Gå til innhold

RPG-sjangeren på vei til å dø ut?


Anbefalte innlegg

På vei til å bli utvannet, muligens, i det minste på de store formatene. Det er blitt så dyrt å lage spill at man har rett og slett ikke råd til å lage snevre titler; jo flere RPG-elementer et spill har jo høyere blir læringskurven og dess mindre blir publikum. Strømlinjeforming og action-fokus er en trend innenfor både vestlige og japanske rollespill. Mange av de mer rendyrkede rollespillene som ble laget for 10-15 år siden kunne ikke blitt laget i dag.

 

Ironiske er at det blir brukt mye penger på å kaste ut stort antall spill (til og med selskaper som lager 2 ganske like spill som blir konkurrenter mot hverandre), men alt er så og si dønn likt hverandre og ingen tørr å lage noe som skiller seg bittelitt ut, så da er det mange som failer i den bunka.

 

Er vel sikkert et lite ekstra + i margen på regnearket for de som sitter helt øverst i rangstigen og det meste er jo under dem, ergo får vi det resultatet vi har idag. Kanskje..

 

Skal ikke lenger tilbake enn til PS2 hvor det kom mye spill, men da kom det jo også alt mulig, hvor det ble vist stor kreativitet og guts til å prøve nye ting og sprenge grenser, og vil si veldig mange hadde god suksee, iallefall frem til de ble kjøpt opp av stor fiskene.

 

Jeg for min del kjenner jeg henger veldig igjen i den generasjonen og det meste som har kommet etterpå, har vært tragisk og håpløst for meg. Man legger merke til detaljer som mangler i dagens spill, som har en stor betydning (iallefall for meg) som gjør da spillopplevelsen til møkk.

 

Men ungdommen idag har ikke den erfaringen og de er mainstreamen, ergo ser det mørkt ut, så lenge det ikke dukker noe opp via kickstarter o.l, eller et uavhengig selskap slår igjennom og itillegg ikke selger seg med engang.

Endret av Mwotm
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge man lager rollespill fordi man liker å tjene penger, og ikke tjener penger fordi man liker å lage rollespill, så vil det være umulig å snu trenden. Hvis målet hele tiden skal være å favne flest mulig forbrukere vil sjangeren nødvendigvis måtte vannes ut ytterligere ved at man fortsatt senker terskelen for å forstå spillene og prioriterer grafikk fremfor dybde.

 

Personlig planlegger jeg å holde meg mest til retrogaming i årene fremover og ikke følge så mye med på hva som skjer i de kommende generasjonene, med mindre det kommer et uforutsett paradigmeskifte i bransjen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

En faktor som gir meg håp, og som jeg ikke kan se er nevnt her, er at det i dag er en utrolig mye større brukemasse, enn det var på 90 tallet. Om jeg skal tippe, ville jeg tro at antall aktive spillere i dag er ti ganger så høyt som for 20 år siden. På 90-tallet var spillere stort sett betegnet som nerder, i dag driver alle og fandens oldermor med spill.

 

Jeg synes ikke utviklingen er så gal som mange her vil ha det til, for meg kommer det ut minst ett spill i måneden, som jeg finner det verdt å bruke tid på, så egentlig har jeg mer spill enn det jeg noen gang vil klare å komme igjennom.

 

Men, jeg er enig med Casemodd i at jeg gjerne vil ha mer dybde, jeg vil gjerne ha spill med mer spennende NPCer og varierte miljøer. Kanskje også spill som skaper moralske dilemmaer og som tar opp problematikk som er relevant i den virkelige verden. Det er uendelige muligheter i forhold til å bygge rollespill som er fra helt andre miljøer enn det vi er vant til. Kunne ønske meg en Football Manager RPG, eller kanskje et F1 RPG, det ville vært fett! :green:

 

Uansett, jeg ser lyst på framtida, og jeg har stor tro på at størrelsen på markedet vil medføre at mange utgivere også tør å designe spill for "de få", som nå ikke lenger er så få. Jeg tror også vi som spillere blir mer og mer blaserte, så det skal mer til for å holde på vår interesse, dette tror jeg vil tvinge spilldesignerne til nytenkning. Jeg mener Funcom har gjort det med "The Secret World", men av forskjellige grunner har de desverre mislykkes. De skal uansett berømmes for motet.

Lenke til kommentar

Er ganske enig bortsett fra at jeg synes turbaserte spill er minst like bra som typiske action-RPGer som Gothic.

Forslaget til et spill du kom med høres ut som et spill jeg virkelig hadde likt. Har alltid ønsket meg et RPG hvor du ikke må redde verden eller bekjempe drager men rett og slett må prøve å overleve (uten zombier).

Drømmen hadde vært et spill hvor man lager seg en karakter og så starter man i en verden uten noen som helst peil på hva man skal gjøre.

Hvorpå du må prøve å finne deg et våpen, snakke med folk du møter på og finne deg en jobb og så utspiller historien seg etterhvert..

 

For meg så kan RPGer deles i to klasser: De jeg spiller for historiens del som The Witcher, ME, noen JRPGer osv og de jeg spiller for å bekjempe fiender, gå opp i nivå og samle "loot".

Det er RPGer i den sistnevnte klassen jeg savner mest i disse dager.

For på meg virker det som om utviklere ikke klarer å balansere RPGer lenger. Noen gjør det som i Oblivion og fratar spilleren enhver følelse av fremgang og hvor fienden bare får mer helse men ikke bedre AI.

Andre RPGer gjør deg allmektig etter to timers spilling.

Jeg mister totalt interessen for et spill når jeg finner ut at jeg har millioner av spillets valuta, er på høyeste nivå og har alt jeg trenger av utstyr. Det skjedde med f.eks Gothic 3 og det skjedde med Skyrim.

Jeg synes spill som Fallout:New vegas var et friskt pust i sjangeren av action-RPGer (selv med alle dets feil og mangler) fordi fokuset i det spillet var mer på å overleve. Jeg slet lenge med å samle nok korker til å kjøpe meg bedre utstyr, og ble overlykkelig hver gang jeg fant ammo til våpenet jeg hadde. Det er den følelsen jeg vil ha i et spill og det er det stor mangel på i dag.

 

Likevel koser jeg meg med det meste av spill. Spill som Kingdoms of Amalur har hverken en god historie eller særlig til utfordringer, men jeg hadde mye moro da jeg spilte det. Selv Arcania, som kanskje er det dårligste RPG spillet i nyere tid, fikk jeg litt moro ut av.

Jeg håper at kickstarter og indie utviklere kan gi meg mer av den type RPGer jeg ønsker, men i mellomtiden finner jeg en måte å hygge meg med de spillene som er tilgjengelig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mange av postene her er rett og slett opphengt i "fortiden" og nostalgiske minner.

 

Hva dere mener om hva sjangeren sier, er meningsløst. Det finnes mange nye spill i alle sjangre, og i alle av-arter. Om spillet ikke passer din snevre versjon av en sjanger, er irrelevant. Hvorvidt du liker spillet eller ei er irrelevant.

 

Både Witcher 2 og Skyrim er gode RPG-spill, med store RPG-elementer.

 

La oss huske, RPG står for Role Playing Game. Du skal spille en rolle. I begge spillene (Skyrim/Witcher2), spesielt i Skyrim, kan du spille som hva pokker du vil.

Mass Effect og Dragon Age er også RPG-er, men med et litt større fokus på action. Men det er fortsatt fullt verdige RPG-er.

 

Det er som en Counterstrike-spiller skal begynne å syte over at dagens skytespill ikke er "ekte skytespill".

 

Slutt med elitismen. RPG-spill lages i store kvanta for folket. Noen dypere, og noen overfladiske. Om dere ikke liker spillene, eller ikke finner det, er det ikke sjangerens problem. Det betyr bare at dere har en feilaktig holdning til spillsjangeren.

 

Black Isle Studios er tilbake, uten et eneste orginalmedlem.

 

Blir du med å starter opp igjen Beatles? Greit at medlemmene er døde eller pensjonerte, men vi kan fortsette storhetstiden deres!...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så lenge man lager rollespill fordi man liker å tjene penger, og ikke tjener penger fordi man liker å lage rollespill, så vil det være umulig å snu trenden. Hvis målet hele tiden skal være å favne flest mulig forbrukere vil sjangeren nødvendigvis måtte vannes ut ytterligere ved at man fortsatt senker terskelen for å forstå spillene og prioriterer grafikk fremfor dybde.

 

Personlig planlegger jeg å holde meg mest til retrogaming i årene fremover og ikke følge så mye med på hva som skjer i de kommende generasjonene, med mindre det kommer et uforutsett paradigmeskifte i bransjen.

Dette er et gammelt problem, TV bransjen hadde det for lenge siden, målet var å få mest mulig seere i prime time da det ga mest reklame inntekter.

Konsekvensen er at du prøvde å lage programmer som appellerte til alle disse vil nødvendigvis bli en bløt og smakløs lapskaus som egentlig ikke appellerer til mange, samt at de ble veldig dyre siden det var om å gjøre å lage dem spektakulære med mange stjerner.

Var uansett et zero-sum spill siden alle konkurrerte om de samme seerne.

Det var også vanskelig å forutsi hvor mange seere du ville få siden alle showene var så like.

 

Løsningen var mer nisje programmer. Ja du fikk færre seere men mer trofaste, var også lettere å tilpasse reklame og kostnadene gikk ned.

 

Spill har gått frem og tilbake her, de første spillene i nintendo tiden var stort sett for mest mulig salg.på 90 tallet var det nisjer, nå er vi tilbake der massemarkedet er størst, kommer til å splitte igjen når indie konsepter tas i bruk i større spill, regner også med at konkurransen vil øke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

personlig så foretrekker jeg spill som Betrayal at Krondor fra 1996. denne type spill gir meg mer enn nåtidens rpg spill. men som jeg ser så er vi ute etter spill som ikke er turbaserte. kan trekke frem Drakensang som jeg synes var veldig interessant når det kom ut. men faller vel heller ikke helt i smak med tanke fantasypreg. Husker jeg spilte et veldig gøy RPG hvor man kunne ta på seg forskjellige klær for å lure fienden i å tro vi var på lag. måtte typisk ha x-antall av et sett for at det skulle funke. husker ikke hva spillet her, men hvis noen her kjenner til det, så kan det være noe for rpg entusiaster å teste.

 

hverken skyrim eller oblivion kan sammenlignes med morrowind. oblivion ble for mye fps for min smak, og skyrim blir for ensformig. et stort problem for disse spillene er at det er meningen det skal være stort og åpent. men likevel så bli man trukket mot en viss retning uten å selv være helt klar over det. ta skyrim f.eks hvor man blir varulv før man har funnet ut hvilke skills en skal satse på. mener at å bli varulv burde være noe man måtte undersøke å lete mer etter for å kunne bli. det skal være vanskelig og man bør ha skikkelig mestringsfølelse etterpå. ikke bare få det servert på sølvfat etter ganske kort spillingstid.

 

jeg kan trekke frem 20-30 rpg som er verdt å spille, men trådstarter vil ikke ha alver, skjeletter, drager, sci-fi osv. alpha protocol er nevnt tidligere. dårlig dialoger og kampsystem, men er faktisk ganske underholdenes. dungeon siege 1 kan være lurt å teste ut for dere som ikke har prøvd det.

 

idag er det action som selger. vi må ha filmsekvenser og eksplosjoner osv for å fange publikum. man må huske på at spillbransjen har utviklet seg til pur business etter de større selskapene kjøper opp de små.

pengene styrer markedet. og slik kommer det nok alltid til å være. da holder det ikke med oss få som ønsker oss noe annet :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

La oss huske, RPG står for Role Playing Game. Du skal spille en rolle. I begge spillene (Skyrim/Witcher2), spesielt i Skyrim, kan du spille som hva pokker du vil.

 

Du er ganske ute og sykler her, og jeg vet ikke helt om du er seriøs, eller bare prøver å provosere, men jeg kan jo kommentere noe. Et rollespill er ikke et rollespill bare fordi du kan spille -som- hva som helst, men at du kan spille -hvordan- du vil. Der feiler Skyrim fundamentalt, siden du har ingen valg. I Skyrim kan man forøvrig velge alle skills og bli maks i alt, så du blir en klone av alle andre som spiller uansett, så det feiler på det feltet også. Skyrim er ikke noe mer rollespill enn det GTA4 er.

 

For å dra fram et enkelt eksempel på mangelen på valg, altså rollespilling, siden du kanskje kommer til å motsette deg dette, kan jeg ta fram varulvquestlinja. Et sted ute i questet må du bli varulv for å kunne fortsette questet. En rasjonell person må jo være fullstendig idiot for å være villig til det, men kan du gjøre noe med det? Nei. Du kan ikke gå til lederen og si hva de vil gjøre bak ryggen hans, du kan ikke gå til noen andre, du kan ikke gjøre noe som helst bortsett fra å si ja, eller å si nei og ikke gjøre noe som helst mer ut av det. Det er like mye rollespilling i Doom. Skal jeg skyte denne fyren? Tjaaaaaaaa.....

 

Twitcher (1 i alle fall, siden det er det jeg har spilt) er forøvrig et rollespill, men dessverre har det et elendig kampsystem, middelmådig historie og totalt uinteressante karakterer til å være noe mer enn et OK spill.

 

Mass Effect og Dragon Age er også RPG-er, men med et litt større fokus på action. Men det er fortsatt fullt verdige RPG-er.

 

Det er som en Counterstrike-spiller skal begynne å syte over at dagens skytespill ikke er "ekte skytespill".

 

Igjen er du på bærtur. Det er som at Counterstrike spillere skal begynne å syte over at Super Mario Galaxy ikke er et "ekte skytespill", når resten av verden roper "best FPS evah!", noe de har god grunn til spør du meg.

 

Slutt med elitismen. RPG-spill lages i store kvanta for folket. Noen dypere, og noen overfladiske. Om dere ikke liker spillene, eller ikke finner det, er det ikke sjangerens problem. Det betyr bare at dere har en feilaktig holdning til spillsjangeren.

 

Det er ikke elitisme å klage over at Super Mario Galaxy blir presentert som et FPS når det virkelig ikke er et FPS.

 

Det som er sjangerens problem er at ingen virker å vite hva sjangeren egentlig er. Blir som r&b-sjangeren i musikk, som plutselig har blitt tatt over av Beyonce og tilsvarende artister som ikke har noe som helst med r&b å gjøre.

 

Du har et poeng i at noen har en feilaktig holdning til spillsjangeren da, men kanskje på en litt annen måte enn du gir uttrykk for. :p

Endret av radiohodet
  • Liker 4
Lenke til kommentar

jeg er enig i at i dagens rpg finner mann ikke mye av hva rpg egentlig er. så den karen her 'radiohodet' liker jeg... kan du ramse opp litt mere detaljert hva rpg er her i posten... det er av stor interesse å lese dine tanker rundt hva rpg egentlig er.

 

Her er hva du skrev for litt siden

 

spill industrien klager ikke de, dem får sine billioner også denne gang. de som klar er disse singel player offline rpg nerdene som liker å spille 500 timer alone, og grinde vær jævla pixel. på et map som er like stor som oslofjorden...

 

 

L O L

Lenke til kommentar
Mass Effect og Dragon Age er også RPG-er, men med et litt større fokus på action. Men det er fortsatt fullt verdige RPG-er. Det er som en Counterstrike-spiller skal begynne å syte over at dagens skytespill ikke er "ekte skytespill".
Igjen er du på bærtur. Det er som at Counterstrike spillere skal begynne å syte over at Super Mario Galaxy ikke er et "ekte skytespill", når resten av verden roper "best FPS evah!", noe de har god grunn til spør du meg.
Slutt med elitismen. RPG-spill lages i store kvanta for folket. Noen dypere, og noen overfladiske. Om dere ikke liker spillene, eller ikke finner det, er det ikke sjangerens problem. Det betyr bare at dere har en feilaktig holdning til spillsjangeren.
Det er ikke elitisme å klage over at Super Mario Galaxy blir presentert som et FPS når det virkelig ikke er et FPS. Det som er sjangerens problem er at ingen virker å vite hva sjangeren egentlig er. Blir som r&b-sjangeren i musikk, som plutselig har blitt tatt over av Beyonce og tilsvarende artister som ikke har noe som helst med r&b å gjøre. Du har et poeng i at noen har en feilaktig holdning til spillsjangeren da, men kanskje på en litt annen måte enn du gir uttrykk for. :p

 

Skyrim slekter ganske tydelig på de første TES spillene, Gothic, Might and magic o.l. spill. Witcher slekter mer mot Diablo, men har også en del fokus på dialog, en mer utbroderende historie og rollefigurer lik den en finner i Baldurs gate, men også typiske japanske rollespill. Sjangere er i utvikling hele tiden, det gjelder ikke bare RPG, men alle sjangere. Det blir ikke plutselig en helt annen sjanger bare fordi det er en del avvik fra den opprinnelige formelen.

 

Det samme gjelder musikk. Dagens RnB er tydelig forandret siden 60-tallet, men det finnes fortsatt en del likheter, som gjør at de er sammenlignbare, og kan plasseres i samme sjanger.

 

Likevel, at sjangere smelter inn i hverandre og skaper avvarter som tar i bruk elementer fra hverandre, er jo også vanlig, og da kan det være nødvendig med nye sjangerbegreper hvis det er veldig viktig å ikke havne et annet sted enn der en i utgangspunktet hadde tenkt seg. Kanskje det er naturlig å plassere f.eks.Skyrim i en eller annen slik sub-sjanger, men spillet har nå fortsatt en fot, to armer, en 3/4 kropp og et 1/4 hode i RPG sjangaren, så jeg vet ikke hvor nødvendig det er.

 

Sammenligningen din mellom FPS og Mario er overdreven, noe jeg tenker er meningen, men i dette tilfelle gjør et slikt eksempel ingenting for poenget ditt, da spillene så tydelig ligger langt fra hverandre. Du skal være ganske ivrig for å finne mange likheter mellom Cod og mario, og Mario vil aldri bli hyllet som et FPS spill (før spillet eventuelt tar inn FPS elementer). Likhetene mellom Skyrim og flere tradisjonelle RPG spill er derimot, som sagt, fullt til stede, og er derfor fullt sammenlignbare. Det tror jeg er noe de fleste egentlig kan være enige i (bortsett fra enkelte sjangernaziene, som har et millimeter syn på sjangergrensene)

 

Jeg tror uansett det er viktigere å fokusere på hva som kan gjøres bedre, mer enn å skulle påvise at noe ikke er innad spesielle sjangergrenser, og kanskje stigmatisere mennesker som liker dette, det er helt undøvendig. Det er uansett nokså håpløst da sjangergrensene forandrer seg hele tiden, slik som det er med de fleste andre ting også.

Endret av g.i.r.l.
Lenke til kommentar

Radiohodet jeg synes du er høyst snever i ditt syn på hva som kan defineres som rollespill. men bare for å ta fram det punktet om varulv questet i skyrim, du kan altså velge å bli kvitt varulv sykdommen senere i quest linjen, altså velge hva du vil være. men jeg er enig i deg at skyrim kanskje ikke er det dypeste på alle punkter.

 

men hvis vi ser på gamle rollespill, ala lands of lore 1, der kan du ikke velge å side med heksa for å så ta over patrick stewards sitt kongedømme, der må du bare følge spillet gjennom en rett linje, helt fram slutten der du er god uansett hva du gjør.

 

Spillet er likefullt ett rollespill siden det setter deg inn i rollen som en av 4 forskjellige spillbare figurer som må reddekongedømme, hver av disse figurene spilles på ganske forskjellige måter, men spillet følger samme rute vær gang. uansett regnes spillet som ett av de bedre rollespillene gjennom tidene.

 

Så kan vi trekke fram fallout 2 som har mer den åpne stilen som skyrim har, fallout 2 er ifølge meg ett av de beste rollespillene noen sinne, men hvis man tenker over det kan man også i falllout 2 bli overdrevet sterk hvis man fortsetter å slåss mot random encounters i spillet, akkurat som man kan i skyrim, selv om leveling systemet i fallout 2 er en del mer avansert og morsomt ja.

 

et annet punkt er at jeg synes selve reisen i fallout 2 var mye mer fonøyelig enn selve slutten, akkurat som i skyrim, hvor jeg synes slutten var kjedelig, det er alle de rare sidequestne på reisen i begge spillene som gjorde de underholdende, karakterene du møtte og alt det rare som skjer, ikke selve levelingen og statsene du satt på.

 

jeg kan være enig at man har veldig mange valg i spill som fallout 2, men man har også en del valg i skyrim hvis man tenker seg om, og forhåpentligvis med alle moddene som kommer ut til skyrim så e det mange nye quest med flere valg.noen har jo allerede gjort levelig systemet mere spennende, og noen har laget flere valg til flere av questene

 

Så må vi trekke fram the witcher som du mener bare er ok, fra mitt stå sted er the witcher mer realistisk enn de fleste andre rollespill, siden her velger man ikke mellom godt eller ondt, her velger man mellom forskjellige mennesker fra to forskjellige sider av samme sak, det er satt mer i gråsonen. det er bare ditt moralske kompass som bestemer hva som er rett og galt, og noen av valgene du tar kan få en del dype konsekvenser senere. men jeg er veldig enig at kamp sytemet er litt dårlig, men dette ble kraftig forbedret i toeren:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

jeg er enig i at i dagens rpg finner mann ikke mye av hva rpg egentlig er. så den karen her 'radiohodet' liker jeg... kan du ramse opp litt mere detaljert hva rpg er her i posten... det er av stor interesse å lese dine tanker rundt hva rpg egentlig er.

 

Her er hva du skrev for litt siden

 

spill industrien klager ikke de, dem får sine billioner også denne gang. de som klar er disse singel player offline rpg nerdene som liker å spille 500 timer alone, og grinde vær jævla pixel. på et map som er like stor som oslofjorden...

 

 

L O L

 

jajaja.. jeg ble tatt på senga her, og nå er gjøken ut av buret... hva er greia liksom???... trodde ikke det var arkologer her som jobber fulltid og graver frem gammle poster.... but anyway mitt innlegg her i denne tråden, var jo et forsøk på å ordlegge meg litt snillere, sånn at jeg ikke skremte bort denne offline rpg nerden. håpet på å få et innsyn i hva som driver disse karene til å holde på med 500 timers offline grinding.

Endret av 64Zombie
Lenke til kommentar

jeg er enig i at i dagens rpg finner mann ikke mye av hva rpg egentlig er. så den karen her 'radiohodet' liker jeg... kan du ramse opp litt mere detaljert hva rpg er her i posten... det er av stor interesse å lese dine tanker rundt hva rpg egentlig er.

 

Her er hva du skrev for litt siden

 

spill industrien klager ikke de, dem får sine billioner også denne gang. de som klar er disse singel player offline rpg nerdene som liker å spille 500 timer alone, og grinde vær jævla pixel. på et map som er like stor som oslofjorden...

 

 

L O L

 

jajaja.. jeg ble tatt på senga her, og nå er gjøken ut av buret... hva er greia liksom???... trodde ikke det var arkologer her som jobber fulltid og graver frem gammle poster.... but anyway mitt innlegg her i denne tråden, var jo et forsøk på å ordlegge meg litt snillere, sånn at jeg ikke skremte bort denne offline rpg nerden. håpet på å få et innsyn i hva som driver disse karene til å holde på med 500 timers offline grinding.

jeg er enig i at i dagens rpg finner mann ikke mye av hva rpg egentlig er. så den karen her 'radiohodet' liker jeg... kan du ramse opp litt mere detaljert hva rpg er her i posten... det er av stor interesse å lese dine tanker rundt hva rpg egentlig er.

 

Her er hva du skrev for litt siden

 

spill industrien klager ikke de, dem får sine billioner også denne gang. de som klar er disse singel player offline rpg nerdene som liker å spille 500 timer alone, og grinde vær jævla pixel. på et map som er like stor som oslofjorden...

 

 

L O L

 

jajaja.. jeg ble tatt på senga her, og nå er gjøken ut av buret... hva er greia liksom???... trodde ikke det var arkologer her som jobber fulltid og graver frem gammle poster.... but anyway mitt innlegg her i denne tråden, var jo et forsøk på å ordlegge meg litt snillere, sånn at jeg ikke skremte bort denne offline rpg nerden. håpet på å få et innsyn i hva som driver disse karene til å holde på med 500 timers offline grinding.

 

Slapp av. Jeg husker det kun fordi jeg synes det du skrev var så idiotisk. Og så så jeg hva du skrev her og måtte minne deg på hva du tidligere hadde skrevet om RPG`s.

Lenke til kommentar

jeg er enig i at i dagens rpg finner mann ikke mye av hva rpg egentlig er. så den karen her 'radiohodet' liker jeg... kan du ramse opp litt mere detaljert hva rpg er her i posten... det er av stor interesse å lese dine tanker rundt hva rpg egentlig er.

 

Her er hva du skrev for litt siden

 

spill industrien klager ikke de, dem får sine billioner også denne gang. de som klar er disse singel player offline rpg nerdene som liker å spille 500 timer alone, og grinde vær jævla pixel. på et map som er like stor som oslofjorden...

 

 

L O L

 

jajaja.. jeg ble tatt på senga her, og nå er gjøken ut av buret... hva er greia liksom???... trodde ikke det var arkologer her som jobber fulltid og graver frem gammle poster.... but anyway mitt innlegg her i denne tråden, var jo et forsøk på å ordlegge meg litt snillere, sånn at jeg ikke skremte bort denne offline rpg nerden. håpet på å få et innsyn i hva som driver disse karene til å holde på med 500 timers offline grinding.

 

Tja, hvorfor har jeg 500+ timer i Skyrim og dritter i WoW/andre mmorpg.... Joda fordi jeg slipper at andre kommer og ødelegger alt. jeg kan spille i mitt tempo og legge til de moddene som jeg vil ha. Vel verdt det.

 

Når det er sagt så tror jeg at for å få rpg spillene bedre så må verdenene bli større(Skyrim er veldig lite) og NPC'ene der må bli bedre. Begge deler krever at man dropper 32bits og går over til 64bit, da NPC'er nå bør ha mye mer info om selv selv og sine omgivelser enn de har i dag.

Endret av GenRabbit
Lenke til kommentar

jeg er enig i at i dagens rpg finner mann ikke mye av hva rpg egentlig er. så den karen her 'radiohodet' liker jeg... kan du ramse opp litt mere detaljert hva rpg er her i posten... det er av stor interesse å lese dine tanker rundt hva rpg egentlig er.

 

Her er hva du skrev for litt siden

 

spill industrien klager ikke de, dem får sine billioner også denne gang. de som klar er disse singel player offline rpg nerdene som liker å spille 500 timer alone, og grinde vær jævla pixel. på et map som er like stor som oslofjorden...

 

 

L O L

 

jajaja.. jeg ble tatt på senga her, og nå er gjøken ut av buret... hva er greia liksom???... trodde ikke det var arkologer her som jobber fulltid og graver frem gammle poster.... but anyway mitt innlegg her i denne tråden, var jo et forsøk på å ordlegge meg litt snillere, sånn at jeg ikke skremte bort denne offline rpg nerden. håpet på å få et innsyn i hva som driver disse karene til å holde på med 500 timers offline grinding.

 

Tja, hvorfor har jeg 500+ timer i Skyrim og dritter i WoW/andre mmorpg.... Joda fordi jeg slipper at andre kommer og ødelegger alt. jeg kan spille i mitt tempo og legge til de moddene som jeg vil ha. Vel verdt det.

 

Når det er sagt så tror jeg at for å få rpg spillene bedre så må verdenene bli større(Skyrim er veldig lite) og NPC'ene der må bli bedre. Begge deler krever at man dropper 32bits og går over til 64bit, da NPC'er nå bør ha mye mer info om selv selv og sine omgivelser enn de har i dag.

 

dessverre du er nok ikke en av disse offline rpg nerdene jeg snakker om her, disse folka skyr skyrim som pesten og annser det som et hack and slash action rpg for casual gamers.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

jeg er enig i at i dagens rpg finner mann ikke mye av hva rpg egentlig er. så den karen her 'radiohodet' liker jeg... kan du ramse opp litt mere detaljert hva rpg er her i posten... det er av stor interesse å lese dine tanker rundt hva rpg egentlig er.

 

Her er hva du skrev for litt siden

 

spill industrien klager ikke de, dem får sine billioner også denne gang. de som klar er disse singel player offline rpg nerdene som liker å spille 500 timer alone, og grinde vær jævla pixel. på et map som er like stor som oslofjorden...

 

 

L O L

 

jajaja.. jeg ble tatt på senga her, og nå er gjøken ut av buret... hva er greia liksom???... trodde ikke det var arkologer her som jobber fulltid og graver frem gammle poster.... but anyway mitt innlegg her i denne tråden, var jo et forsøk på å ordlegge meg litt snillere, sånn at jeg ikke skremte bort denne offline rpg nerden. håpet på å få et innsyn i hva som driver disse karene til å holde på med 500 timers offline grinding.

jeg er enig i at i dagens rpg finner mann ikke mye av hva rpg egentlig er. så den karen her 'radiohodet' liker jeg... kan du ramse opp litt mere detaljert hva rpg er her i posten... det er av stor interesse å lese dine tanker rundt hva rpg egentlig er.

 

Her er hva du skrev for litt siden

 

spill industrien klager ikke de, dem får sine billioner også denne gang. de som klar er disse singel player offline rpg nerdene som liker å spille 500 timer alone, og grinde vær jævla pixel. på et map som er like stor som oslofjorden...

 

 

L O L

 

jajaja.. jeg ble tatt på senga her, og nå er gjøken ut av buret... hva er greia liksom???... trodde ikke det var arkologer her som jobber fulltid og graver frem gammle poster.... but anyway mitt innlegg her i denne tråden, var jo et forsøk på å ordlegge meg litt snillere, sånn at jeg ikke skremte bort denne offline rpg nerden. håpet på å få et innsyn i hva som driver disse karene til å holde på med 500 timers offline grinding.

 

Slapp av. Jeg husker det kun fordi jeg synes det du skrev var så idiotisk. Og så så jeg hva du skrev her og måtte minne deg på hva du tidligere hadde skrevet om RPG`s.

 

folk lol'er seg ikke av stolen av satiriske innlegg om oslofjorden hvis man legger til smiley fjes... just saying.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...