Jump to content

Golgatha Kredittvurdering

Medlemmer
  • Content Count

    142
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

56 :)
  1. Om Square Enix sitt hovedkvarter er den bygningen litt til høyre for midten så syns jeg de burde vurdere å pusse opp lokalet sitt. Dessuten, stusselig nabolag eller hva?
  2. Med denne og MicroProse episoden har Rad Crew fått litt mer street cred blant strategispillerne
  3. Til dere som foreslår at Nintendo skal begynne å selge spillene sine på andre konsoller - forstår dere ikke at dette hadde vært noe av det dummeste Nintendo kunne ha gjort? Nintendo har fortsatt en unik posisjon i markedet, å kaste den på søppelhaugen hadde vært å kaste fremtidens inntekter på søppelhaugen. Jeg kan bare forestille meg at Nintendo ville gjøre noe slikt om de havnet i en helt kritisk økonomisk situasjon, eller om konsoller skulle bli helt utkonkurrert av noe annet som ikke Nintendo hadde kontroll over.
  4. Spennende! Håper motoren passer like godt til tur-baserte spill som til sanntids spill.
  5. At folk gidder å bruke tid og penger på slikt søppel når det finnes så mange gode spill...men baken er som smaken antar jeg.
  6. Det er altså et mål for staten å få stadig flere over på pengespill nå? For oss i Golgatha Betalingsinnkreving er det strålende nyheter iallefall! :-)
  7. Jeg støtter forbjok på PS3 kontrolleren. Passer perfekt både på gamle konsoll-spill, arkadespill og nye spill. De ordentlige kontrollerne (med adapter) hadde gitt en mer autentisk opplevelse, så det er noe jeg vurderer, men samtidig så hadde det blitt mer jobb å stadig skifte fra den ene til den andre. Ikke minst for oss som liker gamle konsoll-spill fra gullalderen så er det must å ha en ordentlig d-pad og ikke noe Microsoft skrammel. En skikkelig arkadespill-kontroller hadde dog vært å foretrekke for enkelte spill. Det eneste minuset med å bruke en PS3 kontroller på PC er at dette ikke var tilrettelagt for fra Sonys side. Derfor er man nødt til å bruke tredjeparts drivere som man ikke vet om man kan stole på eller ikke. Intrykket mitt er at de aller aller fleste bruker programvaren fra MotioninJoy. Jeg vil ikke anbefale dette til noen utifra hva jeg har lest. MotioninJoy programvaren vil aller helst at du skal være koblet til internett for at den skal virke. (Noen hevder at det finnes en måte å slippe det på, men det virker uansett litt tvilsomt.) Om du bestemmer deg for å avinstallere MotioninJoy så skal dette kunne by på mange problemer som kan være veldig vanskelig å få ordnet opp i. Opp programmet bare er dårlig skrevet, eller om det er en annen grunn til at det oppfører seg slik vet ikke jeg. Heldigvis fant jeg noen mindre suspekte drivere etter å ha søkt rundt litt. Disse er anbefalt (fremfor MotioninJoy) av en av skribentene på Hardcore Gaming 101. Når det gjelder disse kan man heller ikke være sikker på at de ikke installerer noen skjulte uhumskheter i tillegg, men jeg har brukt dem en stund nå og jeg har ikke registrert noe uønsket nettaktivitet eller fått noen advarsler fra antivirusprogramvare. Disse driverne er kun drivere du selv legger inn via kontrollpanel, og ikke programvare slik som MotioniJoy. Første link er til artikkelen på Harcore Gaming 101, den etterpå er direkte til sida der man kan laste ned driverne: http://blog.hardcoregaming101.net/2011/08/ps3-sixaxis-on-x64-windows-pc.html http://tamamyikesu.web.fc2.com/sd_devicedriver.html (Det er drivere både til 32 og 64 bits systemer.) Det er en bakdel å bruke disse framfor MoitioninJoy og det er at de ikke understøtter trådløs bruk. Om dette er viktigst for deg så har du valget mellom MotioninJoy (igjen, ikke noe jeg anbefaler), Xbox kontrollere, Logitech kontrollere (som skal være ganske så bra) og (så vidt jeg har forstått) PS4 kontrollere, som skal kunne kobles til en PC uten tredjeparts drivere.
  8. Fin episode. Gøy å ha Ketil med igjen. Når man bare hadde en 8-bits maskin hjemme så var de arkadespillene som man traff på ganske så imponerende saker. I dag har man flere muligheter til å gjennoppleve gårsdagens arkadespill. Om man har lyst på en skikkelig arkadestikke, og har en munch og noen flagstaer å bruke på det, så ser denne butikken veldig lovende ut: http://shadaloo.eu/shadaloo-shop/stick-configurator Jeg har ikke handlet selv derfra ennå, så jeg kan ikke gå god for den, men det er mange filmer fra fornøyde kunder på youtube. En ting jeg likte godt var at butikken gir deg så mye valgfrihet. Du kan velge hva slags knappeoppsett du vil ha, hvilken type stikke, eventuelt motiv og mye mer. Stikka virker til PC, Xbox 360 og PS3. Men om du vil at den skal fungere til alle tre og ikke bare to av de så må du betale litt ekstra. Og ja, Wonderboy-serien må være en av de som er mest forvirrende å prøve å få noen oversikt på. For de som har lyst til å lese om hele Wonderboy-serien så vil jeg anbefale denne artikkelen: http://www.hardcoregaming101.net/wonderboy/wonderboy.htm
  9. Nå gikk jeg ikke denne studien i sømmene men dette er rimelig sikkert: All den tid som blir brukt på spilling er tid som kunne blitt brukt på andre ting som kunne vært mye mer gunstig for barnets utvikling. I moderate doser så vil det ha lite å si, men når det er snakk om mye spilling så er det klart at barnet går glipp av mye viktig. Altså taper det utviklingsmessig i forhold til de andre jevnaldrene som ikke spiller så mye. Man lærer mye av spilling, men det er ikke så mye av det som er nyttig i det virkelige liv. (Ja, jeg er klar man kan få bedre romforståelse og reaksjonsevne.)
  10. Jeg spilte aldri noen Star Wars spill i min barndom. Men i ettertid har jeg spilt et gammelt arkadespill på MAME. Det hadde vektorgrafikk, altså basert på streker, ikke punkter og så meget bra ut til å være fra 81 eller 82. Ellers har jeg prøvd Super Star Wars til Super Nintendo, og ja det var litt vanskelig. Jeg kom ikke til andre verden en gang :-) På den ene siden syns jeg spillet var litt middelmådig sammenlignet med alle de veldig gode spillene som kom til Super Nintendoen. På den annen side så var jo gameplayet litt originalt, ganske arkadespill aktig gameplay med mye fokus på skyting (eller sverdkutting) men med stadig oppsamling av hjerter fra falne fiender for å få livskraften tilbake. (Luke burde jo egentlig gjort det samme i filmene. "I feel the force" og så tenna i hjertet til en fallen imperiesoldat.) Grafikken og lyden i spillet var ihvertfall veldig bra og minte meg egentlig mye om Actraiser (mer avansert grafikk selvfølgelig). Ørkenomgivelser, fet symfonisk musikk og masse reverb på lyden. Det kan jo godt hende at det var fordi Actraiser komponisten egentlig var inspirert av George Williams og kanskje Kasandora til og med var inspirert av Tatooine? Veldig fett uansett!
  11. Helt enig! Day of the Tentacle både ser og høres veldig bra ut fortsatt. Jeg er skeptisk til at en ny utgave ville vært like god. Se bare på nyutgivelsen av DuckTales som hadde høyere oppløsning og sikkert mye bedre animasjoner enn originalen men som utifra hva jeg har sett på screenshots har mye dårligere tegninger enn originalen. Musikken passet heller ikke særlig bra, okay som en remiks, men originalmusikken passet mye bedre til områdene de var satt til. Originalen kommer til å bestå som en klassiker mens remaken forhåptenligvis blir glemt etter hvert. Men det er godt mulig at Lucas Arts ville gjort en mye bedre jobb. De skjermbildene jeg har sett fra remakene av Monkey Island serien så veldig gode og ut og helt i stil med originalspillene. Jeg foretrekker dog å spille originalene slik de var. For å være litt bombastisk. Remakes har kun livets rett om: 1. Originalene har et interface som gjør de for vanskelig å spille for dagens spillere. 2. De som lager nyutgivelsen er inspirert av originalen men har tekt å gjøre noe nytt med den. (Civilization serien foreksempel.) Da er det ofte bedre å gjøre remaken til en oppfølger enn å kalle det den samme som original spillet. 3. Originalen er i dag ikke er mulig å få tak i på lovlig vis til et levende medium. Men da er det etter min mening bedre om originalspillet blir gjort tilgjengelig gjennom en emulator. Lav oppløsning og pixelfobi er ingen gyldig grunn. Om du ikke liker pixel kunst så kan du holde deg unna gamle spill, det er min mening. Eller kanskje den lista var litt streng. Når jeg tenker meg om så må jeg inrømme at også jeg lar meg friste av remakes med mer høyoppløselig grafikk enn originalen. Nylig utgitte Lords of Midnight foreksempel. http://www.gog.com/game/the_lords_of_midnight Den har en grafikkstil som ligner veldig på åttitalls-originalen med samme lave antall farger. Men i motsetning til den så er oppløsningen mye høyere, noe som gir spillet en unik stil jeg ikke har sett før. Jeg liker det veldig godt, men originalen kommer jeg ikke til å spille. Kanskje jeg bare er en dobbeltmoralist.
  12. Dette så veldig spennende ut! Høy Giger faktor på konseptkunsten. I tillegg til frykten for monstrøse ting, døden og eventuell dehumanisering så håper jeg spillet også kommer til å spille på frykten for verdensrommets svarte uendelige, svarte dyp. Hvor kaldt er det ikke i tomrommet mellom stjernene? Hvor langt er unna er ikke det neste (levende) mennesket? Hvor stort er egentlig universet? Og hva finnes egentlig der ute mellom ufatteligge mengder med plasma og støv? Hvor uviktig er ikke menneskeheten i den større sammenhengen? Dette er noen tanker som kanskje kunne plage en stakkars sjel som sitter som eneste overlevende igjen på en romstasjon eller koloni et eller aller annet gudsforlatt sted fjernt fra all sivilisasjon. Og når du stirrer lenge nok inn i dypet vil du kanskje finne ut at det er noen som stirrer tilbake på deg. En annen tilnærming jeg hadde likt veldig godt, enten det hadde vært spill, film eller litteratur, hadde vært å kombinere Gigersk og Lovecraftisk Skrekk med gode og troverdige menneskeportretter og en i utgangspunktet beskyttet tilværelse. Tenk bare på hvor mange som er redde for hufsa fra mumidalen. Noe av grunnen til det er at mumidalen er en veldig trivelig plass å være, helt til hufsa kommer dit og sprer skrekk og gru!
  13.   Jeg må slenge meg med resten av gjengen her. Jeg er veldig dårlig på å legge igjen tilbakemeldinger, men Froholt artiklene om gamle spill har alltid vært høydepunktet på Gamer.no for meg. Og spesielt gamle spill som jeg aldri har hørt om før vekker min interesse. Disse to ser ut som de er helt i min gate. Det er mange gode Science Fiction spill der ute, og noen har også en interessant setting eller historie, men jeg syns veldig mange er veldig uoriginale og urealistiske. Inspirasjonen er som regel andre spill eller filmer, ikke Science Fiction litteratur, vitenskap eller historie. Intrykket mitt er at disse ihvertfall har endel mer spennende ting å komme med enn det vanlige oppkoket. Jeg likte grensesnittet her veldig godt også. Flotte bilder og masse tekst.
×
×
  • Create New...