Gå til innhold

Test: Windows 8


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Etter å ha brukt windows8 i ca 1 uke nå så er jeg meget fornøyd. Har ikke krasjet 1 eneste gang.

 

Men jeg savner muligheten til å gjøre endringer på ting selv, f.eks å boote direkte til desktop uten at modern menyen kommer opp. Men MS har vel gått ut å sagt at de vil at det første folk skal se er det nye UI'et. Uansett, synes det er trist at man ikke får velge selv, det er ingenting som er bedre enn et brukervennlig OS som fortsatt er fullstappet med valg for avanserte brukere.

Endret av Apox
Lenke til kommentar

Ja, Pro er mye dyrere og har funksjoner jeg absolutt ikke har bruk for.

Jeg endte opp med Win8 System Builder fra Amazon.com for $69, noe som er en helt ok pris.

jeg kjøpte win8 pro med cd både 32og 64 versjoner til ca nkr 400 og du betalte nesten like så mye på amazone.com. jeg lastet ned en samme versjon til min bærbare pc til ca nkr. 250 men, men

Lenke til kommentar

Blir ganske dyrt da hvis jeg må kjøpe win7 først til en tusenlapp.

 

Hadde jeg hatt win7 kunne jeg bare kjøpt oppgraderingen til $15.

 

Alt du trenger for å kunne bruke oppgraderingen på en helt tom pc (f.eks en ny pc) er å bruke ca 60 sekunder på en register endring (du må endre ett 1 tall til 0) og så er det ingen problemer med å aktivere etter installasjonen.

Du trenger derfor ikke å kjøpe Win7 for en 1000 lapp først.

Lenke til kommentar

Alt du trenger for å kunne bruke oppgraderingen på en helt tom pc (f.eks en ny pc) er å bruke ca 60 sekunder på en register endring (du må endre ett 1 tall til 0) og så er det ingen problemer med å aktivere etter installasjonen.

Du trenger derfor ikke å kjøpe Win7 for en 1000 lapp først.

 

Men bryter du ikke da vilkårene for å kunne bruke en oppdateringslisens?

Dvs. at kopien din er like mye pirat som om du hadde lasta den ned fra piratebay?

Lenke til kommentar

Det må vel fortsett aktiveres online? Jeg regna iallefall med at den viderefører lisensnøkkelen fra din win7 og har en måte å sjekke at du faktisk eier 7'ern, selv om du kommer fra en blank installasjon.

Uansett, mye styr, og jeg har ikke noe imot å bruke $69 på en helt ny lisens som jeg kommer til å bruke helt til neste windows kommer.

Endret av Apox
Lenke til kommentar

Men bryter du ikke da vilkårene for å kunne bruke en oppdateringslisens?

Dvs. at kopien din er like mye pirat som om du hadde lasta den ned fra piratebay?

 

Om du spør juristene til Microsoft, så får du kanskje ja på det spørsmålet.

Men det er likevel noen store forskjeller.

Om du kjøper en lisens får du en 100% ren/original .iso fil.

Du betaler faktisk for en kopi og retten til å bruke programvaren.

 

Laster du ned Windows 8 fra bukta må du aktivt gjøre noe for å omgå aktiveringen. Du må enten bruke programvare, som setter hele pcen din i fare (kan være virus, rootkit, bakdør, spyware etc etc)

Eller så må du aktivt lete etter og installere en produktnøkkel som er stjålet/lekket fra andre som faktisk har betalt for nøkkelen.

 

Så jeg vet ikke om jeg vil si at det å betale for en kopi (dog lisensen forutsetter at du har en Windows kopi fra før av) er det samme som å laste ned en piratkopi og enten bruke ulovlig programvare eller en stjålet/lekket nøkkel for å få aktivert.

Lenke til kommentar

Det er enkelte småting som irriterer meg. Men det gjelder det jeg skal nevne nå, også for Windows 7 (irriterer):

 

Tar det på engelsk siden Windows'en jeg har er på det språket.

1. Solve PC issues: 2 messages:

 

1a: Change Windows Update Settings (og det er den jeg skal ta for meg nå)

1b: Trust this PC

 

Når man klikker på valget "1a", så får man opp:

 

2a: Install updates auto..

2b: Let me choose (DENNE jeg alltid velger)

 

Så går jeg for valget:

blandt mange velger jeg "Check for updates but let me choose whether to download and install them"

 

Så kommer det til det helt absurd syke i alt dette. At når valget er gjort så forblir det en ekstra melding i "Solve PC issues: 2 messages" som er unødvendig, altså så forsvinner ikke en melding som om den hadde blitt løst, selv om jeg har gjort et aktiv valg på dette.

 

Jeg vil kalle dette en form for brukervennlighets-bug !

Som har forfulgt oss alt for lenge over Windows-generasjoner NÅ!

At det også gjelder Windows 8 er SYKT

Endret av G
Lenke til kommentar

Det som irriterer meg med Windows er samme problemet som har vært der hele tiden; hvis du spillet et spill i mer enn 60 min popper denne irriterende boksen opp med spørsmål om man vil slå av diverse for å øke ytelse. UANSETT hva man velger så VIL denne elendige driten gjøre endringene automatisk etter tre slike beskjeder. Hvorfor i faen får jeg ikke velge selv? Hvorfor spør programmet meg når det uansett tar egne valg senere? Og hvorfor er det umulig å slå av dette?!?

Lenke til kommentar

Så kommer det til det helt absurd syke i alt dette. At når valget er gjort så forblir det en ekstra melding i "Solve PC issues: 2 messages" som er unødvendig, altså så forsvinner ikke en melding som om den hadde blitt løst, selv om jeg har gjort et aktiv valg på dette.

 

 

Gå inn i action center og trykk på "turn of messages about windows update" så mases det ikke om at noe er feil lengre.

 

En ting jeg lurer på, hvordan har MS tenkt å få folk til å bruke IE når den jævla nettleseren syter over at du har gjort om på sikkerhetsinstillingene for hver eneste nettside du åpner? Ja jeg vet, ingen bruker IE, men uansett, helt tullete at den skal drive på sånn.

Lenke til kommentar

Hei Martin

 

Mange her på forumet har benyttet tilbudet på Windows.com. Og vi har funnet ut at den versjonen du laster ned blir lik den du laster ned fra.

 

Så hvis du laster ned fra en norsk Windows XP 32-bit, så får du norsk Windows 8 Pro 32-bit.

 

Laster du ned fra engelsk Windows 7 64-bit, så får du engelsk Windows 8 Pro 64-bit.

 

Derfor har jeg selv lastet ned på forskjellige maskiner (noen virtuelle også) for å få tak i alle ISO-ene.

 

Merk at du kan kjøpe og laste ned fra en Windows XP/Vista/7 installasjon og installere på hvilken som helst PC via DVD eller USB.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...