Gå til innhold

Jeg gir bestandig "romatiggere" en "slant i koppen" - hva gjør du og kan du forsvare det?


Gjest Bruker-95147

Anbefalte innlegg

Etterlysningen står i selve trådtittel ...

 

 

 

Så hadde jeg tenkt å gi eksempler på hva som er liksom vår etikk og moral, men det ble helt feil. Moral og ettikk er noe som er i langt større endring, enn den tiden jeg vokste opp og fikk min oppdragelse. Derfor synes jeg ikke man skal legge styringer og føringer på sånne personlige og kompliserte vurderinger, fordi det skaper bare unødig ufred og formålsløs krangling. Jeg synes det fungerer greit foreløpig, og ser at andre utfolder seg uten å være unødig vanskelige eller spissfindige - så vi holder tråden som den er, så får vi se hvilken retning den tar og hvor den ender

 

Jeg husker at det flere ganger er sagt at trådtittel er passe kontroversiell og brukbar, nettopp fordi den er helt umulig å misforstå, og er provoserende helt til grensen, men ikke over

 

:)

 

Det er ikke poenget mitt. Poenget er at åpningsinnlegget gjerne skal invitere til en debatt...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vokste opp på et sted der historiene var mange om disse fæle taterne og sigøynerne. Vi fikk høre mange nifse anekdoter, beskrevet av mange forskjellige synsende kjærringer og gubber. Og når jeg ble voksen, fikk jeg klarhet i at ingen av disse hadde truffet en eneste av "slaget" heller, men det stopper ikke en god historie ... særlig når man har tid nok til overs for å drikke kaffe og sladre og skape sensasjoner.

 

bare et lite historisk innspill

 

:)

 

Sier meg svært lite når jeg ikke vet hvor du vokste opp. Jeg vet eller ikke hvor gammel du er og hva slags fordommer som evnt. kan ha vært vanlig på den tiden. Og uansett, hva har det med saken å gjøre? Det vi snakket om her er hvor i landet de utenlandske tiggerne slår seg ned. Og jeg hevdet at du finner dem i alle byene utenom de minste og mest bortgjemte byer og tettsteder. Grunnen til at de ikke gidder å slå seg til her er at det er få folk og dermed mindre hjernedøde tullinger som vil gi dem penger. I tillegg er det mer tidkrevende og kronglete å reise dit. Samt at disse stedene langt ifra er like kjente som byer som Oslo og Stavanger.

Lenke til kommentar

Jeg snakket ikke om å ikke ønske noen velkommen. Det er ikke hat. Vi diskuterte å vise at mennesker er uvelkomne uansett virkemiddel. Det er hat. Klart jeg prøver meg!

 

Men du feiler altså klart! Jeg har aldri sagt at jeg hater noen, men du derimot trekker inn hat i et sett. Jeg har sagt at de utenlandske tiggerne ikke er velkommen og bør kastes ut av landet for godt! Jeg har sagt at de norske tiggerne burde begynne å oppsøke de sosiale tilbudene vi har her i landet så de heller kan få en jobb selv om det ikke blir i toppklassen. Jeg har ikke angrepet dem som selger blader og magasiner, spiller eller opptrer på andre måter og dermed gjør en innsats for pengene. Jeg har angrepet dem som sitter på et gatehjørne eller rusler rundt på gaten og rister med pappkrusene sine og tigger penger uten å gjøre noe for dem. Og som samtidig gjemmer unna noen penger så folk skal tro de har mindre, skjuler mobiltelefonene sine og mister interessen straks de hører at de skal få mat istedenfor penger! Det er du og utelukket du som har begynt å snakke om hat her.

Lenke til kommentar

Nope, jeg har ingen psykologiske diagnoser på meg. Desverre. Jeg tror heller ikke det er noen sykdom som gjør at man ikke klarer å skrive seriøse innlegg.

 

Er ikke like sikker. Det hadde nemlig forklart en god del...

 

Hva er det du snakker om? Jeg sa at over 90% av Norge må være totalt tiggerfritt. Ettersom de utgjør en ekstremt liten prosentandel av vår befolkning. Altså, du kan dra til mange steder hvor du ikke vil finne en tigger. Hvis du derimot har et krav om at de ikke kan befinne seg i samme by som deg, blir tallene litt forandret.

 

Hva er det egentlig du snakker om? Jeg sa at du finner tiggerne i alle byer bortsett fra i de minste og mest bortgjemte byer og tettsteder.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Sier meg svært lite når jeg ikke vet hvor du vokste opp. Jeg vet eller ikke hvor gammel du er og hva slags fordommer som evnt. kan ha vært vanlig på den tiden. Og uansett, hva har det med saken å gjøre? Det vi snakket om her er hvor i landet de utenlandske tiggerne slår seg ned. Og jeg hevdet at du finner dem i alle byene utenom de minste og mest bortgjemte byer og tettsteder. Grunnen til at de ikke gidder å slå seg til her er at det er få folk og dermed mindre hjernedøde tullinger som vil gi dem penger. I tillegg er det mer tidkrevende og kronglete å reise dit. Samt at disse stedene langt ifra er like kjente som byer som Oslo og Stavanger.

 

Det som er mitt poeng er at sigøynere er utsatt for samme typen behandling som jødene får, og fikk. De har på enkelte punkter sammenfallende historier. Og hvis du ser på denne artikkelen, så får slike former for organisert kriminalitet med innslag av menneskehandel foregå i full åpenhet. Og det er vi som støtter dette uvesenet, men det later til å være helt greit for de fleste, hvorfor det?

 

I en annen litt eldre sak i Bergen, som omhandlet romfolks egen utnyttelse av tiggende barn og annen snusk, ble det ett voldsomt oppstyr, og den saken blir gang på gang dratt frem for å vise hvor fæle dette folkeslaget er for noen av oss.

 

Det minner om dobbeltmoral, og tydelig "outing" av et spesielt folkeslag.

Lenke til kommentar

Du ser vel kanskje forskjellen på å unytte små barn kontra det å ansette folk med kummerlige vilkår? Disse asfaltbandene er jo uansett også bare den "irske versjonen" av "romani" dvs. "gypsies", "irish travellers" etc. Grunnen til at folk har lettere for å akseptere asfaltsigøynerne er vel at de faktisk gjør en jobb, om enn på en uærlig måte. Folk får utført et arbeid til en rimelig penge men tenker ikke over konsekvensene av sitt valg når de støtter opp om slik virksomhet, på samme måte folk som gir penger til romtiggere ikke tenker over konsekvensene av sin handling. Det er vinning i øyeblikket som har fokus, enten det er i kroner og øre eller i form av "en bedre samvittighet" eller troen på at man har gjort noe bra.

Endret av Vice
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Det er realiteten i dagens samfunn. Man risikerer å bli både tigget, frastjålet og svindlet av dem, uansett hvor man befinner seg.

Dersom du stemmer ved høstens valg, er du med på å bidra til akkurat det samme, bare i makroskala. Men dette problemet eksisterer vel ikke så lenge ingen tenker over det? Da er det lett å skylde på småskalatiggerne som man faktisk kan se med det blotte øye. Endret av Lime Canes
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er ikke like sikker. Det hadde nemlig forklart en god del...

 

Slutt og kopier det jeg skriver! Finn på egne ting hvis du skal fornærme meg, seriøst.

 

Hva er det egentlig du snakker om? Jeg sa at du finner tiggerne i alle byer bortsett fra i de minste og mest bortgjemte byer og tettsteder.

 

Dra til fjells eller inn i den dypeste skogen. Jeg er ganske sikker på at du kan være i fred der, jeg pleier iallefall ikke å bli plaget av mange på disse stedene.

Lenke til kommentar

Det som er mitt poeng er at sigøynere er utsatt for samme typen behandling som jødene får, og fikk. De har på enkelte punkter sammenfallende historier. Og hvis du ser på denne artikkelen, så får slike former for organisert kriminalitet med innslag av menneskehandel foregå i full åpenhet. Og det er vi som støtter dette uvesenet, men det later til å være helt greit for de fleste, hvorfor det?

 

Selv om du har skrevet litt i holocausttråden og vet at jeg er aktiv der så kan du bare droppe å dra fram holocaust og prøve å sammenligne ønske om å forby tigging med nazistenes folkemord på jøder og andre "uønskede"!

 

I en annen litt eldre sak i Bergen, som omhandlet romfolks egen utnyttelse av tiggende barn og annen snusk, ble det ett voldsomt oppstyr, og den saken blir gang på gang dratt frem for å vise hvor fæle dette folkeslaget er for noen av oss.

 

Det er tiggingen jeg angriper og ferdig med det. Hverken rasisme eller folkehat har noe med denne saken å gjøre.

 

Det minner om dobbeltmoral, og tydelig "outing" av et spesielt folkeslag.

 

Niks. Fordi eksemplene dine er komplett idiotiske!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Slutt og kopier det jeg skriver! Finn på egne ting hvis du skal fornærme meg, seriøst.

 

Jeg kopierer ikke noe somhelst. Og jeg er heller ikke ute etter fornærmelser, men en seriøs diskusjon. Jeg bare poengterer hvor idiotisk det du skriver er! Slutt å snakke om hat og andre tåpeligheter og kom med noen argumenter om hvorfor tigging bør være tillat dersom du vil ha seriøse svar.

 

Dra til fjells eller inn i den dypeste skogen. Jeg er ganske sikker på at du kan være i fred der, jeg pleier iallefall ikke å bli plaget av mange på disse stedene.

 

Det er ikke jeg eller andre nordmenn som skal flytte på oss, men de utenlandske tiggerne som ikke har noe her i landet å gjøre i utgangspunktet! Og skriv heller et seriøst avsnitt neste gang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Niks. Fordi eksemplene dine er komplett idiotiske!

 

Hvis den måten å debattere på er det du fortrekker, så blir det uten meg - ikke for at det blir noe sannsynlig tap, men ville bare si fra

 

Angående holocaust, så antar jeg du vet at det var også et annet litt mindre også

 

It is extremely difficult to locate the sorts of sources about Gypsies in the Holocaust of the type widely available about Jewish victims of the Nazi terror. This may reflect difference between an extremely literate culture and a largely illiterate one. It is known that perhaps 250,000 Gypsies were killed, and that proportionately they suffered losses greater than any other group of victims except Jews. The accounts here were collected, and made available on the net, from various sources.

"Gypsies," or the "Roma" as they prefer to be called, are an ethnic group which originated in India (their language-Romany-is directly descended from Sanskrit) which for unknown reasons took to a wandering life­style in the late middle ages. Eventually they reached Europe and became part of the ethnic mix of many countries, contributing not a little in areas such a music and the arts.

Because they were strangers to many of the people they moved among, strong prejudices grew up, and indeed continue to this day. Although they were indisputably "Aryan" according to the Nazi racial typology, they were pursued relentlessly.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Dersom du stemmer ved høstens valg, er du med på å bidra til akkurat det samme, bare i makroskala. Men dette problemet eksisterer vel ikke så lenge ingen tenker over det? Da er det lett å skylde på småskalatiggerne som man faktisk kan se med det blotte øye.

 

Godt poeng

Lenke til kommentar

Hvis den måten å debattere på er det du fortrekker, så blir det uten meg - ikke for at det blir noe sannsynlig tap, men ville bare si fra

 

Angående holocaust, så antar jeg du vet at det var også et annet litt mindre også

 

Jeg skriver at argumentene dine er komplett idiotiske fordi du sammenligner et ønske om å forby tiggere med nazistenes jødeforfølgelse under 2. Verdenskrig! Og det har ingen ting med hverandre å gjøre!

 

Jeg har forklart i det vide og brede nå HVORFOR jeg ikke gir penger til tiggere og HVORFOR jeg ønsker et 100% forbud mot tigging. Etter alt som har blitt lagt inn av linker i denne tråden, vil du fortsatt hevde at det er hensiktsmessig å gi penger til tiggere? At de faktisk lider noen nød? Neste gang du er ute og går i sentrum så råder jeg deg til å studere tiggerne litt nærmere istedenfor bare å gå rett forbi dem og slippe noen mynter nedi pappkruset deres. Da vil du nok merke at de gjemmer unna penger når de plutselig synes de har fått for mye i koppen samt at de rett som det er snakker i mobiltelefonen eller kommuniserer med hverandre. Samt at minst en av dem går rundt fra den ene til den andre for å kontrollere hvor mye penger de har klart å tigge til seg...

 

Hvis du ser litt nærmere på disse utenlandske tiggerne så vil det nok røre seg noe i hjernekisten for de lider ikke i det hele tatt. Istedenfor å gi dem noen mynter i pappkoppen så tilby dem heller at du skal kjøpe en baguette el. til dem så merker du at de mister interessen med det samme. Nøden deres er bare skuespill!

 

Og hva som måtte ha hendt i fortiden enten det dreier seg om jøder, sigøynere eller helt andre folkeslag er faktisk helt likegyldig da det er tigging i dagens samfunn vi diskuterer her. Og en ting til: Hvordan har tiggerne råd til disse store bobilene som de oppholder seg i mens de er her i Norge? Og hvordan skal de ikke være organiserte når de bor i de samme bilene og tar følge til sentrum og fordeler seg på forskjellige plasser for å tigge?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Og en ting til Vanvittige sky: Dersom du gir feks. 3 kr. til en tigger som bare sitter der og rister på pappbegeret og senere på dagen kjøper et eksemplar av Asfalt fra en selger som faktisk jobber for pengene, i hvilket tilfelle mener du du har brukt pengene dine best? Hos tiggeren eller hos selgeren?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Akkurat... "Jævla copy cat"... :roll: Da var jeg ferdig med deg! Bruker tid på de seriøse debattantene heretter som kan føre en skikkelig diskusjon.

 

Du klarer altså ikke å diskutere med noen som bruker stygge ord?

 

Det var mye annet du kunne ha svart på i innlegget mitt, men det er vel enklere å fokusere på det totalt uvesentlige. Jeg setter en finger på at du er tom for argumenter selv.

 

Jeg skriver at argumentene dine er komplett idiotiske fordi du sammenligner et ønske om å forby tiggere med nazistenes jødeforfølgelse under 2. Verdenskrig! Og det har ingen ting med hverandre å gjøre!

 

Selvfølgelig har dette noe med hverandre å gjøre. De som bedrev jødeforfølgelse under andre verdenskrig var sikkert ganske overbevist selv om de gjorde det "rette". Vi finner unnskyldninger, også begynner vi å hate. Akkurat sånn som deg.

Endret av Shrooms
Lenke til kommentar

Det som er mitt poeng er at sigøynere er utsatt for samme typen behandling som jødene får, og fikk.

Ja når jeg tenker meg om så har vi mange eksempler på bander av jøder som reiser rundt omkring, driter i buskene til folk, stjeler, forsøpler og tigger. Og disse stakkars jødene blir utsatt for diskriminering i form av lover som skal forby slik oppførsel.

 

Gyldig sammenligning!

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er meningsløst å dra fram jøder i det hele tatt. Vi har få jøder her i Norge og pga. norsk støtte til den palestinske befolkningen er det svært mange jøder som misliker Norge og ikke vil hit i det hele tatt.

 

Rent utenom det har jeg aldri sett en tigger her i Norge som virker det minste jødisk. De store hordene av utenlandske tiggere ser ut til å komme fra Romania.

Lenke til kommentar

Det er meningsløst å dra fram jøder i det hele tatt. Vi har få jøder her i Norge og pga. norsk støtte til den palestinske befolkningen er det svært mange jøder som misliker Norge og ikke vil hit i det hele tatt.

 

Rent utenom det har jeg aldri sett en tigger her i Norge som virker det minste jødisk. De store hordene av utenlandske tiggere ser ut til å komme fra Romania.

 

Poenget ligger ikke i at de tigger, men det ligger i hvordan mennesker, slik som dere, behandler konflikter og problemer. Dere stempler, kaster og repeterer.

Lenke til kommentar

De sier det en tanke skarpt og kanskje over grensen, men når alle de som KAN dette sier "forby tigging" BBC dokumentarene viser klart fakta og dama som har jobbet over 20 år med fattige rumenere (i romania) sier det ... selv rumenske organisasjoner sier det - kriminal-statistikken sier det, barnehager må stenges pga dritt, sier det, osv osv

 

Greit nok at man skal behandle folk med respekt mm, men det er noen her som helt glemmer å ta hensyn til norges befolkning oppi dette. Det er de som må leve med dritten (bokstavlig talt) - takket være uduglige politikere som er så redd for å tråkke noen utenforstående på tærne, så istedet gnir de inn dritten på sine egne.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Ja når jeg tenker meg om så har vi mange eksempler på bander av jøder som reiser rundt omkring, driter i buskene til folk, stjeler, forsøpler og tigger. Og disse stakkars jødene blir utsatt for diskriminering i form av lover som skal forby slik oppførsel.

 

Gyldig sammenligning!

 

Nei, de har oppgradert seg helt opp til atomvåpen, og da er det ikke så mange som kødder med dem lengre. Hvis de trenger noe, så kommer de rett på besøk uten å si fra, og plaffer ned den de synes passer dem dårlig. Glemt den hendelsen kanskje?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...