Gå til innhold

Forslag til tiltak for flere spissede diskusjoner


TSP

Anbefalte innlegg

Nå skal jeg være den første til å innrømme at jeg ikke har lest alle forslagene som har kommet her, følte jeg måtte nevne dette før jeg glemmer det.

 

Hva med å dele inn tråder i to ulike kategorier, feks "diskusjonstråder" og "spørsmålstråder" (kom ikke på noe bedre navn på flekken), slik at når du skal opprette en ny tråd må du velge hvilken du vil ha.

 

Deretter vil det bli utdelt poeng for opprettelse av disse "spørsmålstrådene" som er småtråder. Videre vil brukere kunne utdele poeng til hverandre innad i tråden alt ettersom hvor bra de synes hvert innlegg er (25,50,75,100 poeng eller noe i den dur?).

Det kan også her være en limit på antall poster i en tråd.

Dette fordrer at det blir innført et "rangsystem" som gjør det attraktivt å opprette tråder og være aktive i disse, jeg mener dette fungerer fantastisk bra og motiverer folk til å være aktive i ulike deler av forumet, spesielt for nye medlemmer.

 

Samtidig blir det da slik at om du velger "diskusjonstråd" vil det ikke være noen limit på antall poster, men det vil heller ikke være mulighet til å gi poeng. Dette gjør at de store diskusjonstrådene beholdes, mens flere nye opprettes.

 

Legg merke til at de store samletrådene stort sett blir brukt av de samme brukerne, de blir en "gjeng" og det er vanskelig for nye brukere og kunne involvere seg. Flere av forslagene tidligere her går på å samle tråder til en større, jeg ser for meg en tråd hvor diskusjonen går i hytt og gevær om ulike spill uten noen form for struktur. Nei, da har jeg heller tro på flere små tråder, beholde de store, moderatorer vil eventuelt stenge tråder om det er flere like.

 

EDIT: Eventuelt kunne det ha vært poengutdeling frem til et visst antall posts i en tråd som gjør at det blir mer attraktivt å lage flere små poster.

Endret av Celusion
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lær av STEAM , ta en titt på gaming-forumene der , lær litt,,,,

Godt poeng. Steam-forumet er veldig godt strukturert i forhold til det som blir diskutert her.

 

Har du nokre spesifikke synspunkt på kva som fungerer der og kva me kan lære av dei? Ein ting er å sjå korleis forumet er bygd opp og fungerer, spørsmålet er korleis me skal oppnå det.

 

Steam-forumet har blant anna ein kategori per spel. Me kunne nok med fordel oppretta fleire kategoriar for enkeltspel og samla trådar der, i staden for ein hovudkategori med samletrådar for kvart spel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lær av STEAM , ta en titt på gaming-forumene der , lær litt,,,,

Godt poeng. Steam-forumet er veldig godt strukturert i forhold til det som blir diskutert her.

 

Jeg har ikke mye erfaring fra Steam-forumet, men av det jeg har vært bort har det vært ganske håpløst. Det gjelder da spesielt populære spill. Der har de (altfor) mange tråder, så man er heldig om man får ett svar. Det er alltid utallige spørsmål og tråder om de samme problemene og spørsmål om hjelp.

 

Det er klart at de har et annet volum enn diskusjon.no, så kanskje vi får et annet resultat her, men jeg syns ikke det er ønskelig med så voldsomt med tråder ^^

Lenke til kommentar

Gjør det gøyere å starte tråder, med fokus på brukervennlighet. Medievaner endres ikke gjennom regulering, men gjennom tilby alternativ som oppfattes som mer brukervennlig.

 

For noen år siden la jeg ekstremt mye arbeid ned i å lage tråder, det være seg informasjonstråder, forumkrim eller rene normative diskusjonstråder. Det er en god stund siden jeg sluttet med det - for på akkurat det området er det bedre alternativer der ute.

 

Samletråder er i dag det som holder meg her. De er enkle, brukervennlige og det føles ikke som om man må gjøre et lass med hjemmelekser (retningslinjer, trådregeler, kategoriregler) før man poster. Det er himla enkelt. Det øyeblikket jeg må begynne å tenke meg om i eksempelvis Serieprat-tråden om det jeg ønsker å diskutere om TV-serier kan skrives der eller ei, tror jeg er øyeblikket jeg slutter å skrive. Jeg er bortskjemt og forventer at det skal være enkelt - og kravstor siden jeg tross alt er en som gir innhold gratis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mine personlige tanker er at aktiviteten spesielt på spillforum delen har gått ned fordi det finnes så mange andre gode alternativer, og ikke nødvendigvis p.g.a forumstrukturen. Alle spill i dag har som regel en offisiell side med tilhørende forum hvor man ofte kan kommunisere med utviklerne (eller andre representanter) direkte. Her samles også brukere fra hele verden med akkurat samme interesse og man får ofte et uhyre levende forum (dog en helvetes my trolling også) med rykende fersk informasjon, fakta og rykter. Jeg begynner å få noen år på baken på dette forumet, og jeg benyttet spilldelen flittig i begynnelsen, men etter hvert havnet jeg mer over på de offiselle forumene til de aktuelle spillene for jeg finner det mye mer informativt og oppdatert, så nå er jeg knapt nok innom spilledelen her lenger. Og er jeg f.eks innom en Call of Duty tråd så er det de samme 2-3 personene som diskuterer hvor mange MOABs det har klart å få, med andre ord fullstendig uinteressant.

 

Det er fælt å si det, men å bruke dette forumet for å diskutere favorittspillet sitt blir litt som å lese papiravisa dagen etterpå, informasjonen har ikke så mye verdi fordi den er allerede gammel, man har blitt servert alt et annet sted for lenge siden.

 

Beklager at dette er lite konstruktivt, jeg skulle ønske at det var mer blest og aktivitet i denne forumdelen, men det har vanskelig konkurranse fra andre aktører, og jeg kommer ikke på noe glupt som kan rette på dette her og nå.

 

Å drive med belønning for å starte tråder e.l synes jeg ikke har noe for seg, man skal ikke behøve en påskjønnelse for starte den gode diskusjonen, da er man ikke her av den rette grunnen uansett, og det vil mest sannsynlig føre til masse half ass tråder folk oppretter i håp om de skal bli populære.

Endret av bas
Lenke til kommentar

Mine personlige tanker er at aktiviteten spesielt på spillforum delen har gått ned fordi det finnes så mange andre gode alternativer, og ikke nødvendigvis p.g.a forumstrukturen.Alle spill i dag har som regel en offisiell side med tilhørende forum hvor man ofte kan kommunisere med utviklerne (eller andre representanter) direkte.

 

(...)

 

Det er fælt å si det, men å bruke dette forumet for å diskutere favorittspillet sitt blir litt som å lese papiravisa dagen etterpå, informasjonen har ikke så mye verdi fordi den er allerede gammel, man har blitt servert alt et annet sted for lenge siden.

 

Husk at det å diskutere ett konkret spill bare er en liten del av mulige gode debatter på et stort spillforum. Dessuten er det ikke alle som ønsker å oppsøke et forum for hvert av de spillene de holder på med akkurat nå, eller ser frem til.

 

Det er også veldig mange som foretrekker å diskutere med andre nordmenn, på norsk.

Lenke til kommentar

Ja, jeg er klar over det, og til dels enig, men jeg tror også dere må være åpne for muligheten og ikke bruke skylapper, brukerne må jo være ett eller annet sted, og det er jo ikke her. Og jeg tviler på om forumstruktur har mye å si bare stedet er interessant nok for den gemene hop. Bare ta det, unnskyld uttrykket, bedritne MW3 forumet, i utgangspunktet et helt håpløst forum, men det er i hvertfall aktivitet der.

Lenke til kommentar

Enig, og vi er selvsagt åpne for alle løsninger som kan gjøre dette forumet bedre. Det er derfor denne tråden finnes. Forumstruktur er bare ett av mange forslag, men det er ikke dermed sagt at det er den viktigste og eneste endringen vi gjør.

 

At det offisielle, engelskspråklige forumet for et enormt populært Call of Duty-spill har høy aktivitet, uansett utseende, overrasker ikke noen. Det trenger likevel ikke ha noe å si for hvordan Diskusjon.no utvikler seg som et sted med godt engasjement og gode debatter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...