Gå til innhold

En samletråd om de juridiske sider ved NRK-avgift/lisens


Anbefalte innlegg

Sexylubb1: Lover endres hele tiden. Å endre lovene kalles politikk, og å si at det ikke er nødvendig å forsvare det (som i at det forsvarer seg selv, er uangripelig. om jeg forstår deg riktig) er noe av det mest absurde jeg har hørt. Og i en diskusjon med den andre elgen er det nesten litt imponerende.

Fram til for et par tiår siden var homofili ulovlig i landet. Det var tidligere nedfelt i grunnloven at jøder ikke hadde adgang til riket. Utroskap har vært straffbart. Listen over ting som etter dagens standard er helt absurde, men som tidligere var nedfestet i lovverket, er veldig lang.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men det gir ikke mening (selv i Norge) å da ta ut 30% av budsjettpengene for å bruke dette på helt andre ting, og så måtte legge til de manglende 30% og vel så det, fra et annet budsjett for å kunne dekke kostnaden!!

Endret av Vice
Lenke til kommentar

Jeg personlig syntes at tv-lisensen burde ha blitt fjernet for lenge siden.

Den var faktisk kun rettferdig de årene vi bare hadde NRK som norsk kanal her i landet.

Det burde ikke være riktig at de som ikke ser på NRK likevel må betale for å ha muligheten til å se på den.

Det blir nesten som å sette opp bompenger over alle veier i norge, som alle må betale, som igjen bare brukes til de spesielle prosjektene som noen billister for nytte av.

Lenke til kommentar

Jeg personlig syntes at tv-lisensen burde ha blitt fjernet for lenge siden.

Den var faktisk kun rettferdig de årene vi bare hadde NRK som norsk kanal her i landet.

Det burde ikke være riktig at de som ikke ser på NRK likevel må betale for å ha muligheten til å se på den.

Det blir nesten som å sette opp bompenger over alle veier i norge, som alle må betale, som igjen bare brukes til de spesielle prosjektene som noen billister for nytte av.

 

jeg ser at du , akkurat som meg selv , har lyst til å dra paralleller til lisensen for å poengter hvor idiotisk den er.

Da jeg gjorde det var det svær få som så likheten .

jeg håper at du karer det bedre

 

En gang må man se galskapen

Lenke til kommentar

Fram til for et par tiår siden var homofili ulovlig i landet. Det var tidligere nedfelt i grunnloven at jøder ikke hadde adgang til riket. Utroskap har vært straffbart. Listen over ting som etter dagens standard er helt absurde, men som tidligere var nedfestet i lovverket, er veldig lang.

 

Og de er alle blitt endret. Fordi de etter nåtidens standard ikke lengre er absurde. Fordi det politiske systemet i Norge fungerer. Ja, det fungerer noe tregt, men det er i seg selv også en sikkerhet. Det finnes folk i Norge i dag som ikke synes TV-lisensen er absurd. Nærmere 50% mener det er en bra ting at staten finansierer et bredt kulturtilbud på TV ved å skattlegge det privelegiet det er å eie et TV-aparat. Dermed er det ikke en absurdidet som naturligvis bare burde forsvinne, slik det oppfattes av enkelte.

 

Det er derimot fortsatt fullt mulig å få fjernet eller endret loven om en går inn for det. Via de politiske systemene.

Lenke til kommentar

Det vil uansett ikke hjelpe.

Bryr politkkerne seg i dag om hva vi mener?

Er de interesserte om å høre våres meninger?

De tenker egentlig kun på hva som er best for dem selv.

 

Så om politikkerne ser selv på nrk, så vil nok lisensen bestå.

 

Du har kanskje rett i at politikerene stort sett tenker på hva som er best for dem selv. Det har ingen av oss grunnlag for å bekrefte da ingen av oss kan se hva politikerene tenker. Men om vi går ut i fra at det som er best for dem selv er å fortsette å være i maktposisjoner, slik jeg går ut i fra at du mener, vil de naturligvis høre på folkets meninger slik at de kan fortsette å bli valgt inn i de politiske stillingene de besitter.

 

FRP er et fint bevis på dette. De prøver å komme seg i maktposisjon ved å henge seg på en hver kjepphest som de sittende partiene ikke støtter opp om. For å vinne stemmer. Og det virker! (Stemmesankingen altså. Om deres politikk virker er irrelevant).

Lenke til kommentar

Du må ikke glemme at mange går på lovnadene som de ikke klarer å holde.

Da ender man med politikere som er valgt inn av folket , men likevel er på kollisjonskurs med folket

 

konklusjonene min er : å tenke på det beste for seg seg selv er ikke alltid det samme som å høre på folket.

 

 

bl.a. hvorfor er det så pokkers vanskelig å vedta NRK finansiering via skatten for det dreier seg om langt mere en det man ser via dekoderen, satt opp moet hvor mye annet man betaler for uten bruke.

Lenke til kommentar

Hvorfor skulle man det? Jeg synes det er greit at de som ønsker å se på TV betaler, og de som ikke ønsker å se på TV, kan la være.

 

Jeg synes forøvrig at lisensavdelingen kunne vært lagt ned, for dermed å frigjøre en god del millioner. Så kunne heller lisensen krevdes inn via kabeltv/parabol/rikstv abonnementet. Alle som ønsker å se på TV i dag, må ha et kort for å dekode signalet. Lisensen kunne fulgt kortkunden. Da hadde man raskt blitt kvitt de som ikke betaler.

Lenke til kommentar

Fram til for et par tiår siden var homofili ulovlig i landet. Det var tidligere nedfelt i grunnloven at jøder ikke hadde adgang til riket. Utroskap har vært straffbart. Listen over ting som etter dagens standard er helt absurde, men som tidligere var nedfestet i lovverket, er veldig lang.

 

Og de er alle blitt endret. Fordi de etter nåtidens standard ikke lengre er absurde. Fordi det politiske systemet i Norge fungerer. Ja, det fungerer noe tregt, men det er i seg selv også en sikkerhet. Det finnes folk i Norge i dag som ikke synes TV-lisensen er absurd. Nærmere 50% mener det er en bra ting at staten finansierer et bredt kulturtilbud på TV ved å skattlegge det privelegiet det er å eie et TV-aparat. Dermed er det ikke en absurdidet som naturligvis bare burde forsvinne, slik det oppfattes av enkelte.

 

Det er derimot fortsatt fullt mulig å få fjernet eller endret loven om en går inn for det. Via de politiske systemene.

Men det at det er gjeldende rett i dag er ikke noe argument for at det ikke er absurd. At loven i dag er sånn er ikke et argument for at det er en god lov.

Lenke til kommentar

Men det at det er gjeldende rett i dag er ikke noe argument for at det ikke er absurd. At loven i dag er sånn er ikke et argument for at det er en god lov.

 

Som jeg skrev, så er det nærmere 50% av landets befolkning som mener lisensen er en bra ting. At den ble innført i utgangspunktet, og fortsatt har såpass mye støtte og at den atpåtil har vært økende, er altså et argument for at den ikke er absurd.

 

Kilde: http://www.numedal.net/default.aspx?ArticleID=27040&MenuID=5735 (Desverre finnes ikke den orginale artikkelen på nett lengre).

Lenke til kommentar

Er du klar over at ikke alle bruker et slikt kort ?

Bl.a. Altibox

 

Det fungere ikke slik.

NRK trenger penger til alle sine tjenester , ikke bare tv kanalene

Alle bruker disse tjenestene på en eller annen måte

 

Derimot så er det bare de som har dekodere som skal betale klaset

Det kan man sammenligne med at en bileier betaler for drivstoffet , mens alle kan bruke bilen fritt.

 

Argumentet for lisensen er også at omtrent 90 % av Norges befolkning har mottakerer

at man ikke er interessert i NRK spiller ingen rolle , så lenge staten påtvinger oss disse kanalen så skal alle som ser på en eller anen tv kanal tvinges til å betale for statens tv tjeneste.

 

Så lenge man har den praksisen så er det uhørt

 

 

Nå er det også en del som har flere kanalabonnement ( gjerne fra forskjellige distributører) .

Skal de få økt måneds pris med 200 kr på hvert av abonnementet. ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er du klar over at ikke alle bruker et slikt kort ?

Bl.a. Altibox

 

Nå er det også en del som har flere kanalabonnement ( gjerne fra forskjellige distributører) .

Skal de få økt måneds pris med 200 kr på hvert av abonnementet. ?

 

Dersom man ikke har kort, kan det følge dekoderen/abonementet hos f.eks. Altibox. Har man flere tilbydere, er det ikke verre enn at man gi beskjed om at man allerede betaler til ett selskap, og får en bekreftelse på det. Så slipper man hos selskap 2.

 

Du må jo likevel betale for å ha dekoder uavhengig av om det tas over skatteseddelen eller i sin nåværende form. Konsekvenser er jo at skatten økes, og at alle som har skattbar inntekt må betale for det. Og da har man ikke lengre et valg. Det har du nå. Du kan velge om du vil benytte en tvmottager, og dermed betale lisens, eller du kan la være og slippe.

 

Hva med det faktum at vi betaler mer for bensin enn landene vi eksporterer til?

 

Du tjener mer enn dem og.

Lenke til kommentar

Er du klar over at ikke alle bruker et slikt kort ?

Bl.a. Altibox

 

Nå er det også en del som har flere kanalabonnement ( gjerne fra forskjellige distributører) .

Skal de få økt måneds pris med 200 kr på hvert av abonnementet. ?

 

Dersom man ikke har kort, kan det følge dekoderen/abonementet hos f.eks. Altibox. Har man flere tilbydere, er det ikke verre enn at man gi beskjed om at man allerede betaler til ett selskap, og får en bekreftelse på det. Så slipper man hos selskap 2.

 

Du må jo likevel betale for å ha dekoder uavhengig av om det tas over skatteseddelen eller i sin nåværende form. Konsekvenser er jo at skatten økes, og at alle som har skattbar inntekt må betale for det. Og da har man ikke lengre et valg. Det har du nå. Du kan velge om du vil benytte en tvmottager, og dermed betale lisens, eller du kan la være og slippe.

 

Hva med det faktum at vi betaler mer for bensin enn landene vi eksporterer til?

 

Du tjener mer enn dem og.

 

joda , men man merker ingen ting til det .

alle vil da betale lit , ingen som ikke betaler

man betaler også etter evne

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...