Gå til innhold

Den lille Apple  iPhone 5 / 5S / 5C tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skjønner fortsatt ikke. Skriv litt til.

klarer ikke. Sauehodet gav opp. Du får gå inn i en an de 90 andre telefonspesifikke trådene og spørre der. Det er nok av mobiler uten nfc som mange har kjøpt og som de ikke vil bytte ut før om 2-3 år. Så hvorfor ta sånn på vei fordi iPhone ikke har det?

Dog synes jeg det er rart om ikke de bak NFC har vært mye i samtaler med Apple. De hadde stort sett garantert fremtiden for NFC ved å få dette inni iPhone. Samt noen tjenester rundt dette for folk flest.

 

Jeg diskuterer også iphone 5. Bare at noen ikke tåler at den har en rekke svakheter, er ikke mitt problem

Du diskuterer ikke, du kommer inn hit å kalle folk for isheeps fordi de ikke deler din mening.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg diskuterer også iphone 5. Bare at noen ikke tåler at den har en rekke svakheter, er ikke mitt problem

 

Gjør det i en egen tråd, f.eks. «Hvorfor har ikke iPhone 5 NFC?».

 

Nye innlegg vil bli slettet, og forsøk på hersketeknikker som kallenavn vil resultere i advarsler.

 

Dette innlegget skal ikke kommenteres. Reaksjoner på moderering tas på privat melding eller i Klager på moderatoravgjørelser.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg svarte på hans innlegg, og et svar til et spørsmål, vil man anse som diskusjon. Dette er et tråd om iphone 5, ser ikke hvorfor jeg skal lage et nytt tråd, for å diskutere et aspekt av denne telefonen. Hvis du mener at en kan ikke diskutere hvilke funksjoner iphone 5 har og ikke har, i en tråd som omhandler iphone 5, så kan jeg fint lage et nytt tråd.

Endret av MadRos
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja det kunne hatt NFC. Den har ikke det. Mange telefoner har ikke det. Og som du sier, ikke alle bytter mobil hvert år. Så om to år vil det fortsatt være mange mobiler som ikke har NFC, uansett om NFC har tatt av eller ikke. Selvsagt hadde det vært ett pluss om den hadde NFC, at det er ett minus at den ikke har det er opp til hver enkelt og dens behov. Forstår du nå eller skal jeg skrive litt enklere?

 

Det er ikke opp til hver enkelt og dens behov når så godt som *alle* premium Android modeller som er på markedet nå (S3, One X, Optimus 4X, Droid Incredible 4G, Xperia S) og som konkurrerer med Apple har NFC. I tillegg er det NFC i Nokias kommende WP8 telefoner, Lumia 920 og 820. Da vil jeg si det helt klart er et minus når en funksjonalitet er såpass utbredt hos konkurrentene. At noen bytter telefon sjeldnere enn andre har ingenting å si for utviklingen. Hvor raskt NFC blir utbredt er opp til utviklere og næringslivet, ikke hvor mange som faktisk har telefonene.

 

Dog synes jeg det er rart om ikke de bak NFC har vært mye i samtaler med Apple. De hadde stort sett garantert fremtiden for NFC ved å få dette inni iPhone. Samt noen tjenester rundt dette for folk flest.

 

Det er på en måte ingen som er "bak" NFC. Det er basert på en teknologi som har vært i mange år allerede og det er mange produsenter av NFC kompatibelt utstyr. Standardene for NFC ble fastsatt av Nokia, Sony og Philips, men det er Mifare (fra selskapet NXP Semiconductors) som er mest brukt til NFC.

 

For å ta det enda lenger, ville det vært en gullgruve for utviklerene om Apple inkluderte NFC, siden det er iOS apps de tjener desidert mest penger på. Videre så er det også rart at du ytrer deg som om at hvis bare Apple hadde hatt NFC så hadde det garantert fremtiden? Du vet at det på verdensbasis er aktivert et langt høyere antall Android enheter enn iOS? I USA pr. mai 2012 var det 20% flere aktiverte android enheter enn det var iPhones så at Apple tar over teknologier betyr på ingen måte at det setter noen standard.

Endret av Feh
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selvsagt er det opp på til hver enkelt og dets behov. Trenger du f.eks. fm radio så er det ett minus at iPhone 5 ikke har det. Trenger du det ikke så er det greit. Joda, mange android toppmodeller og kommende nokia modeller har NFC. Men hvor mange % av totalt antall android mobiler utgjør disse? Går nok 2-3 år før at nfc er ett must. I dag er det nesten bare innovatørene som tar i bruk dette.

Hvem vet, kanskje Apple jobber med tjenester for NFC men at dette ikke er klart ennå, slik at de lanserer det til neste iPhone.

Lenke til kommentar

Nå er vel både P1 og Find 5 strengt tatt tykkere, siden målingene de har gjort er på den tynneste delen av telefonen, mens begge har en "bulge" som de sier det så fint på engelsk som stikker ut og gjør telefonene tykkere. Jeg fjernet akkurat det utsagnet der fra innlegget mitt siden jeg ikke fant noen entydige bevis. Find 5 er visstnok bare 7.1mm med utstikket, mens noen mener den faktisk er ende tykkere enn det. Vanskelig å si siden ingen har hands on.

Lenke til kommentar

Hva skal man med NFC hvis QR koder som allerede er i bruk i mange mobile løsninger gjør jobben med billetter, medlemskort etc. i mobile enheter minst like godt? Skal jeg på kino kjøper jeg billetten på internett eller rett fra telefonen, får den i eBillett appen hvor vakten på kinoen scanner QR koden fra skjermen min.

Det samme ville jeg tro var gjennomførbart for alle billettløsninger, medlemskort ol. Enkelt og greit uten unødvendig "komplisert" radiobasert teknologi som krever ekstra brikker og utstyr til telefonene.

 

Dog synes jeg ikke RFID kan brukes som en referanse for hvor lenge NFC har eksistert.

 

At nye standarder inkluderer tidligere teknologi er ofte tilfelle. Å likestille NFC og RFID som Feh virker å gjøre for å beskrive "hvor lenge NFC faktisk har eksistert" er i beste fall villedende. Det blir nesten det samme som å si at alle radiobaserte standarder har eksistert like lenge som bruk av radiofrekvenser.

NFC standards cover communications protocols and data exchange formats, and are based on existing radio-frequency identification (RFID) standards including

 

RFID var systemet som tidlig erstattet eks. strekkoder og annet på store lagre. Nå skal jeg ikke ta denne diskusjonen videre men etter å ha vært tilskuer til den en stund måtte jeg kommentere akkurat dette. Har andre allerede spesifisert dette så beklager jeg dobbeltinnlegg.

 

 

 

EDIT: (off topic)

Ellers har jeg ifb. med nettopp telefontråder forespurt om vi kan få mulighet til å velge "ignorer bruker" ved avataren. Til tider virker dette som en funksjon man gjerne skulle hatt fremfor å måtte gå gjennom mange valg per bruker. (gjelder ikke Feh, bare så det er sagt, som diskuterer saklig og faglig).

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...