Gå til innhold

Forslag til tiltak for flere spissede diskusjoner


TSP

Anbefalte innlegg

Hei, vi har flere ganger diskutert det som kalles samletråder sammen med dere. Nå ønsker vi å finne ut hvilke konkrete tiltak vi kan gjøre for å skape flere spissede diskusjoner i forumet.

 

Samletråder kan defineres som en tråd hvor temaet i diskusjonen endrer seg svært ofte, noe som bidrar til at trådene gjerne "varer evig". En mer passende beskrivelse er at de er kafé-tråder, hvor samhold og hvem som sitter rundt bordet er viktigere enn diskusjonen. Trådene gjenkjennes ofte ved å ha titler som "Den store..", "Alt om..." eller bare produktnavnet til det som diskuteres.

 

Disse kafé-trådene er i bruk i alle kategorier, men spill-delen har vært det stedet som samletråd-diskusjonen har vært sterkest knyttet til. Dermed er det naturlig at vi tar for oss denne delen i første omgang.

 

Årsaken til at vi er bekymret er tilbakemeldinger fra dere brukere og synkende aktivitet i spill-delen. Vi har vært sene med å involvere oss, det beklager vi. Vi skulle forsøkt å gjøre noe helt konkret på et tidligere tidspunkt!

 

Alle disse kafé-trådene gjør at mange finner "sine" kafé-tråder uten å være spesielt oppsøkende mot andre tråder. På forsiden til PC-spill finner vi for eksempel at over halvparten av trådene kan defineres som en samletråd. Videre ser vi at selv i spesialiserte kategorier som Battlefield og Diablo holder aktiviteten seg til de samme en eller to trådene. Dette til tross for at spillene i aller høyeste grad er populære og har mye som kunne vært diskutert i mer detalj.

 

Vi ønsker verken å fjerne kafé-trådene eller "samfunnene" som skapes i dem. Det vi ønsker er å gjøre endringer i vår struktur, føringer og/eller forumplattform som vil gjøre at flere brukere deltar i og oppretter flere forskjellige tråder. Vi har allerede gått gjennom spill-delen og fjernet klistringen av kafe-tråder som ikke inneholdt noen informativ førstepost. Da det å ha dem klistret blir å sende ut feil signal, disse vil uansett holde seg langt oppe på emnelistene.

 

Vi blir veldig glade for forslag til tiltak som kan gjøres! Bør vi for eksempel legge alle kafétrådene i egen kategori? En annen mulighet er at brukerne får en form for "kred" for å starte gode debatter. Har du andre forslag?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi i redaksjonen ser ofte etter gode spilldebatter vi kan lenke til fra forsiden på Gamer.no. Utfordringen vår er at de aller fleste debattene foregår i enorme samletråder. Vi kan ikke lenke til side 1493 i en tråd om Battlefield 3 fordi en person kom med ett godt innlegg midt inne i 17 andre diskusjoner og småprat som foregår parallellt.

 

Dersom flere debatter foregår i egne tråder, vil de også få langt mer oppmerksomhet av redaksjonen og lesere. Kafétråder i dag drives for det meste av en kjerne av brukerne, mens de mange tusen andre ikke klarer å håndtere informasjonsmengden. Dermed havner alle debattene enten i tråder knyttet til artikler eller dedikerte tråder for et spill eller en konsoll.

 

Håper vi sammen kan komme frem til en løsning som skaper yrende liv og en møteplass for gode debatter her på forumet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det som ødelegger forumet her er antallet useriøse mennesker som diskuterer. Kan ikke gå inn på en eneste tråd uten å se en fullstendig ubegrunnet negativ kommentar. Dette er det vel dessverre lite Gamer kan gjøre noe med, ettersom dette er en trend blant spillentusiaster verden over. Eneste siden jeg mener klarer å holde en saklig og nøytral debatt er GiantBomb.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Godt at noe skjer igjen. Hadde faktisk tenkt å spørre igjen idag om akkurat dette.

 

Selve roten til problemet er at det ikke finnes noen standard på hva en samletråd er. Å stille krav hever kvaliteten.

 

 

Jeg kan godt linke til mitt innlegg om problemet, som ingen mods/admins tydeligvis har lest:

http://www.diskusjon...post&p=18783530

 

Dette er den siste posten jeg kommer til å gjøre om dette emnet, siden jeg ikke føler hverken moderatorer eller administratorer ser poenget i OT som jeg laget. Så får

 

Problemet som dette forumet har er ikke samletråder i seg selv. Heller hvordan brukerne tar de i bruk. En samletråd skal etter min mening bestå av god informasjon og oversiktlig oppsett. Den er ikke til for å diskutere alt mulig, bare fordi man har en tråd om saken. Det er her altfor mange bommer kraftig, slik jeg ser det.

 

Nå tok jeg opp dette på spillforumet, men moderatorer følte det ikke passet der. Uansett er det et ekstremt problem med at mange bare oppretter en tråd uten å legge noe som helst arbeid i det. Mer som om at det er en viss status å ha en tråd. Noe som irriterer meg mye. Vi skal selvsagt ikke se bort i fra de store og flotte trådene som eksisterer, men igjen er det viktig med moderasjon.

 

Eksempler på noen tråder jeg har sett er:

- Diskuter "sett inn spill" her

- "lim inn trailer" diskuter

- "link til sak" med teksten; diskuter.

 

Og siden nærmest ingen modererer på spillforumet lenger så florerer det denne typer poster. Hva som har skjedd med brukerne på spillforumet er latterlig. Har folk virkelig så lave standarder at det er slikt søppel som skal skape debatt? Hvorfor ikke legge noe mer arbeid enn 10 sekunders jobb med å kopierer en link?

 

Noe jeg også begynner å se en trend av er mange samletråder innenfor et spill, bare fordi det skal snakkes om hardware, alle plattformer og mer. Hva i alle dager er vitsen med samletråder når man må samle de sammen også? En tråd i spillforumet inneholder f.eks en oversikt over samletråder. Når slikt kommer har samletråder feilet totalt og noe må gjøres. Sett en standard for samletråder og belær de som ikke kan dette. Moderatorer er første linje med forsvar mot slikt. Kanskje også de mer etablerte brukerne skal sette listen høyere også, men debatten på spillforumet er så lav standard nå at jeg blir oppgitt. En av mange grunnene til at jeg ikke orker å bruke tid på dette forumet lenger. Ikke minst også fordi det ikke finnes gode emner å snakke om heller. Har i hele 2011 bare opplevd en eneste tråd det var verdt å diskutere i. Takk til de som tok den diskusjonen der om PC-utvikling og piratkopiering etc.

 

Om jeg orker å se mer på dette forumet er opp til moderatorer og administratorer. Dersom jeg ser noe av det jeg så med den første administratoren i originaltråden så er det bare å kaste inn håndkledet for min del. Noe så latterlig svar håper jeg ikke flere forsøker på.

 

Mye av dette tror jeg faktisk er grunnen til at så mange har forlatt spilldelen på diskusjon.no. Innlegg.no hadde selve kjernen av disse brukerne. Synd at dette nærmest er dødt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Enkleste er vel å fjerne disse store samle trådene og sette en begrensning på hvor mange sider en tråd kan ha?

 

La oss si det er en tråd om "tips til håndkontrollere til pc" og det er normalt mulig å ha kun 50 sider før den automatisk stenges. Om det viser seg at tilbakemeldinger på topic overskrider 50 sider så kan moderator åpne opp for flere sider om det er relevant for tråden og det ikke har utviklet seg til en typisk samletråd.

 

Synes dog det må være noen unntak, som fks posting av bilder fra spill,pris tips til spill osv osv.

Lenke til kommentar

Det vil jo bli ganske mye mer jobb for mods/admins, spesielt i starten ville jeg tro. Hva om brukere kan gi en slags type poeng til en tråd for at den skal fortsatt "leve videre"?

 

Når brukere ser at tråden begynner å nærme seg grensen så må brukere gi poeng til tråden for å gi den X antall nye sider. På den måten så slipper mods/admins å holde kontroll på alle tråder som begynner å nærme seg "slutten".

 

Men da igjen så er jo potensialet der for å missbruke dette da...

Lenke til kommentar

Jeg er nok en av de som er aller mest skyldig i at forumet har blitt slik som dette, da omtrent 95% av mine innlegg foregår i en tråd, men for oss som er interessert i alle deler rundt et fenomen, så er dette gjerne den enkleste måten å gjøre det på - selv om det åpenbart virker ekskluderende for nye brukere. Jeg er forsåvidt åpen for å endre på mine vaner, men føler vel ikke at aktivitetsnivået er godt nok til at det virkelig gir mening med nye tråder hele tiden - det blir bare mer slitsomt å gå inn og lese alle.

 

En annen bra ting med samletrådene er nettopp at det oppstår litt communities. Som Sthusby helt riktig påpeker, så er det største problemet her som andre steder at folk virker å være mer interessert i å skrive dritt om ting de egentlig ikke har noen interesse for, enn å faktisk diskutere positivt de tingene de har entusiasme for. Når diskusjon rundt et emne samles i en community, så føler ihvertfall jeg at det reduserer slike trolle-innlegg betraktelig, da bare de største fansene av emnet klikker seg inn, og vi som er igjen får bedre og mer skikkelige diskusjoner. Problemet kan selvsagt være at slike communities slår for hardt ned på kritikk, men jeg føler ihvertfall ikke det har utviklet seg som et problem der jeg deltar - så får andre vurdere hvordan ting henger sammen andre steder.

 

Men uansett, om vi kunne fått mindre trolling og høyere aktivitetsnivå, så er jeg definitivt åpen for å endre min samletrådsposting - enn så lenge føles det imidlertid som det minste av flere onder.

Endret av taterfyrings
Lenke til kommentar

Satt forresten å se gjennom den tråden som TCi linket til om PC-spill og piratkopiering, og selv den tråden som han fremhever som "den eneste tråden det var verdt å diskutere" var full av trolls og usaklige kommentarer i alle retninger. Dette understreker hvorfor jeg (og sannsynligvis mange andre) vegrer oss for å gå skikkelig inn i slike diskusjoner - da får vi stygge karakteristikker og usaklige angrep fra alle kanter. Dette er noe man (stort sett) slipper i samletrådene, og jeg tror det er en vesentlig grunn til at diskusjon ofte trekkes mot dem.

Lenke til kommentar

Et opplegg vi snakket litt om internt er å gi folk poeng for å opprette tråder som fører til en god debatt. Det kan for eksempel løses automatisk ved at X antall svar trigger en mekanikk som deler ut X antall poeng. Samletråder bør vel ekskluderes dersom de fortsetter i dagens format.

 

Det er også snakket om å ha en egen kategori for samletrådene, som ikke teller innlegg eller gir brukeren «kred»-poeng.

 

Er dette noe å tenke videre på?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her er hva jeg ville ha startet med:

 

1.Opprette et krav på at samletråder. Å starte en tråd med bare en link til en sak med teksten; diskuter, burde bli slettet umiddelbart. Jeg har alltid sett på samletråder som en informasjonskilde hvor noen kan finne svar et aller annet om emnet. Slik at man slipper mange "unødvendig" spørsmål om det emnet dekker.

 

2. Moderatorer bør være mer synlig og si tydelig i fra om noen poster en unødvendig samletråd. Jeg har sett at nærmest ingen i spillseksjonen gir beskjed at en moderering er gjort. Når jeg var moderator var dette alltid noe som skjedde. Hvilket lærte brukerne å følge reglene. Nå har jeg forlatt spillforumet pga. dette for noen år siden, så det kan godt hende jeg har tolket dette feil.

 

3. Rydd opp i rotet nå. La emner som bærer innhold komme fram. Krever en del arbeid, men det bør bli verdt det når det er gjort. Som jeg har nevnt altfor mange ganger, standarder er viktig. Sett standarder moderatorer/admins. Dere har faktisk et ansvar i å bevare kvaliteten til forumet. Ja, det suger av og til sette ned foten, og klager hagler. Men så lenge dere følger en fast standard burde det roe seg ned blant de som skriker mest etter hvert.

 

Satt forresten å se gjennom den tråden som TCi linket til om PC-spill og piratkopiering, og selv den tråden som han fremhever som "den eneste tråden det var verdt å diskutere" var full av trolls og usaklige kommentarer i alle retninger.

Det var en veldig interessant diskusjon med skikkelig gode svar og poenger. Selvsagt har du noen troll, men de er det bare å ignorere.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eg skal innrømme at eg stort sett holder meg i samletrådene, men det er for det meste fordi eg rett og slett glemmer av at det finnes andre småtråder i samme forum som det eg befinner meg i.

 

 

Få poeng og slikt for tråder og slikt tror eg KAN være en god ide, men det blir vel noe slikt som der + systemet som allerede er her. og det blir mer brukt til å drite ut brukere i diskusjoner og å plusse opp de som har mer tid her på forumet enn nykommere,og det å plusse opp innlegg som er direkte angrep på brukere som ikke alle "liker" er jo blitt voldsomt "poppis"

Lenke til kommentar

1.Opprette et krav på at samletråder. Å starte en tråd med bare en link til en sak med teksten; diskuter, burde bli slettet umiddelbart. Jeg har alltid sett på samletråder som en informasjonskilde hvor noen kan finne svar et aller annet om emnet. Slik at man slipper mange "unødvendig" spørsmål om det emnet dekker.

Samletråder blir muligens dårlig ordvalg her? Jeg vil si at det vi diskuterer igrunn kan deles inn i to typer tråder, informasjons-tråder og kafé-tråder. Informasjonstråder som skal klistres er det klart at vi bør stille strenge krav til, men jeg er noe usikker på hvor kafé-trådene vil passe inn her. Skal informasjonstrådene fungere som kafé-tråder også? Burde ikke svarene i informasjonstråder dreie seg rundt tilbakemeldinger og innspill rettet mot førsteinnlegget?

 

Jeg er veldig usikker på hvorvidt det er en god idé å legge ned kafé-tråder helt. De undersøkelsene vi har gjort tyder også på at majoriteten (av de som har svart vel og merke) fortsatt ønsker slike kafé-tråder, altså beholde den «i pose og sekk» -tilnærmingen som vi har idag.

 

Jeg føler kafé-tråder kan ha sin rett til å leve som et sted å komme med oppdaterte inntrykk og historier fra spillet, uten at det skal være nødvendig å legge mye arbeid i hvert enkelt innlegg.

 

Men vi kan godt prøve å skissere opp noen retningslinjer for førsteposten til kafé-trådene. Her blir utfordringen å begrense friheten såpass at det har en positiv effekt, men samtidig mener jeg vi må jobbe med å ivareta den friheten som flesteparten av brukerne ser ut til å ønske.

 

 

2. Moderatorer bør være mer synlig og si tydelig i fra om noen poster en unødvendig samletråd. Jeg har sett at nærmest ingen i spillseksjonen gir beskjed at en moderering er gjort. Når jeg var moderator var dette alltid noe som skjedde. Hvilket lærte brukerne å følge reglene. Nå har jeg forlatt spillforumet pga. dette for noen år siden, så det kan godt hende jeg har tolket dette feil.

Vi ønsker å unngå å skape støy i de trådene vi modererer i, slik som ved endring av emnetitler eller flytting av tråder. Men det er kanskje andre modereringshandlinger du har vært vitne til hvor det ikke har blitt gitt noen beskjed? Eller mener du å si at problemet er manglende moderering?

 

3. Rydd opp i rotet nå. La emner som bærer innhold komme fram. Krever en del arbeid, men det bør bli verdt det når det er gjort. Som jeg har nevnt altfor mange ganger, standarder er viktig. Sett standarder moderatorer/admins. Dere har faktisk et ansvar i å bevare kvaliteten til forumet. Ja, det suger av og til sette ned foten, og klager hagler. Men så lenge dere følger en fast standard burde det roe seg ned blant de som skriker mest etter hvert.

Vi ønsker å fremme gode diskusjoner gjennom vår Twitter og Facebook-profil, her må vi bli bedre til å finne frem til dem og nevne dem. Gamer.no ønsker også å lenke til tråder med de gode og spissede diskusjonene. Enig i at vi bør jobbe med å ivareta kvaliteten.

 

 

Eg skal innrømme at eg stort sett holder meg i samletrådene, men det er for det meste fordi eg rett og slett glemmer av at det finnes andre småtråder i samme forum som det eg befinner meg i.

 

Har du forsøkt å følge kategorier slik at du får øyeblikkelig, daglig eller ukentlig varsel om nye tråder i kategoriene? Er eventuelt grunnen til at du ikke har satt det opp at muligheten for det er for lite synlig?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Jeg digger dette forumet fra før, og jeg tenker at det ikke trenger noen tiltak for meg ihvertfall, bare dere ikke gjør det ITavisen gjorde så er jeg fornøyd. :D

 

*Og fra erfaring fra ITavisen så vil jeg si at samletråder ikke er en god idee...

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Hva med en dynamisk "mine innlegg"-funksjon. Slik det er nå sjekker jeg som oftest kun "mine innlegg", og går glipp av andre tråder i kategoriene jeg følger. Dette kan kanskje løses ved å i tillegg til å få oppdateringer om tråder jeg har postet i, eller satt som favoritt, også får opp nye tråder med samme eller lignende "tags".

 

Det vil da bli mer synlighet for nye tråder, og dermed også større mulighet til å skrive noe i dem.

Lenke til kommentar

Samletråder blir muligens dårlig ordvalg her? Jeg vil si at det vi diskuterer igrunn kan deles inn i to typer tråder, informasjons-tråder og kafé-tråder. Informasjonstråder som skal klistres er det klart at vi bør stille strenge krav til, men jeg er noe usikker på hvor kafé-trådene vil passe inn her. Skal informasjonstrådene fungere som kafé-tråder også? Burde ikke svarene i informasjonstråder dreie seg rundt tilbakemeldinger og innspill rettet mot førsteinnlegget?

Ja, det er to forskjellige ting. Informasjonstråder for et produkt e.l. og disse "kafetrådene.". Kafetrådene er ikke problemet her. Mitt problem lå i spilldelen på forumet, hvor man ikke kan finne hvilke diskusjoner som skjer, uten å måtte lese gjennom utallige sider i samletråder.

 

Vi ønsker å unngå å skape støy i de trådene vi modererer i, slik som ved endring av emnetitler eller flytting av tråder. Men det er kanskje andre modereringshandlinger du har vært vitne til hvor det ikke har blitt gitt noen beskjed? Eller mener du å si at problemet er manglende moderering?

Litt rart å kalle det støy. Føler heller at det viser at dere gjør noe og er der. Når jeg selv opprettet tråden som er kilden til debatten her, så ble den flyttet uten noe som helst beskjed. Hadde det ikke vært for "Mine innlegg" funksjonen ville jeg ha brukt ganske lag tid for å finne ut hvor den ble flyttet.

 

Manglende moderering kan man også kalle det. Jeg ser bare ikke hvordan moderatorer skal holde oversikten i et forum hvor alle diskuterer i massive tråder. Dere sier at man er avhengig av rapporter. Om forumet faktisk hadde hatt diskusjonene i underforum istedet for samletråder, så hadde det vært langt lettere å sett problemer, og dermed moderert forumet.

 

Er det virkelig noen som helst av mods/admins som foretrekker å lese gjennom store samletråder for å moderere, istedet for å skumre over titler på tråder?

Vi ønsker å fremme gode diskusjoner gjennom vår Twitter og Facebook-profil, her må vi bli bedre til å finne frem til dem og nevne dem. Gamer.no ønsker også å lenke til tråder med de gode og spissede diskusjonene. Enig i at vi bør jobbe med å ivareta kvaliteten.

Fint at dere gjør det. Nå er dette et ganske stort forum med mange kategorier. Slik jeg ser det er det veldig uoversiktlig. Spesielt når man har mange store tråder hvor "all" diskusjon skjer.

 

Dersom en ny bruker komme inn og ser på titlene på trådene, så tror jeg nok mange blir skremt vekk. Spesielt på spillforumet har jeg sett flere gamle mindre tråder ligge og råtne, mens store samletråder tar all diskusjon i kategorien. Dette er et enormt problem der. Og da opphavet til diskusjonen her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...