Gå til innhold

Test: Windows 8


Anbefalte innlegg

Takk for interessant info. Vet du hvordan systemet takler å miste en disk i en pool omd et ikke er paritet, eller to disker om man har en til paritet? Er alt tapt, eller legger den opp til ett system der hele filer lagres på en disk?

 

AtW

Sorry, har ikke sett noe informasjon om det.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

SAvner også mer fokus på forskjellene mellom win 8 og win 8 pro. Har selv win 7 home premium, og oppfattet først at win 8 tilsvarte win 7 starter, men såvidt jeg skjønner er det win 8 som tilsvarer win 7 home premium. Virket som om det var utrolig marginale forskjeller mellom w8 og w8 pro, og hvis de var SÅ små så kunne man laget EN win 8 for alle.

 

Dette er for å gi folk et valg, jeg liker å ha velg selv om de er små. Hvorfor skal du gå til anskaffelse av Pro hvis du ikke utnytter noen av tillegget når du kan kjøpe standard billigere?

 

Her er en oversikt: http://windows.micro...windows/compare

Her har de også lagt til N versjoner, samt fresmtilt det som om RT versjonen kan kjøpes på lik linje med de andre versjonene. 5 ulike versjoner, altså.

Databeskyttelse oppfatter mange som antivirus, men det er bitlocker det menes.

 

N versjonen er pålagt krav fra EU, den selges ikke andre steder i verden. Dermed har du strengt tatt 3 versjoner. Jeg synes også det er viktig at Microsoft drar med Windows RT ettersom den kan kjøpes på lik måte som over 50 % av Windows salget blir kjøp, nemlig med ny hardware.

 

Windows RT, 8 og 8 Pro kommer med Microsoft Defender som er ersatter Microsoft Security Essentials.

 

En annen viktig sak for mange er om man får maskiner med windows like stappfulle av bloatware som tidligere, eller om man får "rene" maskiner. RT versjonen er bloatet med en preview av office.

 

Det er maskiner som kommer med det vanlige tullet, men det er også PCer som kommer med veldig gode ekstra apper (HP med Beats for eksempel eller Asus sin skjerm bytter for TAICHI).

 

Office er et fantastisk produkt og regens absolutt ikke som en bloatware. Det er dog viktig å på peke at Office Preview er nå oppgraderbar til Office RT 2013 RTM, den ferdige versjonen.

 

Mange spør seg vel også hva som skjer med W7 nå. Vil microsoft forsøke å kvele det for å pushe folk over på W8 eller fortsetter man med support? Vil neste DirectX versjon tilbys til W7 i det hele tatt, vil man gjøre MSE dårligere for å puche folk over på sikrere W8 osv.

 

Windows 7 er garanter support frem til 1/14/2020. Og Microsoft kommer ikke til å gjøre Windows 7 dårligere for å dytte folk over til 8, de kommer etterhvert som folk trenger nye maskiner.

 

Jeg synes bare det er fryktelig uøkonomisk å produsere flere ulike utgaver, det skal nye covere på plass, ulikt dvd/iso innhold osv. Om det er SÅ lite forskjell som det ser ut, så synes jeg personlig at ms likegreit kunne lansert en win8 versjon til alle pcer med alt innhold, og en rt versjon til nettbrett og mobiler. Masseproduksjon av en utgave er vel billigere enn å splitte opp i flere versjoner. Om målet var å ikke forvirre brukerne med proversjoner, så kunne de vel hatt et valg av det under installasjonen, eller lagt de valgene under en egen flis man ikke trengte tenke på med mindre man trengte de funksjonene.

Fra win 7 tiden så kunne man jo installere en fullverdig xp versjon i tillegg i de mer avanserte versjonene, og trodde derfor at det var mer forskjellig enn de småtingene som er vist i sammenligningstabellene.

 

Office og bloadware tenkte jeg mer på at office var en prøveversjon, ikke at det var dårlig. Hadde noen hundre kunder som bannet over den løsningen når jeg solgte den. Win 7 kom med en prøveversjon av office 2007, og så kjøpte kunder produktnøkkel som ikke aktiverte office slik de stod, hovedsakelig fordi de kjøpte produktnøkkelkort til office 2010 som de forsøkte å aktivisere office 2007 med. Måtte da avinstallere prøveversjonen av office, laste ned nye versjon og legge den inn. Andre uerfarne skjønte ingenting når norton, office og mye annet plutselig sluttet å virke etter f.eks 60 dager. Kø med sinte kunder som skulle reklamere på drittmaskinen som ingenting virket på. Derfor foretrekker jeg at det som følger med ikke er prøveversjoner, uansett om det er office eller ei. Det at det fortsatt er prøveversjoner, så jeg også på som at den var stappfull av andre prøveversjoner.

Siste splitter nye maskin jeg satte opp, hadde knappe 4 GB ledig plass på harddisken når all bloadwaren var ferdig installert, og den første meldingen nye brukere ble møtt med var at harddisken var full. Leste også at man skulle kunne betale ekstra for å kjøpe rene maskiner, dvs maskiner med kun windows på. Hadde et håp om at det tredde i kraft med win 8.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Ellers er jeg mer interessert i det som ligger bak enn alt fokuset på GUI, hva med ny filkopering, hva med "storage spaces" eller hva det heter (den nye drivepoolen), fungerer det bra? Noen med erfaring?

Dessverre (for alle de som er låst til windows) har Microsoft nok en gang gjort en dårlig jobb. Ytelsen er råtten (selv med identiske disker halveres skrivehastighet ved speiling, kvartparten ved paritet). Når disken er full vil den avmonteres automatisk, slik at filene er utilgjengelig for alle brukere inntil man manuelt går inn og fikser problemet (nei, det finnes ingen funksjonalitet for varsling). Rebalansering av data når man legger til nye disker er ikke støttet. Litt komisk at diskkvoter er implementert (en feature som stort sett kun interesserer enteprisekunder) når resten av funksjonaliteten gjør den helt uegnet for entepriseformål.

 

Vil vel anbefale deg Openmediavault istedet om du er ute etter filserver. Greyhole er fint integrert i siste iterasjon og gir deg alt storage spaces mangler.

 

Nå ble jeg litt nysgjerrig her. :)

Som ihuga "Linux-forkjemper" ble jeg litt overrasket over at du sitter og tester Windows 2012 Server.

ATW spør vel her om en av hans kjepphester som er filkopiering i Windows(<whatver-version>).

Og i dette tilfellet tolket jeg det som det gjaldt Windows 8 <client-whatever-end-user-version>.

Har du testet dette også?

Hvor relevant er det for de som evt skal "oppgradere" til Windows 8?

Svar:

Totalt irrelevant.

 

PS.

Jeg er litt spent på hvordan bedriftsmarkedet evt vil respondere på Windows 8 / Windows 2012 Server.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

....

Siste splitter nye maskin jeg satte opp, hadde knappe 4 GB ledig plass på harddisken når all bloadwaren var ferdig installert, og den første meldingen nye brukere ble møtt med var at harddisken var full. Leste også at man skulle kunne betale ekstra for å kjøpe rene maskiner, dvs maskiner med kun windows på. Hadde et håp om at det tredde i kraft med win 8.

 

Men alt det du der snakker om har jo ingen ting med Microsoft eller Windows å gjøre da. Det er jo hver enkelt pc produsent som legger inn alt det du snakker om, altså ikke Microsoft.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
hva skal jeg som pc bruker med applikasjoner for start skjermen? og hva skal jeg med start skjermen?
Det må du vel nesten svare på selv, men om du ikke har behov for den så bare la vær å bruke den da, enkelt og greit.

 

jeg har lite bruk for metro apps, og dermed er metro totalt bortkastet som jeg blir tvunget til å bruke med w8.

Lenke til kommentar

Nå ble jeg litt nysgjerrig her. :)

Som ihuga "Linux-forkjemper" ble jeg litt overrasket over at du sitter og tester Windows 2012 Server.

ATW spør vel her om en av hans kjepphester som er filkopiering i Windows(<whatver-version>).

Og i dette tilfellet tolket jeg det som det gjaldt Windows 8 <client-whatever-end-user-version>.

Har du testet dette også?

Tror du skal la AtW selv svare på hva han var interessert i ;) Når det gjelder spørsmålet ditt har jeg ikke gjort noen evaluering på vanlig filsystem ytelse for windows 8. På eldre versioner var ytelsen håpløs, så det kunne vært interessant å se om ting har endret seg. Ikke at det gjør noen forskjell all den tid at funksjonaliteten henger etter.
Hvor relevant er det for de som evt skal "oppgradere" til Windows 8?

Svar:

Totalt irrelevant.

Snakk for deg selv. For meg (og AtW vil jeg tro) er det relevant. For en del av fjortisene her inne er det sikkert irrelevant så lenge de har nyere windowsversjon enn nabogutten. Endret av Del
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva ER det med all denne sytingen over Win8? Består hele verden plutselig av trangsynte tenåringsemoer? Er jo nesten utelukkende kunnskapsløse oppgulp som går igjen over alt. Jaja.

 

Ryk.

 

Det er en god mulighet for at jeg har brukt flere Windowsversjoner enn deg. Uansett føler jeg at "kunnskapsløse oppgulp" er rimelig skivebom når jeg faktisk har brukt bortimot ti forskjellige versjoner av Windows.

 

Forøvrig velger jeg å ikke rapportere deg, men jeg setter liten pris på navnekalling. Det finnes forøvrig folk som ble født etter jeg ble myndig, som har fått barn etter de igjen ble myndige. Så trangsynt tenåringsemo er jeg ikke.

 

Jeg har bare en annen mening om oversiktlighet enn deg, noe som får deg til å ty til navnekalling. Det betyr at du lar følelsene styre over logikken din, som igjen betyr at jeg har rett og du har feil. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

ATW spør vel her om en av hans kjepphester som er filkopiering i Windows(<whatver-version>).

Og i dette tilfellet tolket jeg det som det gjaldt Windows 8 <client-whatever-end-user-version>.

Har du testet dette også?

Hvor relevant er det for de som evt skal "oppgradere" til Windows 8?

Svar:

Totalt irrelevant.

FIlsystemet er vel en av de viktigere delene av et operativsystem fra mitt ståsted, mens skrivebordsmiljøet, eller "startskjermen", er (tydeligvis) noe av det viktigste for utgiver og media.

 

MicroSoft velger (som vanlig) stort fokus på det betydningsløse og dropper de viktige tingene.

 

Slike ting som å fortelle OS'et om systemdisk (liten SSD) og datadisk (16Gb RAID) er like vanskelig nå som før. Legge inn en ny disk i et eksisterende volum er en prøvelse for mange. Filversjoner ved sletting/overskriving, thin provisioning, +++.

Mye å hente på filsystemet, men håndbevegelser er visst prioritert. Lettere å selge formoder jeg. Windows bærer litt preg av blondine; mye stæsj, lite innhold.

Lenke til kommentar

Ellers er jeg mer interessert i det som ligger bak enn alt fokuset på GUI, hva med ny filkopering, hva med "storage spaces" eller hva det heter (den nye drivepoolen), fungerer det bra? Noen med erfaring?

Dessverre (for alle de som er låst til windows) har Microsoft nok en gang gjort en dårlig jobb. Ytelsen er råtten (selv med identiske disker halveres skrivehastighet ved speiling, kvartparten ved paritet). Når disken er full vil den avmonteres automatisk, slik at filene er utilgjengelig for alle brukere inntil man manuelt går inn og fikser problemet (nei, det finnes ingen funksjonalitet for varsling). Rebalansering av data når man legger til nye disker er ikke støttet. Litt komisk at diskkvoter er implementert (en feature som stort sett kun interesserer enteprisekunder) når resten av funksjonaliteten gjør den helt uegnet for entepriseformål.

 

Vil vel anbefale deg Openmediavault istedet om du er ute etter filserver. Greyhole er fint integrert i siste iterasjon og gir deg alt storage spaces mangler.

Man kan vel sette opp en filserver i et annet OS, og så aksessere filer fra Windows mot den :)

 

Det kan jo bli noen forskjeller som en må ta hensyn til, men det burde gå greit.

Lenke til kommentar
Man kan vel sette opp en filserver i et annet OS, og så aksessere filer fra Windows mot den :)
Absolutt, det vil også være min klare anbefaling uansett om det er bedrift eller hjemmebruker. Fildelingsprotokollene og autentiseringsløsningene til Microsoft er nå fullt implementert i Samba, så det er ingen forskjeller å ta hensyn til.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når ble dette en diskusjon om filservere?

At Windows8 (som jo er temaet i denne diskusjonen) ikke er et server OS er jo ingen hemmelighet, men dette er jo tross alt en diskusjon om et desktop OS. Ja, det har sine klare svakheter sammenlignet med andre typer OS, men det har også sine styrker.

 

La oss vri diskusjonen over på rett spor igjen.

Lenke til kommentar

Er du klar over at whs er trukket fra markedet? Windows 8 er det eneste tilbudet micorosft har til hjemmebrukere. Den fyller dermed også budsjettmarkedet for servere. Greit at du ikke bryr deg, men flott om du aksepterer at andre har andre interesser.

 

Selvsagt aksepterer jeg at andre har andre interesser (har faktisk en god del selv også).

Men DENNE tråden handler hverken om filservere eller whs. Den handler om Windows8.

Lenke til kommentar
Enten tenker du kun på å installere på en virtuell maskin, eller så tror jeg du bommer grovt med din uttalelse.
Jeg har brukt daemon tools flere ganger til og montere en W7 iso og reinstallere W7 fra scratch flere ganger, fungerer helt fint.
Det vil si at du installerer på en annen disk en den du har OS på når du mounter?Snabelen
Nei, samme harddisk. Formaterer harddisken jeg har W7 på og installer det på nytt på samme harddisk.
Hei, jeg tror du troller med folk som har dypere innsikt på ting her nå.Jeg korrigerer meg litt:

-snip-.

-Snip-:

 

Jeg instalerte Windows 7 i sin tid med en ISO fil fra deamon tools, hadde bare 1 harddisk på 500Gb ingen problem i det hele tatt, var ferdig en halvtime senere. (Var XP på PC fra før av)

 

 

Edit minket quote litt.

Endret av bigggan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Windows 8 er Microsoft sin filserver for hjemmebrukere og små bedrifter som ikke vil bla opp for 2012. Vet ikke helt hvordan jeg kan forklare deg dette enklere.

 

Den enkleste måten måtte vel være å si at Windows 8 ikke er beregnet på å bruke som filserver på noen som helst måte. - Det er nok hverken anbefalt eller støttet - så hvor du har dette fra skjønner jeg ikke.

Lenke til kommentar
Man kan vel sette opp en filserver i et annet OS, og så aksessere filer fra Windows mot den :)
Absolutt, det vil også være min klare anbefaling uansett om det er bedrift eller hjemmebruker. Fildelingsprotokollene og autentiseringsløsningene til Microsoft er nå fullt implementert i Samba, så det er ingen forskjeller å ta hensyn til.

 

Det er jeg enig i, og jeg har allerede en (dvs to) andre filservere. Men til "oppsop-disker" av forskjellig størrelse, så er "storage-pool"-aktige løsninger interessant. Da normale raid-aktige løsninger ikke er så godt egnet.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...