Gå til innhold

Rome 2 Total War Infotråd


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det finnes vel ingen spill, uansett sjanger, med god AI. Det er vel bare om å gjøre å ha script som tar høyde for mest mulig.

 

Helt enig MEN, det er fremdeles rom for forbedring om de bare dedikerer personer som kan jobbe med kun AI i 1-2 år, kanskje de allerede har det, så fall har de gjort en dårlig jobb med tanke på at de har hatt 8 spill til å tweake AI'en. OK, jeg må si at jeg har sett forbedringer opp igjennom tiden MEN selv med Shogun 2 så følte jeg at både kampene og selve slaget ble lette da AI var veldig forutsigbar og ensformig. Nå spilte jeg aldri på legendary, kun på very hard (var litt glad i å kunne save/loade) men på VH så ble det lett. Når det gjelder AI'en så klarte både DarthVader og Radious, som hobbymoddere å forandre AI'en i Shogun 2 til det bedre. Begge fjernet cheatene AI fikk av CA for å gjøre litt motstand men alikevel forbedret de AI, både i slag og på kartet med .bla måten AI produserte enheter på (mengde og fordeling av enheter) og hvordan de plasserte dem på kartet. Om de klarte det, hvorfor skal ikke også CA klare det? Nå følte jeg at den siste versjonen av DarthVaders mod til Shogun 2 kanskje var litt lett igjen, muligens klart å "ødelegge" litt av moden sin men Radious sine mods for alle 3 shogun 2 spillene veldig utfordrende!

 

Problemet med TW har alltid vært en kjedelig og lett AI fordi den er ikke dynamisk, føler ikke at den tar avgjørelser passert på hva som skjer i slag og på kartet. De 50 første turnene er forsåvidt spennende fordi da står du og AI'n likt men etter så kjører de seg konkurs. Så klart kan man håpe at Rome 2 blir bedre og vi vet jo ikke hvordan det blir før vi faktisk spiller spillet men, har bare dårlig erfaring.

 

En annen ting, enig at skytevåpen ødelegger TW spillene...

Lenke til kommentar

Jeg tror dette blir kjempebra. Det jeg ønsker meg fra Rome 2 utover det jeg regner med jeg vil få er først og fremst en bedre AI. Ellers hadde det jo vært fantastisk hvis strategi delen var dypere og spillet var mer historisk korrekt enn forgjengeren. Men når det gjelder det siste så kommer det sikkert noen gode mods som forbedrer dette. En dyp strategi del har jo aldri vært fokus for disse spillene heller, så man må nok se til andre spill for det. Jeg håper Paradox lager en skikkelig god oppfølger til sitt første "Rome" spill. Om de får til noe ala Crusader Kings 2 så hadde ihvertfall jeg havnet halvveis i Nirvana.

 

Enda bedre hadde det vært om de (Paradox) laget DLC som etter hvert utvidet fokuset til å gjelde andre deler av den gamle verden, som Kartago, Persia, Hellas osv. Jeg liker veldig godt den modellen de har begynt med i Crusader Kings 2.

 

For de som vil ha en smak av det gamle Roma før Rome 2: TW kommer, så vil jeg anbefale Caesar 2 og Caesar 3 (nå på salg hos GOG: http://www.gog.com/gamecard/caesar_3) som er gode og stemningsfulle bybygger spill.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det finnes vel ingen spill, uansett sjanger, med god AI. Det er vel bare om å gjøre å ha script som tar høyde for mest mulig.

 

Jeg må si at jeg er ganske uenig med hva du sier her. Spesifikke scripts er en måte å gi en illusjon av "intelligente" motstandere på. Den andre måten er å lage en generell AI som styrer oppførsel og strategi. En generell AI kan faktisk være ganske god, også i action spill. Botene i Unreal Tournament og Unreal Tournament 2004 var veldig gode til å orientere seg rundt på kartet og samle powerups, ikke så gode som de beste spillerne selvfølgelig, men langt bedre enn fiendene i de fleste FPS'ene i dag. (Det skal dog sies at disse botene måtte ha "pathnode" informasjon fra kartet man spilte på, så de var vel egentlig en blanding av generell AI og spesifikk scripting. Jeg husker at til det første Quake så var det noen som lagde boter som fungerte uten "pathnodes", etter hvert som de spilte så "lærte" de av banen og ble bedre. Ihvertfall i teorien. Jeg kan ikke huske hvor gode disse botene var.)

 

I strategispill så fungerer spillet veldig dårlig om man ikke har en generell AI, uansett hvor mye spesifikk scripting det er på scenariet man spiller. Hvor god denne AI'en er varierer veldig fra spill til spill. Hvis du vil ha et eksempel på et spill hvor denne AI'en er virkelig god så er jo Deep Blue kroneksempelet:

http://en.wikipedia.org/wiki/Deep_Blue_%28chess_computer%29

Som kjent så vant jo Deep Blue over verdensmester Garry Kasparov i 1997. Men, bortsett fra sjakkspill så er det ingen av de tur-baserte spillene jeg har spilt (over lang tid slik at jeg har blitt virkelig god i spillet) hvor jeg ikke klarer å slå AI'en, med mindre den får veldig store fordeler. For å få en utfordring i slike spill så må man etter hvert velge en vanskelighetsgrad som gir AI'en fordeler, og om ikke disse vanskelighetsgradene heller er tilstrekkelig så må man finne på noen begrensninger for ens egen spillemåte som kan gjøre det mer utfordrene igjen.

 

Jeg tror det er fullt mulig å lage et tur-basert krigs\imperiebygger\4X spill med skikkelig god AI, men at det er ganske vanskelig. Og siden god AI ikke er noe som prioriteres i særlig grad så blir det nok en stund til vi får se det. En stor fordel hadde vært om spillereglene ble lagd av samme person eller personer som lagde AI'en. I RTS spill så er det mye lettere å lage god AI siden datamaskinens fordeler med rask utregning gir den en stor fordel.

 

Når det er sagt så syns jeg at AI'en i Total War serien alltid har vært dårlig sammenlignet med mange andre spill (med forbehold om at jeg ikke har spillt de to første eller det siste tilskuddet) både i den tur-baserte delen og den som foregår i sanntid.

Lenke til kommentar

Jeg tror dette blir kjempebra. Det jeg ønsker meg fra Rome 2 utover det jeg regner med jeg vil få er først og fremst en bedre AI.

 

Jeg tror det er fullt mulig å lage et tur-basert krigs\imperiebygger\4X spill med skikkelig god AI, men at det er ganske vanskelig. Og siden god AI ikke er noe som prioriteres i særlig grad så blir det nok en stund til vi får se det.

 

Amen.....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det eneste Creative Assembly er kjent for å gjøre er å la AI'en jukse, så kaller de det en smartere AI og tar en lang lunch for dagen. De kan legge seg om natten med et smil om munnen. Uansett hva de gjør vil folk kjøpe spillene fordi "Det er et nytt Total War omgz!" Dersom du tror Rome 2 vil være mye bedre enn Shogun 2 på noe vil man bli alvorlig skuffet. "Ja, men Rome 2 har flere typer tropper enn Shogun 2". Javel? Sjakk har få brikker men forblir et fantastisk spill siden rollene er tydelig definert. Flere typer tropper gjør ikke at det plutselig åpner seg tonnevis med nye måter å spille på. Jeg tror vi skal forvente mindre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Godt å se at det er andre der ute som også legger vekt på hvor viktig det er at AI faktisk fungerer i dette spillet.

 

Når jeg hørte at en pil i Rome 2 skulle ha flere piksler enn det en soldat i Rome 1 hadde, viste jeg med en gang at de begynte i helt feil ende på spillet. Og etter det jeg har sett av det CA så stolt har gitt ut så har jeg ikke direkte blitt imponert. Som nevnt ble jeg ikke særlig imponert over når de endelig offentligjorde minimum/recommended spec. Denne informasjonen holdt de tilbake ganske lenge fordi de ikke var sikre, men herregud for en generell forklaring, nesten som å si at du trenger en prosessor og et skjermkort som ikke er eldre enn 4-5 år for å spille spillet.

 

Uansett, jeg har allerede bestilt Rome 2 fordi ja, det er jo et nytt TW spill, en serien jeg liker veldig godt å ha brukt mange mange mange hundre tider på oppigjennom årene. Man kan jo ikke forhåndsdømme spillet uten å ha spilt det men ja.......er nok redd for at de går i samme "fellen" som før.

Endret av Bahamut
Lenke til kommentar

Det eneste Creative Assembly er kjent for å gjøre er å la AI'en jukse, så kaller de det en smartere AI og tar en lang lunch for dagen. De kan legge seg om natten med et smil om munnen. Uansett hva de gjør vil folk kjøpe spillene fordi "Det er et nytt Total War omgz!" Dersom du tror Rome 2 vil være mye bedre enn Shogun 2 på noe vil man bli alvorlig skuffet. "Ja, men Rome 2 har flere typer tropper enn Shogun 2". Javel? Sjakk har få brikker men forblir et fantastisk spill siden rollene er tydelig definert. Flere typer tropper gjør ikke at det plutselig åpner seg tonnevis med nye måter å spille på. Jeg tror vi skal forvente mindre.

 

Er ganske enig med deg men sorry. At det er roma og barbarer og europa gjør automatisk at det er mer gøy. Sjakk er gøy men dette er ikke bare sjakk, dette er sjakk hvor du må bygge ut brettet og handle litt også. Hater cheating AI men dette er bedre enn shogun 2 rett å slett fordi JAPAN ER BORING.

Lenke til kommentar

Jeg må si at jeg er ganske uenig med hva du sier her. Spesifikke scripts er en måte å gi en illusjon av "intelligente" motstandere på. Den andre måten er å lage en generell AI som styrer oppførsel og strategi. En generell AI kan faktisk være ganske god, også i action spill. Botene i Unreal Tournament og Unreal Tournament 2004 var veldig gode til å orientere seg rundt på kartet og samle powerups, ikke så gode som de beste spillerne selvfølgelig, men langt bedre enn fiendene i de fleste FPS'ene i dag. (Det skal dog sies at disse botene måtte ha "pathnode" informasjon fra kartet man spilte på, så de var vel egentlig en blanding av generell AI og spesifikk scripting. Jeg husker at til det første Quake så var det noen som lagde boter som fungerte uten "pathnodes", etter hvert som de spilte så "lærte" de av banen og ble bedre. Ihvertfall i teorien. Jeg kan ikke huske hvor gode disse botene var.)

 

I strategispill så fungerer spillet veldig dårlig om man ikke har en generell AI, uansett hvor mye spesifikk scripting det er på scenariet man spiller. Hvor god denne AI'en er varierer veldig fra spill til spill. Hvis du vil ha et eksempel på et spill hvor denne AI'en er virkelig god så er jo Deep Blue kroneksempelet:

http://en.wikipedia....ess_computer%29

Som kjent så vant jo Deep Blue over verdensmester Garry Kasparov i 1997. Men, bortsett fra sjakkspill så er det ingen av de tur-baserte spillene jeg har spilt (over lang tid slik at jeg har blitt virkelig god i spillet) hvor jeg ikke klarer å slå AI'en, med mindre den får veldig store fordeler. For å få en utfordring i slike spill så må man etter hvert velge en vanskelighetsgrad som gir AI'en fordeler, og om ikke disse vanskelighetsgradene heller er tilstrekkelig så må man finne på noen begrensninger for ens egen spillemåte som kan gjøre det mer utfordrene igjen.

 

Jeg tror det er fullt mulig å lage et tur-basert krigs\imperiebygger\4X spill med skikkelig god AI, men at det er ganske vanskelig. Og siden god AI ikke er noe som prioriteres i særlig grad så blir det nok en stund til vi får se det. En stor fordel hadde vært om spillereglene ble lagd av samme person eller personer som lagde AI'en. I RTS spill så er det mye lettere å lage god AI siden datamaskinens fordeler med rask utregning gir den en stor fordel.

 

Når det er sagt så syns jeg at AI'en i Total War serien alltid har vært dårlig sammenlignet med mange andre spill (med forbehold om at jeg ikke har spillt de to første eller det siste tilskuddet) både i den tur-baserte delen og den som foregår i sanntid.

 

Eksemplene du kommer med er ikke spesielt gode, da de ikke omhandler AI i tradisjonelle dataspill-scenarier. En hel PC dedikert til å spille et brettspill kan ikke akkurat sammenlignes med Ai man finner i butikkhyllene, og som skal kjøre på laptoppen din hjemme. Og Unreal Tournament har en veldig enkel spillmekanikk, og en helt treffsikker aimbot er nok til å utfordre de fleste. Du nevnte allerede at de beste botene ikke greide å navigere brettene godt uten å ha "script" å følge.

 

Som nevnt tror jeg det er viktigere å skjule mangel på intelligens hos AI'en med smart programmering, og ikke ty til juks (som i Shogun 2). Jeg føler ofte jeg knekker AI'en helt ved å ha bedre bueskyttere. Har jeg massevis av bue-munker, vet AI'en rett og slett ikke hva den skal gjøre. Da hadde det vært bedre om de programmerte inn noen trekk som kan fungere bra for de mest vanlige scenariene.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

TF2Outpost.com. Har skaffet drøssevis av spill derfra. Det er ikke en spillbutikk, men en tradingside. Det jeg gjør er å kjøpe TF2 keys (standard valuta i TF2-communityet) for 1,70-1.80 $ per (verdien går opp og ned). Deretter søker jeg etter et spill, og selgeren skriver som regel hvor mange keys han vil ha for spillet i annonsen. Du legger han til og dere bytter på Steam.

 

TF2 keys skaffer jeg forøvrig fra selgere på Sourceop-forumet med Paypal.

 

Høres vel litt komplisert ut, men det er veldig enkelt og tar få minutter. I dag fikk jeg Rome 2 Pre-order for 17 keys, Bastion for 1 key og TWD: 400 days for 2 keys. Billig mtp. at jeg betalte 1,75 $ per key. Prisene kommer av at Steam-spill er mye billigere i visse ikke-vestlige land.

Lenke til kommentar

TF2Outpost.com. Har skaffet drøssevis av spill derfra. Det er ikke en spillbutikk, men en tradingside. Det jeg gjør er å kjøpe TF2 keys (standard valuta i TF2-communityet) for 1,70-1.80 $ per (verdien går opp og ned). Deretter søker jeg etter et spill, og selgeren skriver som regel hvor mange keys han vil ha for spillet i annonsen. Du legger han til og dere bytter på Steam.

 

TF2 keys skaffer jeg forøvrig fra selgere på Sourceop-forumet med Paypal.

 

Høres vel litt komplisert ut, men det er veldig enkelt og tar få minutter. I dag fikk jeg Rome 2 Pre-order for 17 keys, Bastion for 1 key og TWD: 400 days for 2 keys. Billig mtp. at jeg betalte 1,75 $ per key. Prisene kommer av at Steam-spill er mye billigere i visse ikke-vestlige land.

 

Er det noen mulighet for at steam banner deg ved å bruke den metoden? Eller er det fullt lovlig og godkjent av steam at vestlige lurer til seg billigere spill ved å trade med noen som får spill til en billigere penge?

Lenke til kommentar

Jeg kan garantere deg at det er helt lovlig, og veldig mange mennesker holder på med dette. TF2Outpost samarbeider direkte med Steam ved at man kan logge inn på siden via Steam blant annet. Steam kunne lett ha unngått bytting over landegrenser ved å innføre regionrestriksjoner på alle spill, men sånn er det ikke.

 

Ble litt for mye off-topic her, så hvis du lurer på noe mer kan du sende meg en PM.

Lenke til kommentar

Jeg har elsket alle Total War spillene, men i det siste har jeg brukt en del tid på Crusader Kings 2, og det spillet har det jeg alltid har savnet i Total War, nemling en langt mer dypere diplomati og generell krigføring. Jeg elsker selvsagt å ta slagene selv, men det jeg trives aller best med er å henge på campaign-mapet og planlegge -og utføre min totalitære plan om verdensherredømme. I Shogun 2 var det så mye loading mellom slagene og campaign-mapet at det ble en kvie å gjøre det, så da ble det ofte at jeg ikke gadd, fordi akkurat dét tok for lang tid. Så en bedre AI (selvfølgelig!?) både på og utenfor slagmarken, og enormt mye mindre loading ville gjøre susen for min del. Og hvis det blir både dypere diplomati/mulighet og mer frihet for hvordan man vil detaljestyre imperiet sitt, så blir jeg enda mer fornøyd.

 

Frykter jeg fort kan bli lei nå som jeg har blitt så bortskjemt på Crusader Kings 2 sitt opplegg. :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg hadde ønsket at Total War kunne bli episk og ta over for civilization. Jeg kjører stort sett "autoresolve" på krigene og liker mer strategibiten.

 

Da er det andre spill som passer deg bedre. F.eks kommende Europa Universalis 4. Total War kommer alltid til å være en blanding av RTS og TBS.

Endret av Kron
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...