder å diskutere ting lenger er like greit med den type argumentasjon, men jeg vil gjerne ha meg frabedt løgn om hva jeg gjør og ikke gjør.

 

AtW

 

Har da ikke hverken diskutert eller fremmet argumentasjoner i denne tråden, har bare delt mine erfaringer fra en annen tråd hvor du klaget over at det var vanskelig å bytte mellom programmer med mus, mens jeg forsøkte å forklare deg at Windows alltid har fungert best med mus+tastatur.

Lenke til kommentar

Det er riktig at Windows alltid har fungert best med mus+tastatur. Det blir man smertelig oppmerksom på når man plutselig mangler en av delene. Nå har de imidlertid forsøkt å gjøre musen overflødig siden man skal bruke touch. Det gjør at ting man tidligere måtte gjøre med en musepeker, nå gjøres på andre måter. Som kan være mer intuitivt der man ikke har musepeker, men mindre intuitivt der man faktisk har en musepeker.

 

Det er dette jeg mener med at det virker som om man emulerer både fordelene og begrensningene fra et touch-interface. De av oss som ikke kan/vil strekke seg over tre skjermer for å legge fettmerker i synsfeltet, synes ikke nødvendigvis at en fast plassert "charms"-meny helt når opp til en høyreklikkmeny som kommer opp der man har øynene. For noen av oss synes dette å være et tydelig kompromiss i stedet for et framskritt.

 

Edit:

 

men nå tenker jeg ikke å bruke denne delen av systemet så mye, da.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Har da ikke hverken diskutert eller fremmet argumentasjoner i denne tråden, har bare delt mine erfaringer fra en annen tråd hvor du klaget over at det var vanskelig å bytte mellom programmer med mus, mens jeg forsøkte å forklare deg at Windows alltid har fungert best med mus+tastatur.

 

Eksakt, det fungerer best med mus+ tastatur, mens nå har de gjort det veldig tungvindt å bruke det ene av de to i metro, man har plutselig fått mye mindre fleksibilitet. Du virker ikke til å forstå at noen ganger er det mer praktisk å bruke mus, selv om det ofte kan være mer praktisk å bruke tastatur (til en konkret operasjon), og det er milevidt fra at jeg "nekter å bruke alt+tab" soom var det du faktisk skrev.

 

AtW

Lenke til kommentar

1. Dette var før W8 var offisielt lansert, så jeg kan snakke om driverproblemer i W8 selv om du ikke opplever dem nå. Som jeg skrev "vent noen uker til drivere er ute".

2. Jeg skrev heller aldri det var MS sin feil.

3. Flere av ASUS sine W7 drivere fungerte ikke ut av boksen på W8. De ville ofte ikke la seg installere i det hele tatt. Ene ga blåskjerm for alle (sjekke asus rog forum om du ikke tror meg), subwooferen fungerte ikke helt osv. Alt dette ble fikset ~2 uker etter W8 launch, så ikke hatt noen problemer siden.

Shame on me :closedeyes:
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Jeg tenker innimellom at det nesten hadde vært bedre om microsoft fjernet støtten for mus og tastatur helt og kun satset på touch, når de først skal gå den stien. Føler at win 8 er en mellomløsning, som hverken er fugl eller fisk.

 

Slik mobilmarkedet nå domineres helt av touch, tror jeg pc markedet vil domineres av touch i løpet av svært kort tid. Når alle laptoper får touch skjerm, når stasjonære kabinetter erstattes med touchskjerm med alt inni, når salget av mus og tastatur stuper osv så vil det forsvinne fra merkedet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

...tror jeg pc markedet vil domineres av touch i løpet av svært kort tid. Når alle laptoper får touch skjerm, når stasjonære kabinetter erstattes med touchskjerm med alt inni, når salget av mus og tastatur stuper osv så vil det forsvinne fra merkedet.

Det er rett og slett umulig å kun bruke touch for ganske mange av oss som skal produsere, veien fra tastatur og opp til 27"-erne blir rett og slett for lang. Sitte med en liten skjerm fordi en skal tvinges til touch er også rimelig uaktuelt.

 

Samme greie er sjelden passende for alle, det er en grunn til at det mangler ratt i gravemaskiner.

 

Greia MS sliter med er at mus og touch passer dårlig samtidig. De burde kunne kjøre ulike skrivebordsmiljø hvor brukeren velger hvilket miljø som startes og applikasjonene tilpasser seg automatisk dette miljøet. API'ene bygges opp slik at utviklere automatisk produserer til begge miljøene. Alternativet er to helt ulike OS (hvilket de vel allerede har forsøkt). I en verden hvor vi søker å lage ting som kjører på flere plattformer er det rimelig fail å gjeninnføre lock-in forsøk av typen "utvikle eksklusivt for modern ui".

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Det er rett og slett umulig å kun bruke touch for ganske mange av oss som skal produsere, veien fra tastatur og opp til 27"-erne blir rett og slett for lang. Sitte med en liten skjerm fordi en skal tvinges til touch er også rimelig uaktuelt.

 

Samme greie er sjelden passende for alle, det er en grunn til at det mangler ratt i gravemaskiner.

 

Greia MS sliter med er at mus og touch passer dårlig samtidig. De burde kunne kjøre ulike skrivebordsmiljø hvor brukeren velger hvilket miljø som startes og applikasjonene tilpasser seg automatisk dette miljøet. API'ene bygges opp slik at utviklere automatisk produserer til begge miljøene. Alternativet er to helt ulike OS (hvilket de vel allerede har forsøkt). I en verden hvor vi søker å lage ting som kjører på flere plattformer er det rimelig fail å gjeninnføre lock-in forsøk av typen "utvikle eksklusivt for modern ui".

 

Jeg er enig, men markedet fungerer ikke slik at det tilbys varer til et entusiastmiljø om omsetningen blir for lav. Når microsoft fokuserer såpass på touch (tenker da både på mobil, nettbrett, win 8 osv) og legger alle eggene i samme reir, samtidig som de er dominerende nok til å forme markedet, så vrir de bevisst eller ubevisst fokuset vekk fra mus og tastatur, og over på touch.

 

Når OSet fokuserer på touch med sitt modern UI, så vil produsentene av skjermer fokusere på touch. Med touch vil tastatur og mus nesten forsvinne slik knappetelefoner nesten er borte fra butikkhyllene.

 

Med et marked fokusert på facebook, angry birds, spotify og instagram så er det der pengene ligger og det markedet produsentene tilbyr utstyr til. Det kan jo bli intressant å bruke excel, word osv utelukkende på touch, eller se hvilke nye varianter av musearm man får når ansatte skal sitte 8 timer foran en 27 tommers touch skjerm uten mus og tastatur og knote.

 

Jeg tror at man i løpet av få år flytter alt av programmer til nettskyen, og så har man billige android nettbrett å jobbe på som ikke krever kraft til å kjøre lokale programmer.

 

Det er ikke en utvikling jeg ser på med glede, men snarere en utvikling jeg dras inn i.

Lenke til kommentar

Når OSet fokuserer på touch med sitt modern UI, så vil produsentene av skjermer fokusere på touch. Med touch vil tastatur og mus nesten forsvinne slik knappetelefoner nesten er borte fra butikkhyllene.

 

(...) Jeg tror at man i løpet av få år flytter alt av programmer til nettskyen, og så har man billige android nettbrett å jobbe på som ikke krever kraft til å kjøre lokale programmer.

 

 

1) Par ting for å trøste deg her:

Slike ting følger "alltid" en hype-kurve. Etter hype-fasen kommer det "alltid" en motreaksjon. Raskere utviklingskurver gjør at vi nå får produktene ut på markedet mens de fortsatt er opphypa. Microsoft har fått mer pepper enn vanlig denne gangen. Etter Windows 8 kommer det tiltak. og vi vil nok få en bedre balanse mellom touch og mus neste gang.

 

Gartner publiserer årlig hype-grafer. F.eks. denne, som sier at cloud computing og gesture control er over hype-peaken og raskt på vei ned til motfasen.

 

gartner-hype-cycle-2012.large_.gif

 

2) Vi lærte en gang i tiden i et fag som heter IT-strategi at man siden informasjonstidenes morgen har følgt en sinuskurve hvor fokuset bytter mellom stadig økende grad av nettverking og stadig økende grad av selvstendige, fullverdige klientmaskiner. Stormaskiner -> arbeidsstasjoner -> maskiner med nettverk tilkoblet en server, etc. Det styres som regel av kostnader. Akkurat nå er vi på et sted hvor cloud computing tar over for egne servere, fordi man slipper driftskostnader. Senere vil man se at man er avhengige av eksterne miljøer, som gir høye timekostnader, stor sårbarhet og høy grad av lock-in, og man vil få større fokus på å eie sin egne lille sky. Deretter, hvem vet... Dette gjelder først og fremst bedriftsmarkedet, men privatmarkedet følger samme mønster. Du dras inn i det, og kjøper det som er til salgs. Men ikke før du blir vant til cloud computing vil nok kurven snus og folk blir mer opptatt av personlig datasikkerhet, personlig eierskap eller noe, og drar ting hjem igjen.

 

Det er ganske transparent, man vet på forhånd hva som er fordeler og svakheter på det nye man er på vei inn i. Produsentene kan da på forhånd begynne å se på hva som er løsningen på de største svakhetene og vil begynne å utvikle teorier for neste fase. Disse vil være sterkest på det som regnes som de største svakhetene med regjerende fase, og dermed utvikler de seg tilbake der de kommer fra, men uten å gi helt slipp på fordelene med eksisterende fase.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Ser den, men samtidig så føler jeg at microsoft og lignende legger alle eggene i samme reir og er veldig usikker på om microsoft snur og går tilbake til mus og tastatur. Det er jo intr at microsoft sine valg gjør at flere oppdager alternativer, så antar linux og lignende vil få en oppsving.

 

Jeg er overrasket over hvor villig markedet er til å gi fra seg kontrollen og sende alt ut i nettskyen prisgitt andres evne til å unngå å snoke og prisgitt skyas eiere med tanke på kostnader og sikkerhet. Det virker for meg som en lettvindt løsning med tanke på krasj, brann, innbrudd osv at dataen er "trygge" i skya, mens man har mindre fokus på hva det innebærer.

Lenke til kommentar

Jeg er overrasket over hvor villig markedet er til å gi fra seg kontrollen og sende alt ut i nettskyen prisgitt andres evne til å unngå å snoke og prisgitt skyas eiere med tanke på kostnader og sikkerhet. Det virker for meg som en lettvindt løsning med tanke på krasj, brann, innbrudd osv at dataen er "trygge" i skya, mens man har mindre fokus på hva det innebærer.

 

Nå:

Folk har erfart at det er vanskelig å drifte sikkert selv innenfor de rammene man kan sette av. Dyrt også, med lange timer, serverkostnader, stadige avbrudd, etc. Google, Microsoft etc. er proffe og når de tilbyr de samme tjenestene til hele verden, er det definitivt godt nok for vår lille bedrift. Selv om det skal bli sikkerhetsbrudd i skyen, er det ingen som bryr seg om våre dataflekk, heller. Vi skal ikke tro at vi kan bedre enn Microsoft.

 

Om noen år:

Folk har erfart at det har skjedd mange sikkerhetsbrudd hos Google og Microsoft, og at når dette skjer, er vår lille bedrift nederst på prioriteringslista. Hvis vi tar hjem disse tjenestene, kan vi drive dette godt selv på rimelig hardware. Vi sparer driftskostnader og kan la vår egen driftsavdeling gjøre jobben med langt lavere timespris enn dyre konsulenter som ikke prioriterer oss uansett. Samtidig kan vi få tatt grep på sikkerheten der Microsoft/Google tilsynelatende ikke forbedrer seg det minste tross alle hendelsene. Samtidig, etter mange kontroversielle endringer i brukslisensene, slipper vi risikoen med at Microsoft og Google når som helst kan droppe tjenesten i en form som er akseptabel for oss.

 

Noen år etter det igjen:

Folk har erfart at det er vanskelig å drifte sikkert selv...

 

 

Selv er jeg en av de som grøsser ved tanken på å laste mine data opp i skyen. Samtidig så ser jeg at jeg alene neppe er i bedre stand til å sikre mine data enn høyprofesjonaliserte driftsmiljøer.

 

Morsom øvelse:

Ligger passordfila mi i skyen, kan jeg ha tilgang til den når jeg trenger den, der jeg trenger den. Det er ca. 5-15 minutter i året. Det som beskytter den er generelt et passord og en massiv menge kildekode som inneholder masse, masse sikkerhetshull som heldigvis ikke er kjent. Dermed har 7 milliarder andre som jeg ikke stoler på nesten tilgang til den 365 dager i året, 1440 minutter om dagen. Det vil si at for å ha tilgang på dataene mine 5-15 minutter i året, så så har folk jeg ikke stoler på opp til 3.679.200 milliarder minutter tilgjengelig på å finne en måte å hente ned passordfila mi på.

 

Hvert år.

 

:B

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

@tommyb

 

Du skriver mye riktig. Verden drives litt av prinsippet om at "alt er grønnere på den andre siden". Løsningene fokuserer alltid på å kvitte seg med dagens problemer og folk flest overser glatt at det innføres et annet og helt nytt sett med problemer. Dette oppdages først etter noe tid, da har en glemt problemene en hadde før og går ofte tilbake igjen til noe av det samme.

 

To skritt frem, ett tilbake.

 

Så, dagens touch fokus er vel et eksempel på de to skrittene frem. Det er bare å vente på Windows 9, 10 eller 11 for å få det ene skrittet tilbake...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...