Gå til innhold

Den lille Apple  iPhone 5 / 5S / 5C tråden


Anbefalte innlegg

Har iPhone 5 Gorilla glass 2?

 

Det er det ingen som helt sikkert vet. Corning har vært/er(?) partner med Apple men det vites ikke hvilke produkter de har hjulpet med. Dog er det jeg sier nå kun basert på småtteri jeg har lest på nettet.

 

http://9to5mac.com/2012/03/02/apple-acknowledges-use-of-corning-gorilla-glass-on-iphone-means-gorilla-glass-2-likely-for-iphone-5/

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er forøvrig ikke alle som deler den positive oppfatningen av NFC som betalingsløsning:

http://reviews.cnet....-google-wallet/

http://news.cnet.com...-google-wallet/

 

 

Passbook er sikkert flott og fint, men problemet er at Passbook kun er på enhetene (iPhone/iPad/iPod(?)). NFC er allerede i daglig bruk over store deler av verden, bare ikke i forbindelse med mobiltelefoner. RFID (Mifare) teknologien, det vi kaller NFC, er en av verdens mest populære og mest utbredte teknologier for berøringsfri adgangskontroll, transportkort (buss/tog etc.) o.l. så det er en teknologi som allerede er på plass. Altså RFID lesere er allerede i bruk så og si over alt. F.eks i min hverdag bruker jeg en RFID brikke for å aktivere alarmen i huset, deretter bruker jeg et RFID kort for å scanne månedskortet på toget og til sist bruker jeg enda en RFID brikke for å låse meg inn på jobben. Alle disse kunne fint ha blitt lagt inn i mobilen min slik at jeg kunne spart noen ekstra gram i lommen.

 

Problemet med Passbook er at strekkode/QR lesere ikke på langt nær er så utbredt som trådløse lesere og for butikker, flyplasser etc. kan dette medføre store ekstra kostnader for å kjøpe ekstra utstyr. Bankterminaler med trådløs overføring vil være en mer naturlig oppgradering av utstyret enn å måtte kjøpe noe ekstra. Flyplasser har riktignok scannere for boardingpass, men resten av adgangskontrollen foregår enten med magnetstripe eller trådløse kortlesere.

 

Det er på nåværende tidspunkt helt umulig å si hva som blir fremtiden siden begge deler er like dumt og har sine fordeler/ulemper sett opp mot hverandre, men jeg holder fortsatt en knapp på NFC.

Endret av Feh
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser så absolutt fordelen med NFC når det kommer til kollektivtransport og liggende, men som betalingsløsning så ser jeg ikke helt fordelen når bankkortet forblir en langt enklere og mer logisk løsning, men det er kanskje greit med NFC på mobilen i tilfellet du skulle ha glemt bankkortet hjemme?

 

NFC kan jo ikke overta for bankkortet som gyldig identifikasjon heller, så du er jo nesten pent nødt til å drasse det med deg uansett om du skal ha en eller annen måte å legimitere deg. En annen ting jeg er svært skeptisk til er hvor lett det eventuelt kan bli for ymse sjeler der ute å få hacket hele dette systemet, om alt nå skal bli såpass lett tilgjengelig digital så er man fort enda mer sårbare for "digital kriminalitet" som man så fint kaller det.

 

 

Når det gjelder busser, tog og liggende.. Hvilke selskaper er det som egentlig har støtte for dette per dags dato?

Lenke til kommentar

NSB og Ruter for å nevne to... Flexus kortene som de het før bruker Mifare DESFire som er en av de sikrere teknologiene. Disse brukes på alle togstasjoner, av alle konduktører, busser, t-banestasjoner, billettautomater og trikker. Jeg vet ikke om Brakar (buskerud kollektivtrafikk) har tatt det i bruk, men VKT i vestfold har også berøringsfrie månedskort.

 

Ruter har også nylig tatt i bruk engangsbilletter i papir med berøringsfri teknologi for busser, t-bane og trikk. NSB har enda ikke tatt det i bruk, men man kan bruke appen deres for å kjøpe billetter (iOS/Android) og så vise frem en QR kode på skjerm som leses av konduktør. Rettere sagt har NSB kommet Apple i forkjøpet på akkurat den biten.

 

NFC kan ikke erstatte legitimasjon, nei, men som Passbook også er ute etter, så er det betalingsdelen av bankkort de ønsker å erstatte, samt at "kortet" blir utvidet med funksjonalitet for å holde billetter, boardingpass osv. i tillegg.

 

RFID har blitt hacket for lengst, men det er fortsatt fullt mulig å kryptere informasjonen lokalt på telefonen og å legge inn ekstra/nødvendige sikkerhetstiltak der.

 

Sikkerheten er selvsagt et hett tema for begge løsninger. Mister du telefonen eller den blir stjålet er du jo "fucked" med mindre du har fjernstyring og får låst den eller har en sikker screenlock med pin/passord/pattern. Sistnevnte blir jo egentlig samme prinsipp som at du ikke skal ha bankkortkoden på en lapp i lommeboken, noe veldig mange faktisk har.

Lenke til kommentar

NFC kan ikke erstatte legitimasjon, nei, men som Passbook også er ute etter, så er det betalingsdelen av bankkort de ønsker å erstatte, samt at "kortet" blir utvidet med funksjonalitet for å holde billetter, boardingpass osv. i tillegg.

Det er nettopp det Apple ikke er ute etter (i alle fall ikke nå). Passbook innneholder ingen betalingsfunksjonalitet. Det er et verktøy for å samle og organisere digitale billetter, rabattkuponger, boardingkort, o.l. som man kjøper/skaffer på helt andre måter, i andre apps eller på PC/Mac. I tillegg inneholder Passbook mulighet for lokaliseringsbestemte varsler, og push av oppdatert informasjon - f.eks at flybilletten dukker opp automatisk på låseskjermen når man ankommer flyplassen, og man får løpende oppdateringer om endring i flyavgang, etc.

 

Det er selvsagt en mulighet for at Passbook kan utvides med tiden - med både NFC-funksjoner og betalingsfunksjoner - men det er høyst usikkert om Apple egentlig har noen interesse av å begi seg inn i denne sfæren som grenser mot bankvirksomhet, med de mange fallgrubene ift. sikkerhet og ansvar som da kan åpenbare seg.

Endret av Newton
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det har også kommet flere ytelsestester, av Apple A6, nå også SunSpider som er en JavaScript test:

 

Imponerende ytelse, raskere en Intel Atom, mye raskere enn Galaxy S3 (som har fire kjerner mot A6 sine 2 kjerner). A6 er også raskere en Qualcomm sin Krait dual-core prosessor (som kanskje er den arkitekturen som er mest naturlig å sammenligne med

 

http://www.anandtech.com/show/6309/iphone-5a6-sunspider-performance

Lenke til kommentar

Ser så absolutt fordelen med NFC når det kommer til kollektivtransport og liggende, men som betalingsløsning så ser jeg ikke helt fordelen når bankkortet forblir en langt enklere og mer logisk løsning, men det er kanskje greit med NFC på mobilen i tilfellet du skulle ha glemt bankkortet hjemme?

 

NFC kan jo ikke overta for bankkortet som gyldig identifikasjon heller, så du er jo nesten pent nødt til å drasse det med deg uansett om du skal ha en eller annen måte å legimitere deg. En annen ting jeg er svært skeptisk til er hvor lett det eventuelt kan bli for ymse sjeler der ute å få hacket hele dette systemet, om alt nå skal bli såpass lett tilgjengelig digital så er man fort enda mer sårbare for "digital kriminalitet" som man så fint kaller det.

 

 

Når det gjelder busser, tog og liggende.. Hvilke selskaper er det som egentlig har støtte for dette per dags dato?

 

http://www.mobilen.no/artikler/nfc-betaling-kommer-neste-ar/112686

Lenke til kommentar

@T.A.

Hvis skjermen får flere pixler i høyden, men beholder samme bredde (640px) - så tviler jeg på at iOS bare drar appene ut.

Tipper det blir en svart linje øvert og nederst på skjermen på gamle apps (iPhone 3/4) for å beholde 960px helt til appen blir optimalisert av utvikler.

 

Så morsomt å lese gamle innlegg, og se hvor rett folk har tippet :D

Lenke til kommentar

Imponerende. Leser i engadget reviewen at de streamet en video i loop over lte for å teste batteriet. Over 11 timer, bare 10 minutter unna motorola razr maxx.

 

On our standard battery rundown test, in which we loop a video with LTE and WiFi enabled and social accounts pinging at regular intervals, the iPhone 5 managed a hugely impressive 11 hours and 15 minutes. That's just 10 minutes shy of the Motorola Droid RAZR Maxx.

Endret av UrgeLoL
Lenke til kommentar

Ser så absolutt fordelen med NFC når det kommer til kollektivtransport og liggende, men som betalingsløsning så ser jeg ikke helt fordelen når bankkortet forblir en langt enklere og mer logisk løsning, men det er kanskje greit med NFC på mobilen i tilfellet du skulle ha glemt bankkortet hjemme?

 

NFC kan jo ikke overta for bankkortet som gyldig identifikasjon heller, så du er jo nesten pent nødt til å drasse det med deg uansett om du skal ha en eller annen måte å legimitere deg. En annen ting jeg er svært skeptisk til er hvor lett det eventuelt kan bli for ymse sjeler der ute å få hacket hele dette systemet, om alt nå skal bli såpass lett tilgjengelig digital så er man fort enda mer sårbare for "digital kriminalitet" som man så fint kaller det.

 

 

Når det gjelder busser, tog og liggende.. Hvilke selskaper er det som egentlig har støtte for dette per dags dato?

 

http://www.mobilen.n...neste-ar/112686

 

En iphone blir oppdatert en gang per ÅR, da syns jeg det er rimelig at den inneholder en rekke funksjoner som vil bli tatt i bruk i løpet av året. Og det er ikke sikkert at alle iphone eiere ønsker å oppgradere hvert eneste år. Og bare fordi DU ikke ser nytten i NFC, og fordi iphone ikke har det, betyr det ikke at det ikke er nyttig og smart funksjon. Det er ikke slik at du på liv og død blir tvunget til å bruke NFC, man har et valg. Det hadde ikke skadet om de hadde tatt dette med, for da kunne man lekt seg med enda en funksjon. Dere isheeps kan godt lukke deres øyer og ører, men realiteten er det NFC is here to stay. Men denne gangen for ikke dere hvert med :)

Lenke til kommentar

Klarer du å diskutere uten å kalle noen? Hvor stor % andel av de telefonene lansert i år har NFC? Er nok mange tråder du må rundt i for å kjæfte. Har selv NFC på telefonen i dag, men bryr meg midt i ræva at jeg ikke har det når jeg går over til iphone igjen.

 

Jeg personlig har ingen interesse for NFC per idag. Andre brukere har interesse for den, de bruker den, og vil bruke den. Folks vaner endrer seg over tid, spesielt over et år kan mye rart skje. Denne telefonen oppgraderes bare en gang i året, med det i bakhodet, mener jeg da at denne telefonen kunne ha hatt bruk for NFC. Bare fordi jeg ikke bruker den, mener jeg ikke at denne telefonen ikke trenger NFC. SKjønner du hva jeg mener? Kan skrive litt enklere hvis du vil.

Endret av MadRos
Lenke til kommentar

Imponerende. Leser i engadget reviewen at de streamet en video i loop over lte for å teste batteriet. Over 11 timer, bare 10 minutter unna motorola razr maxx.

 

On our standard battery rundown test, in which we loop a video with LTE and WiFi enabled and social accounts pinging at regular intervals, the iPhone 5 managed a hugely impressive 11 hours and 15 minutes. That's just 10 minutes shy of the Motorola Droid RAZR Maxx.

 

Tror ikke de streamet videoen, men heller spilte av en video som allerede var på telefonen (med LTE og WiFi skrudd på i bakgrunnen).

Lenke til kommentar

Klarer du å diskutere uten å kalle noen? Hvor stor % andel av de telefonene lansert i år har NFC? Er nok mange tråder du må rundt i for å kjæfte. Har selv NFC på telefonen i dag, men bryr meg midt i ræva at jeg ikke har det når jeg går over til iphone igjen.

 

Jeg personlig har ingen interesse for NFC per idag. Andre brukere har interesse for den, de bruker den, og vil bruke den. Folks vaner endrer seg over tid, spesielt over et år kan mye rart skje. Denne telefonen oppgraderes bare en gang i året, med det i bakhodet, mener jeg da at denne telefonen kunne ha hatt bruk for NFC. Bare fordi jeg ikke bruker den, mener jeg ikke at denne telefonen ikke trenger NFC. SKjønner du hva jeg mener? Kan skrive litt enklere hvis du vil.

Ja det kunne hatt NFC. Den har ikke det. Mange telefoner har ikke det. Og som du sier, ikke alle bytter mobil hvert år. Så om to år vil det fortsatt være mange mobiler som ikke har NFC, uansett om NFC har tatt av eller ikke. Selvsagt hadde det vært ett pluss om den hadde NFC, at det er ett minus at den ikke har det er opp til hver enkelt og dens behov. Forstår du nå eller skal jeg skrive litt enklere?

 

Imponerende. Leser i engadget reviewen at de streamet en video i loop over lte for å teste batteriet. Over 11 timer, bare 10 minutter unna motorola razr maxx.

 

On our standard battery rundown test, in which we loop a video with LTE and WiFi enabled and social accounts pinging at regular intervals, the iPhone 5 managed a hugely impressive 11 hours and 15 minutes. That's just 10 minutes shy of the Motorola Droid RAZR Maxx.

 

Tror ikke de streamet videoen, men heller spilte av en video som allerede var på telefonen (med LTE og WiFi skrudd på i bakgrunnen).

Ser det. Uansett imponerende. Engadet skriver i sin iphone 4s review at de klart opp til 8 timer med video.

Endret av UrgeLoL
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...