Gå til innhold

Bjelle på halsband - Plager dette katten?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det eneste det vil gjøre er å kanskje gjøre katten din noe frustrert over at fulgen hører katten lenge før den kommer. Bjellen er spesielt laget for at kattene ikke skal få tak i andre dyr. Om kattens ve og vel eller xxx antall smådyrs liv er verdt mer er noe annet å diskutere.. Det er ikke naturlig å ha katt som kjæledyr uansett, og mye mindre naturlig at de er ''ville'' her. Lar man katten være ''fri'' i ett land som norge ville de dødd ved neste vinter..

Endret av BuffyAnneSummers
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så kan man jo spørre seg selv også: Hvorfor ha bjelle på? Halsbånd med navn på holder vel. Er du redd for at katta skal komme inn med døde mus og slik så er det rart du har katt. De gjør det av respekt, altså de vil du skal ha musen/fuglen.

 

Det er bare å ta på seg noen engangshansker eller poser og fjerne musen/fuglen. Ofte så ligger de uansett bytte utenfor døren, så du vil nok aldri finne en død mus under sofaen.

Lenke til kommentar

Det eneste det vil gjøre er å kanskje gjøre katten din noe frustrert over at fulgen hører katten lenge før den kommer. Bjellen er spesielt laget for at kattene ikke skal få tak i andre dyr. Om kattens ve og vel eller xxx antall smådyrs liv er verdt mer er noe annet å diskutere.. Det er ikke naturlig å ha katt som kjæledyr uansett, og mye mindre naturlig at de er ''ville'' her. Lar man katten være ''fri'' i ett land som norge ville de dødd ved neste vinter..

Katter er et av de mest naturlige kjæledyrene vi har, i og med at de valgte oss, og ikke omvendt. De fleste (ute)katter er fullstendig i stand til å overleve en norsk vinter. Og hvis det ikke er "naturlig", betyr ikke det at man likevel burde bestrebe seg mot maksimal "naturlighet" i katteholdet?

Har det ikke også noe å si hva katten selv synes om ringelyden? Jeg hadde blitt gal.

 

du vil nok aldri finne en død mus under sofaen.

Tja .. nåvel .. Min tante og onkel har flere katter, og er ganske liberale på hva de får lov til (de kommer og går nøyaktig som de vil, døgnet rundt. Hvis katten begynner å leke med byttet innendørs, kan det ende opp på rare steder. Ikke minst hvis det ikke er helt dødt når det kommer inn. Eller hvis det er kattunger i huset.

Lenke til kommentar

Katter er et av de mest naturlige kjæledyrene vi har, i og med at de valgte oss, og ikke omvendt. De fleste (ute)katter er fullstendig i stand til å overleve en norsk vinter. Og hvis det ikke er "naturlig", betyr ikke det at man likevel burde bestrebe seg mot maksimal "naturlighet" i katteholdet?

 

 

Det er ikke naturlig for dem å være her nei. Hadde vi sluppet ut våre kjæledyr i norge så hadde de fryst ihjel, sultet, blitt drept av andre rivaler eller gått under av sykdom. Det er ingenting naturlig i det at vi har katter her.

 

Jeg mener heller ikke at vi skal strebe etter maksimal naturlighet, men påpeker at det er unaturlig med katt som kjæledyr i.o.m. at motparten som regel vil klage over at det er så unaturlig å ha på bjelle på halsbåndet til katten..

 

 

Har det ikke også noe å si hva katten selv synes om ringelyden? Jeg hadde blitt gal.

 

Spør musene, fuglene og andre smådyr som katten tar, om hva de syns om ringelyden.. Det blir litt for dumt å glorifisere en katt på slik måte. Ett liv er ett liv. Sier heller ikke at vi skal stå imot ''naturlig atferd'', men det blir for dumt å sette opp at katten kanskje blir plaget litt av bjellelyden og frustrert over at byttet kommer unna, mot tortur (katter leker som regel med smådyrene lenge før de dreper dem, og i de fleste tilfeller så gidder de ikke spise den heller) og død.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det blir jo opp til en selv hva en skal mene, men jeg synes du har et hakkebakkeskogensk perspektiv på ting. Katter fanger mus. Sånn er det. Dessuten er rotter og mus skadedyr. "Et liv er et liv" er slik man snakker om mennesker. Det er dårlig gjort av mennesker å drepe hverandre. Dette gjelder ikke dyr. Og jo, katter kan fint overleve ute. Vår familie har alltid hatt utekatter, og da er det ut om natten samme pokker. En av fem av kattene våre forsvant. Resten har dødd av at de ble gamle og skrale, med andre ord: katter klarer seg helt fint ute, i hvert fall i vestlandsklimaet. En innekatt er selvfølgelig noe helt annet.

 

Angående "naturlighet" (jeg skriver det slik fordi begrepet er såpass vidt): Man kan trygt si at husdyrhold er en naturlig del av menneskets væren. Mennesket har holdt katter som husdyr i over 10000 år. Etter at folk flest ga opp det nomadiske livet har levesettet vårt gitt grobunn for skadedyr som rotter og mus, og dermed begynte kattene å holde seg på steder der det var mennesker. Forholdet mellom katt og menneske er i hvert fall historisk preget av gjensidig nytte, og er "naturlig" på et helt annet nivå enn de fleste andre husdyr-eier-forhold. I alle fall er den historiske naturligheten, som du sikter til, noe annet enn den nåværende. Katten som eksisterer her, i dag, trives nok best med et liv som passer den. Katter er jegere.

 

Dette ble imidlertid ganske off topic. Tilbake på rett spor: Plager bjellen katten? Ja, det tror jeg så absolutt.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Kvinner jeg har spurt som går med klirrende ørepynt hele tiden sier de ikke legger merke til lyden i det hele tatt etter en stund. Katter virker også til å tilvenne seg klirrelyden fra bjella, ellers ville de vel stadig prøvd å ta av seg halsbåndet?

 

Jeg bruker en slik trygghetslås som går opp om halsbåndet blitt dratt i. Kattene har bare prøvd å ta av seg båndet når de har hatt krage etter operasjon - og da får de av seg halsbåndet på bare sekunder!

Da må jeg bruke tråd rundt låsen for å holde halsbåndet på, slik at de ikke får dratt av seg kragen.

Lenke til kommentar
  • 11 år senere...

Etter å ha lest trådene i denne diskusjonen er det to valg.

1. Avliv katten din 

2. Sett bjelle på den. 

Det anslås 750.000 katter i Norge og det anslås at det drepes 7 millioner fugl av katt hvert år. Miljøbetyngelsene over å forbruke mer strøm og støvsugerposer tror jeg vi kan se bort fra. Jeg har følgende pkt. 

3. Sett katteluka på "stengt" når det er skumring og soloppgang. Dette kan automatiseres. Alternativt, sørg for manuell utslipp og innslipp av katta, så du kan se hva den har med seg. Gi den mat før den skal ut. Hjelper det ikke, sett bjelle på den. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
BeGone skrev (På 25.9.2023 den 12:31 PM):

Etter å ha lest trådene i denne diskusjonen er det to valg.

1. Avliv katten din 

2. Sett bjelle på den. 

Det anslås 750.000 katter i Norge og det anslås at det drepes 7 millioner fugl av katt hvert år. Miljøbetyngelsene over å forbruke mer strøm og støvsugerposer tror jeg vi kan se bort fra. Jeg har følgende pkt. 

3. Sett katteluka på "stengt" når det er skumring og soloppgang. Dette kan automatiseres. Alternativt, sørg for manuell utslipp og innslipp av katta, så du kan se hva den har med seg. Gi den mat før den skal ut. Hjelper det ikke, sett bjelle på den. 

Hm, det er 11 år siden denne tråden ble laget, - er ikke så sikker på om katten lever lenger...🤔

En katt er en jeger og fanger også mus, noe ihvertfall jeg synes er bra. Tviler også på om ei bjelle vil virke + at en katt som ikke er vant til det, vil protestere på å plutselig ha på seg halsbånd. Om den synes halsbånd er o.k., så ville jeg heller gått for gps.

Lenke til kommentar
Maskinfører skrev (50 minutter siden):

Mest plagsomt for eier,n tenker jeg husker mine 6 små nøster løp rundt med bjelle rundt halsen 😻😀

Blir vel fin musikk da? 😁😼
 

Tråd fra 2012, ja. Fint noen bruker søke-funksjonen altså, men får’a værre grenser.

Hvis du har svært hus med innekatt kan sikkert bjelle være greit nok, men er katten mye ute setter den nok ikke pris på lyden av en bjelle som klirrer i det den skal gjøre sitt byks mot byttet.

Det er også det aspektet at hvis de henger seg fast i denne på en måte så kan stakkars dyret bli kvalt.

 

Endret av thatguy83
  • Liker 1
Lenke til kommentar
thatguy83 skrev (1 time siden):

Blir vel fin musikk da? 😁😼
 

Tråd fra 2012, ja. Fint noen bruker søke-funksjonen altså, men får’a værre grenser.

Hvis du har svært hus med innekatt kan sikkert bjelle være greit nok, men er katten mye ute setter den nok ikke pris på lyden av en bjelle som klirrer i det den skal gjøre sitt byks mot byttet.

Det er også det aspektet at hvis de henger seg fast i denne på en måte så kan stakkars dyret bli kvalt.

 

Ja ble fin musikk var innekatter hus på 95kvm nå har jeg bare Frida igjen hun er 17 år samt en annen katt på 6-7 år :D😺 ja det er ikke bra med halsbånd utendørs :(😺

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
On 25.9.2023 at 12:31 PM, BeGone said:

Det anslås 750.000 katter i Norge og det anslås at det drepes 7 millioner fugl av katt hvert år.

Om mine 2 som har åpen katteluke 7-21 er representativ skulle jeg være betydelig mer bekymret for at musene blir utryddet (anslår 2 fugler årlig, 3 mus ukentlig i høysesongen)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hvordan hadde vi selv likt å måtte ha bjelle rundt ørene i det hele tatt? Jeg tror det er en plagsom oppfinnelse for dem, men de har ikke noe annet valg enn å gjøre det eieren befaler. :( 
Har tenkt mange triste tanker når jeg ser en flokk med kuer, sauer og mange hadde stor bjelle med høy, dyp lyd. Jeg hadde blitt sprø av det. Eller sprøere. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tja...

https://www.nrk.no/innlandet/vil-undersoke-om-sauebjeller-er-dyreplageri-1.14164589

Ein set pris på lyden av bjøller i naturen fordi ein veit at det er liv der, beitedyr som hindrar attgroing og som held kulturlandskapet vedlike. Og dette er naturleg fordi det alltid har vore slik.

Kanskje har ein tenkt for lite på korleis dyra sjølv opplever dette? Så kva vart eigentleg resultatet av undersøkinga? Er GPS-halsband vegen å gå? Det er uansett stor skilnad på dyreslaga. Storfeet er rolege flokkdyr, medan ein katt er ein individualist og eit rovdyr. Ingen dyr likar skarpe lydar, men storfeet har nok noko større toleranse enn ein katt (jf. lyden av fyrverkeri). Bjølla er ikkje til hinder for den naturlege åtferda til eit beitedyr, men vil definitivt vere det for eit rovdyr som skal jakte. Eg ville ikkje ha hengt bjølle på ein katt.

Skal tru kva som vart konklusjonen i undersøkinga i 2018?

Endret av torbjornen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hanne9867 skrev (På 9.10.2023 den 9:02 PM):

Hm, det er 11 år siden denne tråden ble laget, - er ikke så sikker på om katten lever lenger...🤔

 

selve issuet er jo stadig aktuelt, etterhvert som kommer nye katteeiere til.

Jeg ville ikke brukt bjelle-halsbånd på katt, ei heller bånd uten bjelle. Angående at de tar en spurv eller kjøttmeis en gang i mellom (og mus) så hold det opp mot at disse "tam-fuglene" hadde flere naturlige fiender i tidligere tider, som rovfugl. Dessuten er disse "urbane" fuglene blitt mer "gatesmarte" etterhvert, -hvis man hører litt ekstra høy kakling og varselrop utenfor huset, og kaster et blikk ut, ser man gjerne en katt som ligger å lusker på de.

Eneste gangen jeg ville brukt halsbånd, er hvis kommunen varsler om det, dvs. (i alle fall før i tiden) var det slik at hvis det ble et "katte-problem" med altfor mye katter, så fanget/avlivet man katter, og kun de med halsbånd, som åpenbart ikke var herreløse, ble sluppet løs igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...