Gå til innhold

Hva er "bra musikksmak"?


Schwarzwald

Anbefalte innlegg

Jeg har merket meg at mange som liker for eksempel rock, og kun det, må ha et mindreverdighetskompleks når det kommer til deres egen musikksmak, da de på død og liv må rakke ned på mennesker som liker enkelte andre typer musikksjangre. Eller kanskje de føler seg så mye bedre enn alle andre?

 

Hvis man liker pop av type Britney Spears så blir man sett ned på av disse og begrunnelsen som blir brukt er at musikken er så mye dårligere enn det de selv liker. Jeg ser sjelden at dette går andre veien.

 

Men er det egentlig riktig? Ingen har fasiten på hva som er bra musikk, enten man liker pop, rock, metal, trance, jazz, klassisk eller hva som helst. Liker man pop, så er det "bra" for de som liker det. Sannheten er jo at det stort sett er pop som ligger på toplistene rundt omkring i verden. Så har flertallet av verdensbefolkningen "dårlig musikksmak" fordi musikken er enkel å like?

 

Jeg liker mye forskjellig musikk, fra enkel pop til mer avansert musikk (rock, jazz...). Men jeg er lei av å måtte skjule at jeg også liker enkel pop da så mange dømmer en til å ha dårlig musikksmak om man liker pop, selv om man også liker andre musikksjangre.

 

God musikksmak er i mine øyne å trives med den musikken man hører på, og innse at musikk man ikke selv liker ikke er dårlig... den er bare annerledes.

 

Rakker man ned på andres musikksmak, så har man misforstått konseptet "musikk", og det er nok det nærmeste en kommer "dårlig musikksmak".

 

Men det kan jo være at noen er uenige. Hva mener dere?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

God musikksmak er etter min mening musikk som har en sjel og mening. Slik musikk finner man i alle sjangere, så sjangere har lite med musikksmak å gjøre.

 

De fleste vil påstå at musikken de ikke liker er klassifisert som dårlig musikksmak, og siden pop, rap og metall er et elsk/hat-emne så er de svært utsatt for å bli "dårlig musikk".

Endret av Gavekort
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Musikksmak innebærer å bevisst oppsøke ny musikk. Hvis man bare hører på hva enn blir servert på radio/TV/hitlister har man ikke "smak"; man er bare en passiv mottager.

 

God musikksmak innebærer å like det samme som meg.

 

Jeg stiller meg uenig i dette. Hvorfor har en ikke smak med mindre en oppsøker/leter etter ny musikk? Og hvor lav terskel er det for å kunne si at en oppsøker musikk?

 

Uansett, musikksmak innehar ordet smak. Det, for meg, innebærer at det tar for seg hva en person liker og ikke liker, uavhengig av hvordan personen erfarer denne musikken (passivt eller aktivt).

 

Mener du at en person som aldri oppsøker musikk selv, som bare hører på det som kommer ut av radioen ikke vil høre musikk personen ikke liker? Eller er det slik at for deg har ikke musikksmak noe med hva en liker og ikke liker?

 

 

For meg er god og dårlig musikksmak noe som ikke eksisterer, det eneste som eksisterer er musikksmaken til en gitt person som forteller hva slags musikk den personen liker å høre (og ikke høre). Og en persons subjektive opplevelser av musikk kan ikke klassifiseres som gode eller dårlige, mener jeg.

 

 

-Deluze

Lenke til kommentar

Så har flertallet av verdensbefolkningen "dårlig musikksmak" fordi musikken er enkel å like?

Ja.

 

Egentlig er det ikke mer å si enn det, men jeg kan jo utdype litt. God musikksmak innebærer at man faktisk har en musikksmak, at man velger ut musikken man liker med andre kriterier enn at "de spiller den på P3" eller "vokalisten er så kjekk".

Endret av the_last_nick_left
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg stiller meg uenig i dette. Hvorfor har en ikke smak med mindre en oppsøker/leter etter ny musikk? Og hvor lav terskel er det for å kunne si at en oppsøker musikk?

Fordi "smak" innebærer å gjøre en vurdering og så velge utfra det, noe man ikke har mulighet til om man lar A-lista til P3 diktere hva man hører på.

 

Hvor lav terskelen skal være er et mye mer interessant spørsmål, for det aner jeg ikke. Å bytte radiokanal kan jo sies å være én terskel. Eller å bytte fra most played Norway til most played United States in Spotify. Og uansett hvor selvstendig man er i sin søken når man jo til slutt et punkt hvor man lar noen andre bestemme, om så bare fordi man tar en anbefaling fra noen eller bare laster ned en plate man ikke vet noe som helst om -- noen har jo valgt å laste den opp.

 

Uansett, musikksmak innehar ordet smak. Det, for meg, innebærer at det tar for seg hva en person liker og ikke liker, uavhengig av hvordan personen erfarer denne musikken (passivt eller aktivt).

Kan man si at en person som aldri har valgt et klesplagg selv har en egen klesstil?

 

Mener du at en person som aldri oppsøker musikk selv, som bare hører på det som kommer ut av radioen ikke vil høre musikk personen ikke liker? Eller er det slik at for deg har ikke musikksmak noe med hva en liker og ikke liker?

Jeg tenker som så at for å i det hele tatt kunne sies å ha en musikksmak må man ha et minstemål av interesse for musikk. Om man helt ukritisk hører på hva enn man blir servert, og ingenting annet, er det egentlig irrelevant hva man hører på. Av og til vil det sikkert dukke opp en låt man ikke liker, men det spiller jo ingen rolle når lyttervanene uansett forblir de samme.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg er enig i at det ofte vil være tilhengere av rock-, metal- og punk-lignende sjangre som har et mindreverdighetskompleks når det kommer til musikk. Men jeg tror dette ofte er fordi dette ikke bare er musikk for dem, men også en livsstil (klær, tatovering, fritidssysler, etc.). Dermed tenker de kanskje underbevisst at folk som hører på f.eks. pop og trance har en tilsvarende livsstil motsatt av dem.

 

Derfor er det ikke bare uvante musikksjangre som frastøter dem, men også et innbilt bilde av at folk som hører på den og den typen musikk er sånn og sånn. For de selv hører jo på rock, og de vet jo at de SELV er sånn og sånn.

 

 

Men objektivt sett vil alltid smaken være som baken, selvsagt...

Endret av Aporia Qualia
Lenke til kommentar

 

 

Jeg stiller meg uenig i dette. Hvorfor har en ikke smak med mindre en oppsøker/leter etter ny musikk? Og hvor lav terskel er det for å kunne si at en oppsøker musikk?

 

 

Fordi "smak" innebærer å gjøre en vurdering og så velge utfra det, noe man ikke har mulighet til om man lar A-lista til P3 diktere hva man hører på.

 

Gjør det det? Er ikke "smak" kun et begrep for hva en synes om noe? Det ligger ikke i dette ordet (for meg) et krav om at en må handle ut i fra smaken.

 

*snip*

 

 

 

Uansett, musikksmak innehar ordet smak. Det, for meg, innebærer at det tar for seg hva en person liker og ikke liker, uavhengig av hvordan personen erfarer denne musikken (passivt eller aktivt).

 

 

Kan man si at en person som aldri har valgt et klesplagg selv har en egen klesstil?

 

Hva kan en ellers si? At personen ikke har en klesstil? Vil det ikke være en klesstil uansett om personen har på seg det kjæresten/moren/damen i butikken har valgt ut?

 

 

 

Mener du at en person som aldri oppsøker musikk selv, som bare hører på det som kommer ut av radioen ikke vil høre musikk personen ikke liker? Eller er det slik at for deg har ikke musikksmak noe med hva en liker og ikke liker?

 

 

Jeg tenker som så at for å i det hele tatt kunne sies å ha en musikksmak må man ha et minstemål av interesse for musikk. Om man helt ukritisk hører på hva enn man blir servert, og ingenting annet, er det egentlig irrelevant hva man hører på. Av og til vil det sikkert dukke opp en låt man ikke liker, men det spiller jo ingen rolle når lyttervanene uansett forblir de samme.

 

Hmm, jeg tror jeg forstår hva du mener, selv om jeg ikke klarer å si meg enig. Det ser ut til at vi står ikke så langt unna hverandre, men vi titter i hver vår retning.

 

Det ser ut til at mener at musikksmak er noe som "må fortjenes" ved innsats, mens jeg mener at musikksmaken oppstår i det øyeblikket en person har hørt musikk og gjort seg opp en mening om hva personen synes om den musikken, uavhengig av hvordan personen kom over musikken.

 

 

-Deluze

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Selv vil jeg si god musikksmak er å kunne like musikk fordi man forstår den og kan nyte den fordi man liker den selv, ikke fordi andre liker den og dermed ikke vet hva den står for.

 

Personlig har jeg bare en ting jeg missliker, og det er hva jeg kaller "50 cent" rap musikk. Vi snakker da om musikk som ikke har mål eller mening, ofte "Yo, yo! I got drugs, bitches, money and bling! I look tough without shirt on and muscles hanging out, yo!" Ugh...

 

Men verste er vel de som PRØVER å være kul fordi de hører på en eller annen sjanger. Rap blir ofte forbundet med gjenger og idiotiske wannabe gangstere for min del. Meningen min stemmer jo i 95% av tilfellene. 95% av de jeg har møtt som hører på gangster/"50 cent" musikk er komplette idioter som ikke eier respekt!

Endret av Sharain
Lenke til kommentar

Selv vil jeg si god musikksmak er å kunne like musikk fordi man forstår den og kan nyte den fordi man liker den selv, ikke fordi andre liker den og dermed ikke vet hva den står for.

 

Personlig har jeg bare en ting jeg missliker, og det er hva jeg kaller "50 cent" rap musikk. Vi snakker da om musikk som ikke har mål eller mening, ofte "Yo, yo! I got drugs, bitches, money and bling! I look tough without shirt on and muscles hanging out, yo!" Ugh...

 

Men verste er vel de som PRØVER å være kul fordi de hører på en eller annen sjanger. Rap blir ofte forbundet med gjenger og idiotiske wannabe gangstere for min del. Meningen min stemmer jo i 95% av tilfellene. 95% av de jeg har møtt som hører på gangster/"50 cent" musikk er komplette idioter som ikke eier respekt!

Gull.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Denne diskusjonen er latterlig... fordi god smak og dårlig smak oppleves forskjellig for de som smaker.

 

Noen digger Britney Spears, mens andre digger Gorgoroth. Jeg digger ingen av de nevnte, men respekterer de som gjør det. Man kan ikke si at de har dårlig musikksmak, fordi musikken har sine særegne kvaliteter som lytteren verdsetter.

 

En gang i tiden elsket jeg å dømme folk ut fra hvilken musikk de liker. Nå som jeg har bikket 30+ har jeg begynt å utforske all type musikk, og hører gjerne på alt fra elektronika til metal, blues og jazz. Ultrakommersiell musikk får jeg nok av i media til at jeg gidder å bruke tid på å lytte til det frivillig. Men jeg må innrømme at noe av det som spilles på radio er av bra kvalitet, mens annet er repeterende og kjipt... som kanskje er noe som andre verdsetter? Ikke vet jeg...

 

Jeg vet i alle fall at grunnen til at man har så mange musikksjangere er at alle er så forskjellig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Meningen min stemmer jo i 95% av tilfellene. 95% av de jeg har møtt som hører på gangster/"50 cent" musikk er komplette idioter som ikke eier respekt!

 

Vel, det er MIN observasjon. Om andre oppfatter det anderledes så er jo det deres sak.

 

Nå må du bestemme deg. Stemmer det i 95% av tilfellene, eller er det bare din mening?

 

Meningen hans stemmer vel i 95% av hans opplevde tilfeller da... ? :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Meningen min stemmer jo i 95% av tilfellene. 95% av de jeg har møtt som hører på gangster/"50 cent" musikk er komplette idioter som ikke eier respekt!

 

Vel, det er MIN observasjon. Om andre oppfatter det anderledes så er jo det deres sak.

 

Nå må du bestemme deg. Stemmer det i 95% av tilfellene, eller er det bare din mening?

 

Meningen hans stemmer vel i 95% av hans opplevde tilfeller da... ? :)

Omtrent det samme her faktisk.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg er faktisk så selvkritisk at jeg mener min egen musikksmak er dårlig.

Det jeg ser på som god musikksmak er de som hører mye jazz, metall og klassisk. Dette er etter min oppfatning folk som kan mye musikk og er engasjert i musikken.

 

 

Musikksmaken min er stort sett gitarbasert rock og blues-rock. Grunnen til at jeg synes min musikksmak er dårlig, er fordi jeg innser at musikken er utdatert og at det veldig sjelden kommer ny musikk som treffer akkurat meg.

Skulle gjerne hatt bredere musikksmak.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...