Gå til innhold

Hva er "bra musikksmak"?


Schwarzwald

Anbefalte innlegg

Jeg velger å ta bort "god" fra "god musikk smak" og snakker da om bare musikk smak. Hvis en person har musikk som ren bakgrunnstøy så har ikke de en musikk smak. Det blir som folk som bruker en datamaskin bare fordi de må, mens jeg bruker datamaskin fordi jeg elsker å bruke en datamaskin.

 

Hvis jeg skal snakke om god musikk smak så mener jeg at det er innlysende at en god musikk smak er det som er ganske likt din egen musikk smak. Men det er selvsagt ekstrem relativt og subjektiuvt.

 

Den musikken som virkerlig gjelder for meg er progressiv metal/rock, neo progressive, klassisk, jazz fusion og post rock.

 

Jeg klarer ikke helt å forstå folk som elsker musikk som jeg ikke skjønner meg på. Som f.eks rap, hip-hop, pop og techno. Jeg skjønner rett og slett ikke hva som er så vidunderlig med det (men jeg har virkerlig prøvd å like det). Har de da dårlig musikk smak? Nei, jeg velger å ikke ordlegge det slik. For meg så har de en kjedelig musikk smak, men det kan virke slik for de når de vurderer min musikk smak og.

 

Jeg er klar over at det er en stund siden denne tråden har blitt postet i, men jeg syns det er et ganske interessant tema.

Endret av Kleisthenes
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Dette er veldig interessant å lese. Jeg har skrevet en masteroppgave om musikksmak.

 

Etter min mening er god musikksmak mer knutta til hvordan man lytter til musikk en hva slags musikk man lytter til.

 

Hvis man har et reflektert og kritisk forhold til den musikken man liker, har man etter min mening god musikksmak. Hvis man bare automatisk velger det som faller en inn mener jeg at man har dårlig musikksmak, om det er metallrock, opera, eksperimentell jazz eller Justin Bieber.

 

Har man et reflektert og orientert forhold til musikken man liker, mener jeg at man har god musikksmak uansett om man liker Kaptein Sabeltann, Sputnik, klassisk musikk eller Elvis.

 

Selv liker jeg nesten bare musikaler og pop fra tidlig nittenhundretall, som Cole Poerter, Rodgers/Hart og Irving Berlin. Det sier seg selv at mange som deler min musikksmak har dårlig smak sida de har null peiling på det de lytter til og hvorfor. Jeg prøver så godt det lar seg gjøre for meg å tenke gjennom musikken jeg liker, og synes derfor at jeg har god smak selv :tease:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...