Gå til innhold

Test: Windows 8


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om du spør juristene til Microsoft, så får du kanskje ja på det spørsmålet.

 

Hva om du spør norsk rettsvesen?

 

Det er jo akkurat som om man har en OEM versjon av Windows7 og flytter denne til en annen PC. Ja, det er fullt mulig å få det til, men det er jo like mye et brudd på vilkårene, noe som gjør lisensen ugyldig.

Lenke til kommentar

Takk for det, litt krøkkete, men det går, får se om jeg heller velger en "Ordentlig" lisens. Vet du noe om man kan installere engelsk iso med lisensnøkkel som kommer til norsk utgave?

 

AtW

 

Som med Vista og Windows 7 er produktnøkkelen til Windows 8 helt språk og bit uavhengig. Så en nøkkel vil fungere på alle språk og alle bit versjoner, uavhengig av hva den egentlig ble kjøpt som.

 

Uansett er det jo virkelig ikke vanskelig å få aktivert en oppgradering. Alt som skal til er jo å endre ett 1 tall til 0 i registeret. Tror jo de fleste som bruker dette forumet faktisk greier å gjøre det på under 30 sekunder.

Lenke til kommentar

Det er ikke det at det er vanskelig å gjøre, det er bare det at man aldri helt vet hva MS finner på senere, når man må gjøre ett triks for å aktivere. Noe av fordelen med en "ekte" lisens er jo å slippe å være redd for å måtte finne nye workarounds etterhvert.

 

AtW

 

Ville ikke vært bekymret i det hele tatt ang den registerendringen. Det smutthullet har jo vært kjent siden Windows 7 kom ut, og Microsoft har hatt siden 2009 på å kunne tette det. Og i alle fall tette det nå i en ny Windows versjon. Men de har valgt å ha det åpent, siden Microsoft selv bruker hullet til å få kunder som har installert "feil" aktivert. Så jeg tør å vedde mye på at det absolutt ikke blir tettet fremover.

 

Men folk velger jo selv. Personlig ville jeg ha kjøpt en super billig oppgraderingsnøkkel nå mens det er så billig (frem til 31.januar). Den har jo alle fullversjon fordeler (som flytting til ny pc, bytte av hardware etc).

Så om de skulle finne på å tette hullet (som er helt usannsynlig) og jeg skulle gjøre en reinstallering, så hadde jeg da kjøpt meg en fullversjon.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

For å være helt sikker her, når man kjøper en upgrade-lisens til 200(?), så får man en lisens man kan bruke på en iso og installere rett inn på en tom PC?

 

Og om man har lisens på norsk utgave, kan man da bruke koden på engelsk installasjon?

 

AtW

 

Jeg skjønner enda ikke hvorfor myhken driver å maser om denne registerendringen.

 

Jeg har nå installert 3 stk billige oppgraderingslisenser på tomme maskiner, ved bruk av den vanlige ISO'en du laster ned fra MS. Og den er ferdig aktivert, og bare vellstand når installasjonen er ferdig.

Lenke til kommentar

Ja, jeg siktet til ReFS. Hm, hva er vitsen med å shippe det gamle råtne filsystemet med win8? Jaja, brukerne vil vel uansett ikke bry seg. ReFS ser ut som et forsøk på kopi av btrfs, men ribbet for funksjonalitet.

 

Jeg hadde også håpet at de ville bytte ut NTFS til fordel for ReFS.

Tror jeg leste her en plass at årsaken til det er at filsystemet pr. dags dato ikke er bootbar.

 

 

Hva slags funksjonalitet mangler ReFS i forhold til btrfs og ZFS ?

Lenke til kommentar

Jeg skjønner enda ikke hvorfor myhken driver å maser om denne registerendringen.

 

Jeg har nå installert 3 stk billige oppgraderingslisenser på tomme maskiner, ved bruk av den vanlige ISO'en du laster ned fra MS. Og den er ferdig aktivert, og bare vellstand når installasjonen er ferdig.

 

Jeg maser om den registerendringen siden jeg ikke har fått til å få aktivert på en helt tom pc uten å gjøre endringen. Og jeg leser også om en masse folk som opplever det samme.

Men man kan jo si at er du heldig så slipper du å gjøre noe som helst, og hvis du ikke er så heldig må du gjøre den lille endringen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg hadde også håpet at de ville bytte ut NTFS til fordel for ReFS.

Tror jeg leste her en plass at årsaken til det er at filsystemet pr. dags dato ikke er bootbar.

 

 

Hva slags funksjonalitet mangler ReFS i forhold til btrfs og ZFS ?

Så vi er litt flere som bryr oss om dette ;) Listen kan fort bli litt lang om man går i detaljer. I hovedtrekk har btrfs (i tillegg til ReFS funksjonalitet) innebygd Raid0, Raid1 og Raid10 støtte (Raid4 og Raid5 er tilgjengelig som patcher, og vil antagelig komme i neste kjerne), transparent kompresjon (du kan velge mellom zlib og LZO komprimeringsalgoritmer), snapshoting, disk kvoter, SSD støtte (TRIM). Hvis du er interessert i patching kan du også få deduplisering med btrfs, men om du ønsker det er en annen sak. Deduplisering er et tve-egget sverd. Btrfs er offisielt støttet av Grub 2.00, så bootbarheten er ikke noe problem.
Lenke til kommentar

Jeg skjønner enda ikke hvorfor myhken driver å maser om denne registerendringen.

 

Jeg har nå installert 3 stk billige oppgraderingslisenser på tomme maskiner, ved bruk av den vanlige ISO'en du laster ned fra MS. Og den er ferdig aktivert, og bare vellstand når installasjonen er ferdig.

Og jeg har prøvd det samme som deg, men fått feilmelding. Den så slik ut (feilmeldingen):

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1467275&view=findpost&p=19847081

Lenke til kommentar

Takk for det, litt krøkkete, men det går, får se om jeg heller velger en "Ordentlig" lisens. Vet du noe om man kan installere engelsk iso med lisensnøkkel som kommer til norsk utgave?

 

AtW

Hvorfor ikke ta en Windows 7 eller tidligere DVD-plate, og innstallere uten å aktivere lisensen for den gamle Windows-versjonen. Det holder at det ligger en innstallert Windows der, og den behøver ikke være aktivert. Så kan du ta en clean-install, og formatere vekk den Windows 7, Windows Vista eller Windows XP innstallasjonen. Innstallasjonen av Windows 8 foregår så videre uten problemer, og du får lov å aktivere den uten kluss.

 

Selv om dette tar lenger tid en forslaget om registerendring som myhken foreslår, så slipper du å rote med registeret, dersom det er det som bekymrer deg.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Operativsystemet er såpass sentralt at det er ingen andre programmer man bruker mer. Kost/nytte verdien er derfor suveren. Selv om det tar et kvarter å legge inn win 7 først, så ser jeg egentlig ikke behovet for å spare noen hundrelapper på noe man bruker så mye.

Lenke til kommentar

Og her ser det ut til at du ikke har forståelse for hva en virtuell maskin er Rushen.

 

En virtuell maskin gir også hardware, bare at det er virtuellt. Operativssystemet ser ikke forskjell på det.

 

Dessuten, ville VMware ha endret på virtuell hardware dersom Windows 8 eller et nytt operativssystem kom opp med noen meget spesielle hardware krav.

 

Og til den litt rare formuleringen din "ren .ISO". Ja, jeg brukte .ISO til å innstallere Windows 8.

 

Ellers er det verdt å nevne at en virtuell maskin i VMware også har virtuell BIOS.

 

Hardware-Virtualization.png

 

vmware-bios-setup-lg.jpg

 

Man kan til og med tvinge den virtuelle maskinen til å åpne virtuell BIOS slik:

http://kb.vmware.com/selfservice/microsites/search.do?language=en_US&cmd=displayKC&externalId=1004129

 

Slikt "tvangsåpning" kan være aktuellt dersom oppstartsbilde hvor man skal trykke riktig tast forsvinner raskere enn du greier å oppfatte. En annen hjelp kan være å forberedes seg ved å ha tastet CTRL+G slik at du slipper å museklikke deg inn i den virtuelle maskinen. Da skal den virtuelle maskinen ta til seg videre tastetrykk inn i seg istedetfor at host-OS'et tar tastetrykkene.

Endret av G
Lenke til kommentar

Og her ser det ut til at du ikke har forståelse for hva en virtuell maskin er Rushen.

 

En virtuell maskin gir også hardware, bare at det er virtuellt. Operativssystemet ser ikke forskjell på det.

 

Dessuten, ville VMware ha endret på virtuell hardware dersom Windows 8 eller et nytt operativssystem kom opp med noen meget spesielle hardware krav.

 

Og til den litt rare formuleringen din "ren .ISO". Ja, jeg brukte .ISO til å innstallere Windows 8.

 

Ellers er det verdt å nevne at en virtuell maskin i VMware også har virtuell BIOS.

 

a>

 

a>

 

Man kan til og med tvinge den virtuelle maskinen til å åpne virtuell BIOS slik:

http://kb.vmware.com/selfservice/microsites/search.do?language=en_US&cmd=displayKC&externalId=1004129

 

Slikt "tvangsåpning" kan være aktuellt dersom oppstartsbilde hvor man skal trykke riktig tast forsvinner raskere enn du greier å oppfatte. En annen hjelp kan være å forberedes seg ved å ha tastet CTRL+G slik at du slipper å museklikke deg inn i den virtuelle maskinen. Da skal den virtuelle maskinen ta til seg videre tastetrykk inn i seg istedetfor at host-OS'et tar tastetrykkene.

 

Hei "tøffen", jeg vet meget godt hva en virtuell maskin er og gjør. Poenget her er at ifbm. installasjon vba. oppgraderingslisens, så gjør tydeligvis installasjonen en forskjell.

Lenke til kommentar

Ok, jeg konstaterer at du sier det fungerer slik hos deg på hardware (altså i den fysiske verden). Og for de av leserne som har mistet tråden i hva vi diskuterer allerede:

 

Gitt følgende betingelser:

1. Du tar en tom harddisk

2. Du bruker oppgraderingslisenskoden du får tildelt

3. Du bruker .ISO-filen som du får sendt deg som nedlastning

 

 

Jeg har vanskelig for å tro at innstallasjon med Windows 8 gjør en forskjell mellom hardware og virtuell hardware. Tviler på at jeg tester dette scenarioet ditt. Det har liten betydning for meg å komme til bunns i det spørsmålet.

 

Offisiellt ser det ut til at Microsoft sier at du må ha en tidligere windows innstallert:

1. Is it possible to install the upgrade on a PC without operating system? According to Brandon LeBlanc, Microsoft Communications Manager for the Windows platform, an upgrade requires that a previous version of Windows is installed on the PC. A previous version means any version of Windows XP, Windows Vista or Windows 7.

 

This seems to indicate that clean installations using upgrade media are no longer an option. In previous versions of Windows, users could use upgrade media to install the operating system even if no version of Windows was installed on the system.

There is still a possibility that someone will come up with a workaround, but for now we have to assume that this is no longer possible.

 

Det interessante må bli dersom du klarer å komme til bunns i hvorfor det likevel går an. Myhken har gitt oss mye nyttig informasjon i en annen diskusjonstråd, som er til stor hjelp som kan gjøre at alle får til innstallasjonen.

 

At det beste er å teste det, det er jeg enig i.

Kan det være en mulighet for at Microsoft har kodet oppgraderingsprogramvaren med programvarefeil? Denne karen hos ghacks.net ser ut til å indikere at noen får det til, mens andre ikke får det til på en tom harddisk. Ellers nevner samme karen litt om at noen av disse forsøkte i virtuell maskin.

http://www.ghacks.ne...stall-possible/

 

Det er ikke slik at jeg ikke kan være åpen for det du forteller Rushen, at kan virke. Mer belysning om temaet kan gjøre at jeg skifter syn til å støtte deg. Foreløpig legger jeg ikke mer tid og krefter i dette.

 

I VMware er det minst et par måter å innstallere Windows 8 på. Det ene er på manuellt vis, og det andre er på assistert vis, hvor f.eks. Produkt-nøkkelen legges inn for deg. Du taster den inn for VMware til å bruke. Og for å være pinlig nøyaktig på hva jeg har testet, så er det den assisterte innstallasjonen, dersom det f.eks. kan være oppklarende.

Endret av G
Lenke til kommentar

...

I VMware er det minst et par måter å innstallere Windows 8 på. Det ene er på manuellt vis, og det andre er på assistert vis, hvor f.eks. Produkt-nøkkelen legges inn for deg. Du taster den inn for VMware til å bruke. Og for å være pinlig nøyaktig på hva jeg har testet, så er det den assisterte innstallasjonen, dersom det f.eks. kan være oppklarende.

 

Jeg installerer virtuelle pcer uten å bruke den assisterte installasjonen. Jeg booter fra .iso filen og starter installasjonen manuelt. Har prøvd både original .iso filen der du må skrive inn produktnøkkel under installasjonen, og jeg har lagt til ei.cfg filen inn i .iso filen så du slipper å skrive inn produktnøkkel under installasjonen, men må gjøre det i etterkant.

Får samme resultat uansett, får ikke aktivert oppgraderingsnøkkelen i VmWare Workstation 9.

 

Gidder ikke å ofre en av mine bærbare for å teste dette. Konstaterer bare at noen får det til, og noen trenger registerendringen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...