Gå til innhold

RPG-sjangeren på vei til å dø ut?


Anbefalte innlegg

jeg er enig i at i dagens rpg finner mann ikke mye av hva rpg egentlig er. så den karen her 'radiohodet' liker jeg... kan du ramse opp litt mere detaljert hva rpg er her i posten... det er av stor interesse å lese dine tanker rundt hva rpg egentlig er.

 

Her er hva du skrev for litt siden

 

spill industrien klager ikke de, dem får sine billioner også denne gang. de som klar er disse singel player offline rpg nerdene som liker å spille 500 timer alone, og grinde vær jævla pixel. på et map som er like stor som oslofjorden...

 

 

L O L

 

jajaja.. jeg ble tatt på senga her, og nå er gjøken ut av buret... hva er greia liksom???... trodde ikke det var arkologer her som jobber fulltid og graver frem gammle poster.... but anyway mitt innlegg her i denne tråden, var jo et forsøk på å ordlegge meg litt snillere, sånn at jeg ikke skremte bort denne offline rpg nerden. håpet på å få et innsyn i hva som driver disse karene til å holde på med 500 timers offline grinding.

 

Nå er ikke jeg av de mest hardcore oldschool-gutta, men jeg foretrekker offline spilling. Og må bare tilføye en ting, i offlineverdenen er det nesten ikke grinding. Man sitter ikke å grinder på samme måte som WoW o.l.

I en god RPG vil det være variasjon og valg. Ikke masse nesten identiske oppdrag med drep ditt og hent datt.

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er klart at mange her ikke er fornøyde med dagens RPGer, og har i mine øyne et veldig snevert perspektiv.

 

Men det burde respekteres likevel og jeg kan forstå hvorfor de mener det de mener.

 

Selv liker jeg skyrim , dragon age origins, mass effect osv i tillegg til at jeg elsker de gamle rpgene og ville kjøpt et rpg som ikke var slik "mainstreamet" selv. Jeg prøver så godt jeg kan å ta spill for den opplevelsen det er individuelt, og prøver å ikke sammenligne for mye med alt annet. (Da er det naturlig at forventninger blir skyhøye når jeg tror hvert nye spill er en sammensetning av alt det beste jeg har spilt)

 

Men det ser ut til at flertallet tenker som meg, om ikke helt, så ganske likt. Og det ser ut som vinnerne her er "oss" siden vi får mange gode spill å kose oss i 300+ timer med hver! :)

Lenke til kommentar

Først må jeg si at jeg stusset litt på hvorfor gamer.no ga en forum tråd en boost med forside link (selvom jeg har sett det før), men nå synes jeg det var en god ide, for dette var en god tråd med fin atmosfære og hyggelige innlegg.

 

Skyrim og The Witcher 2 er absolutt ikke gode eksempler for friskmelding av RPG-sjangeren. Skyrim er noe av det kjedeligste og mest intetsigende jeg har spilt av RPGs. Fin verden ja, og det er alt. Resten er temmelig stusselig. The Witcher 2 har også klare mangler og var heller ingen stor opplevelse. Konsollifiseringen har gjort disse titlene til skygger av fortidens storheter. Stort sett alle spillsjangere er rammet av dette, men jeg synes RPGs er de spillene som har tapt seg mest.

 

Skurupu sier det veldig treffende her:

"Jeg føler at intelligensen min som RPG-spiller blir krenket når spill som Skyrim får 10/10 og "årets spill"-trofèer"

 

Nå kommer det tidlig frem tidlig i tråden at OP er PB fan, noe som selvsagt er greit å være. Og jeg tar poenget med tråden dette er ikke hvilken spillserie er best diskusjon, jeg skal derfor ikke bite på agnet som kan ligger klart til en TES lojalist her (bare sneie det litt ;) ).....

 

Går heller ikke inn på om Skyrim fortjener 10/10, selvom det er det eneste spillet jeg fyrer opp for tiden, dog i små doser. Men jeg vil bare nevne at det finnes andre kriterier som kan taler til folks spillopplevelse og hode enn tørre tunge kalkulasjoner på hvordan karakterens stats blir, IQ test puzzles, samt lynraske blockingsreflekser eller en dyptpløyende historie med twist and turns som tidenes største forfattere ville måpt av.

 

Nei Skyrim har ikke dette, men det er like fullt en endel av den rike TES Loren, det har like fullt rammeverket for innlevelse som også taler til endel av hodet som knapt har paralell innen andre serier.

 

Dessuten kommer de ca hvert 5. år, slik at det er liksom ikke som om TES oversvømmer markedet.

Endret av maanemann
Lenke til kommentar

Som alle innleggene i tråden viser, er det mange ulike oppfatninger av hva som er bra RPG-spill - og godt er det. Ingen er tjent med at alle ønsker det samme. Spillene på markedet er mer enn like nok som de er og det er nettopp det jeg ønsker en endring på.

 

De store AAA-titlene er de mest grunne /overfladiske av spillene og har for det meste kun grafikken å skilte med. Det er kommet noen indie-spill som fenger de mer "nerdete" blant oss som er veldig opptatt av store teknologi-trær og ufattelige mengder av kominasjoner på oppgraderinger osv. Og det er flott, de spillene har vært savnet av mange.

 

Som folk har skjønt er jeg fan av de eldre PB-spillene. Det betyr ikke at jeg mener at de er perfekte, men det er de spillene som har gitt meg mest glede og spenning, og er de eneste spillene som har fått meg til å glemme omverdenen helt og bli totalt oppslukt.

Det at spill totalt sett var bedre før betyr ikke at det ikke går an å gjøres bedre (og oppfatninger om at spill var bedre er ikke utslag av nostalgi som enkelte skal ha det til). I hvert fall ikke for min del. Jeg var godt voksen da jeg spilte disse spillene for første gang og har nesten like stor glede av de når de fyres opp på nytt den dag i dag.

 

I en hektisk hverdag kan nok de fleste av oss oppleve at det kan bli for komplisert å sette seg inn i de mest nerdete nostalgiske titlene som utgis av indie-utviklere. Særlig når spill-tiden en har til rådighet blir mye oppstykket og du glemmer litt fra gang til gang. Etter min oppfatning er ikke kompliserte spill den eneste veien vekk fra de forsimplede og fordummende nyere RPG-spillene. Vår stakkarslige intelligens kan utfordres på flere måter enn det og hyper-avanserte puzzles. Min store kjepphest går vel mer på at det må bli mer intelligente samtaler med NPCer og utfordre mer på den måten. Det er ikke like spennende med dialoger der du "kommer til mål" uansett hva du spør om og svarer. Det bør få konsekvenser, og det bør også gi forskjellige twists på storyen og hvem som stoler på deg og blir dine allierte osv.

 

Det brukes rett og slett for lite penger på historie® i spillene, samtaler som driver histori(ene) og NPCenes AI og personlig karakter. Troverdige og interessante personligheter er viktig for innlevelsen. Musikken må også være veldig bra og passe til settingen, da det har vanvittig mye å si for innlevelsen.

 

Noen sier nei, det satses ikke mye på grafikk (vi får ikke utnyttet pc-hardwaren vår osv). Det er riktig at vi ikke får utnyttet pc-hardwaren, men det er ikke fordi det ikke satses mye på grafikk. Det satses enorme summer på å få grafikken så bra som overhode mulig på konsollene, og for å få spillene til å i det hele tatt fungere på dem. Da blir det veldig lite penger igjen til å lage enda bedre grafikk på pc, det blir veldig lite igjen til historie® og dialoger, AI, UI, kampsystem og musikk m.m.

 

Dersom noen mener at min kritikk av Skyrim, The Witcher 2, Dragon Age 2 og Risen 2 osv er et utslag av forsøk på elitisme og å stigmatisere de som er såre fornøyd med disse spillene - så må jeg bare beklage. Det er ikke min intensjon og er bare utslag for min skuffelse over disse spillene og de som har laget dem. Folk må få lov til å like hva de vil og det er vel nettopp diversitet jeg er ute etter. Mer mangfold innen RPG spesielt og mer mangfold i spillindustrien generelt. Det vil spillindustrien tjene på i lengden, om de en gang blir i stand til å fatte det. Ellers vil nok spiller-frafallet bli større enn tilsiget av nye spillere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

nå vet ikke jeg om noen her har sagt, at Baldurs gate Enhanced edition kommer neste mnd, med både den gamle storyline + noe nytt, samt baldurs gate 2 enhanced edition kommer neste år, og de hinter STERKT at det ligger noen planer om eventuelt Baldurs gate 3

 

hvis dere vil ha RPG i klasse så har dere hele baldurs gate serien, samnt icewind dale serien og neverwinter nights 1,2 med exp packs, førøvring så har NWN1 dungeon master mode? (eller var det nwn2?)

 

er nok et par hundre timer bare i baldurs gate serien hvis dere gjør sidequests

Endret av MrDarkey
Lenke til kommentar

Se på overgangen fra Oblivion til Skyrim.

 

Etter min mening er Skyrim designet for å gå fra fight til fight, dungeon til dungeon. Utforskningen er flott, for all del, men spillet har en tendes til å kaste quest etter spilleren, enten du vil eller ei. Det samme gjelder loot-en. For ikke å glemme guilds. I Oblivion husker jeg å måtte finne Thieves Guild på egen hånd; nå står de og danser og synger om guilden sekundet du ankommer Riften.

 

RPG betyr jo å sette seg inn i en rolle. Vil du være en smålåten tømmerhugger, gårdbruker, kokk eller jeger kan du gjøre akkurat dette. Teknisk sett, vil jeg si at Skyrim er et RPG-spill, men det er noe jeg ikke klarer å sette fingeren på. I Oblivion kunne jeg vandre i skogene i timesvis uten agenda, men i Skyrim er det quest på quest, epic dragon fight, ancient fire sword, bli Skyrims frelser, høre livshistorien til en random NPC du nettopp møtte på i en fjern landsby.

 

Forøvrig koser jeg meg fortsatt med Morrowind.

 

Tanker?

Endret av Zteiltez
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Et rollespill er ikke et rollespill bare fordi du kan spille -som- hva som helst, men at du kan spille -hvordan- du vil. Der feiler Skyrim fundamentalt, siden du har ingen valg.

...

Skyrim kan man forøvrig velge alle skills og bli maks i alt, så du blir en klone av alle andre som spiller uansett, så det feiler på det feltet også

Jeg minnes du hadde Wizardry 8 (2001) på din topp 10 liste i en tråd, og jeg spilte gjennom Wizadry 8 enda en gang så nylig som i fjor høst. Jeg finner din kritikk av Skyrim underlig med tanke på hvor mange likheter Skyrim har med Wizadry 8.

 

Hvilke valg har du i Wizadry 8 egentlig? Drepe Trang'ene eller drepe umpani'ene? Ikke akkurat tett med valg, og uansett hva du måtte gjøre så ender du opp på akkurat det samme stedet med det nøyaktig samme hendelsesforløpet på slutten av spillet.

 

Du trakk fra varulvquestlinjen og det å bli varulv som eksempel på noe en rasjonell person aldri ville ha gjort, og du ikke hadde noe valg. Hva med Mystery potion i Trynton, hvilke rasjonell person ville drukket en potensiell dødelig potion som du ikke vet om du våkner opp fra? Ingen valg der heller.

 

Litt artig du kritiserer skillsene i Skyrim fordi du kan makse ganske mange skills der. Det du glemmer er at Wizadry 8 tok powerlevling av skills til et nytt nivå lenge før Oblivion og Skyrim. Wizardry 8 har learning-by-doing i tillegg til XP-points. Alle magic-skills og defence-skills (shield, stealth) kan du powerlevle i Wizadry 8, og det uten å gå opp i level! Wizadry 8 har level-scaling så det er absolutt en fordel å kunne makse skills uten å gå opp i level tidlig i spillet. Ta en Bishop i Partyet ditt, og han har makset 50% av alle magic-skills etter et par timer spilletid. Han kan sogar også makse stealth med et aldri så lite klassebytte mellom level 1 og 2.

 

Hvor er egentlig friheten til å velge skills selv i Wizadry 8? Etter du har valgt klasse, kjønn osv kunne resten gått på auto. Du må følge et mønster for å makse klasse-kritiske skills raskt. Du blir raskt en klone av det alle andre gjør.

 

Etter level 20 kan du ende med å måtte velge atributes (Intelligence, strength osv) som ikke påvirker karakteren din i det hele tatt fordi du da har makset alt som gir din karakter en boost. For meg er det tåpelig og utrolig lite motiverende.

 

Wizadry 8 har i tillegg level-scaling gjennom hele spillet, heftig respawning som passer bra til grinding du må gjøre for å gå opp i level, og du kan bli styrtrik i den første byen du kommer til tidlig i spillet ved å kjøpe/lage/selge potions.

 

Må nok skuffe deg litt, mye av kritikken din mot Skyrim slår raskt tilbake på Wizadry 8.

Lenke til kommentar

Se på overgangen fra Oblivion til Skyrim.

 

Etter min mening er Skyrim designet for å gå fra fight til fight, dungeon til dungeon. Utforskningen er flott, for all del, men spillet har en tendes til å kaste quest etter spilleren, enten du vil eller ei. Det samme gjelder loot-en. For ikke å glemme guilds. I Oblivion husker jeg å måtte finne Thieves Guild på egen hånd; nå står de og danser og synger om guilden sekundet du ankommer Riften.

 

RPG betyr jo å sette seg inn i en rolle. Vil du være en smålåten tømmerhugger, gårdbruker, kokk eller jeger kan du gjøre akkurat dette. Teknisk sett, vil jeg si at Skyrim er et RPG-spill, men det er noe jeg ikke klarer å sette fingeren på. I Oblivion kunne jeg vandre i skogene i timesvis uten agenda, men i Skyrim er det quest på quest, epic dragon fight, ancient fire sword, bli Skyrims frelser, høre livshistorien til en random NPC du nettopp møtte på i en fjern landsby.

 

Forøvrig koser jeg meg fortsatt med Morrowind.

 

Tanker?

Enig i at jornal systemet i Skyrim er forferdelig.

Spesielt mish quests som har 5 ord beskrivelse. Siden de er tilfeldige kan du ikke få en historie ut av dem men hadde vært greit å vite hva som foregår.

"Drep banditten Knor i Bleak cave, oppdraget er gitt av jarl Torleif i Riften" høres bedre ut en "drep Knor" og kan også generes automatisk og det er greit å vite hvem som gir oppdraget.

Daggerfall løste dette fint for 15 år siden.

 

Fikk en quest om å snakke med en Dirk tror jeg han het. Ingen informasjon om hvem som ga quest eller noe. Fant til slutt ut at den var gitt av en medlem av thief guild og dirk var et annet medlem som sto 5 meter unna questgiver, denne forviringen blir værre av at quests ofte kommer automtisk når du snakker med noen uten at du får noen valg.

 

Generelt liker jeg Skyrim bedre en Oblivion, ren utforsking er mer gøy, men det har noen svakheter som dette samt enda dårligere invetory og ingen bukser :)

Lenke til kommentar

Nå var Oblivion det første spillet som i TES serien som ble ett fullblods Action RPG da de forkastet det gamle skill baserte kampsystemet med ett system som setter deg som spiller i styringen. Noe som Skyrim på mange måter tok ett hakk videre og gjorde bedre. Kampsystemet i Oblivion var på mange måter litt tungvindt, men det fungerte og det kom mods som gjorde det bra. Utforskning av områder har alltid vært ett av nøkkelordene i TES serien og her er Skyrim langt bedre enn Oblivion. I oblivion følte man fort at man gikk gjennom ett terreng som var generert av en datamaskin uten hensyn til plasseringer osv. Den første Aylid hula man fant viste seg også fort å være den peneste av hulene man kunne utforske, mens majoriteten av andre huler var utrolig kjipe og kjedelige og ikke minst like. Skyrim har ett helt annet øye for detaljer, naturen ser ikke ut som er generert av en data, men man får følelsen av at det treet er plassert der med hensikt, huler er forskjellige og helt klart laget for hånd av flere enn en person. Byene er små, men skiller seg ut med forskjellig bebyggelse noe som gjør at en føler at spillet er helt klart laget med tanke på å lage en troverdig verden. Skyrim er ett RPG spill med tanke på hvilke muligheter man har for å utvikle personen, men det baserer seg veldig på action.

 

Ting kunne vært bedre i Skyrim, Det er langt ifra perfekt. har lagt hva jeg ønsker som spoiler slik at tråden blir litt kortere. ;) Vær advart du åpner en liten "wall of text" ved å trykke på spoilertagen...

 

 

 

Alle byene kunne med fordel vært større og hatt flere hus og gårder rundt dem for å øke troverdigheten av at det faktisk de folkene man ser i byene bodde der også. Det skulle vært laget ett kloakksystem til hver av byene slik at tyver og andre personer som ikke hadde adgang til byene kunne komme seg inn. Gjorde man noe kriminelt i en by så kunne man bli utestengt og man måtte enten kle seg ut som en vakt eller snike seg inn i byen via kloakk systemet og håpe man ikke ble gjenkjent.Klatre over murer er og ett alternativ man kunne hatt for å komme inn i en by på.

 

Character creation kunne vært gjort mer avansert, f.eks så kunne du som spiller hatt muligheten til å velge bakgrunn. Hvem er du? Hvorfor kom du til Skyrim osv. Hvert av valgene skulle bidratt til å legge fluff på personen men også kunne gjort det slik at du fikk oppdrag i spillet som gikk direkte på din bakgrunn. Hvis du f.eks kom til Skyrim fordi du fulgte etter din far’s drapsmann så fikk du muligheten til å ta han på ett eller annet tidspunkt. Hva om denne prsonen da viste deg å være en Jarl, ville du tatt han? Hvilke konsekvenser ville det hatt å ta livet hans osv. Hvilke egenskaper som hadde en bonus ble også bestemt av ting som rase og dine valg til bakgrunnen for din person.

 

Dialoger skulle ikke vært med stemme, voice acting skulle kun vært tilstede når folk hilser på deg eller via småprat de gjør seg imellom. Alle samtaler med deg og en NPC skulle vært tekstet slik at man hadde muligheten til å få lengre dialger, med plass til mer informasjon. Kartet skulle vært erstattet med ett papirkart hvor du som spiller sto fritt til å sette på merker hvor ting var selv, fikk du ett nytt oppdrag skulle ikke det bli automatisk merka på kartet med mindre du ba NPC’en om å merke det på kartet. Journalen din skulle vært mer innholdsrik på detaljer slik at du som spiller kunne utforske mye mer selv.

 

Brukergrensesnittet skulle vært gjort bedre, man skulle selv kunne ebstemme hva slags informasjon man hadde oppe. Ville man ikke ha mapmarker i det hele tatt så kunne man velge vekk det, ville man ikke se hvor uoppdagede huler lå så skulle man kunne velge vekk det osv. På denne måten ville både folk som elsker å utforske og de som liker action og mindre utforskning blitt tilfredstilt.

 

Thieves guilds kunne vært gjort bedre. F.eks så skulle ikke Brynjolf kasta første questet etter deg så fort du ser han, men at man fikk ett brev eller ble kontakta av en "shady" person mens man var på reise etter at man hadde stjålet x antall ting. Slikt sett ville det føltes mer troverdig at Thieves guildet hadde holdt øye med deg og funnet deg verdig til å bli med dem. Savner også ett par alternativer til Thieves guildet, det burde vært en mulighet for å velge å kaste de folka som er i Thieves guildet og bygge opp ett nytt guild. F.eks kunne man latt vaktene slå ned på thieves guildet mens man bygget det opp på nytt i en annen by. Og ville man ikke bygge det opp kunne man jo enkelt og greit latt være slik at thieves guildet ble spredd over alle vinder og var uorganiserte.

 

Companions og Silver hand skulle vært bygget mye mer opp, man skulle kunne velge å joine Silver hand etter man finner ut at Companions er varulver for deretter å slå ned på dem, dette kunne vært en lang questlinje som innebar at man måtte vinne folkets tillit til Silver hand før de kunne ta over Jorrvaskir. Alternativt så slåss man for Companions og må sørge for å overleve å bekjempe trusselen fra Silver hand gutta.

 

 

The college of Winterhold kunne og ha gjort seg med ett guild som prøvde å ta over for dem, f.eks så kunne det vært ett guild som spesialiserte seg i necromancy og conjurations som gjorde alt de kunne for at folk skulle frykte magi, mens mage guildet prøvde å vinne tilbake folks tillit.

 

Dark Brotherhood hadde også kledd konkurranse fra ett nytt snikmorder guild, hvor man hadde quests man måtte gjøre innenfor tidsfrister for å slå det andre guildet i å ta livet av personen som skulle dø. Kreative måter å ta livet av han på ville vært en tanke samtidig som at man fikk en kamp mellom guildene om å være det eneste og det beste snikmorder guilden i Tamriel.

 

Borgerkrigen kunne vært gjort mye større, med oppdrag som passet hver enkelt spillestil. Feks spilte man tyv/snikmorder kunne oppdragene være at man skulle snike seg inn stjele planer eller ta livet av spesifikke personer for deretter å plante bevis som pekte mot andre, som kriger ville det være å trene soldater skaffe rekrutter, skaffe våpen og direkte kamp med fienden. Magikerne kunne sørge for å heale og støtte dem i kamp både direkte og indirekte. Sånn sett hadde vært erketype av spillestil kunne bidratt slik de ville og gitt en følelse av at man faktisk bidro.

 

Det burde vært små guilds i spillet, f.eks. Hunter's guild, Enchanter's guild, Blackmith guild, Trader's guild. Hvert av disse skulle hatt en mindre rolle, og man fikk ikke tilgang til å bli leder av dette guildet. De skulle gitt mindre bonuser og ikke vært essensielle for personen med mindre du ville være en del av dem. Rett og slett for å legeg til litt fluff på personen din.

 

Hunter’s guild skulle hatt en serie oppdrag hvor du komkurerte om å bli den beste jegeren i Skyrim, hvert av oppdragene var tidbestemt og innebar å spore opp dyret uten at man fikk en pil på kartet. Kun informasjon via oppdragsgiveren om hvordan ting så ut i nærheten og eventuell i hvilken region det var.

 

Enchanter’s guild skulle være stedet man lærte om enchanting, en rekke oppdrag som gikk ut på å finne bestemte ting for å lære seg den enchanten man ville ha. Ikke noe tull med at man bare velger «disenchant» og voila så kan man den.

 

Blacksmith’s guild er stedet for å lære seg hvordan bli en bedre smed, en serie med quests man måtte gjøre for å lære seg neste steg, vil man f.eks lære seg å smi daedric eller dragonbone så må man også lære seg å skaffe ressurserne til dette.

 

Trader’s guild kunne vært ett sted å få bedre priser, ved å være med i traders guild ville du hatt en viss rabatt på alt du handler, derimot er du medlem av Thieves guild ville du ikke kunne vært med i Trader’s guild siden de ikke ville stolt på deg. Oppdrganee her kunne være å snakke med diverse kjøpmenn i forskjellige byer og få disse til å bli medlem av traders guild.

 

Muligheten for å drive en gård, ett vertshus eller lignende. Kanskje du vil gjenoppbygge Helgen og beskytte det området for Jarlen i den regionen.

 

Ting som dette ville gitt så mye mer av muligheter for å rollespille en person enn man har per dags dato.

 

 

 

Nå har jeg ramset opp ett antall ting jeg personlig mener kunne vært gjort bedre med Skyrim, men det er ett spill jeg synes er veldig bra. Har spilt over 500 timer så synes ikke spillet er dårlig. Dog savner jeg endel småting som hadde gjort spillet så mye bedre. Mye av dette kan til en viss grad fikses via mods og endel mods jeg har fikser noe av dette.

 

Noe av problemene med nyere rollespill fra AAA utgivere er vel det at de ofte spiller på det som er sikkert. Action og pen grafikk selger og det vet de, derimot er endel av selve mekanikkene som gjør ett rollespill noe som kanskje sees på som litt tungvindt for casual spillerne og de blir ofte gjort litt lettvint slik at casual spillere og hardcore RPG nerden kan føle at de får mulighetene. Ofte ender det opp med at casual spillerne er fornøyde mens oss som har spilt rollespill i mange år sitter med følelsen av at man savner noe. Vi kommer oss rundt det, men savnet er der. Heldigvis er Skyrim såpass åpent at man kan modde det noe som gjør at mange kreative folk der ute kommer med sine mods som kan gjøre spillet mye bedre for oss som ønsker ting litt vanskeligere eller litt dypere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det aller dårligste med Skyrim er kart og kompass.

 

I eldre rollespill måtte man høre på veibeskrivelsene til NPC-ene, og følge dem så godt man kunne. I Skyrim sier ikke NPC-ene noe som helst, bare "drep X". Deretter dukket det opp en pil på kartet, og det er bare å slavisk følge markeringen på kompasset. All glede i utforskning og leting etter veien er borte.

 

Fast travel ødelegger også en del. Man kan selvsagt velge å ikke bruke det, men det finnes ingen alternativ transport. Jeg savner caravaner mellom alle byer og landsbyer.

 

Verdenen er mye mindre enn man først trur, og copy+paste er blitt brukt uendelig mye over hele kartet. Det finnes bare 3 forskjellige typer huler. Naturlige huler med banditter/vampyrer, Dwemer ruins med constructs, og gravkammere med draugr.

 

Skyrim er et fast-paced Action-RPG. Gå til NPC, få quest, fast travel til hule, drep alt, fast travel tilbake, lever quest, repeat. 95% av alle quests er i bunn og grunn helt like. Gå inn i hule X, drep boss Y/hent item Z. Alle disse questene kan også kun løses på èn måte, det er ingen valg. Valgfrihet er en av de tingene som definerer ett RPG-spill, og Skyrim mangler dette nesten helt.

 

Det er mye mer å irritere seg over, men det blir bare småtteri som jeg ikke gidder å nevne. Det jeg har snakket om her er hovedgrunnen til at Skyrim i mine øyne ikke er et ordentlig RPG. Men det er også hovedgrunnen til at det selger så bra, og det er veldig, veldig synd, og det speiler godt hvor denne sjangeren er på vei.

 

NB: Jeg velger her å rette fokus mot Skyrim, fordi det er det mest omdiskuterte spillet akuratt nå, men dette er kjennetegn på sjangerens ståsted generelt i disse dager.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

@Skurupu

 

Kart og kompass er noe man kan fikse på hvis man har PC-versjonen, bruker selv mods til å fikse dette slik at det blir sånn som jeg liker det. Har man konsoll utgaven så valgte man feil plattform til Skyrim for å si det på en litt teit måte. :p

 

Fast travel har eksistert i TES lenge, i Morrowind hadde man spells som man brukte. Mark for å merke hvor man ville teleporteres tilbake til og deretter recall når man ville hoppe tilbake. Oblivion hadde Fast travel slik vi kjenner det idag og ingen spells lenger. Ulempen med spells var det at alle før eller siden gikk veien for å lære seg mark og recall selv om de spilte en barbar. fordi innimellom var det å løpe tilbake full av loot rett og slett utrolig kjipt. Fast travel erstattet spells og gjorde at alle klasser kunne bruke det, og denne forespørselen kom nettopp fra spillere som mente fast travel burde være tilgjengelig for alle og ikke kun magikere. Skyrim har hest og kjerre mellom hovedbyene og det er bra, men kunne med fordel hatt til alle småstedene og. Hadde det vært alle landsbyer og byer som man kunne reist til så kunne de lett ha fjernet hele fast travel funksjonen. Savner dog at man ikke kan bli angrepet mens man sover ute eller bruker fast travel, men fant i helga en mod som løste det også så nå er det brått ikke like trygt å bevege seg i villmarka.

 

Verdenen er ikke kjempestor der er jeg enig med deg, og er enig i at det finnes 3 hovedtyper av huler, Derimot hvor Skyrim er en gigantisk forbedring i forhold til Oblivion er designet på hulene. I Oblivion var alt for mange huler identiske, både i utseende og hvordan de så ut. I Skyrim har jeg ennå ikke sett en hule som jeg har tenkt "her har de vært late og bare kopiert". Ja utseende er likt, en draugr ruin ser ut som en draugr ruin osv, men samtidig er det forskjeller på dem som gjør dem interessante nok til at jeg gidder å utforske hver krik og krok. OPg akkurat på den biten så skal Skyrim ha litt skryt at de faktisk har hørt på fansen og designet hulene ordentlig denne gangen istedet for å la en person lage 7-8 huler man gjenbruker gang på gang slik det føltes i Oblivion. Ser man på f.eks DA2 så ser man hvor ekstremt man kan gjenbruke huler, dørene man vil blokke av så ut som noen hadde mura igjen med sement, for å gi spilleren ett inntrykk av at det var ikke samme hula. Noe det var når alt kom til alt. Har gjort unna en del utforskning i Skyrim så langt og jeg kommer stadig over småting som får meg til å undre så at verdenen ikke er så stor er ikke ett problem for min del, så lenge den er fylt med nok spennende til at det får meg til å utforske så er jeg fornøyd. Heller en verden fylt med ting å se enn en stor verden hvor man føler man leter etter nåla i høystakken.

 

Litt uenig at Skyrim er fast paced action RPG. Enig i at det er ett action RPG men man kan fint spille skyrim som ett RPG uten å gjøre quests som hovedinnholdet. Ja jeg savner valgalternativer på enkelte quests, mens andre quests gir deg ett valg du må ta. Skulle gjerne sett alternative løsninger på å løse enkelte quests slik som Daedric questene f.eks. Nå kan jeg ikke huske at tidligere TES spill hadde de store valgmulighetene heller, mye av questene der var rett frem gå dit, hent/drep/stjel det og returner til oppdragsgiver. Noe av det som gjør at Skyrim kan føles veldig generisk er radiant quests, fordelen med det er at man alltid har noe å gjøre, ulempen er at det er typisk gå dit, hent/stjel/drep det og returner for belønning. Disse oppdragene kan fort overskygge de virkelig gode fordi man oftest ser dem. Har funnet flere oppdrag som jeg har fått via utforskning som er milevis bedre enn alt annet man får i byer så det finnes bra oppdrag, men er man i en by er det lett og få masse av disse generiske oppdragene. Skulle ønske som nevnt at flere av oppdragene hadde alternative løsninger, men har kommet over oppdrag som man ikke nødvendigvis får av en person i en by som har alternative løsninger du kan benytte deg av. Det skulle bare vært mer av dem, og gjerne i forbindelse med guilds.

 

Skyrim er på mange måter ett godt eksempel på hvor moderne RPG er på vei, pen grafikk, mye action og mindre fokus på historie og dype RPG elementer. Utviklerne vet at skal de selge spill må de fenge massene, det holder ikke å lage ett AAA RPG idag og tenke som så at man skal selge kanskje 500K-1,5millioner av spillet. Det fungerer for Indie utviklere fordi de har ikke samme kostnadene, men for en utgiver som Bethesda eller EA så er de nødt til å lage noe de kan tjene penger på. Og da beveger de seg mot Action RPG siden det er en sjanger som fenger folk som vil ha action og de som vil ha RPG. Mye fokus på at ting ser bra ut og føles bra fremfor å gi spilleren dype moralske valg som i verste fall vil kunne slå tilbake på h*n senere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har spilt World of Warcraft, Rift, Age of conan, Star wars the old republic, Lord of the rings online, The secret world,

 

Her er det bare World Of Warcraft som står igjen som den eneste som ikke sliter .

 

AOC har blitt gratis Folk går ut og inn av spillet , men sjeldent folk blir ( Mitt favoritt Mmmorpg )

LOTR-O Har blitt gratis Samme som over men der blir folk gjerne ikke lengere en 1 time grunn til generelt dårlig spill ( har jeg lest )

Rift mista tusenvis av spillere bare noen uker etter lansering

SWTOR Har noen spillere men veldig mange sluttet 2-2,5 månder etter lansering

 

Kunne virkelig tenke meg et skikkelig jern og mettal spill uten magi , uten store troll og ederkopper !

 

Mount and Blade Warband var nesten det jeg ville ha men det er ikke så gøy og spille det siden det så og si er et "strategi" spill.

 

Et spill hvor du starter uten noe som helst ( evt at du starter som en tenåring og blir eldre osv ) Du må lage deg selv. Enten begynne og stjele og bli "kriminell" eller begynne og jobbe , få penger og kjøpe utstyr ut i fra det.

 

Litt sånn som skyrim egentlig bare uten magi , drager , troll osv.

Lenke til kommentar

@Skurupu

 

Kart og kompass er noe man kan fikse på hvis man har PC-versjonen, bruker selv mods til å fikse dette slik at det blir sånn som jeg liker det. Har man konsoll utgaven så valgte man feil plattform til Skyrim for å si det på en litt teit måte. :p

 

Selvsagt kan man fjerne kompass med mods, men man må ha et alternativ. Hvis en NPC sier "kill Cpt. Placeholder i Bleak Falls Cavern" og ikke noe mer, så skal det godt gjøres å finne frem uten kompasset. Vi trenger derfor en mod som fjerner kompass, men som også gjør at alle NPC-ene gir en detaljert veibeskrivelse til hulen. Dette er svært vanskelig, spesielt med tanke på voice acting.

 

Skyrim har hest og kjerre mellom hovedbyene og det er bra, men kunne med fordel hatt til alle småstedene og. Hadde det vært alle landsbyer og byer som man kunne reist til så kunne de lett ha fjernet hele fast travel funksjonen.

 

Man kan kjøre til alle storbyene, men man kan bare kjøre fra fire av dem, nemlig Whiterun, Solitude, Markath og Riften. Dette er de eneste fire stedene hest-og-kjerre-mannen er å finne.

 

 

Man kan selvsagt velge å ikke bruke kompass og fast travel, men da trenger vi et skikkelig alternativ.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Et rollespill er ikke et rollespill bare fordi du kan spille -som- hva som helst, men at du kan spille -hvordan- du vil. Der feiler Skyrim fundamentalt, siden du har ingen valg.

...

Skyrim kan man forøvrig velge alle skills og bli maks i alt, så du blir en klone av alle andre som spiller uansett, så det feiler på det feltet også

Jeg minnes du hadde Wizardry 8 (2001) på din topp 10 liste i en tråd, og jeg spilte gjennom Wizadry 8 enda en gang så nylig som i fjor høst. Jeg finner din kritikk av Skyrim underlig med tanke på hvor mange likheter Skyrim har med Wizadry 8.

 

Hvilke valg har du i Wizadry 8 egentlig? Drepe Trang'ene eller drepe umpani'ene? Ikke akkurat tett med valg, og uansett hva du måtte gjøre så ender du opp på akkurat det samme stedet med det nøyaktig samme hendelsesforløpet på slutten av spillet.

 

Du trakk fra varulvquestlinjen og det å bli varulv som eksempel på noe en rasjonell person aldri ville ha gjort, og du ikke hadde noe valg. Hva med Mystery potion i Trynton, hvilke rasjonell person ville drukket en potensiell dødelig potion som du ikke vet om du våkner opp fra? Ingen valg der heller.

 

Litt artig du kritiserer skillsene i Skyrim fordi du kan makse ganske mange skills der. Det du glemmer er at Wizadry 8 tok powerlevling av skills til et nytt nivå lenge før Oblivion og Skyrim. Wizardry 8 har learning-by-doing i tillegg til XP-points. Alle magic-skills og defence-skills (shield, stealth) kan du powerlevle i Wizadry 8, og det uten å gå opp i level! Wizadry 8 har level-scaling så det er absolutt en fordel å kunne makse skills uten å gå opp i level tidlig i spillet. Ta en Bishop i Partyet ditt, og han har makset 50% av alle magic-skills etter et par timer spilletid. Han kan sogar også makse stealth med et aldri så lite klassebytte mellom level 1 og 2.

 

Hvor er egentlig friheten til å velge skills selv i Wizadry 8? Etter du har valgt klasse, kjønn osv kunne resten gått på auto. Du må følge et mønster for å makse klasse-kritiske skills raskt. Du blir raskt en klone av det alle andre gjør.

 

Etter level 20 kan du ende med å måtte velge atributes (Intelligence, strength osv) som ikke påvirker karakteren din i det hele tatt fordi du da har makset alt som gir din karakter en boost. For meg er det tåpelig og utrolig lite motiverende.

 

Wizadry 8 har i tillegg level-scaling gjennom hele spillet, heftig respawning som passer bra til grinding du må gjøre for å gå opp i level, og du kan bli styrtrik i den første byen du kommer til tidlig i spillet ved å kjøpe/lage/selge potions.

 

Må nok skuffe deg litt, mye av kritikken din mot Skyrim slår raskt tilbake på Wizadry 8.

 

En del gode punkter i inlegget ditt, en del skivebom, men jeg skjønner hvor du vil. Wizardry 8 er ikke et spesielt bra spill med tanke på valg/konsekvens, men det er heller ikke derfor det er i min topp 10 liste. Wizardry 8 har tidenes beste dialogsystem i noe som helst spill, og det har også et av tidenes beste combatsystem i mine øyne, pluss at det har massevis av klasser, raser og skills, som gjør at man kan lage interessante kombinasjoner av partyer. Dessuten er dialogene ganske bra, og samme er historien. Partybaserte RPGer er mine favoritter fordi da har man massevis av valgmuligheter. I tillegg er spillet vanskelig, uansett hvor mye levelscaling det måtte være. Sorceress battle er fremdeles legendarisk.

 

Det er forøvrig ikke noe prinsipielt problem at en -klasse- kan makse -sine- skills. Problemet er at i Skyrim kan man makse ALLE skillsene til ALLE klassene (dvs den ene, siden de elegant hoppet over klasser. Hva er poenget med klasser når man kan være gud allikevel). Hvis det var sånn min post framstod så er det altså en missforståelse. En klasse skal bare kunne visse ting, og det han ikke kan må man komplementere med andre klasser. Det vil alltid være ting et party ikke kan. I Skyrim kan man gjøre absolutt alt, uten unntak.

 

Stiller meg forøvrig meget tvilende til at du makset alle skills i hver klasse i Wizardry 8 med mindre du brukte glitches, noe du tydeligvis gjorde ref din bishoplevling. :p Hvis du makser sverd, vil du ikke kunne makse øks, noe som igjen gir deg.... ja, nettopp valg. En bishop blir forøvrig aldri en klone av en gadgeteer, selv om du prøver å få det til å høres sånn ut. Wizardry 8 har 15 klasser og de har igjen subklasser. I Skyrim er dette redusert til en klasse. Så hvis du mener at Wizardry 8 vil gi deg et spill med kloner, ja da vil jeg virkelig høre hvilke spill som ikke gjør det. Det virker mest som trolling fra din side i en ellers fornuftig post.

 

Når det gjelder potiondrikkingen (og varulvopplegget) så er det i utgangspunktet greit at eneste valget man har er nei om det ikke er så sjokkerende at man vil ønske å gjøre noe med det. Hvis jeg får en uidentifiserbar potion som jeg får valg om å drikke, så er det ikke spesielt mange andre valg enn ja/nei det er bruk for. Når det gjelder å bli en varulv, så er det en ting som har litt større naturlige samfunnsmessige komplikasjoner, om man kan si det forsiktig på den måten.

 

Så jeg må nok dessverre skuffe deg, kritikken min angående Skyrim er så langt unna Wizardry 8 som man kan komme, bortsett fra valg/konsekvens-delen, hvor Wizardry 8 igjen er mye bedre fordi den ikke setter deg i de samme idiotiske valgknipene som Skyrim.

 

Edit: Kan forøvrig legge til at det bare er Troika og Black Isle/Obsidian som er/var gode til å lage rollespill med valg/konsekvens, men dessverre fulgte/følger de ikke opp med gode kampsystemer. Derfor vil nok min topp 10 liste se rar ut om man ser på de fra et rollespillstandpunkt, og ikke et spillstandpunkt. Kampsystemet/historie/karakterer er fremdeles viktigere enn valg/konsekvens for meg. Skyrim er forøvrig både et elendig rollespill og har et kjedelig kampsystem. :p

 

Hvis det bare var et spill som klarte begge deler.... Satser på Wasteland 2! (samt Obsidian-kickstarter)

Endret av radiohodet
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...