Gå til innhold

Xbox One-kaféen


Anbefalte innlegg

Selv synes jeg det er helt herlig å kunne laste ned et spill, og slippe å gå i butikken for å kjøpe det. I hvert fall om det kommer på lanseringsdagen. Ser ikke helt hvordan det er en fordel å ikke kunne kjøpe spill digitalt. Om man vil ha spillet i fysisk form er jo det bare å kjøpe det i butikken da.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv synes jeg det er helt herlig å kunne laste ned et spill, og slippe å gå i butikken for å kjøpe det. I hvert fall om det kommer på lanseringsdagen. Ser ikke helt hvordan det er en fordel å ikke kunne kjøpe spill digitalt. Om man vil ha spillet i fysisk form er jo det bare å kjøpe det i butikken da.

 

Kjøper man det digitalt er man i større grad avhengig av at maskinen funker og/eller at serverne til leverandører er oppe og går. Man kan heller ikke gi bort eller selge spillet om man er lei. Enkelte liker også å fylle hyllene sine med ting, men akkurat dette kan jo fint også være en negativ.

 

Edit: Forøvrig, enda en grunn: Sony er teite. Man kan ikke endre brukernavnet på PSN, så om man har et fjollete navn og ønsker å bytte til noe annet, må man også gi opp spillene man har kjøpt på den kontoen. Har du sakene på BD er de helt uavhengige av kontoen som sådann. Det er jo en del som var 13 da PS3 kom ut, og som 20-åringer kan det være de ønsker å distansere seg litt fra det de synes var morsomt den gangen. :p

Endret av Okapi
Lenke til kommentar

Kjøper man det digitalt er man i større grad avhengig av at maskinen funker og/eller at serverne til leverandører er oppe og går. Man kan heller ikke gi bort eller selge spillet om man er lei. Enkelte liker også å fylle hyllene sine med ting, men akkurat dette kan jo fint også være en negativ.

 

Men som sagt er det ingen som tvinger noen til å kjøpe spillet digitalt. Er jo bare å kjøpe spillet i butikken da.

Lenke til kommentar

Men som sagt er det ingen som tvinger noen til å kjøpe spillet digitalt. Er jo bare å kjøpe spillet i butikken da.

 

Nå har jo det ikke noe å si lenger med XB1. Den fysiske disken er egentlig bare en "kode" som lar deg laste ned og installere spillet. Går internettet ned eller MS skrur av serveren får du ikke spilt det. Fordelen med fysisk kopi er borte

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Selv synes jeg det er helt herlig å kunne laste ned et spill, og slippe å gå i butikken for å kjøpe det. I hvert fall om det kommer på lanseringsdagen. Ser ikke helt hvordan det er en fordel å ikke kunne kjøpe spill digitalt. Om man vil ha spillet i fysisk form er jo det bare å kjøpe det i butikken da.

 

det er jo ikke noe vits i å kjøpe spill i butikken nå... når microsoft kommer med det her... folk har ikke et valg lengre. alt er leie spillene hos microsoft enten om du kjøper digital eller kjøper fysisk media.

 

jeg liker å kjøpe spillene mine i butikken ha de på disk og i hylla, men å vite at når microsoft bestemmer seg for å slå av serveren og jeg vil bli sittende der med bare plastikken. da er det liksom ikke samme lengre... hva er vitsen med å investere 10.000kr i hobbyen når det er bare leie ikke eie.

 

du sier du bare kjøper digital, ok... men du kan bare glemme steam priser hos microsoft, prisene vil gå opp der ikke nedover....

Endret av Zombien.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Her var det mye liv. Skjedd noe nytt? Nei, er som forventet.

 

Men ser at katta har blitt sluppet ut av sekken når det gjelder enkelte brukere. De som påstår de selv er nøytrale, men som de ikke godtar at andre synes dette er et steg i riktig retning.

 

Dette som Microsoft legger til rette for er positivt for industrien og utgivere spesielt. At kjeder som Gamestop får et boost skal man heller ikke se bort ifra. Nå er det slutt på tiden man "gir" bort spillene sine via diverse portaler ala ebay, qxl og finn. Kjøper du et spill som du ikke liker, så kan det allikevel byttes inn på Gamestop f.eks.

 

Systemet er bygd slik at familiemedlemmer vil kunne bruke spillene dine, opptil 10 visstnok. Vi vet ikke alt om dette enda, men slik det fremstår nå så virker det logisk at IP-adressen spiller en sentral rolle her.

 

Hele innpakningen virker, brace yourselves, genial. Det at man kan innstallere spillet på HDD og spille det uten cd er lettvindt og kult. Ikke det at det var et problem tidligere med å putte i cd en gang iblant, men Microsoft tar nye steg og gjør det lett.

 

Always online, slutt på modda konsoller man kan bruke til å spille med. Slutt på piratkopiering. Ferdig snakka. Har du ikke internett? Da er ikke denne konsollen valget for deg desverre. Da må man ta til takke med andre alternativer som kan være dårligere, sånn er det bare. Har man ikke råd til en Lamboghini, så er det valget utelukket.

 

MEN HVA SKJER MED SPILLENE NÅR MICROSOFT STENGER SERVERNE?

Blir konsollen en stein? Blir spillene ubrukelige? - Angry Joe part 2 video.

 

Det komiske er at Angry Joe tidligere i videoen nevner at Microsoft kan legge inn en firmware for å ta bort denne restriksjonen. (Rundt 10.00)

 

Microsoft kan etter alt og dømme gjøre dette når konsollen ikke blir støttet lengre av Microsoft. Så de verste dommedagsprofetiene om at spill-biblioteket ditt blir ubrukelig er ganske far fetched og ikke noe man bør frykte. Microsoft er profesjonelle og vil finne en løsning på det. Blir det nå sånn at spillene må være online for å fungere på grunn av støtte fra clouden, da vil vi få vite det i god tid før man kjøper konsollen. Får sannsynligvis vite dette på E3.

 

Microsoft viser vei, og markedet tilpasser seg. Liker du det ikke? BOIKOTT. Penger betyr alt! For alle!

 

Det er som om jeg skulle skrevet side ned og side opp om hvor elendig jeg synes PS3 er og hvor elendig jeg synes Sony har håndtert hele spetakkelet sitt med PSN. Gjør jeg det? Nei, jeg gidder ikke. Hva gjør jeg? Lar vær å kjøpe konsollen.

 

Men en kommentar i ny og ne for å roe ned gemyttene er av og til på sin plass, men det som skjer i denne tråden er rett og slett negativt. Massesuggesjon fungerer på enkle sjeler. Jeg sier til alle, ta valget som føles best for deg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

det er jo ikke noe vits i å kjøpe spill i butikken nå... når microsoft kommer med det her... folk har ikke et valg lengre. alt er leie spillene hos microsoft enten om du kjøper digital eller kjøper fysisk media.

 

jeg liker å kjøpe spillene mine i butikken ha de på disk og i hylla, men å vite at når microsoft bestemmer seg for å slå av serveren og vil bli sitter der med bare plastikken. da er det liksom ikke samme lengre...

 

Serverne kommer nok ikke til å stenges ned med det første, og om serverne en dag stenges ned tror jeg ikke det vil være vanskelig for MS å "slå av" funksjonen om å måtte være koblet til hele tiden i en software oppdatering. Om du kun vil ha spillet fysisk i hyllen om spillet kun er tilgjengelig på den måten er det ditt problem. Du kan fortsatt kjøpe spillet fysisk og ha det i hyllen om du ønsker.

Lenke til kommentar

Men begge har sikkert "Spioner" som ser an hverandres produkter. Og Microsoft er ikke blinde, de har også sett alt hatet som er rettet mot deres konsoll, men forskjellen på MS og Sony er at Sony ikke har råd til å risikere noe som kan være selskapets undergang, MS har nok penger uansett, så de bøyer kundene framover, trekker ned buksene deres, og slipper såpa rett ved.

 

Nei, dette er nok dessverre feil.

 

Så dumme er ikke MS. Bare fordi MS har penger betyr det ikke at de tør å gamble så rått som du fremstiller det.

 

Nei, MS vet selvfølgelig om all kritikken. Og de visste de ville få denne kritikken før de i det hele tatt annonserte noe som helst.

 

Microsoft gjør dette for å innovere. For å tvinge forbrukeren til å prøve noe nytt, som MS vet at forbrukeren med tiden vil elske.

 

Om Microsoft ikke var klar over risken for alle de store valgene de tar, ville de heller aldri blitt så store som de er. De som gambler, taper. De som bruker milliarder på forskning, marked og psykologi vet akkurat hva som kommer til å skje ved hver lansering, hvordan alle vil reagere på deres valg samt hvordan deres valg vil påvirke fremtiden til deres nye produkt.

 

Nå sitter alle her inne og leker verdensmester og er sikker på at Xbox One kommer til å floppe og at det er en drittkonsoll.

 

Men bare vent, denne tror jeg kommer til å slå så knakende an med tiden. Microsoft ville aldri sjanset på noe annet. Og derfor er de størst i verden, by far, på alt av maskinvare utenom det som kan omtales som små firkanter med touch skjerm og ringe/surfemuligheter.

 

Og for å svare på din siste kommentar; konsumere får sjelden anusen sin utvidet av Microsoft selv om mange tror det, men at andre selskaper gjør det er det ingen tvil om. Det mest komiske må jo være når Microsoft kopierte idéen om et grafisk brukergrensesnitt på OS fra Apple, som igjen hadde stjelt idéen fra Xerox :)

 

Men, back to da disqussion... :)

Endret av IceBlitz
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har lest endel nå, og blir mer og mer oppgitt. Dette er så forbrukerfiendlig at det er helt utrolig. Forstår ikke at det faktisk finnes folk som støtter opp om dette og synes at det bare er positivt.

 

Fordi alle har ikke den samme tankegangen og behov som enkelte gamere.

 

Det å ha på internett i løpet av en dag? Ikke noe problem. Selv om jeg ser flere her inne har EDGE og må gjennom 100 innloggings muligheter før de kommer på nettet. Også har man de som også aldri selger spillene sine og egentlig bare kjøper, og lagrer det. I tillegg har man mange som kjøper konsollen og bruker den så lenge den kan brukes. Når neste generasjon kommer er det den som gjelder. Alle har ikke samme behov som dere. Og akkurat nå tar dere virkelig å generaliserer samtlige forbrukere og påtar dere ansvaret for å bestemme, ut ifra et VELDIG subjektivt ståsted, hva samtlige ønsker og trenger.

 

Det er HELT i orden at dere ønsker PS4 og har meninger rettet mot Xbox One, men for guds skyld, E3 er på Mandag og alle har forskjellige behov. Og selv om det er negativt for dere at man ikke kan gjøre ditt og datt, så er ikke det et problem for andre, og dermed bryr man seg ikke om det.

 

Dette er ikke rettet mot deg direkte bare så du er klar over det, men generelt alle de andre også som skal leke "Guden" vår og si hva jeg har behov for og hva jeg skal kjøpe meg. Du er vel faktisk en av de i denne tråden som også kan være objektivt ang. ting, bare for å gi det litt skryt.

Endret av Emils.
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Microsoft gjør dette for å innovere. For å tvinge forbrukeren til å prøve noe nytt, som MS vet at forbrukeren med tiden vil elske.

Man kan tvinge en mann til å like hva som helst, bare han ikke har andre alternativer. Kjører nå Sony samme taktikk, blir dette en realitet for begge. Og vår eierskap av spill som den er idag, forsvinner. Vi leier spill i fremtiden, vi eier dem ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her var det mye liv. Skjedd noe nytt? Nei, er som forventet.

 

Men ser at katta har blitt sluppet ut av sekken når det gjelder enkelte brukere. De som påstår de selv er nøytrale, men som de ikke godtar at andre synes dette er et steg i riktig retning.

 

Dette som Microsoft legger til rette for er positivt for industrien og utgivere spesielt. At kjeder som Gamestop får et boost skal man heller ikke se bort ifra. Nå er det slutt på tiden man "gir" bort spillene sine via diverse portaler ala ebay, qxl og finn. Kjøper du et spill som du ikke liker, så kan det allikevel byttes inn på Gamestop f.eks.

 

Hvorfor i alle dager synes du dette er så flott? Vi kjøper et fysisk produkt, det gjør oss til eiere av det. Er ikke sånn at hvis du kjøper en ny bil, eller telefon, så er du nødt til å betale et mellomlegg til den ene eller den andre om du ønsker å selge videre, det er en vare du har betalt for, den er din, du har lov til å selge videre uten å være avhengig av noen andre.

 

Dette er direkte kundefiendtlig og kanskje også på kant med forbrukerloven, at dere kan gå direkte ut og støtte dette skjønner jeg virkelig ikke.

 

Systemet er bygd slik at familiemedlemmer vil kunne bruke spillene dine, opptil 10 visstnok. Vi vet ikke alt om dette enda, men slik det fremstår nå så virker det logisk at IP-adressen spiller en sentral rolle her.

 

Familimedlemmer som kan spille spillene du har kjøpt?! Hurra, hurra for det! Kjøp den nye familiebilen fra Subaru, nå kan til og med familiemedlemmer få tilgang til den!

 

Jeg trenger ikke utdype for å få dere til å se hvor dumt dette faktisk er.

 

Hele innpakningen virker, brace yourselves, genial. Det at man kan innstallere spillet på HDD og spille det uten cd er lettvindt og kult. Ikke det at det var et problem tidligere med å putte i cd en gang iblant, men Microsoft tar nye steg og gjør det lett.

 

Hva mener du med nye steg? Har man ikke kunnet gjort dette på PC i alle år? Er det noe nytt? Nei, det er det på ingen måte. Dessuten så eksisterer det allerede, nedlastinger fra Live og PS Store, Steam osv., dette er gammelt nytt. Installere fra disk? Hvorfor skal det være nødvendig? Ja, det kunne vært en optional feature for dem som tydeligvis synes det er et svare strev å bytte disker en gang i ny og ne (merkelig nok er det de som så sterkt kritiserer dem som gjerne vil ha konsollen med på hytta), men at det er påkrevd blir for dumt, spesielt når en har en HDD som ikke er større en 500GB og spillene bare øker i størrelse.

 

Forskjellen mellom konsoll og PC blir visket ut, det er snart ingen forskjell, konsollen er altså obsolete og vil dø ut. Det er en reell fare for at det kan skje når så mange kommer til å støtte alt dette fra Microsoft uten å tenke seg om to ganger først-

 

Always online, slutt på modda konsoller man kan bruke til å spille med. Slutt på piratkopiering. Ferdig snakka. Har du ikke internett? Da er ikke denne konsollen valget for deg desverre. Da må man ta til takke med andre alternativer som kan være dårligere, sånn er det bare. Har man ikke råd til en Lamboghini, så er det valget utelukket.

 

Men hvem er det så dette internettfjaset går ut over til syvende og sist? Er det de som piratkopierer og modder? Svaret på det er rungenede "NEI!", det er oss vanlige og ærlige forbrukere som får all denne møkka i fanget med oppkobling hver 24 timer, lisensierte spill man ikke eier selv osv., folk som driver piratvirksomhet finner andre måter å kose seg på.

 

MEN HVA SKJER MED SPILLENE NÅR MICROSOFT STENGER SERVERNE?

Blir konsollen en stein? Blir spillene ubrukelige? - Angry Joe part 2 video.

 

Det komiske er at Angry Joe tidligere i videoen nevner at Microsoft kan legge inn en firmware for å ta bort denne restriksjonen. (Rundt 10.00)

 

Microsoft kan etter alt og dømme gjøre dette når konsollen ikke blir støttet lengre av Microsoft. Så de verste dommedagsprofetiene om at spill-biblioteket ditt blir ubrukelig er ganske far fetched og ikke noe man bør frykte. Microsoft er profesjonelle og vil finne en løsning på det. Blir det nå sånn at spillene må være online for å fungere på grunn av støtte fra clouden, da vil vi få vite det i god tid før man kjøper konsollen. Får sannsynligvis vite dette på E3.

 

Enda et prakteksempel på hvor ignorant det går an å være; du bare stoler blindt på at Microsoft skal komme med løsninger på alt dette her uten å videre stille deg kritisk til saken. Ta for eksempel spill som krever cloud-teknologi; i følge Microsoft kan utrolig mye bli simulert via skyen, slik at XBone blir avlastet osv. Hva skjer så med alle disse spillene når skyen ikker er mer? Slutter de å virke? Skal Microsoft gi alle Xbox One-kundene en gratis Xbox som de kan bruke som "nettsky" på det lokale hjemmenettverket? Skal disse simuleringene som er cloudbaserte bli fjernet fra spillene slik at spillopplevelsene blir sterkt forringet?

 

Effektene av dette er bare negative ting, men alikevel går dere frem og stoler blindt på at "dette skal Microsoft ordne opp i, dette fikser dem". Vel, ja, de kan fikse det, men ikke uten at det GÅR UTOVER SPILLOPPLEVELSEN OG FORBRUKERNE. Dette gagner oss totalt 0% og er negativt på alle måter.

 

Kanskje det ikke betyr så mye for deg, men for mange er dette faktisk ganske alvorlig.

 

Microsoft viser vei, og markedet tilpasser seg. Liker du det ikke? BOIKOTT. Penger betyr alt! For alle!

 

Det er som om jeg skulle skrevet side ned og side opp om hvor elendig jeg synes PS3 er og hvor elendig jeg synes Sony har håndtert hele spetakkelet sitt med PSN. Gjør jeg det? Nei, jeg gidder ikke. Hva gjør jeg? Lar vær å kjøpe konsollen.

 

 

Vi som ikke er formet av det man kan kalle blindhet og tilnærmet fanboyisme prøver å få alle dem som faktisk er det til å innse hvor mye dritt og fjas Microsoft steller til, allskens funksjoner og krav som til syvende og sist forringer hele opplevelsen for forbrukerne. Og ja, da er man nødt til å komme og skrive side opp og side ned; dog ser det ikke ut som om det hjelper svært mye, mesteparten forholder seg like ignorant til saken uansett. Det er trist og en stor skam.

 

Men en kommentar i ny og ne for å roe ned gemyttene er av og til på sin plass, men det som skjer i denne tråden er rett og slett negativt. Massesuggesjon fungerer på enkle sjeler. Jeg sier til alle, ta valget som føles best for deg.

 

Det som er negativt er at du kommer her og presenterer Microsoft som messias fra oven, frelseren med alle sine gode ideer på alskens nyvinninger og tåpelige løsninger; ja, nok en ganske god beskrivelse av den ignorante fanboyen som bare går på limpinnen av alskens gimmicker uten å tenke et kvekk over hva alt dette faktisk betyr for oss forbrukere. Bare godtar løsninger blindt uten et snev av kritisk sans; jeg skylder ikke på deg, du er ikke den eneste.

 

Leste anmeldelsen din av Xbox One revealen, og du gav, hold dere fast, en femmer! Det er virkelig far fetched, og sier bare litt om hvor unøytralt og ukritisk syn du har på saken. Du kan forsvare så mye du vil, men når det er så mange ting som peker på hvor restriktivt, negativ, forbrukerfiendtlig og tåpelig dette er, spør jeg deg: hvor nødvendig er det å forsvare? Alle nøytrale ser at dette ikke er bra, dette er noe vi ikke vil ha mer av, ergo vi er nødt til å la vær og støtte dette.

 

 

Til opplysning: Jeg kjøper ikke PS4 hvis halvparten av dette blir tilfellet der også, bare så det er sagt.

Endret av Selvin
  • Liker 7
Lenke til kommentar

men generelt alle de andre også som skal leke "Guden" vår og si hva jeg har behov for og hva jeg skal kjøpe meg.

Ikke for å virke frekk her, mener du meg her :p?

Du har tydeligvis mange gode poeng du legger frem.

Jeg kan faktisk godta det meste Microsoft har gjort til nå, bare jeg sliter å fordøye at min spillsamling er ikke "min" lengre til kommende Xbox One eller PS4. Som jeg har sagt mange ganger, forundrer meg ikke om Sony har noe lignende system angående bruktspill, lisenser o.l

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den pågående overvåkningsskandalen i USA omfatter nå også Microsoft. Om påstandene stemmer, så er Kinect 2.0 litt mer kinkig enn antatt. Men vi får nå se hva som kommer fram de nærmeste dagene, litt tidlig å si hva som er sant og ikke helt ennå.

 

http://www.guardian.co.uk/world/2013/jun/06/us-tech-giants-nsa-data

 

NSA taps in to user data of Google, Skype and others, secret files reveal

• Top secret PRISM program claims direct access to servers of firms including Google, Facebook and Apple

• Companies deny any knowledge of program in operation since 2007

Some of the world's largest internet brands are claimed to be part of the information-sharing program since its introduction in 2007. Microsoft – which is currently running an advertising campaign with the slogan "Your privacy is our priority" – was the first, with collection beginning in December 2007.

Lenke til kommentar

Microsoft gjør dette for å innovere. For å tvinge forbrukeren til å prøve noe nytt, som MS vet at forbrukeren med tiden vil elske.

Klarer ikke se hvordan dette er inovasjon, mener dette er ganske drepende for industrien.

I senere tid har jeg mer og mer gått over til indie spill fordi de tør å satse (fordi de må) og fordi det ofte er de små unike spillene som gir meg mest. De store selskapene kommer med DLC fra dag én (BF) og DLC for å gjøre slik at spille kan spilles på det som utviklerene mener er den beste moden (Metro). For å svare på min kritikk før dere klager. Ja de skal tjene penger og slikt for det de lager, men å selge ekstra fordeler er ganske latterlig spør du meg..

 

Om det er snakk om 24/7 online eller en gang i døgnet er for meg også irelevant, saken er at nå begynner utviklere å ha internett krav, og i neste generasjon skal man ikke se bort i fra at altid online er et krav på alle konsoller. "Er jo tross alt ikke så stor forskjell fra en gang i døgnet" kan man da si når 24/7 blir en realitet.

 

Spillindustrien får drepe seg selv, har mer troen på indieutviklere i fremtiden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...