Gå til innhold

Test: Windows 8


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Passende avatar for et troll...

 

Det er en ork. Han heter Grok. Hårfrisyren er inspirert av Keith Flint.

 

Ikke desto mindre framstår framgangsmåten som utrolig lite intuitiv for et desktop OS - når du forklarer hvordan det skal gjøres, er det soleklart at brukergrensesnittet simulerer at man har både funksjonaliteten og begrensningene til et touch-grensesnitt.

 

 

 

Make it easier to find apps in my preferred languages"

Skyv den over på "no"

 

Eller ser du, i motsetning til dumme, slemme meg, som tydeligvis ikke er et

mentalt oppegående individ

, at dette åpenbart er den gode, selvforklarende måten å finne ikke-lokalisert innhold på?

 

For det er ikke det.

 

Eller at det åpenbart er fornuftig og intuitivt med denne typen grafikkelementer (visuelle slidere som riktignok kan klikkes på, noe som ikke framgår visuelt) hvis man ikke har tilgang på touch men bruker mus eller tab/piltaster/enter?

 

For det er ikke det.

 

Eller at det i det hele tatt er fornuftig og intuitivt og selvforklarende hva en "charms"-meny er for noen som ikke har hatt opplæring?

 

For det er ikke det.

 

Og om du synes jeg er et troll eller ikke, så blir det ikke mer intuitivt av dét.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Både charmsbaren og dens innhold gjør ting så intuitivt som det overhodet er mulig å gjøre det.

 

Charmsbaren er "dynamisk" i den forstand at den "kobler" seg til appen du har åpent og gir deg muligheter for denne.

 

Via søk så kan du raskt og effektivt søke opp data i appen du har oppe, være det oppskrifter i "Cookbook", steder i "Maps", eposter i "Mail" osv osv. Du kan også raskt søke i apper du ikke har oppe ved å trykke på den aktuelle appen i lista under søkeboksen.

 

På denne måten kan du f.eks. åpne søk og skrive inn New York, for så å velge Bing for å få litt info, så Maps for å få annen info og Reise-appen for å få info fra den og bestille resie etc, raskt, effektivt og ikke minst intuitivt.

 

Du har med andre ord ett søkefelt som kan søke i alle apper som har implementert støtte for det. Raskt og enkelt.

 

 

Share: Samme her om du f.eks. merker av noe i Skydrive appen, så kan du gjennom denne funksjonen enten sende det via en epost, eller dele det på f.eks. Facebook/Twitter.

 

Du kan også dele ting fra Store, Maps, og alle andre apper som har lagt inn støtte for det.

 

Start: Dette er den eneste "knappen" som ikke er dynamisk. Den fungerer nøyaktig som start-knappen på tastaturet ditt i den forstand at du åpner og lukker startskjermen med den.

 

Devices: Her har du raskts og enkelt sende ting til enten en printer eller en enhet som har støtte for NFC (om PC'en du bruker har det selvfølgelig)

 

Settings: Settings for den appen du har oppe, så om du er i Store og trykker Settings, så får du opp instillingene for Store. Og i "ruta" på bunn får du opp mer universelle innstillinger som de du finner i tray på desktop.

 

Det som ikke er intuitivt er at localization er på som default, det passer nok bedre for US-brukere enn norske. Instilligene i seg selv og måten man får tilgang på disse i Windows 8 derimot er så intuitivt som det er mulig å få det. Swipe -> settings -> voila.

Endret av hvakrg
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Saken er vel at hva som er "intuitivt" avhenger av hvordan man bruker det. Jeg har sett to veldig ulike måter å bruke pcer på.

 

Noen velger alt default, og laster inn bilder, lagrer dokumenter osv uten å bry seg om hvor det havner eller hva det heter. Mange av dem synes det er kult med geotagging å vise det man har i ulike grafiske visninger. For disse funker win 8 løsningen bra.

 

De andre lager egne mappestrukturer hvor hver fil lagres med sitt navn med denne logikken. For dem er det ikke "fri flyt og lett tilgang" som er målet, men organiseringen av mapper og filer slik man alltid har gjort det. Dette er folk som aldri bruker default på noe, hverken installasjonsmappe, installasjonsvalg, lagringsmappe, eller noe. Dette er folk som IKKE vil dele filer med alle programmer og få dem ut i nettskyene og på facebook, men beholde dem lokalt og bruke dem en fil i ett program. For disse er win 8 løsningen dårlig.

 

Ikke desto mindre framstår framgangsmåten som utrolig lite intuitiv for et desktop OS - når du forklarer hvordan det skal gjøres, er det soleklart at brukergrensesnittet simulerer at man har både funksjonaliteten og begrensningene til et touch-grensesnitt.

Og der er vel også mye av problemet. Svært få sitter med touchskjermer på laptopen eller den stasjonære, svært få har pcer og skrivere med NFC, og svært få vil ha nytte av dette før de får det. Nyhetene vil derfor være en hindring for svært mange.

 

Jeg synes f.eks at det som et minimum bør være enkelt og selvforklarende hvordan man lukker et vindu, slår av en pc, hvordan man finner mappene osv og det er det ikke med win 8.

 

Det win 8 derimot gir, er et felles utseende mot nettbrett og mobiler, det gir flyt og navigering i dagens moderne flytende hverdag, det gir apper og det raserer ideen om hva en pc skal være.

Lenke til kommentar

De andre lager egne mappestrukturer hvor hver fil lagres med sitt navn med denne logikken. For dem er det ikke "fri flyt og lett tilgang" som er målet, men organiseringen av mapper og filer slik man alltid har gjort det. Dette er folk som aldri bruker default på noe, hverken installasjonsmappe, installasjonsvalg, lagringsmappe, eller noe. Dette er folk som IKKE vil dele filer med alle programmer og få dem ut i nettskyene og på facebook, men beholde dem lokalt og bruke dem en fil i ett program. For disse er win 8 løsningen dårlig.

 

Kan du forklare meg hvordan Win8 er anderledes Win7 på dette området? Det er jo helt likt...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

jeg har brukt det siden igår, er blitt vandt til det - er veldig fornøyd med det Microsoft har prøvd - fungerer glimrende med tastatur e.t.c.

 

Elsker hvordan det meste kan brukes som apps nå fks netflix, skype, bruker ikke mer en et halvt sekund og bytte med windows knappen alt fra gaming til film til skrivebord.

 

Ble overasket av tiden den bruker for å boote, tar ca halvparten av tiden det pleide i windows 7. I allefall for meg :)

 

Det som er kjipt er at windows store er rimelig tom nå men det kommer seg vel med tiden.

Lenke til kommentar

Gjelder dette alle høgskoler?

Jeg vet at dette også praktiseres ved HiT, for informatikkstudenter hvertfall, men ved andre høyskoler vet jeg ikke. Jeg tenkte at dette også var vanlig praksis ved andre universiteter/høyskoler. Ta og send mail til de IT-ansvarlige på din høyskole, så får vi håpe at det er vanlig praksis... :)
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Kan du forklare meg hvordan Win8 er anderledes Win7 på dette området? Det er jo helt likt...

 

Tenker da på hvordan mange legger mapper, filer og snarveier i sine egne systemer rett på skrivebordet, mens det som møter dem nå er modern ui. For eksempel har jeg en mappe på skrivebordet jeg kaller medieplayere, hvor jeg samler snarveiene til alle medieplayerne jeg bruker. Selv om man kan skifte til "vanlig" skrivebord, er det modern ui som er i fokus og forskjellig fra win 7. Også samme med manglende startknapp. Jeg og mange andre har organisert snarveier under den etter vårt eget private system.

Lenke til kommentar

Tenker da på hvordan mange legger mapper, filer og snarveier i sine egne systemer rett på skrivebordet, mens det som møter dem nå er modern ui. For eksempel har jeg en mappe på skrivebordet jeg kaller medieplayere, hvor jeg samler snarveiene til alle medieplayerne jeg bruker. Selv om man kan skifte til

 

For det første - er det noen som egentlig bruker dette?

 

Jeg skjønner det med å organisere ting, men når du først har gjort dette så tror jeg du nesten like godt kunne slettet hele mappen. - Jeg spiller iallefall aldri av noe fra en mediespiller, men dobbeltklikker evt høyreklikker på filen jeg skal spille, eller en snarvei til streamet innhold ....

 

Og for det andre; Det er jo akkurat slik det er i Windows 8 også.

 

Den eneste prinsipielle forskjellen mellom windows 7 og windows 8 slik sett er at de har redesignet start-menyen og gjort det slik at den kommer opp i fullskjerm når du starter opp (og når du åpner den)

Lenke til kommentar

Ja, en redesign til det vesentlig dårligere for musebruk. Altså, jeg skjønner godt at folk synes win8 er ett fint OS, med mange andre aspekter enn metro alene, og jeg bruker det selv. Men til vanlig desktop bruk, så klarer jeg ikke å unngå å tenke at folk bare vil være litt prinsipiell motstander av alle kritikken mot win8 når de forsvarer metro som designvalg. Jeg klarer bare ikke å skjønne at det er mulig å på noen som helst slags kvasi-objektiv måte mene at metro ikke både er unødvendig tungvint med mus, ikke spesielt intuitivt, og lite godt integrert i resten av OSet? Det bryter jo helt grunnleggende god design. Dagbladet måtte ha en hel artikkel om hvordan man slår av maskinen med win8, er det ett godt tegn?

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Enig med deg ATW. Ser på Windows 8 som Windows RT med Skrivebords-app pga. kompatibilitet med "gamle" programmer. Selv har jeg slettet alle de medfølgende appene og festet alle mine programmer til oppgavelinjen som før. Sånn sett jobber jeg likt som i Windows 7 og hadde strengt tatt ikke noe behov for å oppgradere... Men de mange små forbedringene og det skarpe utseendet gjør at en teknologikåt datanerd ikke kan motstå fristelsen til 249kr. Og jeg angrer ikke!

 

Personlig syns jeg Microsoft skulle kalt Windows RT for noe annet og ikke inkludert skrivebordet, da vanlige mannen i gata kanskje tror at han kan bruke alle sine programmer som før. Det er flott at det følger med Office 2013, samt en del enkle programmer som Notisblokk. Men kunne man ikke da skjult skrivebordet siden kun Microsoft har tilgang til dette?

 

Jeg ønsker altså et klarere skille mellom OS for nettbrett og OS for "vanlig" bruk. Eller enda flere innstillinger for personlig tilpasning.

 

Jeg har kun brukt Windows 8 på min stasjonære foreløpig.

Endret av Pey'J
Lenke til kommentar

Det er tre personer det ikke er noe poeng å diskutere Windows 8 med covah. Ankh, ATW og Den Andre Elgen er håpløst.

 

Ankh klarer ikke å ta til seg noe så enkelt som at han fortsatt kan ha den mappa på skrivebordet med mediespillerne sine.

 

ATW klager på effektivitet, men nekter å bruke enkle ting som alt+tab

 

Den Andre Elgen har aldri brukt Windows 8, og klarer ikke å ta til seg informasjon fra de som har gjort det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...