Gå til innhold

Forslag til tiltak for flere spissede diskusjoner


TSP

Anbefalte innlegg

Først og fremst vil jeg si at jeg har ikke lest meg gjennom tråden ennå. Litt dårlig tid nå om morgenen :)

Problemet med kafé-tråder er at de blir for uoversiktlige. Det er mye bedre om vi slutter med dem eller lager strenge grenser for hva som skal diskuteres.

 

Kafé-tråder er viktig for den sosiale biten på forumet. Det utgjør en stor del av trafikken på forumet, og vi må ikke glemme brukerne som er kafé-deltakerne. Jeg ønsker ikke mer regler på forumet. Å ha regler for kafé-tråder for seg selv, noen kategorier for seg selv osv fører bare til forvirring.

 

å få poeng for en opprettet tråd, den her er jeg 100% for vettu.. jeg har mange gode ider til tråder, men har ikke funnet den rette motivasjonen kan mann si. hvis dette blir innført så blir det fart i sakene, konkurrere om tråd poeng kan bli gøy ja

 

Dette blir for meg helt feil. Det hadde blitt totalt kaos om vi skulle delt ut kaker og flakslodd (eller bare poeng) for å starte gode tråder. Vi risikerer å oversvømme forumet med like tråder hvor halvparten er ubesvart.

Brukerne bør poste på eget initiativ, det skal være fordi de ønsker å diskutere. IKKE fordi de blir belønmnet for det som på en førskole.

 

--

 

Jeg tror at en løsning kan være å samle alle kafé-trådene og korte ned på antallet også. Istedenfor å ha en tråd for Diablo og en for Torchlight, kan man ikke ha en for Dungeon Crawlers/Action RPG? Det vil i mine øyne økte de sosiale mulighetene, i tillegg til at det kan gi en mer nyansert diskusjon på tvers av flere spill.

 

Et av de største problemene med de store trådene er hvor vanskelig det er for brukerne å finne frem til informasjon som allerede har blitt diskutert. Det gjør at vi får gjentagende spørsmål som hjelpsomme medlemmer går lei, og vi får dårlig stemning av den onde sirkelen. Jeg syns ikke det er for mye forlangt at trådstartere for store tråder holder førsteposten oppdatert med en FAQ. Det gjør at moderatorer kan slette gjentagende diksusjoner og vise til førstepost der svaret allerede står. Det kan forhåpentligvis fjerne dårlig stemning, og spare oss for mange unødige sider med spørsmål.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mitt forslag; alle kafetråder må være 100% generelle, mens alle andre tråder må være spissede. Med andre ord kan man ha noen ytterst få evighetstråder der alt er lov, inkludert spill, som Forumkafeen og Siste Ordet, men ingen egne kafetråder for spill, bøker, film osv. Da ivaretar man den sosiale småpraten samtidig som man tvinges til å opprette/delta i spissede tråder hvis man ønsker å si noe om f.eks. et spesifikt spill. Problemet med dagens ordning er at så mange av de spissede diskusjonene sluses inn i samletråder, som gjør at resten av forumet blir livløst og det blir vanskelig å finne frem til innlegg og diskusjoner man er interessert i da disse er begravd i en samletråd med flere tusen innlegg. Så får det blir opp til moderatorene å bestemme hva som er for generelt; mitt forslag er at å ha en samletråd for f.eks. en spillserie er greit, men ikke for en hel sjanger eller spillplattform, med mindre hensikten er å ha en spisset debatt om de store linjene innenfor disse og ikke å lage en samletråd.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Da jeg hadde mye disponibel tid og spilte WoW + var moderator her på forumet, syns jeg det som ble gjort i WoW-forumet var ganske greit.

 

En klistret tråd ( https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=545127 ) for gode/nyttige tråder, samt en samletråd ("Småprat om WoW"). Selv om jeg antar samletråden har tatt over mye av diskusjonene etterhvert som antall WoW-spillere har sunket, fungerte det veldig bra den gang da.

 

Men, jeg merker også at tendensen er at det er stor stas å ha en eller annen "Den store blabla-tråden", og det er mindre folk som legger tid og energi på å lage en fenomenal førstepost som inviterer til debatt. Det blir mer "romfolket er skitne tyver, kjør diskusjon!".

Lenke til kommentar

Først og fremst vil jeg si at jeg har ikke lest meg gjennom tråden ennå. Litt dårlig tid nå om morgenen :)

Problemet med kafé-tråder er at de blir for uoversiktlige. Det er mye bedre om vi slutter med dem eller lager strenge grenser for hva som skal diskuteres.

 

Kafé-tråder er viktig for den sosiale biten på forumet. Det utgjør en stor del av trafikken på forumet, og vi må ikke glemme brukerne som er kafé-deltakerne. Jeg ønsker ikke mer regler på forumet. Å ha regler for kafé-tråder for seg selv, noen kategorier for seg selv osv fører bare til forvirring.

 

Ja, de er veldig fine å ha, men som dere selv påpeker vil dere gjøre noe med dem. Jeg tror ikke trafikken vil synke dersom man bryter opp kafé-trådene i mindre biter.

 

For folk som ikke følger med på disse trådene er det mye vanskeligere å få tak i all kunnskapen og erfaringen som er delt i dem.

Lenke til kommentar

Tror det må som TSP også skriver skilles mellom kafé-tråden som siste ordet, forumkafeen og den type tråder som er kun for det sosiale. Disse ser jeg ingen skade med i det hele tatt, de er kjempefine!

 

De trådene jeg ser på som et problem, er der det finnes informasjon men brukere poster heller spørsmålet på nytt. Typiske tråder om populære telefoner, populære spill eller andre ting som drar ut over flere hundre sider. Disse trådene er et problem.

 

Eksempel: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1299087 Den store S2 tråden med 800+ sider. Jeg har mange ganger forsøkt å holde følge med denne tråden og hjelpe mange brukere, men jeg går veldig lei. Grunnen er at de samme spørsmålene kommer om igjen og om igjen "Hvilken ROM er bra?", "Når kommer ICS/JB", "Hva er nytt i XX-oppdateringen", "Batteriet mitt holder ikke én dag", "Telefonen min henger seg opp".

 

Her er det mange emner som kunne vært egne tråder "Batteriproblemer på Android/GS II", "Erfaringer med offisielle Samsung ROMs på GS II", "Erfaringer med Custom ROMs på GS II". På den måten ville vi fått tråder med mindre gjentakende spørsmål, en batteritråd på 3 sider er det forventet at man leser igjennom, ikke en diskusjonstråd på 800 sider. I tillegg til dette ville man fått bedre diskusjoner da det ikke vil bli oppbrutt for annenhver side.

 

Dette er forøvrig ikke den første GS II tråden som er så stor. Ble opprettet en ny for å få en bedre førstepost, og Byxi har gjort en god jobb med den som er der, men den leses tydeligvis ikke ^^

  • Liker 1
Lenke til kommentar

som det sies, når det kommer til spill så bør heller fler store spill få sin egen underkategori og så la spillene få en "skravletråd" for småsnakk mens dypere diskusjoner tas i separat tråd.

 

Dette blir i mitt hode veldig feil. Jeg syns heller det skal være motsatt, færre egne kategorier for egne spill. Bare se på Wow-kategorien det er tråden med "skravling" som opptar hele kategorien. Det er generelt lav trafikk, og det kan knapt kalles noen tilspisset diskusjon. Det samme gjelder Diablo-kategorien. Det samme "fenomenet" sees også i de andre kategoriene der det er flere kategorier med halvparten av alle trafikk i én enkelt tråd.

 

Dette er også kategorier med lite trafikk generelt, jeg ser ikke hvordan det skal hjelpe å opprette flere kategorier for mindre spill. Jeg har skrevet på Tilbakemeldinger forumet at jeg syns kategorier bør bli opprettet etter at etterspørselen har vist seg, ikke før for å skape et marked.

 

Støtter denne 100 % . Ikke tull for mye med forumet. Et forum er laget av folk som bruker det , trer man for mye regler nedover hue på folk , mister de interessen.

Ideen med maks antall poster på en tråd var en av de verste,,,

 

Dette er jo en av grunnene til at dette tas opp til diskusjon med medlemmer. Som jeg skrev tidligere så håper jeg vi kan få til bedre diskusjoner uten at det trengs nye regler.

Lenke til kommentar

Ja, det er to forskjellige ting. Informasjonstråder for et produkt e.l. og disse "kafetrådene.". Kafetrådene er ikke problemet her. Mitt problem lå i spilldelen på forumet, hvor man ikke kan finne hvilke diskusjoner som skjer, uten å måtte lese gjennom utallige sider i samletråder.

Hva tenker du på som kafé-tråd? For meg er det tråder som den om Fifa 13, WoW, Diablo osv. kan vi ikke lenger la disse fortjene dagens lys? Har du noen tro på løsninger som ikke involverer å avvikle disse?

 

 

Er det virkelig noen som helst av mods/admins som foretrekker å lese gjennom store samletråder for å moderere, istedet for å skumre over titler på tråder?

Nei, det er nok få som foretrekker det, med mindre de har interesse for spillet og deltar selv.

 

 

Fint at dere gjør det. Nå er dette et ganske stort forum med mange kategorier. Slik jeg ser det er det veldig uoversiktlig. Spesielt når man har mange store tråder hvor "all" diskusjon skjer.

Det kan godt hende vi kan kutte vekk en del kategorier, blant annet ser jeg at konsollinndelingen kan være veldig splittende og ellers føre til at folk ikke helt vet hvor de bør plassere trådene sine. Vi får komme tilbake til det.

 

Dersom en ny bruker komme inn og ser på titlene på trådene, så tror jeg nok mange blir skremt vekk. Spesielt på spillforumet har jeg sett flere gamle mindre tråder ligge og råtne, mens store samletråder tar all diskusjon i kategorien. Dette er et enormt problem der. Og da opphavet til diskusjonen her.

Ja, det som er litt synd her er at det er vanskelig å vite hva disse nye brukerne tenker, sånn foruten å forsøke og analysere andelen innlegg fra nye brukere eller antall nyregistreringer går opp eller ned.

 

 

Jeg tror at en løsning kan være å samle alle kafé-trådene og korte ned på antallet også. Istedenfor å ha en tråd for Diablo og en for Torchlight, kan man ikke ha en for Dungeon Crawlers/Action RPG? Det vil i mine øyne økte de sosiale mulighetene, i tillegg til at det kan gi en mer nyansert diskusjon på tvers av flere spill.

Ja, det kan være en god idé, men jeg er ikke helt overbevist. Problemet er at det blir mange tråder som vi da må kvitte oss av med og ikke lenger tillates. En annen ting jeg er redd for er at det fort kan bli en majoritet av brukere som kun ender opp med å diskutere Diablo der uansett.

 

Et av de største problemene med de store trådene er hvor vanskelig det er for brukerne å finne frem til informasjon som allerede har blitt diskutert. Det gjør at vi får gjentagende spørsmål som hjelpsomme medlemmer går lei, og vi får dårlig stemning av den onde sirkelen. Jeg syns ikke det er for mye forlangt at trådstartere for store tråder holder førsteposten oppdatert med en FAQ. Det gjør at moderatorer kan slette gjentagende diksusjoner og vise til førstepost der svaret allerede står. Det kan forhåpentligvis fjerne dårlig stemning, og spare oss for mange unødige sider med spørsmål.

Her mener jeg vi kan bli flinkere på å splitte ut supportspørsmål. Litt usikker på om en kafé-tråd automatisk skal ha de samme kravene som en ren informasjonstråd. Jeg tror at om vi skal kreve noe av kafé-trådene er det mer naturlig at vi krever en bedre definert problemstilling eller temaområde som tråden skal ta for seg.

 

 

Så får det blir opp til moderatorene å bestemme hva som er for generelt; mitt forslag er at å ha en samletråd for f.eks. en spillserie er greit, men ikke for en hel sjanger eller spillplattform, med mindre hensikten er å ha en spisset debatt om de store linjene innenfor disse og ikke å lage en samletråd.

Vil ikke en samletråd om en spillserie fort dreie seg om det siste spillet i serien? Jeg tror situasjonen blir hakket verre om en endte opp med en tråd som startet med å diskutere HL1, før den endte opp med å diskutere HL3.

 

Her er det mange emner som kunne vært egne tråder "Batteriproblemer på Android/GS II", "Erfaringer med offisielle Samsung ROMs på GS II", "Erfaringer med Custom ROMs på GS II". På den måten ville vi fått tråder med mindre gjentakende spørsmål, en batteritråd på 3 sider er det forventet at man leser igjennom, ikke en diskusjonstråd på 800 sider. I tillegg til dette ville man fått bedre diskusjoner da det ikke vil bli oppbrutt for annenhver side.

 

Dette er forøvrig ikke den første GS II tråden som er så stor. Ble opprettet en ny for å få en bedre førstepost, og Byxi har gjort en god jobb med den som er der, men den leses tydeligvis ikke ^^

Jeg tror ikke løsningen ligger i mer informasjon i førstepost, folk har dessverre en lei tendens til å ikke være for nøye med å lese dem i slike store tråder uansett.

 

Jeg tror vi kunne tjent mye på å være mer frampå til å splitte ut diskusjoner, men da er vi som sagt avhengig av diskusjoner som veiledere og moderatorer orker å følge med på. En annen løsning som kanskje kan bidra litt er å oppfordre til å lenke til mer spesifikke tråder rundt det som diskuteres i kafé-trådene når det dukker opp. Kanskje en dråpe i havet, men kan føre til mer synlighet for mer spesifikke tråder.

 

Støtter denne 100 % . Ikke tull for mye med forumet. Et forum er laget av folk som bruker det , trer man for mye regler nedover hue på folk , mister de interessen.

Ideen med maks antall poster på en tråd var en av de verste,,,

Selvfølgelig er det viktig at vi tenker på dette, men vi kan ikke la oss binde for mye av det heller. Noen ganger er man nødt til å kaste seg uti det for å prøve nye ting, heller enn å bruke masse tid på det å finne ut hva vi tror kan skje.

 

Men jeg ser helst at vi ikke skal trenge nye regler for å få til det her, altså.

 

 

som det sies, når det kommer til spill så bør heller fler store spill få sin egen underkategori og så la spillene få en "skravletråd" for småsnakk mens dypere diskusjoner tas i separat tråd.

Dette fungerte veldig bra før i tiden, men dårlig nå. Vi har vært frampå med å opprette kategorier for Diablo, Starcraft og Minecraft det siste året, uten at jeg kan se at disse har fått flere tråder rundt seg. Jeg fulgte disse kategoriene tett i perioden de ble opprettet.

Lenke til kommentar
Vil ikke en samletråd om en spillserie fort dreie seg om det siste spillet i serien? Jeg tror situasjonen blir hakket verre om en endte opp med en tråd som startet med å diskutere HL1, før den endte opp med å diskutere HL3.

 

Som sagt, moderatorene får avgjøre hva som er for generelt, siden det er de som må ta vurderingene på daglig basis. For min del hadde det vært helt greit å samle innleggene om en spillserie i en enkelt tråd, men hvis moderatorene heller vil ha separate tråder for hver enkelt tittel så for all del; det blir mer spissede debatter, men også mer arbeid.

Lenke til kommentar
Vi har vært frampå med å opprette kategorier for Diablo, Starcraft og Minecraft det siste året, uten at jeg kan se at disse har fått flere tråder rundt seg. Jeg fulgte disse kategoriene tett i perioden de ble opprettet.

 

Det er vel gjerne stort sett sånn. En egen underkategori opprettes når spillet er nytt og en drøss med tråder er veldig aktive en liten stund. Når spillet så har fått "satt seg" litt dør de fleste trådene ut og folk samles i en stor generell pratetråd.

 

For min del trives jeg godt i denne typen tråder, og jeg er også godt vant til det fra andre forum. Jeg synes det er veldig greit å forholde seg til en hovedtråd (eksempelvis Guild Wars 2 tråden nå om dagen) i stedet for å måtte navigere seg gjennom et hav at små tråder om alt mulig rart. Lurer jeg på om noe spesielt har blitt tatt opp så bruker jeg søkefunksjonen, enkelt og greit.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Syns helt ærlig det er litt hinsides å snakke om å dele opp tråder når realiteten er som den er. I trådene til noe av de største spillene som kommer i år, som Borderlands 2 og Dishonored, er det så vidt noe aktivitet over hode, og her snakker dere om å dele disse trådene i flere deler? Det eneste man oppnår da er at du har tre tråder i stedet for en, hvor muligens maks én av dem kan by på aktivitet.

 

Det jeg derimot kan være enig i, er å dele de mest populære trådene. Ta Battlefield, Guild Wars 2 og DayZ som tre eksempler. Der er aktiviteten så stor at det er umulig å sette seg inn i tråden hvis du kommer inn litt for sent. Allikevel mener jeg at det får være opp til brukerne selv. Jeg er helt sikker på at hvis dere begynner å sette inn alle mulige regler og begrensninger, vil forumet bare bli enda mindre aktivt enn det er i dag. Man burde heller innføre metoder for å oppnå det motsatte. La dette være opp til brukerne selv. Det er jo ikke vanskeligere enn at jeg for eksempel bare lager en tråd om et spesifikt emne med for eksempel DayZ, også vil diskusjonen starte der. Men siden folk i så liten grad faktisk gjør slikt, er vel et tegn på at det ikke er nødvendig.

 

La forumet være som det er. Jeg liker meg i alle fall meget godt her, og det eneste jeg virkelig kunne bedt om er flere brukere i noen av spilltrådene. Men jeg antar dere kan gjøre lite med den saken. Og angående samletråder... Jeg har selv lagd noen få av dem. Hvorfor? Fordi jeg bare er genuint interessert i å diskutere spillet, og å høre om folks opplevelser og tanker. Og jeg vil ikke spisse det, fordi det vil begrense aktiviteten, noe man ikke har råd til når aktiviteten i utgangspunktet er meget lav.

 

Takk for meg :)

Endret av Blitsen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Syns helt ærlig det er litt hinsides å snakke om å dele opp tråder når realiteten er som den er. I trådene til noe av de største spillene som kommer i år, som Borderlands 2 og Dishonored, er det så vidt noe aktivitet over hode, og her snakker dere om å dele disse trådene i flere deler? Det eneste man oppnår da er at du har tre tråder i stedet for en, hvor muligens maks én av dem kan by på aktivitet.

 

Det jeg derimot kan være enig i, er å dele de mest populære trådene. Ta Battlefield, Guild Wars 2 og DayZ som tre eksempler. Der er aktiviteten så stor at det er umulig å sette seg inn i tråden hvis du kommer inn litt for sent. Allikevel mener jeg at det får være opp til brukerne selv. Jeg er helt sikker på at hvis dere begynner å sette inn alle mulige regler og begrensninger, vil forumet bare bli enda mindre aktivt enn det er i dag. Man burde heller innføre metoder for å oppnå det motsatte. La dette være opp til brukerne selv. Det er jo ikke vanskeligere enn at jeg for eksempel bare lager en tråd om et spesifikt emne med for eksempel DayZ, også vil diskusjonen starte der. Men siden folk i så liten grad faktisk gjør slikt, er vel et tegn på at det ikke er nødvendig.

 

La forumet være som det er. Jeg liker meg i alle fall meget godt her, og det eneste jeg virkelig kunne bedt om er flere brukere i noen av spilltrådene. Men jeg antar dere kan gjøre lite med den saken. Og angående samletråder... Jeg har selv lagd noen få av dem. Hvorfor? Fordi jeg bare er genuint interessert i å diskutere spillet, og å høre om folks opplevelser og tanker. Og jeg vil ikke spisse det, fordi det vil begrense aktiviteten, noe man ikke har råd til når aktiviteten i utgangspunktet er meget lav.

 

Takk for meg :)

 

En veldig god post dette som jeg støtter 100 % . Man kan ikke "tvinge" folk til å bli mer aktive på et forum. Det utvikler seg selv. Men man kan jo linke til forumtråd når man anmelder spill osv , slik at folk blir ops på at en tråd finnes om spillet.Det kunne også blitt mer strukturert , jeg mener at alle tråder som er populære , burde vært under en egen kategori på hovedsiden. Alle populære pc-spill . burde feks vært sticky på pc-siden.Slik unngår man at det folk ser etter , flyter rundt om.

Lenke til kommentar

Det er ikke snakk om å dele opp tråder... Uansett jeg vet ikke om jeg orker å bruke mer krefter på å få dette gjennom. Har nok av ting å gjøre ellers. Men det er trist at spillforumet har forfalt såpass om det har på noen få år.

 

Dette får bli det siste innlegget mitt på dette forumet. Lykke til videre, men nå skal jeg starte min egen spillside.

Lenke til kommentar

Fikk litt sånn " Oversett person begynner å synes synd på seg selv og stikker i protest" feeling fra innlegget ditt.

Det er vel gjerne slik at det er ildsjeler som holder ting igang. Så de som er halvhjertede i sitt arbeid og som avler opp ting som går mer opp i syting fordi man føler man ikkke blir hørt, er vel like greit at forsvinner ut dørene.

 

Lykke til med spillsiden.

Endret av IcedInsanity
Lenke til kommentar

Kan jo nevne at dere tok livet av det lille communitiet med r.u.s.e. spillere vi hadde her inne for ett par år siden, med å stenge av den samle tråden. Og selvsagt helt uten å diskutere saken med de som brukte den. Bra dere i alle fall gidder å diskutere det denne gangen i stedet for å komme med at vi moderatorer vet best og dermed basta.

Lenke til kommentar

Grunnen til at samletrådene lever, er "relevante personer man når".

Jeg spiller et spill i en lengre periode, og finner en samletråd med informasjon, det er kjekt og skriver et svar, spørsmål eller abbonnerer på denne tråden...

 

En slik samletråd kan ha 300 aktive spillere som har deltatt og ser nye innlegg i tråden flere ganger om dag.

Mens en ny tråd i en generell forumdel, blir funnet av 3 spillere av dette spillet som ikke gidder å svare, og 1000 andre hvor noen svarer i beste mening uten å ha spilt spillet...

 

Det er i samletrådene man finner de dedikerte ekspertene som faktisk ser det du spørr om, og klarer å svare.

 

De spillene som har en egen forumdel er det lettere å opprette dedikerte "spiss"-tråder til.

Men spillene som går inn under "PC-spill" er det håpløst å opprette ny tråd å tro man skal få raskt og godt svar på.

 

Ingen løsning, bare hva jeg ser på som forklaringen på "fenomenet".

 

 

En annen grunn til at antallet poster faller kan være at hvert enkelt spill i dag, har sitt eget offisielle forum fra spillutvikleren, pluss en haug med dedikerte bruker/clan/guild-forum hvor man igjen når flere relevante personer/eksperter...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tar man f.eks "Den herlige Samsung Galaxy S II tråden! Prat i vei..." og innledningsvis står det: "Her diskuteres telefonen!"

 

Ja, da diskuteres vel tlf der da kan det virke som. Jeg dristet meg jo til å stille et eget 'samle-spørsmål' i egen tråd, men da ble reaksjonen at "jeg måtte da forstå at den ikke hadde livets rett, bla bla" og ble rapportert og tråd stengt. (men åpnet etter at jeg fikk snakket med mod) Problemet var jo da at tråd havnet vekk fra 'siste innlegg' og de få som kanskje var interessert allerede hadde lest tråd og merket holdning folk hadde til tråd og holdt seg vekk(?) - ikke vet jeg.

 

Uansett - det virker som alle som er interessert i å diskutere S2 holder seg der og ikke ser så mye på andre tråder om S2. Så da blir det jo naturlig å poste i den tråden. Hvem gidder å sjekke i en så lang tråd om samme er tatt opp før? Samtidig kan det være nyanseforskjeller fra sak til sak.

 

Jeg kan ikke si jeg liker slike samletråder noe særlig, da det gir lite grobunn for andre tråder om enhet/tema. Kaffe-tråder er greit - løsprat. Samt slike iOS vs Android mm, slik at folk kan få ha litt temperatur (uten alt for mye usakligheter)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...